Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk merk toestel voor macro?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk merk toestel voor macro?

    In een ander topic bij objectieven heb ik kunnen besluiten dat ik voor een macro lens ga gaan. Ik ben nu aan het "2dehandse" op zoek naar een body.
    Zijn er bepaalde merken met echt goede macrolenzen? Waar ik dan ook best een body koop van dat merk.. Moet ik op iets speciaal letten?

    De lens ga ik daarna, apart kopen.

    Ik zie enkele body's van de Nikon D60, D70 staan..
    Canon 350D, 30D, ..
    Deze liggen allemaal rond de 250€. Wat dan ook meteen mijn budget is voor op de 2dehandsmarkt.

    Er is mij gezegd geweest dat ik beter veel geld in de lens stop dan in de body, zou het in dat geval een slimme zet zijn om een nog goedkopere body te kopen?

    Bedankt!

  • #2
    Re: Welk merk toestel voor macro?

    Waar ik volgende keer vooral ga op letten bij aankoop van een body,
    is of de spiegel op voorhand kan opengeklapt worden.
    Bij mijn D70 en D50 kan dit niet, het zijn relatief verouderde toestellen.

    Ik heb het niet over het omhoogklappen van de spiegel om bij de sensor te kunnen, dat kunnen de D70 en D50 wel.

    Ik heb het over het voortijdig opklappen van de spiegel, zodat de camera niet meer aan trillingen wordt blootgesteld, wanneer de sluiter open gaat.

    De minste trilling kan je parten spelen bij extreme macro.
    Een statief, is eveneens een aanrader voor macrofotografie.

    Het hangt er natuurlijk van af, welk soort macro je wil beoefenen.
    Nikon D7000, en wat glas.
    http://blog.seniorennet.be/pacha/

    Comment


    • #3
      Re: Welk merk toestel voor macro?

      1- Let vooral op de afbeeldingsmaatstaf, als je echt macro wil gaan.
      Koop een lens met een afbeeldingsmaatstaf van minstens 1:1
      Koop geen lens waar macro opstaat, wanneer de afbeeldingsmaatstaf lager is dan 1:1, er zijn er zo nogal wat,
      maar het zal je zeker teleurstellen, wanneer je echt macro wil gaan.

      2-Macro lenzen zijn meestal lenzen met vast brandpunt,
      deze zijn relatief makkelijk te maken, voor relatief weinig geld.

      Heb zelf een macrolens van hetzelfde merk als de camera, Nikon Micro-Nikkor 60mm f/2.8, ben er tevreden over, maar bij macro zijn de meeste lenzen wel goed, hoor.
      Er zijn op het forum wel wat voorbeelden te zien van macro foto's, gemaakt met objectieven niet van hetzelfde merk als de body, en die foto's zijn toch heel mooi.

      Wil je echt de top, dan zal het ook wat kosten, hangt er vanaf, wat je zoal met macro wil doen.

      Wil je voorwerpen fotograferen op meer dan normale grootte, afbeeldingmaatstaf 2:1, 3:1, enz.
      Dan heb je meestal hulpmiddelen nodig, behalve bij één lens van Canon als ik het goed heb, deze lens zal je dan ook een duit kosten.
      Last edited by pacha; 16 januari 2011, 21:19.
      Nikon D7000, en wat glas.
      http://blog.seniorennet.be/pacha/

      Comment


      • #4
        Re: Welk merk toestel voor macro?

        Wat Pacha opmerkt over het voortijdig op kunnen klappen van de spiegel, is een goed punt; dit neemt hinderlijke trillingen weg tijdens het maken van de macro foto. Voor zover ik weet is dit bij Nikon echter pas mogelijk vanaf de D80.

        Hou globaal rekening bij de keuze voor een macro objectief dat je voor het fotograferen van insecten beter een objectief kan kiezen met een brandpuntsafstand groter dan 100 mm. Behalve de "eigen merk" objectieven van Nikon en Canon kun je ook eens kijken bij Sigma (bijv. 105 of 150 mm) of de Tamron 90 mm.
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Welk merk toestel voor macro?

          Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
          Wat Pacha opmerkt over het voortijdig op kunnen klappen van de spiegel, is een goed punt; dit neemt hinderlijke trillingen weg tijdens het maken van de macro foto. Voor zover ik weet is dit bij Nikon echter pas mogelijk vanaf de D80.
          Bij canon is dit bij ieder toestel.

          Zoals hierboven eerder vermeld heeft canon idd een lens die een groter vergroting heeft dan 1:1 (link naar 5:1 lens)
          Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
          hier vind je mijn foto's en hier ook

          Comment


          • #6
            Re: Welk merk toestel voor macro?

            Bedankt voor de antwoorden.

            Dus misschien kan ik dan beter voor Canon kiezen?
            Ik trek enkel foto's van audio-apparaten, zoals deze:


            Budget (2dehands):
            - body: 200-250€
            - lens: 250-300€

            Ik heb al meerdere malen een body van de Canon 350D zien passeren, zou dit een goede keus zijn voor mijn toepassing? Ook zie ik een 300D.. Dan ben ik nog goedkoper af en zou ik een hoop meer in een goede lens kunnen steken.

            Nog specifieke dingen waar ik op moet letten bovenop het reeds genoemde?
            Last edited by thaii; 18 januari 2011, 16:19.

            Comment


            • #7
              Re: Welk merk toestel voor macro?

