Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

    dag allemaal,
    Ik ben hier al regelmatig op het forum komen meelezen met on-going discussies, heb hier al een schat aan informatie opgezocht,.., en dit is nu de eerste keer dat ik zelf een bericht post.
    Ik heb nu ongeveer twee jaar een canon powershot sx10. Ik had al interesse in fotografie, maar door dit toestel is mijn interesse alleen maar gegroeid. Ik vond het geweldig om stap voor stap via zelfstudie, fora, etc, dingen bij te leren over diafragma, sluitertijd, e.d. en deze principes dan ook uit te testen.
    Momenteel trek ik vrijwel altijd op de M-stand, en ik bots wel op de beperkingen van het toestel. Maar los van de beperkingen van een compact toestel, ik had mezelf voor mijn 30e verjaardag een spiegelreflex beloofd, en die verjaardag komt er steeds sneller aan (februari)!

    Nu is de vraag: welke DSLR? Ik twijfel, zoals misschien verwacht, tussen drie types: canon eos 550d, canon eos 60d en canon eos 7d. Heb er al heel wat over gelezen, en zou jullie graag mijn bedenkingen voorleggen, in de hoop dat jullie misschien wat extra advies kunnen toevoegen.
    Misschien ook nog even vermelden wat ik zoal trek: Uiteraard de gewone huis-, tuin- en keukenfotografie. Daarnaast vooral interesse in landschaps- en natuurfotografie, zowel 'hier' als op reis. Ik ben geregeld 's morgens vroeg op pad, zalig om in het ochtendlicht nieuwe plekjes te ontdekken.. Ook vind ik actiefotografie belangrijk, maar hiermee bedoel ik niet zozeer 'sport', dan wel een rondcrossende hond of kinderen in beweging..

    De 7d viel mij vooral op omwille van de mogelijkheden voor actiefotografie. En heb me laten vertellen dat het fullframe is, wat een grote invloed zou hebben op de beeldkwaliteit? Toch is de 7d naar mijn idee al iets te hoog gegrepen voor mij.. Ik lees ook dat deze camera toch al redelijk zwaar is, en ik vind het wel belangrijk dat het ook praktisch blijft voor bv op reis..

    Mijn gevoel bij de 60d is dat er heel wat creatieve snufjes op zitten, die ik niet echt nodig meen te hebben. Ik hou niet zo van bewerking, en ik streef er naar om zo goed mogelijk de 'juiste' foto te trekken, zonder hier nog veel aan te veranderen achteraf. Wat is jullie idee hierover?

    En dan kom ik terug uit bij de 550d. Denken jullie dat ik hierin voldoende uitdaging kan vinden? En is de beeldkwaliteit vergelijkbaar met één van de genoemde andere modellen? als ik het goed begrijp wordt deze camera omschreven als een 'instap-model', en hoewel ik mezelf als absolute amateur beschouw, is het anderzijds ook niet zo dat ik er nog niets van af weet. Ik ben ook van plan om een fotografiecursus te gaan volgen, dus opnieuw de vraag: zou ik dan met de canon 550d een goede keuze maken?
    Als ik voor de 550d zou gaan, is er wel extra budget en dan zou ik zeker de volgende lens erbij kopen: 17-55, f2.8 .

    Dus mijn vraag komt hierop neer: zou ik gaan voor de 550d en mijn budget voornamelijk steken in goed glas? Zou ik met de 550d al een ontzettende vooruitggang maken tov powershot sx10? Of zou ik gaan voor een professioneler model (dat dan misschien nu nog té hoog gegrepen is), met iets minder budget voor een deftige lens?

    Bedankt alvast voor jullie eventuele bedenkingen of adviezen!

  • #2
    Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

    Hoi,

    Eerst en vooral welkom hier
    Ik ben zelf een tevreden 550D gebruiker, en kan voorlopig alleen maar dromen van een 17-55. Maar ik kan je wel zeggen dat de 550D een prachtig toestel is voor z'n prijs, de 60D is vrij nieuw en heb ik nog niet echt bekeken...

