Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuweling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuweling

    Hallo allemaal,

    Mijn naam is Ellen, ik ben hier terecht gekomen omdat ik al een tijdje met het idee loop om een fototoestel aan te schaffen. In mijn vrije tijd doe ik modellenwerk, hierdoor ben ik me ook gaan interesseren om in plaats van voor de lens te staan, er achter te staan.

    Voor de rest studeer ik nog lerarenopleiding regentaat.

    Ik ben op zoek naar een gemakkelijk toestel om mee te beginnen. Ik had gedacht aan een Nikon D60 of iets in die aard?

    Goed idee? Waarom wel/waarom niet? Of een ander model/type beter? Tips zijn allemaal welkom.

    Alvast bedankt!
    Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

  • #2
    Re: Nieuweling

    Welkom,

    Moeilijk om te kiezen in iemand anders plaats.
    Bepaal wat je wil doen met een toestel en hoeveel controle je er wil op uitoefenen; dat zal al bepalen of je beter voor een compact, bridge of echte DSLR gaat. Blijkbaar heb je al zowat besloten dat het een DSLR wordt, dus wil je echt wel verder gaan in de fotografie als hobby en je verdiepen in hoe je min-of-meer manueel het ding kan instellen om top-plaatjes te maken.
    Bij de DSLR ga je wel geen slechte toestellen vinden, dus moet je grotendeels kijken naar welk budget je wil uitgeven voor de body en de lenzen die aan je doelstellingen zullen voldoen. Stap dan eens binnen bij een verdeler en neem de toestellen op je short-list eens in de hand om te zien of ze je goed liggen. Want veel toestellen zullen zowat gelijke specificaties of mogelijkheden bieden, maar ze liggen wel iets anders ind e hand (grootte,gewicht,....)
    'k weet het, het is geen passend andtwoord op je vraag, maar ik hoop toch je wat verder te helpen in het denken en als je meer gedetailleerde vragen hebt zul je op dit forum zeker wel antwoorden vinden/krijgen.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: Nieuweling

      Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
      Welkom,

      Moeilijk om te kiezen in iemand anders plaats.
      Bepaal wat je wil doen met een toestel en hoeveel controle je er wil op uitoefenen; dat zal al bepalen of je beter voor een compact, bridge of echte DSLR gaat. Blijkbaar heb je al zowat besloten dat het een DSLR wordt, dus wil je echt wel verder gaan in de fotografie als hobby en je verdiepen in hoe je min-of-meer manueel het ding kan instellen om top-plaatjes te maken.
      Bij de DSLR ga je wel geen slechte toestellen vinden, dus moet je grotendeels kijken naar welk budget je wil uitgeven voor de body en de lenzen die aan je doelstellingen zullen voldoen. Stap dan eens binnen bij een verdeler en neem de toestellen op je short-list eens in de hand om te zien of ze je goed liggen. Want veel toestellen zullen zowat gelijke specificaties of mogelijkheden bieden, maar ze liggen wel iets anders ind e hand (grootte,gewicht,....)
      'k weet het, het is geen passend andtwoord op je vraag, maar ik hoop toch je wat verder te helpen in het denken en als je meer gedetailleerde vragen hebt zul je op dit forum zeker wel antwoorden vinden/krijgen.
      Goh besloten.. Dat lijkt mij een goed toestel om mee te beginnen. Veel ken ik er nog niet van. Waar natuurlijk wel verandering in gaat komen (dat is toch de bedoeling )
      Wat de prijsklasse betreft, ik ben nog student, dus een hoge prijsklasse zie ik niet echt zitten. Zijn deze toestellen prijs/kwaliteit? Zijn er andere toestellen aan te raden qua kostprijs, met nog goede kwaliteit?

      Een richtprijs vind ik moeilijk te zeggen...
      Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

      Comment


      • #4
        Re: Nieuweling

        Oorspronkelijk geplaatst door Ellina Dorados Bekijk bericht
        Goh besloten...........

        Een richtprijs vind ik moeilijk te zeggen...
        denk dat je het meeste geld voor je lenzen kwijt gaat raken.
        echt slechte camera,s zijn er niet meer........maar wel slechte lenzen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Nieuweling

          Oorspronkelijk geplaatst door Ellina Dorados Bekijk bericht

          Ik ben op zoek naar een gemakkelijk toestel om mee te beginnen. Ik had gedacht aan een Nikon D60 of iets in die aard?
          niet te lang over nadenken... gewoon doen! oftewel een recenter modelletje zoals de D3100 als je budget dat toelaat. Er zijn geen slechte DSLR's
          kopen en er mee gaan spelen... (nikon heeft geen slechte lenzen )
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Nieuweling

            alvast bedankt voor de reacties
            deze blijven welkom.