              Die Canonlens is de MPE-65.Maar daar heb je wel wat macro-ervaring en veel (flits)licht voor nodig.5x ware grootte is niet eenvoudig.Voor je audio-foto's heb je wel geen echte macro nodig.Met een 50 mm en wat diafragmeren zul je er wel komen.
              Macro= ware grootte op sensor of meer.1x:1mm in realiteit is 1 mm op de sensor.
              Je audio-apparatuur zie ik dus niet direkt op ware grootte op je sensor raken.

              Comment


              • #8
                Re: Welk merk toestel voor macro?

                De voorbeeldfoto's die je aanhaalt zijn geen echte macrofoto's hoor. Met pakweg een nikon 35mm 1.8 zou je die ook kunnen maken, dat is een lens die prima binnen je budget valt (184€) en past perfect op een 2e handse D70/D80. Canon zal waarschijnlijk ook een gelijkaardig budget lensje hebben.

                De MP-E65 lijkt me gezien budget én toepassing helemaal niet aan de orde
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Welk merk toestel voor macro?

                  Bedankt.

                  Ja de MP-E65 werd enkel even als voorbeeld aangehaald. Maar niet als optie ofzo.

                  Ik zou kiezen voor een macrolens aangezien die een vast brandpunt heeft (de meeste toch), en dus kwalitatief beter is dan een zoomlens?

                  Ook koos ik voor macro aangezien ik soms echt wel op een centimeter van het apparaat zit.

                  De groothoeklens die je aanhaalt, kan die van zo een korte afstand scherpstellen?

                  Het draait mij enkel en alleen om fotokwaliteit en dat ik ook zeer dichtbij kan komen..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk merk toestel voor macro?

                    Ja, maar je hebt ook lenzen met een vast brandpunt die geen macrolenzen zijn. Meestal zijn die iets goedkoper (cfr. de 35mm 1.8 waar ik naar verwees).
                    De voorbeeldfoto's die je toonde via de link, daar heb je zeker geen macrolens voor nodig.

                    Als je toch heel kleine details wil vastleggen (knopjes e.d.), kun je beter naar een macro-lens kijken. 2e hands vind je er wel van het merk Sigma en Tamron, die zijn zeker niet slecht.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk merk toestel voor macro?

                      Ik was inderdaad eerst naar gewone prime lenzen aan het kijken, maar velen hiervan hebben een minimale scherpstelafstand van 40-60cm? Wat bijgevolg niet bruikbaar is voor mij..

                      Dus dan kom ik toch weer terecht bij een macrolens..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk merk toestel voor macro?

                        Als ik dit topic zo eens lees, dan vraag ik me af: waarom een DSLR? Met een compact
                        camera kun je dit net zo mooi fotograferen. Bovendien hebben de meeste van die top
                        compacts een prima macro functie aan boord. En kun je er nog filmpjes mee schieten.
                        (Dan gaat bij de meeste moderne DSLR ook, maar niet bij een 350 of een 30D of zo.)
                        Bovendien hoef je dan ook niet zoveel geld te geven aan een duur statief.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk merk toestel voor macro?

                          Gaat een compact net zo goede resultaten geven als een DSLR?

                          Filmpjes maken is voor mij niet van belang.

                          Aangezien ik van zovelen heb gehoord dat een DSLR toch beduidend betere resultaten geeft dan een compact? Wat ik nu momenteel ook heb (wel niet de top van de top).

                          Ik wil dan ook een grote sprong vooruit in fotokwaliteit..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk merk toestel voor macro?

                            Oorspronkelijk geplaatst door thaii Bekijk bericht
                            Gaat een compact net zo goede resultaten geven als een DSLR?
                            Aangezien ik van zovelen heb gehoord dat een DSLR toch beduidend betere resultaten geeft dan een compact? Wat ik nu momenteel ook heb (wel niet de top van de top).
                            Ik wil dan ook een grote sprong vooruit in fotokwaliteit..
                            Vooral bij dergelijke foto's zou je van een goede compact behoorlijk kunnen verschieten
                            hoor. Ik heb een Lumix LX5 en bij goede omstandigheden moet dat ding in kwaliteit niet
                            of nauwelijks onderdoen voor mijn 50D met 17-55 2.8 lens.
                            Met goede omstandigheden bedoel ik dat je er geen sport mee moet gaan fotograferen.
                            Zelfs voor spelende kinderen en zo gebruik ik mijn 50D omdat die sneller is. Maar voor
                            de rest...
                            Een vaak terugkerend misverstand is dat veel mensen denken dat je bij een compact
                            geen nabewerking nodig hebt. Een compact, dat is point and shoot. Vergeet het maar.
                            In RAW, beetje kennis van je toestel en wat nabewerking en de resultaten zijn goed,
                            vaak zelfs verbluffend goed.
                            En dan vergelijk ik het toch met een goede camera en een uitstekende lens. Jammer
                            dat ik mijn 350D niet meer heb, maar als ik zo eens door mijn foto's blader, vrees ik
                            dat hij met een gewone lens te kort zou schieten.
                            Het is maar een tip en misschien wil je nog wel wat meer dan foto's van je apparatuur.
                            Maar ik zou toch zeker eens kijken naar zo'n LX5 of Canon G12.
                            Last edited by doudeke; 20 januari 2011, 03:08.

                            Comment

                            Working...
                            X