    Bij mijn weten is een 7D geen fullframe, maar ook een toptoestel, hangt een beetje van je maximum budget af natuurlijk want hij is wel wat prijziger dan de 550. Ik zou zeggen combineer die 550D met de 17-55, je zal er (denk ik) geen spijt van krijgen!

    Mocht je nog vragen hebben over de 550D stel je ze maar, en ik heb zo'n vermoeden dat er nog wel mensen met een 7d of 60d zullen opduiken in dit draadje

    Yannick

    Comment


    • #3
      Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

      Ik zie niet zo'n reden om Canon te kopen als je nog geen lenzen hebt en zou ook zeker de Nikon D7000 op de shortlist zetten.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

        De 7D is niet fullframe. Alle drie de toestellen die je opnoemt hebben dezelfde sensor, dus beeldkwaliteit is erg vergelijkbaar. Ik zou beginnen met de 550d, tegen de tijd dat je de extra snufjes van de 7D en 60D gaat missen, hebben die al lang een opvolger gekregen, die dan wellicht weer wat goedkoper is. Ik ga ook akkoord met spanjaart, de nieuwe nikon d7000 biedt een heel erg goede prijs/kwaliteit-verhouding.

        Comment


        • #5
          Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

          Indien je Canon blijft dan zou ik je eender welke van de drie toestellen durven aanbevelen
          samen met de 17-55 2.8 lens. Prima combinatie met alle drie. Valt een 7D dan te duur uit,
          kies dan de 60D.
          Indien die ook te duur is met die lens, neem dan de 550D.
          Een andere mogelijkheid zou een 50D zijn. Indien niet meer nieuw te verkrijgen dan de
          koopjeshoek uitvlooien. Wordt daar vaak genoeg tweedehands aangeboden. Zo spaar je
          nog wat geld en hebt toch een prima toestel.

          Comment


          • #6
            Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Ik zie niet zo'n reden om Canon te kopen als je nog geen lenzen hebt en zou ook zeker de Nikon D7000 op de shortlist zetten.
            Akkoord, de D7000 is (vandaag) een van de allerbeste APS-C toestellen op de markt. Als je nog niet voor een bepaald merk gekozen hebt is deze zeker het bekijken waard.

            Ik heb zelf een EOS60D en ben er heel zeker tevreden over. Ik heb lang getwijfeld met de 550D, maar ben uiteindelijk overhaald door ze beiden eens in de hand te hebben. De 60D voelt gewoon steviger en ergonomisch beter in de hand, de viewfinder is ook een flink stuk groter en naar mijn gevoel perfect voor een enthousiaste amateur.

            Als eerste DSLR voor een 7D gaan lijkt me wel echt "die hard". Maar ik kan niet ontkennen dat ik er ook verliefd naar zitten kijken heb hoor! :-) Vergeet echter niet dat ie de 7D toch al bijna 2j oud is, de 550D 1j en de 60D 3maand.

            Laat zeker weten wat je uiteindelijk gekocht hebt! (ben heel benieuwd of je uiteindelijk toch zal zwijken voor de 7D...)

            Succes,

            Dieter
            Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

            Comment


            • #7
              Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

              Als je weet dat je er véél mee bezig gaat zijn, zou ik zeker niet beknibbelen om de goedkoopste 550D te kopen.

              Ik heb destijds de 350D links laten liggen en in de plaats de 30D gekocht als eerste dslr, en ik heb daar tot op de dag van vandaag geen spijt van. Had ik een lichter model gekozen had ik enkele jaren geleden al moeten upgraden.

              Met de 7D en 60D kan je wireless remote flitsen aansturen, ze hebben een modus waar je ziet onder welke hoek je landschappen trekt, alsook een grotere viewfinder (vooral de 7D), meer bedieningsknoppen voor een focuspunt te kiezen, een LCD schterm (rechtsboven) om instellingen te kiezen, een hogere burstrate...

