Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klein budget: D3000 vs 1000D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Klein budget: D3000 vs 1000D

    Ik heb besloten dat ik naast mijn trouwe Sony H9 (bridge) toch de eerste stappen in de dslr wereld wil gaan zetten. Vooral binnen schiet mijn speeltje tekort (huisdieren, zonder flits) en daarnaast denk ik dat ik buiten ook mooiere foto's kan maken dan ik nu doe (honden/plantjes/vuurwerk/evenementen, waarbij ik graag met de DOF en sluitertijd speel).
    Mijn voornemen is om klein te beginnen, maar als de hobby me beet houdt stap voor stap het glas uit te breiden en tzt de zeer simpele instapbody te vervangen door een duurder speeltje (méérjarenplan). Oké, tot zover de context.

    Ik zag een aanbieding van een Nikon D3000 met gestabiliseerde 15-55m kitlens voor drieenhalf honderd euro. Hij ligt lekker in de hand en alle knopjes lijken me op logische plekken te zitten.
    Van Sony valt de bediening me tegen, dus die valt af.
    De Canon 1000D vind ik prettig in de hand, maar alle aanbiedingen die ik zie zijn zonder stabilisatie. De versie met IS zou me een kleine meerprijs tov de D3000 waard zijn, maar niet om helemaal buiten mijn budget (ca 400 excl tas en zo) te schieten!
    Zoek ik verkeerd, of zijn alle 'te goed om waar te zijn'-aanbiedingen van de 1000D inderdaad ongestabiliseerd?

    En dan de hoofdvraag: Is de Nikon D3000 voor mij een verstandige keus?
    Voor filmen en live-view situaties heb ik mijn H9 nog, dus dat is niet gelijk doorslaggevend.
    Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

  • #2
    Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

    De Nikon D3000 vind ik een van de slechtste toestellen die nikon ooit gemaakt heeft.
    Hij is dan ook maar met moeite 6 maand in productie geweest. Sinds vorige zomer wordt em al niet meer gemaakt trouwens.
    Is een slechte CCD chip, 12bit, supertraaaaaaaaaaaaaaaaag, zijn veel problemen mee (technische storingen en zo) en die "hulp" die er in zit is om bij te wenen.

    De canon D1000 is dan iets eenvoudiger maar wel veel meer gelikt/doordacht vind ik.
    Eigenlijk is dat een opgefriste 400D.
    Beeldkwaliteit is zeer goed.
    Alle belangrijke zaken zitten er op en bediening is fun.
    Sensor is een CMOS met 14bit.
    Bouwkwaliteit is ook stukken beter dan de nikon D3000

    Kiezen tussen die twee is dan ook eeeeeeeeeeel simpel als je het mij vraagd...

    VR/IS heb je op die lenzen niet echt nodig vind ik. Ben je beefachtig van nature dan kan het je wel iets helpen.
    Die functie zit zowel op de nikon als de canon en is onderdeel van je LENS.
    Wil je later bv een telelens kopen, dan kan je nog kiezen met of zonder VR/IS in functie van jou vaste hand.
    Last edited by xafke; 15 januari 2011, 03:26.

    Comment


    • #3
      Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      De Nikon D3000 vind ik een van de slechtste toestellen die nikon ooit gemaakt heeft.
      Hij is dan ook maar met moeite 6 maand in productie geweest. Sinds vorige zomer wordt em al niet meer gemaakt trouwens.
      Is een slechte CCD chip, 12bit, supertraaaaaaaaaaaaaaaaag, zijn veel problemen mee (technische storingen en zo) en die "hulp" die er in zit is om bij te wenen.

      De canon D1000 is dan iets eenvoudiger maar wel veel meer gelikt/doordacht vind ik.
      Eigenlijk is dat een opgefriste 400D.
      Beeldkwaliteit is zeer goed.
      Alle belangrijke zaken zitten er op en bediening is fun.
      Sensor is een CMOS met 14bit.
      Bouwkwaliteit is ook stukken beter dan de nikon D3000

      Kiezen tussen die twee is dan ook eeeeeeeeeeel simpel als je het mij vraagd...

