Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenia / Tanzania

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kenia / Tanzania

    Ik heb onlangs een canon 500d gekocht omdat de foto's van onze eerste safari erg waren tegengevallen (compactcamera).
    Aangezien we nu kenia en tanzania in de picture hebben willen we geen zoekplaatjes meer hebben maar mooie duidelijke foto's.

    Nu heb ik een lens 18-55mm, maar dit is niet afdoende. Verder wil ik ook voor de hobby wat meer bezig met vogels en andere beesten fotograveren.

    Ik zit te denken aan de Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM €400,-
    IS omdat we op safari vaak vanuit de hand moeten fotograveren. Maar ik kan moeilijk inschatten hoeveel je iets dichterbij haalt kan iemand dat uitleggen en zijn mening geven......

    Thanx

  • #2
    Re: Kenia / Tanzania

    kijk ff op www.fritspix.nl en daar kan je zijn :foto,s bekijken en hem via contact ff mailen.....als je wilt.
    gr henk.
    mijn webstie: http://www.henkspix.nl

    Comment


    • #3
      Re: Kenia / Tanzania

      Ik ben een paar keer op safari geweest...
      Misschien zit er een nuttige tip bij?!

      ZOOM is belangrijk, dus 300 is ok. (Gebruik zelf 400 L lens van Sony)

      Beweging is de grootste boosdoener, zet dus gerust de auto eens stil.
      Vraag aan tegemoedkomend verkeer, of ze iets interessants hebben gezien.
      Wees niet bang om ook eens een breedhoek op te zetten.
      (Leuk voor extra lange giraffen en bv. van het "giegeltje" van een zebra een karikatuur te maken.)
      Leg op de rand van het raam een beanbag...leg je lens erop en kieken maar!
      Wees geduldig...
      Wacht totdat je een geeuw krijgt of andere "actie momenten", zodat je afwisseling in je foto's krijgt.
      Verwissel je lenzen IN de auto met je raam DICHT!
      Huur of koop "Tracks 4 Africa" voor een extra aanvulling op een GPS...je ziet vaak Boarholes en Waterholes aangegeven.

      Een tip van iemand die een superplaat vastlegde van een uitvallende leeuw:
      Monopod meenemen, camera erop monteren (op zijn kop) dan kun je uit de auto vanaf een lage positie foto's nemen.
      (Beesten schrikken minder van camera's dan mensen)

      Euh...bruikbaar, of te veel off-topic?!

      Groetjes,

      Astrid
      2 know me = 2 love me

      Comment


      • #4
        Re: Kenia / Tanzania

        Kan vorige replies volledig bijtreden.
        Wij zijn vorig jaar op safari geweest en ik had een 70-200 met 1.4 extender mee.Wel op een fullframe toestel zodat ik nog flink kon incroppen.
        Ik heb echter regelmatig een 300 of zelfs 400 mm gemist ( canon 100-400 overwegen ! ) om mooie beeldvullende closeups van wilde dieren te nemen.
        Let verder vooral op voor stof bij het wisselen van de lenzen. Monopod lijkt me minder zinvol omdat je niet uit de wagen mag in de meeste parken maar een rijstzakje ( lokaal te kopen ) om je lens op te steunen kan wel zinvol zijn.
        Geniet ervan
        A picture says more than a thousand words

        Comment


        • #5
          Re: Kenia / Tanzania

          Ik bedoelde met monopod, dat je DIE uit het raam kunt "hangen" ipv. uitstappen idd...
          Ik ga eens kijken waar ik die tip heb gezien, was echt een superfoto vond ik.

          Gevonden :-) =====> http://forum.belgiumdigital.com/f44/oeps-345150.html


          As
          Last edited by @sblond; 26 januari 2011, 16:20. Reden: url toegevoegd
          2 know me = 2 love me

