Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat zeker doen in Zuid Afrika

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat zeker doen in Zuid Afrika

    Binnenkort gaan we met een groepje van 6 naar daar.
    We landen op Johannesburg, en van daar naar East-London.
    We zijn er voor 17 dagen en doen een rondreis.
    De reis wordt min of meer uitgestippeld door kennissen die daar een buitenverblijf hebben en die ook met ons mee zullen reizen.
    Wat moet ik zeker voorstellen aan deze mensen om ook in te plannen?
    Wat we al zéker doen is een safari van een drietal dagen (dat wordt alvast niet het Krügerpark want daarvoor ontbreekt de tijd. Maar wel "een wat minder groot park met vooral olifanten, en dat even mooi is als Krüger")
    Een uitgebreid bezoek aan Kaapstad en Johannesburg.
    Bulungula en Robbeneiland zullen er vermoedelijk ook in zitten.

    en dan nog iets:
    Ik neem mijn 100-400L en mijn 15-85 mee, maar zou het ook nuttig/overbodig/af te raden zijn om mijn statief mee te sleuren?
    Tenslotte is niet iedereen in zo'n groepje bereid om elke keer te moeten wachten op één achterloper die zijn statief uitgebreid installeert om foto's te nemen.
    Of ga ik het mij achteraf beklagen als ik het niet meedoe?
    Last edited by dréten; 17 januari 2011, 19:46. Reden: wat "verfijnd"

  • #2
    Wat zeker doen in Zuid Afrika

    Heb vorig jaar rondreis van 18 d gemaakt in Zuid-Afrika. Had geen statief bij, wel een (zelfgemaakte) "bean bag" (ter plaatse gevuld met ... gezouten pindanootjes - vond niet onmiddellijk rijst of iets dergelijks ). Deze "bean bag" zal je veel beter kunnen gebruiken tijdens de safari tochtjes dan een statief, en is handiger en weegt minder.
    In plaats van Krügerpark kun je eventueel Hluhluwe-Umfolozi park doen (is mooier van natuur en compacter). Wij hebben de twee gedaan, elk slechts een halve dag safari (zeer vroege ochtenduren), en zagen de "big five" (veel geluk gehad, zeker met de luipaard !).

    Verder de klassieke dingen bezocht. Een aanrader vind ik de Drakensbergen en zeker de Sanipas (enkel toegelaten met 4 X 4) tot Lesotho.

    Goeie reis (en doe vooral genoeg geheugenkaartjes mee !)
    KingCanon - Canon EOS 7D & 50D - Canon EF-S 10-22mm 3.5-4.5 USM, EF-S 17-55mm 2.8 IS USM, EF 100mm 2.8 Macro L USM IS, EF 70-300 4-5.6 L IS USM, EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, Speedlite 580EXII, Manfrotto 3-pod - Gitzo mono.

    Comment


    • #3
      Re: Wat zeker doen in Zuid Afrika

      Onze begeleiders hebben hun huis in Mosselbay waar we ook enkele dagen zullen verblijven.
      Dus Hluhluwe-Umfolozi is te ver naar boven denk ik.
      Wij zullen eerder "onderaan" rondreizen.
      toch erg bedankt voor je tips en aanraders hoor!

      Comment


      • #4
        Re: Wat zeker doen in Zuid Afrika

        Oorspronkelijk geplaatst door KingCanon Bekijk bericht
        In plaats van Krügerpark kun je eventueel Hluhluwe-Umfolozi park doen (is mooier van natuur en compacter).
        Een aanrader! Logeer indien mogelijk IN het park, wij hadden toen een zebra voor onze deur staan toen we terugkwamen na een rit door het park. Wij deden ook nog Addo Elephant Park maar dat was een tegenvaller wat betreft wildlife hoewel anderen er wel enthousiast over waren. Wees ook niet verbaasd als je een olifant slechts op het laatste moment ziet, ze zijn groot maar kunnen zich zeer goed verstoppen
        Beste tijdstip voor de dieren, zonsopgang en ondergang natuurlijk.

        Oorspronkelijk geplaatst door KingCanon Bekijk bericht
        Verder de klassieke dingen bezocht. Een aanrader vind ik de Drakensbergen en zeker de Sanipas (enkel toegelaten met 4 X 4) tot Lesotho.
        +1

        Oorspronkelijk geplaatst door KingCanon Bekijk bericht
        Goeie reis (en doe vooral genoeg geheugenkaartjes mee !)
        Of een laptop voor opslag. In het slechtste geval een fotoshop waar je je foto's kan laten op CD zetten. Het zal nodig zijn.

