Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stand Live view Nikon (wat is jullie keuze)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stand Live view Nikon (wat is jullie keuze)

    Voor de Nikon toestellen uitgerust met Live View heb je een keuze in het menu, Opnamemenu - Stand voor livebeeld, kan je kiezen voor twee opties, Statief en uit de hand.

    Op de stand uit de hand, klapt de spiegel neer bij licht indrukken van de ontspanknop, en stelt het toestel scherp volgens de gewone AF sensoren.

    Op de stand statief daarentegen, kan je gaan scherpstellen door op de AF-ON knop te drukken, en dan je foto te maken of te gaan filmen, afhankelijk van welk toestel je hebt, nu is het mij nog steeds een raadsel waarom ze hier de instelnaam STATIEF gebruiken, dat terwijl je gerust met hoge sluitersnelheden kan werken, hier is weliswaar een ander soort AF gebruikt die traagwerkend is.

    Nu is mijn vraag, hoe, en op welke stand gebruiken jullie deze mogelijkheid ?

  • #2
    Re: Stand Live view Nikon (wat is jullie keuze)

    Blijkbaar werkt Live View bij de D7000 anders, want de functie statief/hand bestaat niet.

    Voordeel: hier hoef ik mijn hoofd dus niet over te breken.
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

    Comment


    • #3
      Re: Stand Live view Nikon (wat is jullie keuze)

      Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
      Blijkbaar werkt Live View bij de D7000 anders, want de functie statief/hand bestaat niet.

      Voordeel: hier hoef ik mijn hoofd dus niet over te breken.
      Klopt, bij 7000 enkel de statiefstand. En dat is de enige die ik gebruik bij de D300. Gebruik ik niet veel: enkel met statief en statisch onderwerp. Zoom dan nog een stuk in zodat er perfect scherpgesteld wordt. Ook goed te gebruiken bij afstellen van AF-correctie.

      Eric

      Comment


      • #4
        Re: Stand Live view Nikon (wat is jullie keuze)

        zoals ik het begrijp is het omdat je in de statiefstand kan inzoomen in je preview... en zo kan microfocussen voor bvb macrowerk.

        dit werkt via de preview dus met opgeklapte spiegel... je kan dan scherpstellen op het detaill wat je wil. omdat hij dan niet het normale meetsysteem kan gebruiken ze een alternatief autofocussysteem via software die de preview gebruikt en analyseert...
        www.aeri-photography.be

        Comment


        • #5
          Re: Stand Live view Nikon (wat is jullie keuze)

          Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
          zoals ik het begrijp is het omdat je in de statiefstand kan inzoomen in je preview... en zo kan microfocussen voor bvb macrowerk.

          dit werkt via de preview dus met opgeklapte spiegel... je kan dan scherpstellen op het detaill wat je wil. omdat hij dan niet het normale meetsysteem kan gebruiken ze een alternatief autofocussysteem via software die de preview gebruikt en analyseert...
          Persoonlijk geef ik ook de voorkeur aan de statiefstand, deze stand is ook bij filmen de enige stand waar je AF hebt.(AF-ON knop)

          Comment


          • #6
            Re: Stand Live view Nikon (wat is jullie keuze)

            Bij uit de hand fotograferen geef ik de voorkeur aan de "uit de hand" mode. Handig als je bijv. een foto wil nemen met de camera hoog boven je hoofd gehouden. Dan is het een kwestie van even kijken op de life view display voor de compositie, en "klak" gelijk de foto maken. Bij de "op statief" mode gaat de camera eerst tergend lanzaam scherpstellen op contrastverschillen, waarbij je veelal te laat zal zijn met het afdrukken van je foto op het juiste moment...
            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Stand Live view Nikon (wat is jullie keuze)

              Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
              Bij uit de hand fotograferen geef ik de voorkeur aan de "uit de hand" mode. Handig als je bijv. een foto wil nemen met de camera hoog boven je hoofd gehouden. Dan is het een kwestie van even kijken op de life view display voor de compositie, en "klak" gelijk de foto maken. Bij de "op statief" mode gaat de camera eerst tergend lanzaam scherpstellen op contrastverschillen, waarbij je veelal te laat zal zijn met het afdrukken van je foto op het juiste moment...
              Inderdaad, hierin heb je gelijk, het hangt er eigenlijk een beetje van af, in welke situatie je wil fotograferen.

              Maar ik vraag mij toch af waarom ze bij Nikon vootr de naam statief hebben gekozen, terwijl deze stand eigenlijk evengoed uit de hand te gebruiken is.

              Comment


              • #8
                Re: Stand Live view Nikon (wat is jullie keuze)

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Maar ik vraag mij toch af waarom ze bij Nikon vootr de naam statief hebben gekozen, terwijl deze stand eigenlijk evengoed uit de hand te gebruiken is.
                Waarschijnlijk zijn ze er vanuit gegaan dat deze manier van scherpstellen hoofdzakelijk gebruikt wordt door mensen die alle tijd hebben om rustig de compositie te bepalen van een onderwerp dat niet vroegtijdig op de loop gaat
                En dat gaat het meest vanaf een statief.... Misschien dat ze in Japan er zelf ook heel lang over hebben zitten nadenken welke namen ze moesten geven aan de diverse life view modes.
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                Comment

                Working...
                X