Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reisplannen voor costa rica

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • reisplannen voor costa rica

    in augustus ga ik op reis nr costa rica
    wat moet ik zeker meenemen?
    en vooral, wat moet ik zeker gezien hebben?

    alle tips welkom, ook fotografietips zijn welkom!

  • #2
    Re: reisplannen voor costa rica

    Goede zoomlens,
    de diertjes zullen niet op een mooi standaard afstand gaan zitten.

    Verder staat het land ook op mijn lijstje, maar ben er dus nog niet geweest.
    WillemClassensDesign: Mijn website
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
    Flitsers:HVL-F42AM;

    Comment


    • #3
      Re: reisplannen voor costa rica

      ik heb een telelens van sigma 100-400 hoop het daarmee te kunnen doen.
      een groothoeklens ontbreekt dan weer voor de landschappen, maar budget laat het niet toe. of heb jij een idee prijs/ kwaliteit ok?

      ga jij ook nr costa rica? zo ja wnr vertrek je en wat zijn jouw plannen daar?

      Comment


      • #4
        Re: reisplannen voor costa rica

        Costa Rica is één van de eco-toerisme landen bij uitstek. De overheid heeft er zwaar geďnvesteerd in natuurbehoud en expoitatie van die natuur op een duurzame manier. De strategie werkt, en dus gaan ze dapper door in de richting waar ze zijn ingeslaan. Costa Rica ligt daarom vaak aan de basis van vergelijkende studies (wat betreft ecotoerisme in andere landen).

        Wat je ook bezoekt, welk park je ook kiest, enz... veel kan je niet verkeerd doen. Zolang je er maar denkt aan verscheidenheid brengen in de (keuze van) bezochte habitats. De highlights van het land zijn snel opgesomd (2 min zoekwerk in google), dus daar moet ik het niet over hebben. Ik ga hier geen epistel schrijven over de Arenal vulkaan bvb

        Wat ik dan nuttiger vind is erop te wijzen dat de natuurparken voor het grootste deel bestaan uit regenwoud. Dat betekent; zéér mooi, maar je zal er veel minder dieren zien dan (ik zeg maar iets) in een savanne-landschap. Dat komt omdat enerzijds die dieren voor een groot deel boven je hoofd zitten (in de kruinen van de boomtoppen), en omdat anderzijds het zeer donker is in de onderste lagen van het bos (dus je huurt beter goed-getrainde ogen in om een-en-ander voor jou te spotten). De meeste dieren zal je trouwens eerder aan de rand van het bos zien (veel vogels in de buurt van de lodge, zeker als er een vederplank of vogelbad of zo is. Colibri-galore!

        Mijns inziens ben je beter met een lichtsterke lens en/of een macro lens dan met een "instap-model" telelens die begint aan F5.6. Voor de landschappen, ook aan de kust, natuurlijk niet de breedhoek vergeten.

        Verder ook zeer belangrijk; regenwoud = zéér vochtig. Da's op zich niet zo erg, maar als je je airco gebruikt (ik raad aan dat niet te doen en te acclimatiseren, maar ik besef dat ik de uitzondering ben), dan moet je ervoor zorgen dat je je camera de tijd geeft om te acclimatiseren bij het verlaten van de kamer. Hij moet dampvrij zijn, en mag niet meer koud aanvoelen ...en dan wacht je best nog 5 minuten vooraleer hem te gebruiken.

        Mvg,

        J.
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Re: reisplannen voor costa rica

          @jochen:
          bedankt voor de info,
          zou je mij dan ook kunnen zeggen welke macrolens en groothoeklens je mij aanraadt, wetende dat ik echt een beginner ben en momenteel niet veel centjes meer heb?

          Comment


          • #6
            Re: reisplannen voor costa rica

            Oorspronkelijk geplaatst door magietje Bekijk bericht
            @jochen:
            bedankt voor de info,
            zou je mij dan ook kunnen zeggen welke macrolens en groothoeklens je mij aanraadt, wetende dat ik echt een beginner ben en momenteel niet veel centjes meer heb?
            Umm... welk merk body heb je?

            Ik heb Canon, en heb een 17-40L breedhoek, een 100mm F2.8 macro en een 70-200mm F2.8 IS L

            (allee, ik heb méér dan dat, maar dat zouden de lenzen zijn die ik zou meenemen, aals ik mijn eigen raad zou volgen)

            Wat de prijs betreft: ga maar niet kijken naar de prijzen van die lenzen bij Konijn, want je wordt waarschijnlijk onpasselijk. Tja, da's het eeuwige probleem hee... geld... Ik vrees dat, zonder gepast budget, je je niet kan verbeteren op tele vlak. Dan beter gewoon een macro lens bijkopen. Maar ook die zijn niet goedkoop ...als je de goeie neemt.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #7
              Re: reisplannen voor costa rica