        Robbeneiland is een must als je enige voeling hebt met de geschiedenis van ZA en het einde van het apartheidsregime. Toen wij er waren (2000) werden de rondleidingen gegeven door ex-gevangenen, het laat een diepe indruk na als je de verhalen hoort van mensen die alles zelf meemaakten.
        In Cape Town is V&A waterfront een bezoekje waard maar het is wel zeer toeristisch.
        Hermanus staat in alle gidsen als uitkijkpunt voor de walvissen, je zal (afhankelijk van de periode) niet lang moeten wachten om ze te zien.
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment


        • #5
          Re: Wat zeker doen in Zuid Afrika

          Wij zijn naar Zuid-Afrika geweest in 2007 . Hebben ook swaziland gedaan.
          Neem aanders eens een kijkje op mijn site je vind er een uitgebreid reisverslag:



          Alvast een prettige reis!

          mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

          Comment


          • #6
            Re: Wat zeker doen in Zuid Afrika

            Wij waren er eind oktober en hebben oa de Tuinroute van Port-Elisabeth naar Kaapstad gedaan. 't Was er natuurlijk lente zodat we volop konden genieten van de bloemenpracht (bvb aanrader: Kirstenbosch park in Kaapstad)
            Je kan alvast een kijkje nemen op mijn webstek:



            Gr,
            Marc TAv.
            http://marctav.be

            Comment


            • #7
              Re: Wat zeker doen in Zuid Afrika

              Ik wil jullie allemaal hartelijk danken voor de vele waardevolle tips!
              En dan heel speciaal aan zij die me ook een link gaven naar hun reisreportage.

              erg bedankt, sommige zaken zullen we zeker kunnen incalculeren.

              Dré ;-)

              Comment


              • #8
                Re: Wat zeker doen in Zuid Afrika

                Wij zijn er vier keer geweest Dré,
                prachtig land, persoonlijk vind ik de kant van het zuiden het mooist, tuinroute tsitsikama de Karroo en noem maar op, wij zijn helemaal tot de grens met Namibie gereden, persoonlijk vind ik er de kleinere wildparken zoals addo Park en omgeving het mooist.

                Zeker op het kaappunt ook de route langs de kust volgen, van Hermanus tot Kaapstad, je rijdt er van het ene postkaartzicht in het andere.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat zeker doen in Zuid Afrika

                  Suid Afrika is my tweede huis.

                  Hluhluwe (spreek uit Schluschluwe) is geen slechte tip. Neushoorns zal je daar zeker zien (let op dat je er niet over valt ), maar probeer ook zeker tijd te nemen om Nyala's te zoeken. Prachtige dieren! Om grote katten te zien in Hluhluwe moet je wel veel geluk hebben.

                  Ik vermoed echter dat ze niet daarheen gaan met jou, maar eerder naar een park dat gekend is voor zijn olifanten vermits je schrijft "met vooral olifanten". Dat zou Addo kunnen zijn. Maar dat heb je gezien op één dag. Het is een zeer klein park (al is het wel onlangs uitgebreid). Drie dagen is veel te veel voor Addo.

                  Als die drie dagen in één park zitten met veel olifanten, zou het ook Thula Thula kunnen zijn. Da's dicht bij Hluhluwe, en veel kleiner, maar de omkadering is veel beter (privé gidsen en goede trackers). Als het dat (privé)reservaat is, lees dan zeker vooraf "The Elephant Whisperer", waarin de eigenaar van dat park (Lawrence Anthony) zijn avontuur vertelt over hoe hij getraumatiseerde olifanten opving in zijn reservaat. Sowieso in feite een aanrader voor al wie van natuur houdt.

                  Van dezelfde orde (en big 5 areas) zijn Mkuze of Phinda. Of de St. Lucia wetlands. Maar da's geen big 5 gebied. Anyway, ik heb er het raden naar. Je laat best eerst weten of die drie dagen safari in één reserve zitten of niet, en in welk(e) dan. Dan kan ik gerichtere tips geven.

                  Naast safari zou ik zeker ook aanraden;

                  - Ga eens een dagje stappen in de drakensbergen.
                  - Bezoek zeker Featherbed Island (nabij Knysna)
                  - Een ritje met de Outeniqua Choo Tjoe stoomtrein is ook leuk.