            Ik hou jullie op de hoogte
            Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

            Comment


            • #7
              Re: Nieuweling

              Als je beslist hebt voor Nikon te kiezen dan is de D3100 inderdaad het ideale instapmodel. D60 kan je zelfs niet meer kopen geloof ik, of zou je 2e hands gaan?

              Laat je zeker voor 100euro minder niet verleiden door een D3000.

              Succes!
              Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

              Comment


              • #8
                Re: Nieuweling

                Budgetair zal de D60 wel de beste koop zijn, zeker tweedehands te vinden. Maar als je in die klasse uitkijkt zou ik ook voor de D3100 (of D3000) gaan omdat dit nieuwere model toch wel een paar voordelen heeft tov de D60. oa. veel betere AF (11-punts - wat gelijk aan wat de D90 te bieden heeft), snellere auto-focus, snellere beeld-processing, groter scherm,....
                en zoals de andere commetatoren zeggen: het echte geld gaat naar de lenzen gaan.
                Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                "Casu Consulto - Modo Fac"

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuweling

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dieter Verbauwhede Bekijk bericht
                  Als je beslist hebt voor Nikon te kiezen dan is de D3100 inderdaad het ideale instapmodel. D60 kan je zelfs niet meer kopen geloof ik, of zou je 2e hands gaan?

                  Laat je zeker voor 100euro minder niet verleiden door een D3000.

                  Succes!
                  nee ik koop hem liever nieuw.
                  Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuweling

                    een toestel uit de canon reeks:
                    -de 1000D
                    -de 550D

                    ik zou voor de 550D met de twee lenzen kit gaan (kleine 1000euro maar dan heb je een 18-55 en een 55-250mm lens waardoor je toch al een redelijk bereik hebt.)
                    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                    hier vind je mijn foto's en hier ook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuweling

                      Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
                      een toestel uit de canon reeks:
                      -de 1000D
                      -de 550D

                      ik zou voor de 550D met de twee lenzen kit gaan (kleine 1000euro maar dan heb je een 18-55 en een 55-250mm lens waardoor je toch al een redelijk bereik hebt.)
                      Daar is mijn portemonnee te klein voor vrees ik.
                      Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuweling

                        Ik heb wat opzoek gedaan achter een D3000 en D3100. Maar ik zie de verschillen niet echt. Technisch gezien wel, maar praktisch niet. Waarom beter het ene of andere?

                        Jullie merken waarschijnlijk ook wel dat Ik hier echt nog een newbie in ben, maar zou dit graag leren kennen en bijleren.

                        Alvast bedankt voor jullie reacties.

                        Liefs Ellina Dorados
                        Fantasie is belangrijker dan weten, want het weten is begrensd

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuweling

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ellina Dorados Bekijk bericht
                          Ik heb wat opzoek gedaan achter een D3000 en D3100. Maar ik zie de verschillen niet echt. Technisch gezien wel, maar praktisch niet. Waarom beter het ene of andere?

                          Jullie merken waarschijnlijk ook wel dat Ik hier echt nog een newbie in ben, maar zou dit graag leren kennen en bijleren.

                          Alvast bedankt voor jullie reacties.

                          Liefs Ellina Dorados
                          De D3100 is echt de extra euro's waar. De D3000 heeft géén Live View, maximum ISO 1600 (gewoon te laag voor een in 2011 nieuw aangekochte camera), en geen mogelijkheid tot filmen.
                          Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuweling

                            Oorspronkelijk geplaatst door Ellina Dorados Bekijk bericht
                            Waarom beter het ene of andere?
                            De D3100 kan filmen, als dit er belandgrijk voor jou is.
                            Voor mij persoonlijk vind ik de iets meer megapixels (~40% meer) wel interessant omdat je dan ook makkelijker een foto kan bijsnijden en toch nog voldoende groot formaat kunt overhouden. (Natuurlijk beter onmiddelijk de foto goed maken)
                            De D3100 heeft ook een CMOS sensor ipv een CCD (D3000) waardoor die iets betere kwaliteit zal leveren.
                            De D3100 heeft ook een iets groter dynamisch bereik (0.2f-stops), en volgens DXOmarks ook een grotere kleurdiepte (waardoor ~10% meer kleuren zouden weergegeven kunnen worden) (Dit laatste betwijfel ik wel of dat echt zichtbaar is en een doorslaand argument is)
                            Het allerbelangrijkste is wel de hogere ISO-waarden waardoor je in slechtere lichtomstandigheden zonder flits meer kans maakt om nog aanvaardbare fotos qua ruis-niveau te maken
                            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                            "Casu Consulto - Modo Fac"

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuweling

                              D3000 zou ik zeker niet kopen!!!!
                              echt ket sop bij de kolen neit waard!! d3100 is stukken beter!

                              als je het technisch ziet dat het beter is, aan de spec's, dan zal je dit ook ervaren tijdens het gebruik
                              nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X