          Comment


          • #6
            Re: Kenia / Tanzania

            Ik kan de dingen die hier gezegd zijn alleen maar bijtreden... Zoom is zeker belangrijk, 300mm is zeker een must en 400mm komt ook regelmatig nog van pas., maar de dieren zitten soms ook zo dicht bij de auto dat je die 18-55 ook nog wel zal nodig hebben.
            En tijd is natuurlijk ook zeer belangrijk... Zorgen dat je op het juiste tijdstip op de juiste plaats bent en dat je dan zeker de nodige tijd neemt om rustig de dingen te bekijken en om ook eens de zaken te proberen fotograferen met een andere lens of vanuit een ander perspectief.
            Maar tijd is iets wat je niet altijd zelf in de hand hebt, ik ben vorig jaar met een groepsreis naar Kenia en Tanzania geweest en niet iedereen in de groep apprecieert het als een amateurfotograaf de tijd neemt om van lens te verwisselen in de auto... Ik was blij dat ik twee bodies bijhad, D300s met 300mmf4 (met of zonder extender) en een D50 met mijn allround 18-200VR, zodat ik niet constant de groep moest laten wachten terwijl ik van lens aan het wisselen was. (Reisfotos)
            mvg
            Bert

            Comment


            • #7
              Re: Kenia / Tanzania

              Ik ben van mening dat, als je met slechte fotos thuiskomt van een safari, het eerder aan het manneke ligt (ik spreek zuiver over dSLR hee).

              Anders gezegd; een goeie lens kan ietsje verschil maken (als het licht minder wordt, of als het om snel bewegende subjecten gaat), maar laten we wel wezen; het merendeel van de pics wordt genomen in sterk licht, en de dieren zijn lang niet zo actief als op NatGeo

              Die foto's zijn dan ook meestal gelukt, met eender welke combo van dSLR+tele+breedhoek. Het gaat pas fout, zoals ik al zei, als de dieren snel bewegen, of als de zon weg gaat.

              Het eerste geval kan je best oplossen met een goede lens (lens én body kiezen van éénzelfde merk doet wonderen wat betreft snelheid van auofocus; test resultaten tonen dat zwart op wit aan)

              Het tweede geval vraagt kunde. Afstappen van de automatische modes van je cam. En hem op AV zetten, met F-waarde en ISO-waarde spelen.

              Maar helaas; dat ziet de doorsnee mens niet zitten. Te moeilijk. Geen goesting om ht te leren. Of een werkwijze te onthouden. "Met zo een dure camera als ik nu heb verwacht ik dat de resultaten goed zijn, en als dat niet zo is koop ik mij volgende keer nog een duurdere".

              Mijn tips voor een beginnen dSLR shooter op een safari zijn;
              - begin met gewoon materiaal, niet te duur
              - koop je cam geen week voor je vertrek. Leer hem kennen. Leer schieten in AV
              - koop een monopod met speedgrip, zet hem tussen je benen.

              Van die stoten zoals je monopod buiten het voertuig zetten, zoals Marsel; vergeet dat maar. Je zal het niet mogen. Misschien zelfs niet kunnen: een grote moot - en zeker het goedkoopste deel - van het safari gebeuren speelt zich af in busjes met kleine raampjes. Niet dat ik beginnende safaristen daarom persé aanraadt om voor de duurdere of meer speciale dingen te gaan. Dat vraagt wat ervaring, maar ook inzet, je moet er zélf voor openstaan, en soms vraagt het ook wat durf. Zorg dat je zeker bent van wat je doet. Onkunde en overmoed wordt ginds zonder pardon afgestraft.
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #8
                Re: Kenia / Tanzania

                Op mijn (self drive) safari's was ik best tevreden met m'n Sigma 70-200mm f2.8. Ik had een 1.7 extender zodat ik zelfs over 340mm kon beschikken, maar die heb ik weinig gebruikt. Natuurlijk bestaat er altijd beter.
                Ik had bvb ook een Tamron 200-500mm maar ik was er minder tevreden over omdat die niet lichtsterk was. Het draait dus niet alleen om millimeters.
                Zoals gezegd, zitten de dieren soms erg dichtbij, ook de vogels. En het is trouwens niet verkeerd wat van het landschap in beeld te brengen.
                Dus als tip: kijk eens voor een 2e hands lichtsterke lens op dit forum. Dan zullen snelle dieren en momenten dat er minder licht is niet per sé een probleem te zijn.

                Comment


                • #9
                  Re: Kenia / Tanzania

                  Ik bezoek regelmatig Kenia en gebruik een 40D met 18-55 en 100-300mm wat tot nu toe echt voldoende blijkt te zijn!
                  Binnenkort gaan we naar Gambia, we zijn echt benieuwd!

                  Comment

                  Working...
                  X