Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Baby foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Baby foto's

    Hallo,

    binnenkort bevalt de vrouw van mijn broer, en natuurlijk wil ik dan foto's gaan nemen van die kleine.
    Nu zegt men wel dat flitslicht geen kwaad kan, maar ik ben er principieel tegen om te gaan flitsen richting (rechtstreeks of bouncen) een baby.

    Nu dus de vraag: welke instellingen zijn het meest gangbaar/bruikbaar (ik weet ook wel dat er geen standaard voor bestaat, maar richtlijnen kunnen nooit kwaad).

    greetz,
    Bart.

    PS: wat ik ter beschikking heb van materiaal staat in mijn handtekening (en neen, het is niet zo heel veel)
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

  • #2
    Re: Baby foto's

    instellingen zijn afhankelijk van de situatie ter plekke.

    Baby'tjes maken geen probleem van flitslicht. Ik zet de mijne op 1/8 of 1/16 en dan vindt mijn zoontje (7 maand) die flitser bijzonder interessant en wekt hij helemaal niet de indruk daar last van te hebben.

    Je buigen over standpunten, compositie, gebruik van aanwezig licht is veel belangrijker. De meter in je camera zal dan wel uitwijzen hoe je hem moet instellen.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Baby foto's

      Het juiste materiaal heb je al zeker, lekkere lichtsterke lenzen een een camera waar je al wat hoog in iso kan gaan.
      Ik zou enkel zeggen, schiet zeker in RAW al is het maar om de witbalans perfect na te regelen.
      neem een mooi groot deken mee en gebruik deze als ondergrond op een bed met kussens en zo, kijk naar het licht dat door vensters kom en positioneer u goed.
      Kan niet misgaan denk ik.

      Comment


      • #4
        Re: Baby foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
        Hallo,

        Nu zegt men wel dat flitslicht geen kwaad kan, maar ik ben er principieel tegen om te gaan flitsen richting (rechtstreeks of bouncen) een baby.

        greetz,
        Bart.
        Groot gelijk heb je Bart.
        NOOIT rechtstreeks een baby flitsen.
        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

        Comment


        • #5
          @ Crispyn: waar 2de hands materiaal van 6 à 7 jaar oud al niet goed voor is, hé
          Ik beschik niet over het budget om nieuw en duur materiaal aan te schaffen...
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Oh, en iedereen alvast bedankt voor de tips (ook degene die nog volgen).
            Enneuh... ik probeer nog zelf 1 of 2 softboxjes te maken. Met de LED-lampjes van tegenwoordig mag dat niet zo moeilijk zijn).
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: Baby foto's

              Een continu(led)lamp op een baby is dat dan beter dan flitslicht?
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Ik zei toch SOFTbox? Of heb ik mijn eigen post verkeerd gelezen?
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Moet je mij eens vertellen wat aangenamer is: een fel licht dat in je gezicht flasht, of difuus licht dat continue is...
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                  Comment


                  • #10
                    Re: Baby foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                    Moet je mij eens vertellen wat aangenamer is: een fel licht dat in je gezicht flasht, of difuus licht dat continue is...
                    diffuus of rechtstreeks maakt niet uit, het is de intensiteit die pijn doet aan de ogen. Je kan je flitslicht gemakkelijker diffuus maken dan een softbox timmeren die continu licht geeft dat fel genoeg is om mooie foto's te maken.

                    Als antwoord op je vraag heb ik liefst kort licht, of het nu gericht of diffuus is. Het is de duur en de intensiteit samen die last veroorzaken. Gewoon even zoeken wat de minimale stand van je flitser is die werkt voor wat je van plan bent en je hebt zowel minimale duur als minimale intensiteit.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Baby foto's

                      Een flits in een softbox vind ik aangenamer.

                      Continulicht met een eq. van bv. 500w is eigenlijk nog weinig licht.

                      Aangezien het je neefje is, ga je iets meer toegang hebben. Ik zou dan kiezen voor een diffuus raamlicht en invullen met reflector.
                      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Baby foto's

                        Ik zou niet kiezen voor een flitslicht maar gewoon voor een licht ofzo maar deze niet rechtstreeks op het gezichtje van de baby te rechten. Indien u wel met flitslicht werkt zou ik een externe flits kiezen en deze ook niet rechtstreeks naar het gezich van de baby richten maar naar een plafond of muur naar voorkeur wit.

                        Groetjes

                        Comment


                        • #13
                          Gesteld dat ik tòch voor flitslicht zou opteren... dan heb ik nog een bijkomende kost. Namelijk een flits
                          En ik weet echt niet of ik die veel zou gebruiken.
                          Ik heb een test gedaan met die bewuste LED-lampjes: van het inderwerp weg richten en reflecteren op een effen wit oppervlak. Valt echt goed mee moet ik zeggen.
                          Ik heb nog 3 weken om tips te verzamelen en dingen uit te proberen
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #14
                            Re: Baby foto's

                            Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                            Ik heb nog 3 weken om tips te verzamelen en dingen uit te proberen
                            3% van de kindjes worden op de uitgerekende datum geboren. Kans dat het morgen is is even groot als de kans dat het 2 weken langer duurt
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              8 februari is ca. een week voor de uitgerekende datum. En die datum is afgesproken om een keizersnede te doen, omdat een natuurlijke bevalling een te groot risico is voor de moeder (op 16-jarige leeftijd zwaar ongeval en medisch niet verantwoord om natuurlijk te bevallen).
                              Dus ik ben vrij zeker van de datum. Al kan het natuurlijk altijd dat die kleine vroeger de wereld wil verkennen
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                              Comment

                              Working...
                              X