Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

    30 januari vertrek ik op reis naar Lapland en ik wil natuurlijk zoveel mogelijk vastleggen op foto.
    Tevergeefs ben ik al enkele weken aan het zoeken naar een geschikt digitaal fototoestel maar zie door de bomen het bos niet meer.

    Ik kijk bij het zoeken vooral naar het aantal MP, de optische zoom en de breedhoeklens.
    Doe ik daar goed aan? En waar kan ik best nog op letten?

    Verder kijk ik natuurlijk ook naar het prijskaartje en daarmee bedoel ik dan max. 400 euro. Ik hoop daarmee toch al iets deftigs te kunnen vinden.

    Vermits de tijd begint dringen, ik wil natuurlijk nog wat experimenteren voordat ik vertrek, roep ik jullie hulp in!

    P.S: Ik heb mijn oog laten vallen op SONY DSC HX5...
    Last edited by Catherine22; 14 januari 2011, 21:19.

  • #2
    Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

    Oorspronkelijk geplaatst door Catherine22 Bekijk bericht
    Ik kijk bij het zoeken vooral naar het aantal MP, de optische zoom en de breedhoeklens.
    Doe ik daar goed aan? En waar kan ik best nog op letten?
    Je doet er goed aan het aantal MP totaal te negeren.

    Comment


    • #3
      Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

      Een deftige breedhoek kost al een pak meer dan 400 euro.
      TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

      Comment


      • #4
        Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

        Ik zou zeggen: koop u een degelijke compact. Laat daarbij gerust het aantal mp's vallen.
        En die zoom ook. Die breedhoek kunt u best behouden. Die kan en zal nuttig zijn. Verder
        mag alleen de beeldkwaliteit van belang zijn.
        Dus we hebben breedhoek, doe daarbij maar een lichtgevoelig lensje, en de mogelijkheid
        om in RAW te fotograferen.
        Hierbij denk ik aan Canon s95, of de Lumix LX5.
        Dit zijn toestellen die u zullen belonen met een voortreffelijke beeldkwaliteit en door hun
        grootte zijn het aangename reisgezellen en door hun fijn karakter zullen het ook vrienden
        blijven na de reis.

        Comment


        • #5
          Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

          Ik volg Doudeke qua eisen.
          Misschien niet onbelangrijk als je op reis gaat: 1 of 2 extra batterijen.
          Aan/uit zetten vraagt energie, display vraagt energie, foto's tussendoor bekijken ook... En je wil niet halfweg de namiddag zonder energie vallen, hé
          Wanneer het de gangbare AA batterijen zijn, dan is er zelfs op reis geen probleem, maar indien het een specifieke herlaadbare batterij is van het merk zelf, dan kan je wel eens problemen hebben om er ter plaatse te vinden.
          2 setjes batterijen is eigenlijk nooit overdreven luxe, want laat je niet misleiden door het aantal te nemen foto's dat wordt opgegeven bij de levensduur van de batterij. Dit gaat meestal om het aantal foto's dat kan worden genomen onder ideale omstandigheden en zonder het aan/uitzetten van het toestel, zonder foto's wissen of bekijken tussendoor, etc.

          mvg,
          Bart
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

            Ok, bedankt voor jullie reacties!
            Ik was dus zeg maar in de totaal verkeerde richting aan het zoeken met die Sony HX5

            Als schrik ik wel een beetje van het feit dat je ook niet echt naar de optische zoom moet kijken vermits mij altijd gezegd is dat dat net één van de belangrijkste aspecten is.

            Comment


            • #7
              Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

              Oorspronkelijk geplaatst door Catherine22 Bekijk bericht
              Als schrik ik wel een beetje van het feit dat je ook niet echt naar de optische zoom moet kijken vermits mij altijd gezegd is dat dat net één van de belangrijkste aspecten is.
              Gewoonlijk geldt de regel: hoe meer zoom, hoe minder de beeldkwaliteit...

              Nu, als je bij compactjes wil blijven, dan heb je bij verschillende merken wel goeie alternatieven, maar verwacht er nooit wonderen van wanneer er minder licht is (en in Scandinavië is er in januari het grootste deel van de dag niet echt een overvloed aan licht hé).
              Wat met die Sony zeker wel leuk is: hij biedt ook HD-film, en sweep-panorama, waardoor je lens net meteen de breedst mogelijke moet zijn om toch wijde zichtjes te kunnen vastleggen.

