Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

    Als newbie ging ik gisteren aan de slag met een goedkoop studiosetje. 2x externe flits van 150W, ingesteld op 1/8.

    Wat me opvalt :
    ik neem een foto aan s 1/200 en a 3 => geen probleem
    ik neem een foto aan s 1/250 en a 3 => zwarte band onderaan de opname
    ik naam een foto aan s 1/300 en a 3 => onderste helft van de opname is zwart
    enz ...

    Waar heeft dit mee te maken ? Mindere kwaliteit van het setje of een normaal verschijnsel ? Kan ik iets tweaken om toch aan hogere sluitersnelheid te kunnen fotograferen ? (ik wil namelijk die achtergrond zwart krijgen )
    'KLIK' ... te laat ...

  • #2
    Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

    Normaal....zoek in je handleiding de maximale synchronisatiesnelheid eens op.

    Welk licht heb je op je achtergrond? Natuurlijk licht of flitslicht?
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

      in studio, als je geen gebruik wilt maken van omgevingslicht (als er geen is), dan heeft de sluitertijd weinig belang... zet die dan op 1/125
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

        yep niet meer dan normaal!!

        effe inlezen voor je lampjes koopt!!
        staat hier al meer dan 1 keer
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

          Tja, het gaat om zo'n goedkoop setje dat ik er weinig info over vond. Er zit ook niet meer handleiding bij dan dit : http://kennisbank.rittz.com/gebruiks...-flitsset.html

          Een goedkoop setje omdat :
          a) ik er maar tijdelijk gebruik van zal maken in kader van fotocursus
          b) ik niet de ruimte heb om een permanente studio in te richten

          Doel
          modelfotografie al dan niet met omgevingslicht. Niet ten voeten uit, meer gericht op een deel van het lichaam. En hierbij dus eens andere belichting dan rechttoe-rechtaan van een standaard toestelflits ...

          Ik ben het nog allemaal vollop aan het uitzoeken, dus vandaar.
          Ik begrijp dus dat ik met een sluitertijd van 125 mooi rondkom. Voor een meer donkere achtergrond zoek ik dus ook effectief beter een zwart doek ?
          'KLIK' ... te laat ...

          Comment


          • #6
            Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

            Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
            Normaal....zoek in je handleiding de maximale synchronisatiesnelheid eens op.

            Welk licht heb je op je achtergrond? Natuurlijk licht of flitslicht?
            Synchronisatiesnelheid vind ik nergens terug.
            Achtergrond bestaat uit een wit laken, momenteel onbelicht.
            'KLIK' ... te laat ...

            Comment


            • #7
              Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

              vooral kijken met je pilootlicht of er geen licht op de achtergrond valt

              meestal is dit spillight (verloren licht) van je paraplu of softbox die ook op de achtergrond valt, en als dat het geval is maakt het niet uit wat je instelt... je spill gaat gewoon lekker mee

              als je je softboxen naast je hebt staan anar het model toe, dan is dat normaal dat er vanachter ook licht valt (tenzij je 20m van je doek staat ofzo)
              Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

              Comment


              • #8
                Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

                Oorspronkelijk geplaatst door webwiper Bekijk bericht
                Synchronisatiesnelheid vind ik nergens terug.
                Achtergrond bestaat uit een wit laken, momenteel onbelicht.
                googlen helpt

                in't nederlands

                in't engels

                ivm achtergrond, zet er een flits op! of belicht hem totaal niet
                nikon stuff

                Comment


                • #9
                  Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

                  Handleiding van bv. canon 500d

                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

                    Oorspronkelijk geplaatst door webwiper Bekijk bericht
                    Tja, het gaat om zo'n goedkoop setje dat ik er weinig info over vond. Er zit ook niet meer handleiding bij dan dit : http://kennisbank.rittz.com/gebruiks...-flitsset.html
                    ik ken geen enkel setje waar dit wel uitgelegd zou staan... dat hangt immers van je camera af... ik heb een camera die op 1/1000 synct... D50
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

                      Dank voor de tips ! Heb inderdaad nog veel te lezen en op te zoeken !
                      'KLIK' ... te laat ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

                        Oorspronkelijk geplaatst door webwiper Bekijk bericht
                        T

                        a) ik er maar tijdelijk gebruik van zal maken in kader van fotocursus
                        legt de docent(e) het dab niet netjes uit?
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          legt de docent(e) het dab niet netjes uit?
                          Ik ben er van overtuigd dat hij dat zal doen, maar loop graag voor op de zaken
                          'KLIK' ... te laat ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

                            dat je beeld half zwart is, komt omdat je 2e gordijn van je sluiter al aan het toegaan is als je flits afgaat. Je kan dit uitgebreid gedocumenteerd zien op Google
                            http://www.youtube.com/watch?v=ptfSW4eW25g hier kan je in Slow-mo zien wat je shutter eigenlijk doet. Je kan wel maken dat je op hogere sluitertijden kan flitsen, maar dan moet je flits al getriggerd worden voor je shutter opengaat, en ik weet nie hoe je dat zou aanpakken, maar heb het al mensen zien doen
                            maar voor de rest: in studio heb je nooit sneller dan 1/125 nodig
                            It's not a hobby, it's a passion

                            Comment


                            • #15
                              Re: Externe flits : foto half duister bij hoge sluitertijd ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door webwiper Bekijk bericht
                              Ik ben er van overtuigd dat hij dat zal doen, maar loop graag voor op de zaken
                              strever
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X