Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Startende strobist

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Startende strobist

    Beste strobisten,

    graag zou ik mij wagen aan deze 'tak' van de fotografie. Ik heb tot op heden nog nooit met een flits gewerkt, heb het wel al vaak overwogen, en wil er nu eens werk van maken.

    Ik zou graag wat portretten maken en dacht dit te doen met een Canon 430ex II in combinatie met mijn 5D. In eerste instantie dacht ik on camera te werken maar door heel wat te lezen is de optie off camera blijkbaar veel beter.

    Hoe die flitser nu juist werkt leer ik denk ik het best door veel te proberen, te testen en de handleiding te lezen. Of zijn hier goede video's voor?

    Na het sticky te hebben gelezen, waarvoor dank aan d_oracle, ben ik een beetje gaan zoeken naar het benodigde materiaal.

    - Is zo'n lumopro statief noodzakelijk? Kan ik niet gewoon mijn statief gebruiken dat ik voor mijn 5D gebruik en daar deze swivel op plaatsen?

    - Opteer ik om te beginnen best voor een paraplu of voor een softbox?


    Mijn vergelijking paraplu vs softbox:

    Ik denk dat je met een softbox wat gerichter kan werken, maar dat een paraplu gezien de prijs aantrekkelijker is maar ook meer licht gaat verspreiden in de ruimte. Een paraplu weegt ook minder en is kleiner (relatief natuurlijk). Ik neig dus eerder naar een paraplu.

    Zoiets eventueel?

    optie1

    optie2

    Waarschijnlijk best optie 1 omwille van zijn 2in1 mogelijkheid?

    Voor wie hem niet kent, dit is een mooie link om lichtbronnen te vergelijken: light-comparison


    En tot slot een cactus als trigger?

    Momenteel is heel het flits gebeuren een beetje chinees maar ik hoop snel mijn eerste resultaten te tonen.

    Grtz

    A.
    ::: Flickr :::

  • #2
    Re: Startende strobist

    i.v.m. de trigger => http://forum.belgiumdigital.com/f99/...ghlight=RF-602

    voor de rest is het een beetje zoeken in het begin

    Aangezien je toch al van plan ben om off-camera te werken zou ik eerder overwegen om ook manuele flitsen aan te schaffen, pak goedkoper, zeker als je met de RF-602 gaat werken

    Als je TTL-wilt, dien je voor de allerlaatste PW's te gaan in combinatie dan met merk-eigen flitsers zoals de 420 die je aanhaalt of andere TTL-flitsers => http://forum.belgiumdigital.com/f99/...on-348141.html

    Mss anders een hint, d_oracle is de laatste hand aant leggen voor een WS in te plannen, ben ook van plan hem te gaan volgen en dit zal ook lukken als de datum die hij vooropstelt ook effectief de datum zal zijn
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Startende strobist

      Een camerastatief vind ik geen optie.
      Als je model staat, of zelfs zit komt het licht van 'lager dan ooghoogte'. Dat geeft een kampvuur-achtig-gevoel en is niet aan te raden.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Startende strobist

        Bij Konijn hebben ze een lampstatiefje voor net geen 18€, 't is een héél goedkope kopij van de Lumopro/Manfrotto, maar voldoet, wat mij betreft voor sporadisch gebruik en voor 18€ kan je niet sukkelen

        Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
        Momenteel is heel het flits gebeuren een beetje chinees maar ik hoop snel mijn eerste resultaten te tonen.
        Begrijp ik, het meest flits/strobist gerief hier komt van ginds

        Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
        Kan ik niet gewoon mijn statief gebruiken dat ik voor mijn 5D gebruik en daar deze swivel op plaatsen?
        Die swivel van konijn, opletten die ik heb heeft een te korte klembout, de plu's van Interfit krijg ik niet geklemd, moet er steeds iets bijsteken
        Last edited by Rudy M.; 21 januari 2011, 14:15.
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Re: Startende strobist

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
          Die swivel van konijn, opletten die ik heb heeft een te korte klembout, de plu's van Interfit krijg ik niet geklemd, moet er steeds iets bijsteken
          Bij konijn wordt ook een swivel van interfit verkocht

          en anders op ebay zijn ook hele goedkope te vinden
          bvb:
          http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI...=STRK:MEWAX:IT
          Website: http://www.svisimaging.be

          Comment


          • #6
            Re: Startende strobist

            De 430 is nu niet de meest geschikte flits voor dergelijke toepassingen.
            Dan ben je nog beter af met de Chinese flitsen, al heb ik daar ook nog nooit mee gewerkt. Ik heb 2 X een 580 EX met 2X een extra battery pack CP-E4 dat werkt perfect en wat meer is dat werkt voor verschillende toepassingen, zowel on camera en off camera, ik kan dat gebruiken met mijn ST-E2 trigger maar ook met de skyport triggers.

            Staar je niet blind op enkele euro's profijt, je kan nu eenmaal geen omelet bakken zonder eieren te breken.

            MVG, Jeff c.
            Last edited by Digipics357; 21 januari 2011, 15:01.
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: Startende strobist

              en anders op ebay zijn ook hele goedkope te vinden
              bvb:
              http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI...=STRK:MEWAX:IT
              Dat type swivel gebruik ik alleen nog bare-flash, zonder plu of softbox. Met plu vind ik ze niet goed.

              Dit type is beter imo:
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Startende strobist

                Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                Dat type swivel gebruik ik alleen nog bare-flash, zonder plu of softbox. Met plu vind ik ze niet goed.

