Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

    Ik heb momenteel enkel een witte paraplu om mijn licht te verzachten.

    Toen ik die pas had gebruikte ik die om te reflecteren en dan gezien en gelezen (de naam zegt het ook zelf) dat het de bedoeling is dat je het licht er dwars door flitst. Gisteren wat belichting en portret videokes bekeken en daar gebruiken ze die weer om te reflecteren.

    Op beide manieren bereik ik portretten met een zachte belichting, maar ik zie maar weinig verschil. Als ik mijn statief omdraai en de hoek aanpas verandert natuurlijk ook de afstand onderwerp-lichtbron waardoor ik mijn diafragma moet bijregelen en dus heel moeilijk kan zien of mijn belichting gelijkaardig genoeg is om het verschil tussen beide opstellingen echt te kunnen evalueren. (Mijn lichtmeter zit ergens bij mijn schoonzus op zolder in een doos , dus ik moet chimpen en histogram erbij halen om belichting te checken).

    Is er daar een soort van vuistregel voor?
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

    Een doorflitser ga je dichter kunnen zetten. tot net buiten je zoeker. Hierdoor is de lichtbron relatief groter en dus zachter licht.

    Om dezelde relatieve afmeting te krijgen door ze als bounceparaplu te gebruiken, gaat je paraplusteel in beeld zijn.

    Op dezelfde afstand gaat er weinig verschil zijn.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

      Heb je ook niet meer strooi licht bij shoot trough in vergelijking met reflectie ?
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
        Heb je ook niet meer strooi licht bij shoot trough in vergelijking met reflectie ?
        inderdaad, met een reflectie paraplu wordt het al het licht weerkaatst en krijg je geen spill naar achteren toe.
        Bij eendoor flitsparaplu wordt er ook nog eens tuk weerkaatst naar achter.

        eigenlijk kan je stellen dat je met een doorflitsparaplu gans de kamer verlicht en met een reflectieparaplu enkle het deel van de kamer richting de opening van je paraplu
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

          witte plu gebruik ik nooit als reflectie! te veel licht verlies!
          en zoals eerder gezegd je plu komt al snel in beeld of je flits moet veel te hard werken om een degelijk resultaat te hebben.

          een bounceplu daarintegen is daarvoor gemaakt (je hebt witte, zilveren, gouden, ...) en deze hebben wel een voordeel.
          nikon stuff

          Comment


          • #6
            Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

            mijn reflecterende paraplu komt een van de dagen pas aan (geen combinatie gekocht van t begin).

            Ik had gemerkt dat bij doorflitsen de volledige paraplu weerspiegelt in de ogen. Gisterenavond de paraplu reflecterend opgesteld en dan krijg je gewoon een wit vlekje. Waarschijnlijk is dan het onderscheid met de reflectieparaplu heel klein, buiten het lichtverlies natuurlijk.

            Ik lees ook wel hier en daar op het wereldwijde dat een witte paraplu het licht zachter weerkaatst dan eentje die gemaakt is om al het licht te reflecteren. Zal ik dan wel zien zeker, als hij aankomt.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              Ik lees ook wel hier en daar op het wereldwijde dat een witte paraplu het licht zachter weerkaatst dan eentje die gemaakt is om al het licht te reflecteren. Zal ik dan wel zien zeker, als hij aankomt.
              de kwaliteit van het licht, zacht of hard, heeft te maken met de grote van de lichtbron in relatie tot het onderwerp... Niet met het soort materiaal... typische fout die men hier in maakt is een diffuser op een flash te zetten om zachter licht te bekomen... dit werkt natuurlijk niet... de grote van de lichtbron wordt hier niet door gewijzigd, dus geen zachter licht.
              al of niet weerkaatsen van licht speelt hier dus ook geen rol in.
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

                Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                de kwaliteit van het licht, zacht of hard, heeft te maken met de grote van de lichtbron in relatie tot het onderwerp... Niet met het soort materiaal... typische fout die men hier in maakt is een diffuser op een flash te zetten om zachter licht te bekomen... dit werkt natuurlijk niet... de grote van de lichtbron wordt hier niet door gewijzigd, dus geen zachter licht.
                al of niet weerkaatsen van licht speelt hier dus ook geen rol in.
                dat is wat ik ook lees, dat ik strijdig vond met het gebruik verschillende soorten materialen van paraplu's.

                Zou natuurlijk kunnen dat er fotografen zijn die zachter licht uit een witte paraplu verwarren met het licht dat er doorgaat en via de muren terug naar het onderwerp reflecteert. De kwaliteit van bronnen op het internet is niet altijd duidelijk he. Ik ben nu twee weken ah flitsen en kan me voorstellen dat er mensen zijn die er vanaf weten wat ik er nu nog maar van weet, maar er al wel een website over hebben gemaakt.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

                  Een witte doorflitsplu geeft zachter licht omdat je ze dichter kan zetten.
                  Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                  Comment


                  • #10
                    Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

                    Een witte doorflitsplu geeft zachter licht omdat je ze dichter kan zetten.
                    Ga hier effe op in pikken,

                    Dus als men de lichtbron korter bij het onderwerp brengt (softbox/doorschietplu) krijgt men zachter licht
                    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

                    BD1614BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

                      yep de lichtbron wordt groter tov het onderwerp!!

                      ongekeerde kwadratenwet
                      nikon stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

                        Ga hier effe op in pikken,

                        Dus als men de lichtbron korter bij het onderwerp brengt (softbox/doorschietplu) krijgt men zachter licht
                        Ja.
                        Last edited by paly; 19 januari 2011, 11:01.
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

                          Omgekeerde kwadratenwet heeft niet echt iets te maken met zacht of hard licht. Wel met het minderen van het licht.
                          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                          Comment


                          • #14
                            Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

                            Door de paraplu of softbox dichter te plaatsen wordt het lichtgevende oppervllak groter t.o.v. je onderwerp. Dat resulteert in het meer 'omhelzen' van je onderwerp met licht en daardoor zachtere schaduwen te krijgen (door het zachte licht).
                            Piet Cosaert
                            http://kepsfotografie.wordpress.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: witte paraplu: wanneer doorflitsen en wanneer reflecteren

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
                              Ga hier effe op in pikken,

                              Dus als men de lichtbron korter bij het onderwerp brengt (softbox/doorschietplu) krijgt men zachter licht
                              een voorbeeldje kan je hier zien, ivm onderscheid tussen hard en zacht licht. Let op de schaduwen...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X