      VR/IS heb je op die lenzen niet echt nodig vind ik. Ben je beefachtig van nature dan kan het je wel iets helpen.
      Die functie zit zowel op de nikon als de canon en is onderdeel van je LENS.
      Wil je later bv een telelens kopen, dan kan je nog kiezen met of zonder VR/IS in functie van jou vaste hand.
      Spaar een beetje verder en koop de Nikon D3100 is veel beter dan de D3000...of een D90 nu sterk afgeprijsd.

      Grtz

      Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

      Comment


      • #4
        Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

        Of zoals ik al in eerdere topics heb aangeraden: overweeg eventueel ook eens iets 2de hands... Is altijd heel interessant als je je budget niet de hoogte wil laten in schieten

        Ik ben ook voor 2de hands gegaan.
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #5
          Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

          Bedankt voor de snelle reacties

          @ xafke Je hebt eigenlijk wel gelijk over stabilisatie binnen die lens. Ik ben gewend naar (bridge)toestellen met een behoorlijk zoombereik te kijken en dan is het heel relevant, maar bij de dslr liggen de zoomeigenschappen natuurlijk nog ergens in de toekomst. Bij een normale lens is stabilisatie lang niet zo noodzakelijk.

          @ Voltigeur Ik ben nogal huiverig voor het kopen van 2e hands apparaten. Voor lenzen (mits het prijsverschil aanzienlijk is) overweeg ik het wel.
          Last edited by Plumeau; 15 januari 2011, 08:07.
          Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

          Comment


          • #6
            Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

            IK ZEG ga voor de 1000D, zul je geen spijt van hebben. Met een beetje zoeken vind je aanbiedingen met de gestabiliseerde lens (klik) maar op dit bereik heb je dit echt niet nodig. als je een beetje voorzichtig bent kun je tot 1/6 van een seconde halen zonder statief. Ik persoonlijk vind de plaatsing van de knoppen veel logischer bij canon dan bij Nikon (toch bij de instapmodellen). Als je wil uitbreiden qua lenzen is het gelijk welk van de twee je neemt. zowel canon als nikon hebben een zeer uitgebreid gamma+ alle derde partijen.
            Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
            hier vind je mijn foto's en hier ook

            Comment


            • #7
              Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

              Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
              IK ZEG ga voor de 1000D, zul je geen spijt van hebben. Met een beetje zoeken vind je aanbiedingen met de gestabiliseerde lens (klik) maar op dit bereik heb je dit echt niet nodig. als je een beetje voorzichtig bent kun je tot 1/6 van een seconde halen zonder statief...
              Het klopt misschien wel dat je op dit bereik geen stabilisatie nodig hebt (maar ik profiteer toch van de IS in mijn 17-55 f/2.8 ), maar d'er is meer: de 18-55 IS is nu eenmaal optisch beter dan de oude kitlens 18-55 zonder IS. Daarom alleen al zou de IS versie moeten aanbevolen worden!
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Het klopt misschien wel dat je op dit bereik geen stabilisatie nodig hebt (maar ik profiteer toch van de IS in mijn 17-55 f/2.8 ), maar d'er is meer: de 18-55 IS is nu eenmaal optisch beter dan de oude kitlens 18-55 zonder IS. Daarom alleen al zou de IS versie moeten aanbevolen worden!
                Dit heb ik inderdaad nog gehoord, ik heb de mijne echter gekocht als promotie omdat ik er dan een gratis tas en geheugenkaart bij kreeg, op termijn zal ik die echter vervangen door een 17-85/55 (ben er nog niet uit).
                Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                hier vind je mijn foto's en hier ook

                Comment


                • #9
                  Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

                  Wow, zoveel reacties!

