Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Alternatief voor externe flitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Alternatief voor externe flitser

    Men heeft mij gevraagd om op een feestje wat foto's te schieten van de aanwezigen. Het is bij iemand thuis dus binnen MAAR: ik heb nog geen externe flitser. Ik ben nl nog maar pas begonnen met experimenteren en gezien de kostprijs van het materiaal heb ik dus nog niet alles.

    Mijn vraag is: zijn er alternatieven voor een externe flitser om toch mooie beelden te kunnen schieten binnenshuis?

    Ik las ergens dat je zo'n balletje voor in de wasmachine kan gebruiken om over je vaste flits te zetten zodat het licht niet keihard in de gezichten vliegt? klopt dat?

    Laat u maar eens gaan...
    Canon EOS 550D + Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS

  • #2
    Re: Alternatief voor externe flitser

    ROFL, balletje uit de wasmachien Kzie je al bezig.

    Simpel en goedkoop is gewoon een difusertje maken met stukje mooi wit papier die je zo voor je flits gaat zetten dat em er niet tegen plakt zegd maar.

    Alternatief kan je ook gewoon flitsen hoor, best is dan via je flitscompensatie de output power wat onderdrukken, dan is het harde effect al stukken minder.

    Comment


    • #3
      Re: Alternatief voor externe flitser

      laat die flitser maar werken, maak foto's in manuele mode, met lange sluitertijd zodat je ook de achtergrond oplicht. Zoals F5.6 & 1/15. De flits zal wel compenseren...
      een diffuser maken is nutteloos... diffuser dienen om bij bouncen van licht ook een stukje naar voor te sturen, niet om de flits minder hard te maken. De hardheid van het licht wordt bepaald door de grootte van de lichtbron ten opzichte van je onderwerp.
      Last edited by d_oracle; 20 januari 2011, 08:36.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Alternatief voor externe flitser

        Heb een tijdje geleden in m'n familie ook iemand met zoiets bezig gezien, als je zo nog een wit filmdoosje hebt en je snijt er een gleuf in waar je flits inpast heb je ook een soort diffuser.

        Yannick

        Comment


        • #5
          Re: Alternatief voor externe flitser

          Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
          Heb een tijdje geleden in m'n familie ook iemand met zoiets bezig gezien, als je zo nog een wit filmdoosje hebt en je snijt er een gleuf in waar je flits inpast heb je ook een soort diffuser.

          Yannick
          Dat blijft een puntbron, veel effect zal het niet hebben.

          Comment


          • #6
            Re: Alternatief voor externe flitser

            Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
            Dat blijft een puntbron, veel effect zal het niet hebben.
            Hij deed het naar eigen zeggen omdat het voor de persoon die gefotografeerd wordt minder lastig is tegenover als je zo'n flitslicht rechtstreeks in je ogen krijgt geschoten...
            Kan misschien waar zijn dat het dan een beetje minder fel is ofzo, geen idee ik gebruik een externe

            Yannick

            Comment


            • #7
              Re: Alternatief voor externe flitser

              Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
              Hij deed het naar eigen zeggen omdat het voor de persoon die gefotografeerd wordt minder lastig is tegenover als je zo'n flitslicht rechtstreeks in je ogen krijgt geschoten...
              Kan misschien waar zijn dat het dan een beetje minder fel is ofzo, geen idee ik gebruik een externe

              Yannick
              absoluut, want minder krachtig, je verliest dus een stop, dat wil je helemaal niet... die flits is al niet krachtig...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Alternatief voor externe flitser

                Badenkt voor de reacties...
                Kan ik ook niet gewoon zelf met papier een difusertje maken?
                Canon EOS 550D + Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS

                Comment


                • #9
                  Re: Alternatief voor externe flitser

                  Oorspronkelijk geplaatst door jerreke Bekijk bericht
                  Badenkt voor de reacties...
                  Kan ik ook niet gewoon zelf met papier een difusertje maken?
                  heb je het hierboven niet gelezen? GEEN diffuser gebruiken, het helpt voor nieks, je flits verliest er daarenboven kracht door!

