Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Brandpuntafstand omrekenen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Brandpuntafstand omrekenen

    Hallo allemaal,

    Sinds ik mijn photoblog bij hou kom ik het volgende tegen: Foto's gemaakt met mij spiegelreflex geven mij een brandpuntafstand die ik kan vergelijken met andere spiegelreflexen. Mijn compact (waar de foto's best oke van zijn) geeft een brandpuntafstand in de range van de lens (5-50mm). Omgerekend is het bereik van de lens 27-270mm. Kan ik een lineaire conversie doen door de brandpuntafstand die ik in de exif van mijn Fuji vind te vermenigvuldigen met 27/5=5,4 ?
    De reden is dat de beschrijving bij mijn foto's meer in lijn is en te vergelijken tussen de Pentax en de Fuji.

    Groeten,
    Mischa
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

  • #2
    Re: Brandpuntafstand omrekenen

    Yep...zo moet je inderdaad converteren, en het is lineair over het gehele brandpuntsbereik. De factor 5,4 is dan de cropfactor van de sensor van jouw compact.
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Brandpuntafstand omrekenen

      Oke, dankjewel !!!
      Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

      Comment


      • #4
        Re: Brandpuntafstand omrekenen

        Vergeet niet dat je voor correct vergelijk de brandpuntsafstanden van je Pentax ook met 1,5 moet vermenigvuldigen.

        In de EXIF van je foto vind je overigens beide versies weer. Zowel de brandpuntsafstand (in mijn EXIF viewer heet dat focuslengte) als de 35mm equivalent (overeenkomstig met het kleinbeeld van alouds).

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment

        Working...
        X