                  Vandaag heb ik toch de Sony 290/390 toch weer aan de twijfellijst toegevoegd.
                  De draaiknop aan de linker zijde vind ik nog steeds een nadeel, maar gezien de prijsverschillen met de gestabiliseerde D1000 combinatie niet onoverkomelijk.
                  Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

                    heb een D3000 en ben daar zeer tevreden over, voor een instap toestel te zijn .
                    niks problemen mee, kwaliteit van foto's is zeer goed.
                    dacht zelfs dat in 2010 de D3000 de best-meest verkocht dslr van nikon was.
                    ik doe hem zelfs niet weg , houd hem bij als back-up toestel.
                    1000 foto's met één batt , geen probleem.

                    maar de nieuwe D3100 is natuurlijk beter ( en voorlopig ook nog duurder ) dan zijn voorganger, dus zou ik dan ook daar voor gaan, of je moest voor een zeer zacht prijsje nog een D3000 op de kop kunnen tikken.
                    Last edited by am-staff; 15 januari 2011, 17:35.
                    2 body's en wat lenzen ..

                    older and wiser ... my arse

                    Comment


                    • #11
                      Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

                      Ga voor de nieuwe Nikon D3100, presteert goed op hoge ISO wat niet het geval is met de Nikon d3000 of Canon 1000d. Voor 500€ heb je hem met 18-55mm lens.
                      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                      Mijn bird foto's en urbex foto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

                        Ik vind de D5000 een fantastisch machientje
                        Hij heeft het beste een een aantal andere Nikons in zijn body
                        Zoals lichtmeting , scherpstelling, processor en censor zijn afkomstig uit een aantal veel duurdere toestellen. De kantelbare monitor is erg handig om uit een moeilijke POV te werken een 'nadeel' zou kunnen zijn dat er geen ingebouwde motor is waardoor oudere objectieven geen automatische scherpstelling hebben maar er zijn objectieven genoeg die dit niet nodig hebben.

                        Mvg
                        Spogy
                        Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

                          Oké, weer een update... van de 1000D body begin ik redelijk zeker te raken, maar dat kitlensje vind ik wel wat sneu voor 50 euro meerprijs. Nou zat ik te denken dat ik in de toekomst mogelijk 2 lenzen het meest zal gebruiken: een lichtsterke lens binnen en een redelijke zoom lens buiten.
                          Is het een gek idee om een body + bijvoorbeeld de ef 50mm f1.8 als eerste set te kiezen? Op korte termijn zal ik vooral binnen fotograferen (parkieten, cavia's, katten) en in de tussentijd kan ik rondkijken naar een leuke tweede hands aanvulling...

                          Is dit een goed plan, of voorzien jullie problemen?
                          Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

                          Comment


                          • #14
                            Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

                            tuurlijk kan dit - in een niet zo ver verleden was dit ook de typische startersset voor de meesten... maar je zal toch snel een bijkomende standaardzoom willen binnen is 50 x 1,6 toch wat beperkt

                            in jouw geval zou ik toch de Nikon D3100 met kitlens eerst eens in handen nemen
                            Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

                            Comment


                            • #15
                              Re: Klein budget: D3000 vs 1000D

                              Het is een goede combo dat je daar geeft, er is wel een kleine nuance.

                              Doordat je gaat starten met een lichtsterk objectief, zal je dus ook gewend zijn er aan en denken dat alle lenzen zo gaan zijn
                              Dus als je dan later een kitlens gaat kopen er op kan je wel eens serieus teleurgesteld uitkomen.

                              Ik zou niet twijfelen aan de 1000D met kleine kitlens. Daarmee kan je superveel doen.
                              Zal je veel plezier aan hebben.
                              En kijk dan op je gemak met welke lenzen je eventueel kan uitbouwen later eens je je toestel beter zal kennen.

                              Comment

                              Working...
                              X