Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 500D of toch maar EOS 550D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 500D of toch maar EOS 550D?

    Hallo allemaal!

    Ik ben vliegtuigspotter, in het bezit van een DSLR EOS 400D en enkele telelenzen en ik zoek een waardige vervanger voor mijn EOS 400D.
    Graag had ik jullie mening over deze mogelijke opvolgers zoals beschreven in de titel van deze topic.
    Na heel wat opgevangen te hebben over deze camera's en hun al dan niet goede sensor voor fast moving objects had ik nu toch wel eens willen weten wat er van aan is.

    Ik ga vooral naar Airshows en fotografeer daar allerlei jets en helikopters, hiervoor gebruik ik volgende lenzen: de Canon 100-400 L IS of de 50-500mm van Sigma.
    Collega-spotters die niet te spreken zijn over onscherpe fotos met de Canon 7D in combinatie met deze lenzen, menen nu dat ook de 60D en 550D dezelfde sensor bevat als de 7D en dus ook dezelfde problemen opleveren, maw onscherpe resultaten.


    Wie o wie kan mij dit bevestigen of ontkrachten, en wat meer info geven hieromtrent?

    Met dank!


    Gert.

  • #2
    Re: Canon EOS 500D of toch maar EOS 550D?

    ga voor de eos 550D, die deelt een sensor met de 60 en 7D, is sneller dan de 500D, maakt mooiere films en heeft een groter scherm en last but not least heeft een hoger iso bereik.
    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
    hier vind je mijn foto's en hier ook

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 500D of toch maar EOS 550D?

      Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
      ga voor de eos 550D, die deelt een sensor met de 60 en 7D, is sneller dan de 500D, maakt mooiere films en heeft een groter scherm en last but not least heeft een hoger iso bereik.
      Absoluut akkoord! Vooral de hogere ISO is een absolute meerwaarde. Vergelijk de ISO3200 van de 500d maar eens met de ISO6400 van de 500d op DPreview - je wint eigenlijk meer dan 1 stop. Ik ben heel tevreden met wat ik met ISO3200 of in nood (donker binnenshuis waar je toch liever niet wil flitsen) zelfs ISO6400 kan doen op mijn 60D, die dus dezelfde sensor heeft.
      Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 500D of toch maar EOS 550D?

        Dat heeft allemaal geen bal te maken met het door de TS opgeworpen "probleem"van de onscherpe foto's.
        Als camera's onscherpe foto's maken bij snel bewegende objecten , dan kunnen er verschillende problemen spelen:
        -Slechte optiek wijdopen , dat kan , maar ook als de optiek de sensorresolutie niet kan bijbenen, dan nog zouden de foto's daardoor alleen niet onscherp mogen worden
        -Camera focust te traag of onnauwkeurig, er zijn over de 7D wel eens berichten in fora verschenen.
        -Te zware ruisonderdrukking bij hoge ISO's

        Ik zit in de richting van het laatste te denken, een 550D of 60D zal daarin niet beter zijn.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 500D of toch maar EOS 550D?

          Wat me vooral zorgen baart is dat ervaren collega spotters bijISO 100, sluiter 1/680 (op functie TV) toch nog een hoog percentage onscherpe foto's kregen te zien op hun PC.. die zo slecht waren dat ze achteraf haast oncorrigeerbaar bleken te zijn in de welgekende programma's.
          Het is gewoon bizar dat de 7D inderdaad redelijk wat kritiek te slikken krijgt hierover en mits die sensor van hetzelfde type is in de 550D en 60D stel ik me toch vragen bij de aanschaf.
          Trage focus of gewoon een probleem met fast moving objects bij dit soort sensor, misschien wel of toch niet?
          Ik ga morgen proberen testen op Zaventem, ik hou jullie op de hoogte. Mocht er iemand toch nog feedback hebben uit de praktijk??


          Gert.

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 500D of toch maar EOS 550D?

            Hmm, ik heb onlangs op een ander forum (waar ik zelf een van de forumbeheerders ben) nog iemand een 550D weten kopen met de 18-55 IS, de 50/1.8 II en de 70-300 IS USM. Hij maakt daar prima foto's mee eigenlijk, niets op aan te merken. Hij heeft wel eens opgemerkt dat hij veel onscherpe foto's had gemaakt op een bepaalde dag, maar ik kon niet opmaken of het aan de AF, de sluitertijd/bewegingsonscherpte of zijn optiek lag. Die 70-300 is een goede lens, maar ze is niet perfect natuurlijk.

            P.S.: 't zijn wel degelijk foto's van vliegtuigen waar ik 't op heb .
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 500D of toch maar EOS 550D?

              Het is een zeer specifiek soort fotografie waar je over schrijft en , ik ga der eerlijk bij zeggen dat ik der bijna geen ervaring in heb, misschien is het is interessant om een vergelijk te maken met een professionele camera van even terug, toen de pixelcount nog een pak lager zat en de pixels groter waren. Ik stel me kandidaat met 3 body's voor het vergelijk te maken,

              - 1D Mark II 8,2 mega 1,3 crop
              - 5D 12 mega full frame
              - 5 D mark II 21 mega full frame

              als lens zou ik bijvoorkeur de 100-400 van Canon zien, maar die bezit ik zelf niet, omdat ik normaal modelfotografie in de studio pleeg. Ik kan eventueel wel een EF 300 mm F4 l USM meebrengen naar de test.

              Uiteraard kunnen we ook uw body of andere mee in de test opnemen.

              Als je interesse hebt laat je het maar weten.

              MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment

              Working...
              X