Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Olympus EPL2

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Olympus EPL2

    Hallo , als gewone fotoliefhebber (huis en tuin gebruiker) ben ik volop aan het rondzien voor een iets beter toestel ipv m'n compact van sony die ik nu gebruik.
    Ik heb veelal zitten kijken naar Nikon en Canon bij de reflex toestellen.
    Iemand heeft me echter op dit PEN toestel attent gemaakt van Olympus , graag had ik dan ook eventuele meningen en/of ervaring met de epl1 gehad en doe ik er wel goed aan om dit toestel te kopen of stap ik toch beter naar een volwaardige reflex toestel over.

  • #2
    Re: Olympus EPL2

    Het hangt van je onderwerpen af, de PEN levert behoorlijke resultaten, ook in vergelijking met instap dslr toestellen, alleen moet je niet op de hoogste iso's willen werken of snelle AF.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Olympus EPL2

      Ik zit er ook aan te denken om een EPL2 te kopen.
      Ik heb nu een DSLR: De olympus E520.
      Dan is de EPL2 toch ook een verbetering wat betreft beeldkwaliteit. Het compacte formaat (jaszak) is natuurlijk het grootste pluspunt en dat met DSLR kwaliteit foto's, en veel meer mogelijkheden dan een compact.

      De kleuren en scherpte zijn erg goed.
      ISO 800 vind ik nog erg goed bruikbaar, ISO1600 is ook nog best acceptabel...maar hoger zou ik niet gaan (in ieder geval veel beter dan een compact camera). Als je dus veel binnen fotografeert bij slecht licht dan kun je dus beter een Sony NEX nemen. Ik fotografeer eigenlijk alleen maar buiten. Tot ISO800 vind ik de EPL2 beter, daarboven de NEX (bron: http://dpreview.com/previews/olympusepl2/page6.asp)

      Maar mij spreekt de Sony Nex niet zo aan doordat de objectieven veel minder compact zijn dan die van het m43 systeem. De Nex 50-200mm bijvoorbeeld weegt in de 500 gram en ziet er uit als een melkbus op een NEX:

      Het m43 systeem is ook completer doordat er meerdere fabrikanten aan mee doen.

      De EPL2 is niet echt een vernieuwende camera (het is ook de nieuwe instapper zeg maar). Het is eigenlijk een verzameling van al het goede van de PEN camera's tot nu toe (EP1, EP2, EPL1).
      De EPL1 was van plastic en daardoor heeft deze een goedkope uitstraling. De EPL2 heeft net als de EP1 en EP2 een metalen body. Andere verschillen met de EPL1: een snellere sluitertijd (1/4000), betere ISO prestaties, te bedienen met afstandbediening, groter scherm met hogere resolutie ...dat zijn eigenlijk de opvallendste verbeteringen.
      Dus de EPL2 is momenteel de beste PEN camera op de markt. En 600 euro voor de kit met de 14-42mm is best een leuk prijsje.

      Een nieuwe pro PEN body wordt in februari/maart gepresenteerd door Olympus. Ik denk met een nieuwe sensor, nieuwe processor, ingebouwde zoeker... Maar die zal dan ook wel een stukje duurder worden. Ik denk niet dat ik zolang nog wacht omdat ik binnenkort naar India ga. Maar ik twijfel nog...
      Last edited by leendert; 13 januari 2011, 11:32.

      Comment


      • #4
        Re: Olympus EPL2

        Ahem...die lens die je daar toont is de 18-200 OSS f/3.5-6.3 . Da's nu echt wel een bakbeest dat je daar toont hé .

        De andere lenzen zijn compacter, ook de nieuwe lenzen die eraan komen dit jaar (macrolens, portretlens, Carl Zeiss groothoek, telezoom) zien mij er kleiner uit .

        Sony has issued a press release about the new product developments it's showcasing at Photokina 2010. Highlights include a firmware update for the NEX series (covered in a separate news story), a prototype of a new camera that will incorporate the latest Translucent Mirror technology, accessories for A-mount cameras including a flash and vertical grip, and upcoming lenses for both A and E mounts.
        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

        Comment


        • #5
          Re: Olympus EPL2

          Sorry, dat was een foutje.
          Het is inderdaad de 18-200, een beetje vergelijkbaar met de M. Zuiko 14-150mm:
          Sony cropfactor 1.5 maakt: 27-300mm
          Olympus cropfactor 2 maakt: 28-300mm

          Maar de Olympus lens weegt maar 290gram en de diameter van de lens is stukken kleiner dan bij de Sony lens (524 gram, die dus echt op een melkbus lijkt op zo'n kleine body).

