Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoveelste vraag ivm aankoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoveelste vraag ivm aankoop

    Hey,

    Ik weet het, het is al 1000x gevraagd maar net daardoor is het zo onduidelijk.
    Ik wil een toestel aankopen met een max. budget van 800 € (om te beginnen).
    Gebruik : pictures nemen van de 4j dochter dus zowel binnen als buiten, dochter zit zelden stil.
    Filmen zou mooi meegenomen zijn.
    Suggesties ? (Nikon D5000 of Canon 550D, of misschien gewoon Canon 1000D met goeie lens).

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

    Het klinkt meer als een 'familie' camera (fotograferen van dochtertje)...is een dslr dan wel echt nodig? Niet altijd ideaal om mee te sjouwen als je een dagje uit gaat.

    Wat denk je van de nieuwe Olympus EPL2 (600 euro in kit met de 14-42mm, of samen met de 14-150mm voor meer tele bereik)? Of een Sony Nex? Die passen in je jaszak...dus kun je veel vaker meenemen. En beeldkwaliteit is best te vergelijken met DLSR's onder de 800 euro.

    Comment


    • #3
      Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

      Wat voor mij belangrijk is, is snelheid, mijn dochter zit niet stil en zo goed als alle foto's die ik nu neem vertonen slechts een arm of een been of de paardenstaart.
      Ik fotografeer ook veel binnen dus lichtrijke lens is wenselijk.

      Comment


      • #4
        Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

        Ook een spelende dochter hoort nog bij huis-tuin-vakantie-fotografie.
        Elke dslr met redelijk goeie lens en flitser is hiervoor geschikt, om het even welk merk.
        Dus bv. :
        Een instap-dslr
        Tamron/Sigma 17/18-50mm f/2.8; of Tamron 28-75/2.8
        Goeie basisflitser

        En zoals Leendert al zei: ook Olympus EPLx, Sony Nex en aanverwante zijn hiervoor ook OK.
        Last edited by K-2; 13 januari 2011, 12:51.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

        Comment


        • #5
          Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

          Zoals leendert al aangaf, het fotograferen met toestellen als de olympus pen of de Sony Nex is vergelijkbaar met een DSLR in termen van kwaliteit, snelheid, hoge contrasten, weinig licht. En biedt evenzeer de mogelijkheid om uit te breiden met lenzen uit het alpha-assortiment, mits het gebruik van een adapter. Sony Hetzelfde voor de Olympus of Samsung

          Grtz
          "Why fake it, when you can create it"

          Comment


          • #6
            Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

            Waarom geen nikon D90. Als je dan nog de 35mm 1.8 bijkoopt dan heb je ineens een zeer lichtsterke set...

            Comment


            • #7
              Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

              Ik vraag me af wat voor een jaszakken jullie hier hebben om daar zomaar Pens en Nex'n
              met allerlei lenzen in kwijt te kunnen. Zeker dat jullie geen zakken hebben met een jas
              er aan. En daarbovenop: zo onopvallend vind ik die toestellen nu precies ook weer niet.
              Ik heb zo eens met een Pen door Brugge gelopen en had daar veel meer beziens mee dan
              met mijn 50D.

              Even dit: vaak komt het hier op neer. Men heeft een DSLR voor het serieuze werk en
              voor de familie-kiekjes vaak een compact.
              Misschien vreemd. Maar bij mij is het juist andersom.
              Ik heb een compact (LX5) voor de meeste zaken, en voor de familie-kiekjes een DSLR
              met een goede, lichtsterke lens.
              Komen de kleinkinderen ravotten, dan wil ik daar prachtige foto's van hebben. Wel, om
              daar prachtige foto's van te nemen heb je -mijn inziens- goed en snel materiaal nodig.

              Ik zou zeggen: kijk uit naar een gebruikte Canon 50D of een Nikon D90 en daarbij een
              Tamron 17-50 2.8. Misschien voor op het strand, speeltuin e.d. een 85 1.8. En dan heb
              je materiaal om je opgroeiende familie en herinneringen in schoonheid en voor eeuwig
              vast te leggen.

              Comment


              • #8
                Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

                Oorspronkelijk geplaatst door Galileo Bekijk bericht
                Zoals leendert al aangaf, het fotograferen met toestellen als de olympus pen of de Sony Nex is vergelijkbaar met een DSLR in termen van kwaliteit, snelheid, hoge contrasten, weinig licht.
                Dat is niet waar. Ik heb een week met de Pen gefotografeerd. Dat is niet vergelijkbaar
                met het fotograferen met een DSLR.
                De kwaliteit is in orde, hoge contrasten ken ik weinig van. Maar de snelheid blijft achter
                en bij weinig licht vond ik het meer dan eens serieus frustrerend. Bovendien zit je met
                dat scherm om je compositie te bepalen.
                Het is een wereld van verschil. Een andere wereld. Daarom niet slecht. Vergelijkbaar
                met mijn LX5. Maar totaal niet te vergelijken met mijn 50D en 17-55 2.8. Dat is iets
                totaal verschillends.
                Mensen die hier aan twijfelen mogen altijd eens meegaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