              De 17-55 is een grote zware lens, die kan wel zwaar aanvoelen op een 550D, zeker als je achteraf ook nog een externe flitser zou bijkopen.

              Als ik jou was, zou ik zéker eens deftig kijken naar de 60D, die opties voor in-camera fotoveranderingen kan je gemakkelijk links laten liggen.

              En gezien het kleine prijsverschil met 7D, moet je ze maar eens allebei in handen nemen met de 17-55 erop en zien of je die als veel minder 'draagbaar' ervaart.

              Veel succes ermee in elk geval!
              Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

              Comment


              • #8
                Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

                Goed glas kopen is een goed idee, altijd, maar goed glas komt soms pas tot zijn volle recht op een goeie body.
                Aangezien je zowel landschap als actiefotografie wil doen is een 7D de beste keuze. De 7D zal trouwens niet zo snel voorbij gestoken worden door een nieuwer model, dus je bent voor verschillende jaren goed.
                De 7D heeft tegenover de 550D namelijk een beter bedieningscomfort (instelwiel bovenaan en achteraan) en een betere AF (sneller en meer punten, en meer uitbreidbare en instelbare zones).
                2.8 is niet zaligmakend voor een lens hoor (maar je hoort me niet zeggen dat de 17-55 geen toplens zou zijn). 10-22 voor landschappen is een zeer goeie keuze, en een 70-200 F4 voor actie.
                Niet vergeten dat DSLR een dure hobby is, zeker als je in het glas begint.

                Comment


                • #9
                  Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

                  Alvast dank voor alle reacties!
                  Om op de vraag te antwoorden 'waarom Canon'? Goh, dit leek mij een logische keuze, aangezien ik nu ook al een canon-toestel heb, en daar tevreden over ben. Daarnaast zitten er in de vriendenkring vnl canon-gebruikers, dus qua uitwisseling van lenzen of bij vragen over specifieke functies (ik zeg maar iets), lijkt het me wel handig om bij Canon te blijven. Toch hebben jullie me nieuwsgierig gemaakt, en ga ik toch ook eens even piepen bij Nikon.
                  Ook fijn dat er duidelijkheid geschept is in het al dan niet full-frame zijn van de 7d. Aangezien dat dus niet het geval is, heb ik nog meer de neiging om de 7d nog even aan de kant te schuiven, en mij iets meer te richten op de keuze: 550d vs 60d (of evt nikon, als dat mij echt zou bevallen). Als blijkt dat na x aantal jaar mijn hobby nog veel meer een passie geworden is, zal ik dan nog altijd kunnen overstappen naar een professioneler model, zoals trouwens ook hier gesuggereerd wordt...
                  Ik hou jullie zeker op de hoogte welk toestel het uiteindelijk wordt!

                  Comment


                  • #10
                    Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

                    Geen enkel van die toestellen is slecht, zelfs een 550d niet (naar wat ik hoor/lees is concert en sportfotografie iets waar je wel snel tegen grenzen oploopt, maar daar ben je blijkbaar toch niet echt mee bezig).

                    Het kan natuurlijk wel zijn dat één van de drie je beter "ligt" (beter in de hand ligt ofzo, of je bent nu eenmaal iemand die graag iets heeft met alles erop en eraan...vind ik trouwens ook een legitieme reden als je zo eenmaal bent en het kunt betalen), maar om te zeggen dat een 550d technisch snel tekort zal schieten, is toch een brug te ver.

                    Je kan veel sporen volgen, waarom niet zoeken naar tweedehands 450d of 40d ofzo, nog verder oefenen, zet er een ef-lens op, en evolueer over een tijdje naar een 5d mkII (die tegen dan minder kost omdat de mkIII uit is)....
                    Is ook een mogelijkheid, en je zal denken waar komt ze nu mee af. Maar ik zeg dit omdat ik dezelfde onderwerpen fotografeer (en portretten in natuurlijke omgeving) en eerder het idee heb dat als je serieus wil upgraden dan best eerder naar een 5d uitkijkt dan naar een 7d (maar dat is MIJN gevoel, dat kan voor een ander anders zijn).