                  Veel plezier!

                  J.
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat zeker doen in Zuid Afrika

                    Ik ben er één keer geweest, ik wil dus niet luid roepen, maar schitterend is het wel.
                    Ik wil zo terug, meteen, stante pede, morgen nog.

                    Wij zijn geland op Johannesburg en na een korte stop in Pretoria, eerst een game resort in Bela-Bela aangedaan. Daarna met binnenvlucht naar Kaapstad om de highlights van Kaapstad te doen. Ik moet eerlijk zijn, het is allebei prachtig, maar Kaapstad slaat toch alles.

                    Rond Kaapstad zéker de kustroute doen. Je gaat er van - way of speaking - Moesel- wijnlandschappen over op kale toendra (of hoe noem je dat), en adembenemende rotskusten, je ziet zeehondenkolonies, pure bounty-stranden, je doet de Cape aan, en je ziet er pinguins op boulderbeach. Wilde bavianen (bobbejaan beklim die berg), naast de wagen. Neem uw tijd voor een wandeling van Cape of Good Hope (de vuurtoren) naar Cape Point (of omgekeerd). Dit is de wereld op één dag - vandaar dat ook veel films hier worden gedraaid. On-waar-schijn-lijk, dit is top.

                    Vervolgens Robbeneiland, zeer mooi. Vertrek vanop het Waterfront, en museum, dus dat neem je ook mee in één keer. Robbeneiland zelf zeer lastig om mooi in beeld te brengen. Mooie details, mooie lijnen, mooie kleuren, zeer intens. De rondleiding gaat wel snel. Let op de mooie schelpen. Vergeet niet een kaartje met unieke postzegel op te sturen vanop Robbeneiland. 100% van genoten.

                    Bo-kaap de kleurrijke moslimwijk met de tafelberg op de achtergrond. Fotografeer de kleurrijke winkeltjes, de op- en neergaande straatjes, hier en daar een oldtimer.

                    Als je de kans hebt - en de moed - met de taxi naar de green-market. Een echte zwarte markt. Hoewel je daar best niet teveel met een dure DSLR staat te zwaaien, een schitterend gebeuren.

                    Last but not least: tafelberg. Eerst de Zwitserse kabelbaan - niet vechten om voor het raampje te zitten: de gondel draait 360 graden rond tijdens het klimmen - en dan de schitterende fauna en flora ginderboven. Vogels komen best wel dicht, en misschien spot je her en der een "dassie".

                    By the way... ik had toen geen DSLR mee, maar wel een Ricoh R30 28-200mm én een Fuji Fotonix F10 (voor binnen). Wel veel te kort voor de safari in ons eerste deel van de reis, maar wel schitterend voor snapshots.

                    Met DSLR: let op, zeer stoffig op die Safari-jeeps. Goede tas zeker aan te raden. Een statief kan je niet gebruiken op zo'n jeep, en uitstappen mag je al helemaal niet. Zeker wel zonnekap meenemen, de meeste wild-spottings gebeuren 's morgens of 's avond met een laagstaande zon. Vergeet ook niet rond te kijken en "live" te genieten van die neushoorn voor je neus. Ik moet zeggen dat ik met mijn kleine cameraatjes niet echt de mooiste foto's van giraffen, springbokken en buffels heb gemaakt, maar wel fantastische snapshots heb van de vrienden in onze jeep. Ook dàt is safari!

                    Beter dan in Zuid-Afrika krijg je écht wel niet als fotograaf.
                    Het gaat je baaie goed.
                    Last edited by JuLi; 17 januari 2011, 22:00.
                    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat zeker doen in Zuid Afrika

                      En als je in Kaapstad bent, ga langs Hermanus Baai; kijk na of het walvis seizoen is; daar kan je met een boot in de baai varen en walvissen van dichtbij zien. Een kleintje kwam zo dicht dat mijn zoont hem kon strelen!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat zeker doen in Zuid Afrika

                        Oorspronkelijk geplaatst door T@v Bekijk bericht
                        Je kan alvast een kijkje nemen op mijn webstek:



                        Gr,
                        Marc TAv.
                        Prachtige foto's op je website Marc PROFICIAT
                        Last edited by Guest42; 19 januari 2011, 06:04.

                        Comment

                        Working...
                        X