                Dit type is beter imo:
                http://cgi.benl.ebay.be/Flash-Shoe-U...#ht_2745wt_923
                ziet er indd ook niet slecht uit, ligt halverwege de prijs van de swivel van interfit bij konijn en mij swivel van ebay maar het kantelsysteem is hetzelfde als van interfit hetgeen iets praktischer is als van de andere ebay-swivel die ik aanhaalde
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #9
                  Re: Startende strobist

                  Ik heb er nadien enkele van Yongnuo met balhead op e-bay gekocht voor geen 6 euro/stuk. Zoals Paly aangeeft goed voor bare flash, met kleine plu (85cm) te doen, met een grote plu (104) is al wat sukkelen. De swivel die Paly aangeeft ziet er inderdaad goed uit, tnx.

                  Wat flitsen betreft de tweede Yongnuo YN560 is onderweg (54€). Wreed content van. De tweede gaat mijn 430EX vervangen, deze zal voortaan als rimlight dienst gaan doen en als snapshotflits (ETTL).
                  Rudy,

                  Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Startende strobist

                    Met de YN-560 heb je een flitje gekocht dat prijs/kwaliteit erg goed is. Bouwkwaliteit is goed en de laatste produktie is zelfs met een metalen flitsvoet.
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Startende strobist

                      die 560 zullen bij mij in de toekomst ook aangeschaft worden denk ik

                      momenteel werk ik met de 460-II waarvan er zelfs nog 4 stuks onderweg zijn
                      eentje dat vervangen wordt van een defecte en 3 nieuwe, ook heb ik een defecte dat nu terugbetaald moet worden omdat deze teruggestuurd is, hier ga ik een beetje opleggen vermoedelijk om dan eens een 560 te kopen

                      ik heb nu een 460-II die defect is en waarvoor ik ga zien om deze mss als bulb bare flash te laten modden zoals d_oracle heeft gedaan als dat bij de mijne nog mogelijk is
                      Website: http://www.svisimaging.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Startende strobist

                        Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                        Met de YN-560 heb je een flitje gekocht dat prijs/kwaliteit erg goed is. Bouwkwaliteit is goed en de laatste produktie is zelfs met een metalen flitsvoet.
                        Inderdaad, de bouwkwaliteit van de YN560 is verrassend voor zijn prijs en het gebruik als strobist flits super eenvoudig. Eén druk en je zet hem een stop meer of minder bij de 430EX moet je 4 keer op 2 verschillende knoppen drukken om dan nog te zwijgen over de zichtbaarheid van de display. De cheap looking ledjes van de YN560 zijn eigenlijk duidelijker dan het gesofistikeerde display van de Canon. (als je ze als manuele flitser naast elkaar zet. De ETTL van Canon is zeker een toegevoegde waarde)
                        Rudy,

                        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Startende strobist

                          In het algemeen, allen bedankt voor de tips en aanvullingen.


                          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                          Een camerastatief vind ik geen optie.
                          Als je model staat, of zelfs zit komt het licht van 'lager dan ooghoogte'.
                          Hoe bedoel je? Je kan een statief toch hoger zetten/in de hoogte instellen?


                          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                          De 430 is nu niet de meest geschikte flits voor dergelijke toepassingen. Dan ben je nog beter af met de Chinese flitsen.
                          Waarom is de 430 niet geschikt en zijn de Chinese types dan beter? Men raad overal aan om als eerste flits een merk eigen flits te kopen, ik ga deze niet dagelijks gebruiken dus leek een 580 wat overkill en vandaar de keuze voor de 430.

                          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
                          Met de YN-560 heb je een flitsje gekocht dat prijs/kwaliteit erg goed is. Bouwkwaliteit is goed en de laatste produktie is zelfs met een metalen flitsvoet.
                          Dit is dan denk ik de vervanger, het Chinese type, van de '430' vermoed ik. Dit is een volledig manuele flitser, waarschijnlijk leer je hier dan ook meer mee. Of is het de bedoeling dat de 430 zowizo niet op automatisch staat?

                          De 70-80euro die hij kost maakt het wel aantrekkelijk natuurlijk.

                          Edit: Daarnet die flitser eens opgezocht en hij wordt op vele plaatsen aangeprezen dus waarschijnlijk wordt het dan de YN-560.

                          A.
                          Last edited by AndriesDeLeener; 21 januari 2011, 21:28. Reden: 'edit'
                          ::: Flickr :::

                          Comment


                          • #14
                            Re: Startende strobist

                            Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                            Hoe bedoel je? Je kan een statief toch hoger zetten/in de hoogte instellen?
                            Een lampenstatief gaat een stuk hoger dan een camerastatief, je zal je plu hoger willen plaatsen dan het hoofd van je model.

                            Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                            Waarom is de 430 niet geschikt en zijn de Chinese types dan beter? Men raad overal aan om als eerste flits een merk eigen flits te kopen, ik ga deze niet dagelijks gebruiken dus leek een 580 wat overkill en vandaar de keuze voor de 430.
                            De 430 is best geschikt, ik heb deze enkele maanden als enige flits gebruikt. Men tweede was de YN560 en die leent zich beter voor het strobist werk. Voor het niet strobist geflits gebruik ik altijd de 430 in ETTL mode (ook voor macro opnames)

                            Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                            Dit is dan denk ik de vervanger, het Chinese type, van de '430' vermoed ik. Dit is een volledig manuele flitser, waarschijnlijk leer je hier dan ook meer mee. Of is het de bedoeling dat de 430 zowizo niet op automatisch staat?

                            De 70-80euro die hij kost maakt het wel aantrekkelijk natuurlijk.

                            A.
                            Eigenlijk van de 580, qua richtgetal en afmetingen. 't Is een vrij grote beest en inderdaad je werkt best in manuele mode omdat je dan volledige controle hebt van je licht.
                            Rudy,

                            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Startende strobist

                              Oke, bedankt voor het snelle antwoord Rudy.
                              ::: Flickr :::

                              Comment

                              Working...
                              X