                  Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  Dat is niet waar. Ik heb een week met de Pen gefotografeerd. Dat is niet vergelijkbaar
                  met het fotograferen met een DSLR.
                  De kwaliteit is in orde, hoge contrasten ken ik weinig van. Maar de snelheid blijft achter
                  en bij weinig licht vond ik het meer dan eens serieus frustrerend. Bovendien zit je met
                  dat scherm om je compositie te bepalen.
                  Het is een wereld van verschil. Een andere wereld. Daarom niet slecht. Vergelijkbaar
                  met mijn LX5. Maar totaal niet te vergelijken met mijn 50D en 17-55 2.8. Dat is iets
                  totaal verschillends.
                  Mensen die hier aan twijfelen mogen altijd eens meegaan.
                  Ik geef Doudeke gelijk heb in de club van ons ook eens met zo'n nex mogen rondtrekken...ik moet zeggen was aangenaam verast maar zoals doudeke al zei de snelheid laat nog te wensen over en ook in donkere omgevingen zoals bij regenwolkenweer miste ik toch mijne D90 met 17-50mm2.8f van tamron..plus vond het niet zo handig in mijn hand liggen. Er stond zo een 18-200mm op een compactbody...ik liep precies rond enkel met de lens. Maar de beeldkwaliteit was goed....ik denk zelf beter dan de beste compacten nu...

                  Grtz

                  Templar
                  D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                  Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

                    Oorspronkelijk geplaatst door Galileo Bekijk bericht
                    Zoals leendert al aangaf, het fotograferen met toestellen als de olympus pen of de Sony Nex is vergelijkbaar met een DSLR in termen van kwaliteit, snelheid, hoge contrasten, weinig licht.
                    Sorry hoor, maar dat klopt dus langs geen kanten, ik heb ook een tijdje een Nex geëxperimenteerd, die komt nog niet in de buurt van een DSLR, zeker niet bij mindere lichtomstandigheden.
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

                      En toch heeft die Nex gewoon een moderne cropsensor, dus daar kan het niet aan liggen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

                        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                        En toch heeft die Nex gewoon een moderne cropsensor, dus daar kan het niet aan liggen.
                        Het ligt vooral aan de AF snelheid en accuratesse. Bij goed ligt gaat het met alle goed. Met slecht licht gaat het met een dslr beter.

                        Ik denk dat een Nikon D3100 geen foute keuze is. Filmen is ook leuk, zeker met kleintjes en de fotokwaliteit en AF is ruim voldoende.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

                          Ik vind eerlijk gezegd dat die NEX aardig snel scherpstelt...niet zo snel als mijn A350, maar hij komt wel erg aardig in de buurt (en ik gebruik mijn A350 alleen maar met een SSM lens) .

                          Ook bij minder licht gaat dat erg aardig. Hier met alleen het licht van de televisie (niet op de televisie scherpgesteld), op een donker stukje van onze kat haar krabpaal met erg weinig contrast, stelt die (ook dankzij het AF-hulplicht) perfect en relatief snel scherp. Nog geen enkel probleem mee gehad. Ook erg goed op hoge ISO.

                          Met de 18-200, daar kies je zelf voor hé . De 18-55 is niet zo goed als z'n grote broer, maar er komen 8 lenzen voor uit binnen de komende 24 maanden (waaronder een G en Carl Zeiss)...en dat zijn compactere lenzen. Als je de kwaliteit wil van een APS-C DSLR moet je leren leven met de grootte van de lenzen, daar kan je weinig aan doen vrees ik...

                          Sorry jongens, maar jullie overdrijven naar mijn mening .
                          Last edited by JorisVdB; 17 januari 2011, 07:19.
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

                            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                            Dat is niet waar. Ik heb een week met de Pen gefotografeerd. Dat is niet vergelijkbaar
                            met het fotograferen met een DSLR.
                            Kan zijn dat het voor een Pen niet waar is, maar voor Nex wel.
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zoveelste vraag ivm aankoop

                              Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                              Ik geef Doudeke gelijk heb in de club van ons ook eens met zo'n nex mogen rondtrekken...ik moet zeggen was aangenaam verast maar zoals doudeke al zei de snelheid laat nog te wensen over en ook in donkere omgevingen zoals bij regenwolkenweer miste ik toch mijne D90 met 17-50mm2.8f van tamron..plus vond het niet zo handig in mijn hand liggen. Er stond zo een 18-200mm op een compactbody...ik liep precies rond enkel met de lens. Maar de beeldkwaliteit was goed....ik denk zelf beter dan de beste compacten nu...
                              Logisch dat er een verschil is als je de prestaties van een 17-50/2.8 gaat vergelijken met een 18-200... Je had op de D90 beter eens een 18-200 gezet om te vergelijken.

                              (Dat een Nex beter presteert dan om het even welke compact is ook normaal. Er zit gewoon voor het grootste deel dslr-technologie in.)
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X