                  soms vraag ik me af waarom we nog raad blijven geven...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Alternatief voor externe flitser

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    heb je het hierboven niet gelezen? GEEN diffuser gebruiken, het helpt voor nieks, je flits verliest er daarenboven kracht door!

                    soms vraag ik me af waarom we nog raad blijven geven...
                    OK, je zal wel weten waarover je spreekt maar klopt het dan niet dat een gezicht veel zachter is van kleur en dus de foto ook mooier dan met een rechtstreekse flits? De afstand tot het "object" zal natuurlijk ook een rol spelen...
                    Canon EOS 550D + Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: Alternatief voor externe flitser

                      Oorspronkelijk geplaatst door jerreke Bekijk bericht
                      OK, je zal wel weten waarover je spreekt maar klopt het dan niet dat een gezicht veel zachter is van kleur en dus de foto ook mooier dan met een rechtstreekse flits? De afstand tot het "object" zal natuurlijk ook een rol spelen...
                      neen, klopt niet... waarop baseer jij je? De afstand speelt geen rol. De zon verlicht ook mooi!

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      De hardheid van het licht wordt bepaald door de grootte van de lichtbron ten opzichte van je onderwerp.
                      zie voorbeeldje hier
                      Last edited by d_oracle; 24 januari 2011, 14:59.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Alternatief voor externe flitser

                        Oorspronkelijk geplaatst door yakke Bekijk bericht
                        Hij deed het naar eigen zeggen omdat het voor de persoon die gefotografeerd wordt minder lastig is tegenover als je zo'n flitslicht rechtstreeks in je ogen krijgt geschoten...
                        Kan misschien waar zijn dat het dan een beetje minder fel is ofzo, geen idee ik gebruik een externe

                        Yannick
                        De TTL zorgt ervoor dat die flits harder gaat afvuren dan, en het effect teniet doen; de flits is dan voor de onderwerpen toch even hard als zonder, wat ook nodig is om de juiste belichting te krijgen.

                        De kleurverandering komt als je geen perfecte witte difuser gebruikt, wat soms wenselijk is om het flitslicht met het omgevingslicht uit te balanceren, maar daar heb je gels voor. De diffuser gaat er alleen voor zorgen dat er meer licht buiten het frame valt, de flitser gaat daarvoor compenseren om nog harder te flitsen en je batterijen zijn eerder leeg. De foto blijft wel identiek (als de flitser nog voldoende hard kan flitsen, anders krijg je onderbelichte foto's)
                        Last edited by Teun_2; 20 januari 2011, 12:02.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Alternatief voor externe flitser

                          Als je een blaadje mooi wit papier of plastiek voor je flits gaat houden op een paar cm afstand dan krijg je wel degelijk een beter resultaat.
                          Je kan die dingen zelfs heel duur kopen.
                          De blinkertjes op de neus bv zijn ook zachter dan.
                          Probeer het maar eens thuis op een slachtoffer

                          Als je het tegen je flits gaat plakken dan is het verschil enkel te vinden in een zachtere flitskracht, schaduwen en zo blijven wel even hard afvallen.

                          Moet wel zeggen dat het geen ideaale oplossing is hoor. Maar bruikbaar in nood.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Alternatief voor externe flitser

                            Oorspronkelijk geplaatst door jerreke Bekijk bericht

                            Mijn vraag is: zijn er alternatieven voor een externe flitser om toch mooie beelden te kunnen schieten binnenshuis?

                            .
                            35mm 1.4 of 1.8 ?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Alternatief voor externe flitser

                              Zo'n leeg filmrolletje over je flits helpt wel degelijk, maar verwacht er geen wonderen van: niks zo natuurlijk als licht dat van boven komt (cf. de zon). Probeer zoveel mogelijk "natuurlijk" licht te vangen, d.m.v. een hoge ISO, lange sluitertijd en wijd open diafragma. Door de sluitertijd te verlengen tank je omgevingslicht bij (en geen flitslicht).

                              Comment

                              Working...
                              X