Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

extern flitsen op reportage?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • extern flitsen op reportage?

    Kan dat? bijvoorbeeld op een trouw?

    In t stadhuis, terwijl iedereen zich klaarzet snel snel statiefke uitzetten belichting controleren en dan met vaste hand en fiere kop op 200 ISO de trouwfoto's nemen waarvoor iedereen anders naar 800 en daarboven moet gaan.

    Wordt dat aanvaard door koppel, gemeentebeambten,...?
    Zou het resultaat veel beter zijn dan flitser op camera zetten?
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: extern flitsen op reportage?

    Als je er de tijd voor zou hebben...

    Je moet als eerste binnen en meestal als eerste terug buiten. Tijd om je 'rommel' op te ruimen ga je niet hebben.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: extern flitsen op reportage?

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      Kan dat? bijvoorbeeld op een trouw?

      In t stadhuis, terwijl iedereen zich klaarzet snel snel statiefke uitzetten belichting controleren en dan met vaste hand en fiere kop op 200 ISO de trouwfoto's nemen waarvoor iedereen anders naar 800 en daarboven moet gaan.

      Wordt dat aanvaard door koppel, gemeentebeambten,...?
      Zou het resultaat veel beter zijn dan flitser op camera zetten?
      gewoon je flash op je camera en je maakt evengoed foto's op 200 ISO... zie niet in waarom je daar op 800 moet werken, 't is de kerk niet waar dikwijls niet geflitst mag worden...
      met je statief, lukt niet goed hoor, hangt er allemaal van af, je wilt ook niet al dezelfde foto's, je beweegt rond in die zaal, en soms moeten de trouwers opstaan en aan een andere tafel hun handtekening zetten... 't gaat ook erg rap! Zeker in de grotere steden... en je 't is er best druk soms... veel beter is een VAL (voice activated lightstand)
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: extern flitsen op reportage?

        Vergeet ook niet dat die mensen in het middelpunt van de belangstelling dienen te staan die dag. Bij de ceremonie enzomeer hou je het toch best wat discreet.
        Website http://www.kristofpattyn.be

        a lotta canonstuff

        Comment


        • #5
          Re: extern flitsen op reportage?

          Met staiefen zou ik niet werken.
          Wat wel dikwijls gedaan wordt is flits op de camera en een assistent die een 2e flash vasthoud.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: extern flitsen op reportage?

            Of gebruik een monopod,zo geplaatst en ook meegenomen,mvg guido
            https://ggpics.be/

            Comment


            • #7
              Re: extern flitsen op reportage?

              Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
              Of gebruik een monopod,zo geplaatst en ook meegenomen,mvg guido
              dat blijft toch niet staan als je hem loslaat
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: extern flitsen op reportage?

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                dat blijft toch niet staan als je hem loslaat
                met één hand de camera vasthouden, met de andere de monopod
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: extern flitsen op reportage?

                  En wat ben je dan van plan met die ene off shoe flitser ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: extern flitsen op reportage?

                    ik wou die eigenlijk bij een raam zetten met een doorschietparaplu zodat de lichtinval op het geheel gelijkaardig zou zijn als invallend licht op een licht bewolkte dag. Als de afstanden een beetje meezitten bevindt heel het gebeuren zich binnen een bereik dat met hetzelfde diafragma juist belicht kan worden (wet van de omgekeerde wortelsap of zo).

                    Was maar een ideetje, blijkbaar stuit het op tegenstand van mensen die er vooral praktisch moeilijkheden mee verwachten. Dikke kans dat die terecht is. Ik heb er nog niet veel huwelijken op zitten (3 en een avondfeest). Het was vliegen en springen om alles vast te kunnen leggen, maar ik denk dat dat met wat routine gemakkelijker wordt, maar blijkbaar niet zodanig dat men er ook nog eens de zorg voor een externe flitser bij kan nemen.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: extern flitsen op reportage?

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      dat blijft toch niet staan als je hem loslaat


                      Dit heb ik al zien gebruiken voor precies wat jij wil doen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: extern flitsen op reportage?

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        Was maar een ideetje, blijkbaar stuit het op tegenstand van mensen die er vooral praktisch moeilijkheden mee verwachten. Dikke kans dat die terecht is.

                        Tijd genoeg om dat allemaal op te stellen als je minstens 2 assistenten hebt.
                        Anders, forget it.

                        Dpaul
                        DPaul - A.FIAP
                        D810, nikkors and other stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: extern flitsen op reportage?

                          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                          met één hand de camera vasthouden, met de andere de monopod

                          dat lijkt me wel iets.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: extern flitsen op reportage?

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            Kan dat? bijvoorbeeld op een trouw?
                            Wordt dat aanvaard door koppel, gemeentebeambten,...?
                            Zou het resultaat veel beter zijn dan flitser op camera zetten?

                            T'zal niet gemakkelijk zijn denk ik, ik heb zelf nog voorgehad waar een wettelijke trouw op 10 à 12 minuten was afgelopen, en waar het gemeentehuisperoneel helemaal geen rekening hielden met de fotograaf, dan kan je weg en weer springen als een haas.

                            Voor sommige foto's bv. het ondertekenen van de akte is het ook nodig om heel laag langs de tafel te werken, wat het allemaal niet gemakkelijker maakt.

                            Alles hangt voor een groot stuk af van het gemeentehuis waar die trouw doorgaat, heb je een modern gebouw, dan heb je veel kans dat het plafond wit is, wat indirect flitsen mogelijk maakt, afhankelijk van welk toestel je hebt is het soms geen probleem om op 800 of zelfs 1600 iso te werken, bijkomend voordeel als je op hoge iso kan werken, is dat de toeshouwers niet in een donker gat verdwijnen.

                            Voorbeeldje met D3 en SB900 op 800 iso, ik zou niet weten waarom ik hier een opstelling van externe flitsen zou gebruiken.



                            Uploaded with ImageShack.us
                            Last edited by Guest42; 18 januari 2011, 07:34.

                            Comment


                            • #15
                              Re: extern flitsen op reportage?

                              moet ik met mijn D200 niet proberen. Ik vind die camera nog steeds fantastisch, maar als je boven iso 640 gaat...
                              Ik stond op het punt hem te verkopen een D7000 te kopen en heb dan toch beslist nu eens deftig met flitser(s) te leren werken. Ik ben heel blij met die keuze, maar kan nog steeds geen foto's maken van kwaliteit waarmee je mensen blij maakt als het te donker is. Lichtsterke lenzen genoeg, maar de camera heeft zijn grens.
                              Als linuxgebruiker ben ik redelijk beperkt in ruisfilterende software en via wine werkt nu ook niet alles.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X