              Als je niet meteen bij compact hoeft te blijven, dan zou je ook kunnen zien naar bv. een Sony a290 + 18-55mm. Dat heb je voor zo'n €350. Voeg er nog een extra batterij bij, en je zit aan je budget.
              Last edited by K-2; 15 januari 2011, 10:51.
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

                Maar naast de optische zoom is er ook de digitale zoom in veel gevallen. En deze is nog mìnder belangrijk. Eigenlijk totaal te negeren.
                Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

                  Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                  Nu, als je bij compactjes wil blijven, dan heb je bij verschillende merken wel goeie alternatieven, maar verwacht er nooit wonderen van wanneer er minder licht is (en in Scandinavië is er in januari het grootste deel van de dag niet echt een overvloed aan licht hé).
                  Ik zal inderdaad het grootste deel van de dag doorbrengen in de schemer zeg maar... vandaar dat ik ook wat schrik heb van de kwaliteit die de compact camera's bieden bij weinig ligt. Daarnaast zijn die compacts wel super handig om weg te steken.

                  Maar om even verder in te gaan op de optische zoom.
                  Een optische zoom 3.8x is dus voldoende om zeg maar de 'gewone' zaken te fotograferen (familiefoto's, huisdieren, landschappen, ...) ?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

                    Oorspronkelijk geplaatst door Catherine22 Bekijk bericht
                    Ik zal inderdaad het grootste deel van de dag doorbrengen in de schemer zeg maar...?
                    Misschien is een goedkoop, lichtgewicht statief(je) ook geen slecht accessoire om mee te nemen dan...
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

                      Canon Powershot G11 €399 bij Pixmania.
                      Zeker het overwegen waard.

                      Mvg
                      Spogy
                      Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

                        Of kijk voor een Canon G12 beter bij donker weer, ik zelf gebruik naast mijn Nikon spiegelreflexen ook een Canon G10 en ben daar zeer tevreden over.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Catherine22 Bekijk bericht
                          Een optische zoom 3.8x is dus voldoende om zeg maar de 'gewone' zaken te fotograferen (familiefoto's, huisdieren, landschappen, ...) ?
                          3 à 4x zoom is wat je met een standaardlens krijgt zoals die bij DSLR's geleverd wordt, dus meestal 18-55mm.

                          Aantal keer zoom zegt echter weinig. Een 70-210mm is een 3x, een 18-55 is 3x, maar het zijn wel heel verschillende lenzen.
                          De eerste is bv. een handige lens voor portret, ook vanop een redelijke afstand nog, en om een interessant stukje uit het landschap of een close-up in een stad weer te geven.
                          De twee geeft je dan weer een breed overzicht van het landschap, of een breed straat-/stadsbeeld, of interieur, en is handig voor groepsfoto's, portret (maar niet vanop grotere afstand).

                          Hier vind je voor elk van de Tamron-lenzen een handige weergave van wat een bepaald bereik (mm) in de praktijk betekent voor jouw foto.

                          Als je naar een lens kijkt, let dan vooral op het brede bereik. Daar zou ik minimaal zorgen dat 24mm beschikbaar is (of 28mm al het niet anders kan).
                          Sommige compactjes beginnen bij 30mm en meer, en daar ben je niet altijd zoveel mee. Om "alles erop te krijgen", kan je immers soms wel een passen achteruit gaan, maar niet als er een muur, rivier of rotspartij in de weg zit.
                          Last edited by K-2; 15 januari 2011, 12:55.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

                            Oorspronkelijk geplaatst door Catherine22 Bekijk bericht

                            Maar om even verder in te gaan op de optische zoom.
                            Een optische zoom 3.8x is dus voldoende om zeg maar de 'gewone' zaken te fotograferen (familiefoto's, huisdieren, landschappen, ...) ?
                            Ja hoor, alleen even in de gaten houden dat een "all in one camera" ook wat groothoek heeft, dat wil zeggen 28mm equivalent.
                            Veel tele voor bijvoorbeeld de dieren/dierentuin heb je dan nog niet, je hebt dan eigenlijk een 28-200 lens (equivalent ) nodig (7 a 8x zoom)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp nodig bij de aanschaf van nieuw toestel!

                              Dus in princiepe is die Sony HX5 nog niet zo slecht als ik het in de compacts ga zoeken
                              Heeft 10.2 MP
                              10x optische zoom
                              Bij lensbereik staat er 25-250
                              Breedhoeklens 25mm
                              Enkel heb ik mijn vragen over de beeldkwaliteit en de kwaliteit bij weinig licht...

                              + kan iemand mij het grote verschil uitleggen tussen de Sony HX5 en de Canon S95 vermits het waarschijnlijk één van die 2 zal worden.

                              Bedankt!
                              Last edited by Catherine22; 15 januari 2011, 15:01.

                              Comment

                              Working...
                              X