          Heeft dus alles met de keuze van de sensor te maken. Sony heeft gekozen voor een groter sensor waardoor de Nex het dus wint van de PEN in slecht licht omstandigheden. Het PEN systeem wint weer op compactheid.

          Comment


          • #6
            Re: Olympus EPL2

            Tja , ik heb eens zitten tellen,

            de body van de epl2 + 14-40 II standaardlens + 40-150 zoomlens + de add-on viewer + een opslagkaart komt op ongeveer een kleine 1100 euro denk ik .
            Dat is toch ook al geen kleingeld maar is dit zijn geld waard ?

            Comment


            • #7
              Re: Olympus EPL2

              Oorspronkelijk geplaatst door Jag Bekijk bericht
              Tja , ik heb eens zitten tellen,

              de body van de epl2 + 14-40 II standaardlens + 40-150 zoomlens + de add-on viewer + een opslagkaart komt op ongeveer een kleine 1100 euro denk ik .
              Dat is toch ook al geen kleingeld maar is dit zijn geld waard ?
              Het ligt er al maar aan met wat je het vergelijkt, natuurlijk. Mij lijkt dit allemaal goed,
              maar niets speciaals, eerder middelmatig. En zeker niet iets dat je niet makkelijk voor
              hetzelfde geld met een DSLR kunt overtreffen. Maar dan heb je geen Pen. En sommige
              mensen zijn toch bereid veel geld neer te tellen voor iets anders.

              Comment


              • #8
                Re: Olympus EPL2

                Media Markt Antwerpen heeft de E-PL2 al op voorraad terwijl ik dacht dat die pas in februari leverbaar zou zijn...

                Heb er mee gespeeld, en, behalve het ontbreken van de zoeker, een hele stap vooruit. Gemakkelijk in gebruik en voelt degelijk in de handen. Versie II van de 14-42 is echt een stap vooruit: heel soepel zoomen en je voelt dat je kwaliteit in handen hebt. Voor de E-P3 die in maart wordt aangekondigd hoop ik alleen dat het een ingebouwde optische meetzoeker toevoegt. Of een hybride zoeker a la Fuji X-100, kan ik meteen mijn geld van de X-100 reserveren voor de E-P3...

                Heb zelf een E-30 en een PEN E-P1, en mensen die zeggen dat je geen hoge ISO's aankan met de PEN moet ik ongelijk geven. Deze mensen zitten enkel op een beeldscherm e turen en maken nooit prints. Heb hier perfecte A4 prints gemaakt op ISO 3200.

                De reden waarom je voor de Pen moet kiezen is vanwege zijn compace bouw (ook de lenzen zijn compact, dit itt. de NEX), gemakkelijke gebruiksinterface (ook daar weer een wereld van verschil met de NEX die duidelijk voor een joystick generatie is gemaakt) en goede lenzen (de Panasonic 20 f/1,7 is kortweg verbluffend! )

                Prijs in MM A'pen: 579,- De E-PL2 is blijkbaar ook leverbaar met tweede zoom (55-200) en met de 14-150...
                Ze hebben trouwens ook de E-PL1 in aanbieding (444,- inclusief 16GB geheugenkaart - had het bijna gekocht - voor de kit en 700,- voor de 14-150 kit.) Die 14-150 schijnt trouwens ook zeker niet slecht te zijn (heb hem weliswaar nog nooit gebruikt.)
                http://www.digifotofreak.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Olympus EPL2

                  Ik heb enkele maanden de E-P1 en ik moet zeggen dat het een prachtige camera is. Maakt zeer mooie foto's (instap DSLR kwaliteit) en produceert enorm mooie jpegs !
                  Nadeel is dat alle toebehoren zeer duur zijn. Voordeel is compactheid . Zeker met de panasonic 20 mm/1.7 lens.

                  Ik zou body kopen van de E-PL1 , kan je nu rond 250 euro kopen en daarbij de panasonic pancake bijkopen. Dan ben je +-600 euro kwijt, maar dan je heb je compacte DSLR kwaliteit !
                  Olympus E-P1 White
                  www.StartXL.be : quizvragen, wist-je-datjes, foto's en webgids en forum.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door leendert
                    Een nieuwe pro PEN body wordt in februari/maart gepresenteerd door Olympus. Ik denk met een nieuwe sensor, nieuwe processor, ingebouwde zoeker...
                    Van waar haalt u deze info?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus EPL2

                      Je kunt dan ook denken aan een Panasonic GF1 met de 20mm.
                      Maar kijk ook eens naar een Nikon D3100 met 18-105 lens, echt niet kolossaal en in dezelfde prijsklasse.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment

                      Working...
                      X