Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vogelepik/Dartswedstrijd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vogelepik/Dartswedstrijd

    Hallo allemaal,
    Ik zwerf nu al een tijdje rond op het forum, ik heb al massaal veel bijgeleerd door jullie
    Alleen heb ik nu ook eens een vraagje: Ik ben uitgenodigd door mijn papa om te gaan fotograferen bij een dartswedstrijd.. Ze hebben mij ook nog gevraagd om een foto te maken waarop je de dartspijl stil ziet staan.

    Nu is mijn vraag: Welke sluitersnelheid moet ik gebruiken om ervoor te zorgen dat deze stilstaat? Mijn fototoestel kan tot 1/4000s aan maar ik besef maar al te goed dat ik dit niet kan gebruiken (het is binnenshuis, waarschijnlijk niet zo goed belicht dus zal het licht van de foto heel donker, tot zelfs zwart, zijn). Mag ik dan ook nog vragen of hier een regeltje voor is? Dat je afhankelijk van de snelheid van een voorwerp de sluitertijd kan instellen?

    Ik zou heel blij zijn als ik een antwoord zou kunnen krijgen op deze vragen (vooral omdat ik nu een grote druk op mij heb omdat ik de énigste fotograaf ben daar en omdat deze foto's misschien gaan gebruikt worden als banner van hun site.

    Alvast bedankt Groetjes, Kenneth.
    The camera has the ability to capture a moment in time
    and then preserve it frozen for ever
    .

  • #2
    Re: Vogelepik/Dartswedstrijd

    Zal je niet kunnen doen op een wedstrijdje of zo om die vliegende dart te vangen tenzij je zelf voor de plank gaat staan

    Denk dat je zal moeten flitsen en vooral timing afspreken in een gecontroleerde scene.

    Probleem 1 is je kader, wat wil je er op en zo, zoek een goei setting. Ik neem aan dat je de dart wil zien vertrekken uit de hand. Je hebt daar verschillende invalshoeken mogelijk, ik laat over aan jou wat je leuk vind.
    Probleem 2 is je scherpstelling, zou ik zelf op manueel doen waarbij je een tijdelijk voorwerp zal houden daar waar de dart straks passeerd.
    Probleem 3 de timing:
    Iemand teld af 3,2,1,go en jij trekt zowiezo altijd op go.
    Dan is het aan de persoon die smijt om tijdens het aftellen vroeger of later te gaan smijten om de dart mooi in beeld te krijgen.

    zowiezo een echte uitdaging in timing toch hoor maar doenbaar.
    na 10 keer smijten zou je hem toch moeten hebben en na 30 keer of zo nog mooi scherp ook.

    Alternatief kan je ook met een remote shutter werken.
    De persoon die smijt drukt dan ook af vanuit de ander hand.

    Probleem 4:
    Camera zet je best op manueel mode met diafragma heel open (kleine F) en sluiter op bv 1/30 (je krijgt dan een lichte bewegingswaas achter de hand maar de hand en dart zelf gaan scherp zijn door je flits)
    In je cameramenu zet je flits synchro op tweede gordijn !!!! zeer belangrijk of tzal op niets trekken.

    Maak eerst testfotos om te zien hoe je belichting zit.
    Is je foto overbelicht, draai dan diafragma dicht (eventueel kan je ook spelen met flitscompensatie om meer achtergrond binnen te krijgen) ISO kan je ook optrekken om meer achtergrondsfeer binnen te krijgen.
    Beetje zoeken en spelen met die waarden dus naar gelang wat je zelf wil bekomen.

    Ben je niet tevreden over je bewegingswaas, trek de sluiter dan iets op maar ook niet teveel anders krijg je problemen met gordijn (witte balk op foto door de flits)
    Heel snelle shutter zal je niet nodig hebben, die dingen vliegen niet aan 300km/h e

    Wil je meer achtergrondscene dan zal je daar licht moeten steken, bv met een halogeenbouwlamp of zo.

    Eens dat allemaal goed zit, is het proberen tot je de foto van je leven maakt
    Good luck, en we willen zeker je foto dan eens zien

    PS: als je een lichtsterke lens hebt kom je heel eind verder natuurlijk
    Last edited by xafke; 13 januari 2011, 02:05.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door xafke
      Zal je niet kunnen doen op een wedstrijdje of zo om die vliegende dart te vangen tenzij je zelf voor de plank gaat staan

      Denk dat je zal moeten flitsen en vooral timing afspreken in een gecontroleerde scene.

      Probleem 1 is je kader, wat wil je er op en zo, zoek een goei setting. Ik neem aan dat je de dart wil zien vertrekken uit de hand. Je hebt daar verschillende invalshoeken mogelijk, ik laat over aan jou wat je leuk vind.
      Probleem 2 is je scherpstelling, zou ik zelf op manueel doen waarbij je een tijdelijk voorwerp zal houden daar waar de dart straks passeerd.
      Probleem 3 de timing:
      Iemand teld af 3,2,1,go en jij trekt zowiezo altijd op go.
      Dan is het aan de persoon die smijt om tijdens het aftellen vroeger of later te gaan smijten om de dart mooi in beeld te krijgen.

      zowiezo een echte uitdaging in timing toch hoor maar doenbaar.
      na 10 keer smijten zou je hem toch moeten hebben en na 30 keer of zo nog mooi scherp ook.

      Alternatief kan je ook met een remote shutter werken.
      De persoon die smijt drukt dan ook af vanuit de ander hand.

      Probleem 4:
      Camera zet je best op manueel mode met diafragma heel open (kleine F) en sluiter op bv 1/30 (je krijgt dan een lichte bewegingswaas achter de hand maar de hand en dart zelf gaan scherp zijn door je flits)
      In je cameramenu zet je flits synchro op tweede gordijn !!!! zeer belangrijk of tzal op niets trekken.

      Maak eerst testfotos om te zien hoe je belichting zit.
      Is je foto overbelicht, draai dan diafragma dicht (eventueel kan je ook spelen met flitscompensatie om meer achtergrond binnen te krijgen) ISO kan je ook optrekken om meer achtergrondsfeer binnen te krijgen.
      Beetje zoeken en spelen met die waarden dus naar gelang wat je zelf wil bekomen.

      Ben je niet tevreden over je bewegingswaas, trek de sluiter dan iets op maar ook niet teveel anders krijg je problemen met gordijn (witte balk op foto door de flits)
      Heel snelle shutter zal je niet nodig hebben, die dingen vliegen niet aan 300km/h e

      Wil je meer achtergrondscene dan zal je daar licht moeten steken, bv met een halogeenbouwlamp of zo.

      Eens dat allemaal goed zit, is het proberen tot je de foto van je leven maakt
      Good luck, en we willen zeker je foto dan eens zien

      PS: als je een lichtsterke lens hebt kom je heel eind verder natuurlijk
      Heel erg bedankt, hier kan ik natuurlijk heel veel mee ik zal proberen zo goed mogelijk te doen wat jij me verteld hebt! Ti's natuurlijk wel veel oefenen maarjaaa da komt wel nog ik zal, als er een fatsoenlijke foto tussen zit, deze eens posten, allesinds een dikke merci!
      The camera has the ability to capture a moment in time
      and then preserve it frozen for ever
      .

      Comment

      Working...
      X