              Mocht iemand behoefte hebben aan lokale info: ik woon en werk hier al meer dan tien jaar als gids... (maar blijf voorlopig nog even Belg )
              geertvdw@yahoo.com
              Vriendelijke groet uit Costa Rica
              Geert VdW

              Comment


              • #8
                Re: reisplannen voor costa rica

                Oorspronkelijk geplaatst door Geertvdw Bekijk bericht
                Mocht iemand behoefte hebben aan lokale info: ik woon en werk hier al meer dan tien jaar als gids... (maar blijf voorlopig nog even Belg )
                geertvdw@yahoo.com
                Vriendelijke groet uit Costa Rica
                Geert VdW
                Hey Geert,

                Ik ben zeer curieus nu! Kan je ons vertellen waar ergens? Werk je voor een bepaalde lodge, of kan je eea aanraden?

                Thx,

                J.
                http://www.theafricabug.com

                Comment


                • #9
                  Re: reisplannen voor costa rica

                  Hallo Jochen,

                  Ik werk in heel het land als gids, maar zit tegenwoordig meer in de hoofdstad San José, waar ik een klein reisbureautje heb - ik was na bijna 12 jaar continue op rondreis wel wat meer toe aan thuis zijn
                  Ik kan je heel veel dingen aanraden hier in Costa Rica, maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Als je specifieke vragen hebt kan je me mailen (geertvdw@yahoo.com) of een kijkje nemen op mijn website www.transcostaricatours.be

                  PS: heel accurate info wat jij schreef trouwens in je eerste post. Jij bent hier al een keer geweest, lijkt me?

                  Vriendelijke groet uit Costa Rica
                  GeertVdW

                  Comment


                  • #10
                    Re: reisplannen voor costa rica

                    Hey Geert,

                    Ik zal je zeker contacteren. De eerstvolgende (eco)reizen gaan naar Zuid-Afrika en Canada, maar in het najaar hoor je van me, want Costa Rica staat hoog op mijn verlanglijstje! :-)

                    Ik was er dus nog niet, maar ik weet er al héél veel vanaf. Tja, ik heb zo'n 300 boeken over eco-travel en natuurbehoud. Ik geef het toe, ik ben een freak. Maar dat moet ook wel een beetje, want binnen een aantal jaar ga ik er letterlijk én figuurlijk mijn werk van maken.

                    Mvg,

                    J.
                    http://www.theafricabug.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: reisplannen voor costa rica

                      toch fijn dat je op een forum echt alle informatie kan vinden e :-)
                      zelf een gids in costa rica!

                      geert.. ik heb je al paar mails gestuurd, maar zou jij ons mss buiten jetair excurses niets kunnen aanbieden dat een normale toerist niet ziet? :-)

                      Comment


                      • #12
                        Re: reisplannen voor costa rica

                        Ja Jochem, ik zou toch gezworen hebben dat je hier al was geweest... En als ecologisch reizen en natuurbehoud je passie is dan ben j ehier wel aan het juiste adres... Wie weet blijf je hier ook wel hangen, als je dan toch van plan bent om van je hobby je beroep te maken en dit land is heel gastvrij voor mensen met een hart voor natuur....
                        Hou me op de hoogte, ik hoor het graag als je deze kant op komt... Nu alvast goede reis naar Zuid Afrika!

                        Comment


                        • #13
                          Re: reisplannen voor costa rica

                          Will do, Geert.

                          FYI; ik heb al complete studies over Ecotoerisme in Costa RIca gelezen. De laatste die ik las was er eentje uit dit boek;

                          Ecotourism and Sustainable Development: Who Owns Paradise

                          Een aanrader! En ik heb er enkele dingen uit opgestoken die ik later zélf hoop toe te passen in mijn favoriet continent (want ik blijf niet gans mijn leven in dit Belgenland).

                          Mvg,

                          J.
                          http://www.theafricabug.com

                          Comment


                          • #14
                            Re: reisplannen voor costa rica

                            Hallo, Ben reeds 2 maal naar Costa Rica geweest met Geertvdw als gids en kan er alleen maar lof van spreken. Heb samen met hem een programma opgesteld naar mijn noden en dit is zeker naar volle wens uitgevoerd. Geert is flink wat op de hoogte van plaatselijk flora en fauna. Ook heb je met hem een zeer persoonlijke benadering naar eigen wensen.btw@Geert, groeten via deze weg.Plaatsen die ik zeker zou aandoen Monteverde, Santaigo da Dota,Tortuguero,Golfo Dulce regio, Corcovado.
                            groeten
                            Nice Canon Stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: reisplannen voor costa rica

                              Dank voor de tip Jochen, even zien of dat boek ook hier besschikbaar is...
                              Mvg
                              GvdW

                              Comment

                              Working...
                              X