Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelfbouw Softbox

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zelfbouw Softbox

    Ik ben op het idee gekomen om voor de fun een softbox te bouwen, ik ga dit doet met polyester en polyesterhars (met zwart pigment), dit door het enorme gebruikscomfort, lage gewicht en lage prijs.

    Nu was ik uiteraard op zoek naar een geschikt materiaal voor de binnenkant, ik kwam als snel op het idee een reddingsdeken te kopen, iedereen kent dat wel, ene kant goud, andere kant zilver, kost amper een paar euro. Maar nu zag ik dat een "merk" softbox een iets troebelere binnenkant heeft dan zo'n deken, zou dit misschien voor problemen kunnen zorgen qua reflectie?

    Voor de geinteresseerden: Ik ga 4 platen maken uit polyester met een zwart pigment erin zodat er minimaal licht wordt verloren door de platen heen, ik hoop dit op 0% lichtsverlies te krijgen.

    Dan ga ik een metalen L plaat gebruiken als mal, hiervan maak ik polyester L platen, de binnenkant hiervan kan ik dan bekleden met velcro, terwijl ik de zijkant van de platen zelf ook beplak met velcro, hopelijk lukt dit met polyesterhars ofwel epoxyhars (komt zo goed als nooit los). Dan kan ik zeer simpel en toch robuust de platen samenplakken met de velcro tot een softbox.

    De binnekanten van de platen schuur ik op en spuit ik in met lijm (of hars) om hieraan het reflectordeken te plakken.

    De buitenkant ga ik gewoon hoogglans zwart spuiten voor een mooi uiterlijk, wat ook wel belangrijk is imo.

    Nu ben ik ook maar een absoluut beginner en beschik ik alleen nog maar over een set flitser en rf602 triggers, dus is het een beetje wikken en wegen voor mij.

    Dus, heeft er misschien nog iemand tips, wat zij graag zien in een softbox, missen bij hun bepaalde softbox, en als er misschien nog iemand is die foto's kan leveren van hoe een softbox op een flitser wordt gemonteerd? (hiervoor heb ik zelf ook al een zeer simpel en in theorie goed werkend idee bedacht.

    De diffusor ga ik ook willen bevestigen met velcro, hiervoor dacht ik een soort van wit doek te zoeken, hier moet ik echter nog eens goed naar opzoek gaan.

    Het prototype gaat 90x60x47 (hoogtexbreedtexdiepte) worden.

    (ik verwacht trouwens geen super resultaat, het is eerder een tijdsverdrijf dat hopelijk een leuk resultaat met zich meebrengt )

    mvg Sander

    reflectiedeken
    Last edited by Sand0r; 13 januari 2011, 21:13.

  • #2
    Re: Zelfbouw Softbox

    Voor dergelijke projecten kan je mij ook altijd vinden om mee te doen
    Ik hou wel van een uitdaging.

    Zelf werk ik ook veel met polyester en epoxy en zo (ander hobby van me) maar ik ik denk dat het hier niet zoeen goed idee is om puur te gaan werken. Reden is draagkracht en gewicht.
    Matten zijn ook uit de boze omdat er geen spanning op komt.

    Was ik beetje aan het denken....

    Als je een ronde softbox gaat maken zou ik gewoon dik papier nemen als drager.
    Je kan in de handel van da "papier" krijgen die architecten gebruiken om schaalmodellen te maken van huisjes en zo.
    Als je die in een V gaat vormen is em al heel sterk op zich.
    En die imprigneren met verwarmde polyesterhars (loopt als water dan).
    Is em slijtvast direct ook.

    Moet em vierkant zijn, dan zou ik proberen met licht karton als "platen" en die ook lichtjes imprigneren mss.

    Maar je zit met het probleem van lichtdoorlaat.
    Als je pigment gaat toevoegen aan je hars dan is die ver van lichtdicht hoor, zeg maar eerder transparant toch wel ook met zwart pigment.
    Voor het zicht zal dat mooi zijn maar het zal niet genoeg tegen houden van licht.
    Daarom zou ik als reflectiemateriaal alufolie gebruiken binnenin, em is dan zeker lichtdicht.

    Wel opletten dat je geen epoxyhars op die alufolie giet heh !!!! Want die twee gaan chemisch niet samen !!!! In extremisch kan het in brand vliegen maar extreem heet word het zeker zonder meer !!!

    Velcro ingieten kan je vergeten denk ik omdat velcro gemaakt is van nylon of polyethyleen denk ik (kan je met niets lijmen). Je zou het moeten proberen, not sure, ik zeg maar e.
    Ik zou die eerder vastnieten.

    Dan is er nog het probleem van de difussor. Ik heb totaal geen idee wat daar goed zou kunnen zijn maar ik zou eens naar een stoffenwinkel gaan en van elks een vierkante meter pakken uit stoffen zoals wat ze voor gordijnen gebruiken (voile) of zo van die witte dunne satijn (nylon) die ze gebruiken aan de binnenkant van jassen soms.

    Zal experimenteren zijn alvast om te zien wat best zal presteren.
    Ik PM je eens ook, kem nog paar zotte ideeen Mss kunnen we iets samen doen.

    Comment


    • #3
      Re: Zelfbouw Softbox

      Hm... interessant projectje! Zijn er al ideeën over hoe de softbox te monteren op een statief? Ik vermoed dat het geheel te zwaar zal worden om aan de flitser zelf te hangen (ik heb een DIY beautydish uit plastic die ik aan een SB-800 kan hangen), dus moet je daar ook een soort steun maken.
      Dat impregneren met polyesterhars lijkt wel een goed idee.