                    Evenveel meningen als fotografen...uiteindelijk jouw gevoel volgen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

                      Ik heb zelf in augustus een 500 D gekocht en had bij wijze van spreken nog nooit een toestel in mijn handen gehad buiten wat vakantiefoto's met een compactje. In september begonnen met avondschool en raakte al snel gepassioneerd. In oktober mijn kitlensje verkocht en een Tamron 17-50 f2.8 gekocht.

                      In december had ik 4500 clicks en zag ik een tweedehands 50 D staan welke ik dan gekocht heb. En nu weer een EF 70-200 bijgekocht.

                      Wat ik wil zeggen is dat als je het echt graag doet en je hebt het geld ervoor koop dan in één keer beter materiaal want anders doe je het toch binnen een half jaar.

                      Een 50 D van een jaar oud kan je tweedehands vinden voor ongeveer 500 a 550 euro. Koop een nieuwe Tamron 17-50 lens van 330 euro en je hebt voor 850 euro degelijk materiaal (wil niet beweren dat de 550 niet degelijk is). Wanneer je na een jaar merkt van ik wil een 7D dan kan je de body met 100 euro verlies verkopen en kan je de lens op je 7D schroeven.
                      Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                      Comment


                      • #12
                        Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

                        een low budget camera kopen en geld overhouden voor echte goede lenzen is een veel betere start dan omgekeerd. Het zijn de lenzen die je beeldkwaliteit gaan bepalen (vandaag de dag zijn er eigenlijk geen camera's met minderwaardige beeldtechnologie meer). In tegenstelling tot wat hierboven ergens beweert wordt komt goed glas op elke moderne camera tot zijn recht. Ik kan de link van hieruit niet posten (mijn werk blokkeert vanalles) maar zoek op youtube maar eens naar digitalrev met cheapo lens en cheapo camera erbij, dan kom je op een test van een 550D met een stevige L lens en een 1DmarkIV met een goedkoop lor van sigma.


                        Een duurdere camera gaat invloed hebben op ergonomie en gebruiksgemak, er gaan een aantal extra functies zijn die je eventueel zou kunnen gebruiken en de AF gaat sneller en trefzekerder zijn.

                        Als je het geld hebt om direct een 7D en goede lenzen te kopen, ga er dan voor. Een steile leercurve maakt dat je snel boven bent!
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

                          Mijn 24-105 presteert anders wel beter op de 5D MK II dan op de 50D. Maar dat zal dan maar onzin zijn...

                          Comment


                          • #14
                            Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                            Mijn 24-105 presteert anders wel beter op de 5D MK II dan op de 50D. Maar dat zal dan maar onzin zijn...
                            dat heeft met FF te maken, daar kan je met cropcamera's niet tegenop en is dus helemaal geen onzin.

                            Het is gewoon een feit dat een camera een beeld opvangt en een lens een beeld, met een bepaalde scherpte, contrast, kleur,... maakt. Als dat beeld niet goed wordt gemaakt, mag je dat op om het even welk lichtgevoelig vlak laten vallen, het zal flets zijn.

                            Een slechte lens kopen is vandaag de dag gemakkelijker dan een slechte camera kopen.
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: graag jullie mening: 550d of direct 7d voor enthousiaste amateur?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cocktail Bekijk bericht
                              ..............
                              Om op de vraag te antwoorden 'waarom Canon'? Goh, dit leek mij een logische keuze, aangezien ik nu ook al een canon-toestel heb, en daar tevreden over ben. Daarnaast zitten er in de vriendenkring vnl canon-gebruikers, dus qua uitwisseling van lenzen of bij vragen over specifieke functies (ik zeg maar iets), lijkt het me wel handig om bij Canon te blijven.
                              en gelijk heb je.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X