      Wat velcro bevestigen betreft: die koop je toch meestal zelfklevend?

      Ik hoor graag hoe het loopt!!

      L.
      http://lievendevlaminck.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Re: Zelfbouw Softbox

        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
        Dan is er nog het probleem van de difussor. Ik heb totaal geen idee wat daar goed zou kunnen zijn maar ik zou eens naar een stoffenwinkel gaan en van elks een vierkante meter pakken uit stoffen zoals wat ze voor gordijnen gebruiken (voile) of zo van die witte dunne satijn (nylon) die ze gebruiken aan de binnenkant van jassen soms.
        kijk hier eens...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Zelfbouw Softbox

          Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
          Dus, heeft er misschien nog iemand tips, wat zij graag zien in een softbox, missen bij hun bepaalde softbox, en als er misschien nog iemand is die foto's kan leveren van hoe een softbox op een flitser wordt gemonteerd? (hiervoor heb ik zelf ook al een zeer simpel en in theorie goed werkend idee bedacht.
          [/IMG]
          dit is de bevestiging van een westcott apollo softbox, speciaal voor raportage flashes...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Zelfbouw Softbox

            Alufolie kan inderdaad de lichtdoorlaat aanzienelijk verminderen, eigenlijk kan die folie dan ook al direct als reflector dienen, velcro komt inderdaad met dubbelzijdige tape eraan, ik dacht eigenlijk te plakken met epxoyhars of een zeer sterke lijm, kwestie dat het zeker niet los komt.

            Het enige probleem is momenteel nog de ophanging aan de flitser. Ik dacht een soort van PVC buis waar de flits inkan en vast worden gezet. Eventueel kan ik dan nog een staafje op de softbox monteren en door het gat van de paraplubevestiging steken op de swivel, dan draagt de flitser amper gewicht, en draagt het statief de softbox. Er zijn alleszins mogelijkheden zat.

            Comment


            • #7
              Re: Zelfbouw Softbox

              @d_oracle: goei idee die stof, fluorecentie kan je gemakkelijk testen met een valsgelddetector denk ik.

              @TS:
              De "ophanging" zal nog je grootste uitdaging zijn denk ik.
              Probleem is daar dat je met een top-zwaar voorwerp zit en die hebben nu eenmaal de neiging om om te vallen.
              Als je de boel laat dragen door je paraplugat, dan zorgd je flits voor de "locking".
              Maar dat is geen goed idee want de flitsvoet kan dergelijke torsie niet aan en zal kunnen afbreken in extremis

              Dus kan je het probleem beter omdraaien en je flits als "optie" monteren op je box.
              Het geheel gaat dan de swivel op.

              Daar zal je dus een geschikte swivel voor moeten vinden dus met zoeen grote schroefdraad vanboven op.

              Ik denk dat je best in de DIY-winkel een stevige metaalstrip gaat halen in staal.
              Daar een frame mee maken die de softbox draagd enerzijds en een flitsvoetje op vijzen anderzijds (vind je op ebay voor 1 euro of zo).

              Het geheel gaat dan die schroef op van je swivel.
              Mogelijks kan je de bevestiging van je frame en flitsvoet in 1 keer doen als je een flitsvoet hebt die past op de schroefdraad van je swivel.

              Zo kan je de box manipuleren om te richten en je flits staat nooit onder stress.
              Denk dat je best in die richting kan gaan +-
              Voor de sterkte kan je eventueel een geweven fibermatje (doordrongen van polyester) rond je metaalframe wikkelen en dan tegen je "wand" van de softbox aanzetten, zal zeer sterk zijn.

              MAAR!!! ...
              Eerst en vooral zou ik eens de flits testen om te zien welk stralingspatroon hij heeft.
              Ik zou zeggen, flits eens haaks op een egaal oppervlak van dichtbij (+-50cm) en neem daar een foto van.
              Als je die foto dan in software gaat onderdrukken zie je waar de flits MINST energie afgeeft.
              Dat kan je dan meenemen in je ontwerp om je flits horizontaal danwel vertikaal te gaan plaatsen in je box.

              Voor je velcro had ik nog een ideetje mss:
              Als je nu de velcro eens zou vastnieten op een strookje van dik papier.
              Die kan je dan mooi met polyester verder integreren in je box.(lees plakken)

              Just my 2 cents
              Tis jammer da ik nie kan meedoen omdat je uit de buurt bent

              Comment


              • #8
                Re: Zelfbouw Softbox

                Tip (?) op YOUtube vind je ook filmkes om een softbox te bouwen.http://www.youtube.com/results?searc...y=softbox&aq=f

                Comment


                • #9
                  Re: Zelfbouw Softbox

                  Die dingen heb ik opgegeven...
                  Uiteindelijk eindig met iets dat veel zwaarder en groter is dan wat je tegenwoordig voor mss net iets meer kunt kopen. En dan zijn ze ineens opvouwbaar ed...

                  MAAR suk6!
                  Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                  BE-Wommelgem
                  .: 20D & D700 :.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zelfbouw Softbox

                    Gisteren een reflectiescherm gemaakt van een oud iglo-tentje (zo'n zilver zogezegt ultra isolerend gevalletje)
                    misschien ook nog leuk



                    Comment


                    • #11
                      Re: Zelfbouw Softbox

                      Reflector is wel goe gevonden!
                      Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                      BE-Wommelgem
                      .: 20D & D700 :.

                      Comment

                      Working...
                      X