Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het Pentax K-5 topic

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het Pentax K-5 topic

    Hoi allemaal,

    Bij deze wens ik een thread te starten om de Pentax K-5 verder te bespreken, en vragen en antwoorden ivm deze camera same te brengen om zo de gebruikers ervan een makkelijke referentie te bieden.

    Gelieve de vragen/antwoorden/commentaren on topic te houden...

    Bedankt! Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

  • #2
    Re: Het Pentax K-5 topic

    Laat me zelf de spits afbijten.

    Ik kocht m'n K-5 in december nadat ik m'n K-7 nog een laatste keer op reis mee had genomen.

    Wat me direct opviel is dat de K-5 een duidelijke stap voorwaarts is tov de K-7, maar toch de belangrijkste ergonomische troeven van de K-7 behield. Voor mij was de K-7 immers zowel kwa bouw als formaat veel dichter bij wat ikzelf als de ideal Pentax-DSLR beschouw voor mijn behoeften. Dat de sensor wat minder was en de AF nog verbetering kon gebruiken maakt de K-5 ruimschoots goed, in die mate zelfs dat de K-5 voor bepaalde aspecten class leading zou kunnen worden beschouwd. Maar die bewering is me een op beetje glad ijs begeven want het statement valt of staat met de definitie van de klasses waarin onze diverse camera's zich bevinden. Laat ons kort stellen dat de K-5 een camera is waarmee veeleisende fotografen zonder zorgen hun ding kunnen doen.

    Waar ik van hou (zo uit het hoofd):
    - ISO80: indrukwekkend dynamisch bereik hier. Volgens metingen mogelijk op dit moment het grootste onder de APS-C DSLRs. Maar het zal natuurlijk niet lang duren eer een andere met die tijdelijke eer zal gaan lopen.
    - Erg stille sluiter: De K-7 was al een enorme verbetering in dit opzicht, maar de K-5 gaat nog een stap verder.
    - Switch tss AF-punt selectie en de 4 instelknoppen gebeurt nu nadat je de OK knop wat langer indrukt (met instelbaar geluidssignaal). Op de K-7 was een korte druk voldoende. Dat maakt dat je op de K-5 minder vaak onbewust van mode verandert, en dat de OK knop in AF-punt selectie vrijkomt om naar het centrale punt terug te keren. Even wennen, maar toch een verbetering voor mij. Het geluidsignaal is overigens het enige dat ik op m'n K-5 heel stilletjes laat aanstaan.

    Eentje waar ik niet goed van weet wat er over te denken:
    - bij het bekijken van foto's werkt de oriëntatiesensor niet meer. Op de K-7 kon je zo makkelijk verticale foto's snel even full screen bekijken, maar langs de andere kant wist die oriëntatiesensor zich soms geen blijf als je de camera met het objectief omlaag hield en draaide het beeld dan soms in een andere richting dan je wou... Voordeel nu is dat je in elk geval zeker bent hoe je foto te zien gaat krijgen...

    Vul maar aan zou ik zeggen!!

    Nog één ding: Helaas heeft de eerste run van de K-5 (o.a. mijn exemplaar) een probleem met sensorvlekjes, maar 't is moeilijk te bepalen wat de omvang van het probleem is. Intss is het productieproces aangepast en de omruilactie gestart. Volgens De Beukelaer (verdeler voor Pentax in onze contreien) dienen alle verdachte K-5's individueel onderzocht en zullen ze indien onderhevig aan het sensorvlekprobleem worden ingeruild. Begrijpelijk want luttele stofvlekjes die makkelijk op te kuisen zijn kunnen mogelijk door minder goed geïnformeerde fotografen voor de probleemvlekjes worden aanzien, en voor dergelijke gevallen volstaat een veel goedkopere en sneller af te handelen kuisbeurt...

    mvg, Wim
    Last edited by ishpuini; 31 januari 2011, 08:59.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Het Pentax K-5 topic

      De link publiceren naar het inmiddels gesloten K-5-topic lijkt me nuttig omdat daarin toch veel nuttige info over de K-5 staat.
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #4
        Re: Het Pentax K-5 topic

        Nog een niet eerder vermelde review over de K-5.
        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

        Comment


        • #5
          Re: Het Pentax K-5 topic

          Was eerst van plan om deze aan te schaffen, uiteindelijk in de winkel gekozen voor de body met dezelfde sensor: nikon d7000

          deze camera wordt al snel ook met de pentax vergeleken

          grote voordeel van de K5 vind ik persoonlijk de ingebouwde beeldstabilisator

          er zijn veel topics over de vraag van het soms soft zijn van foto's, maar blijkt dus dat deze sensor/ontwerp een snellere sluiter vraagt door het meer detail per mm2
          met ingebouwde beelstablisator zal je van dit enig nadeel geen last van hebben

          persoonlijk heb ik liever een lagere sluiter en een hogere scherpte diepte

          ik ben wel nieuwsgierig om eens volledige resolutie foto's te zien ipv al die geresizede opgescherpte beelden, kunnen jullie hiervan ook wat posten aub?
          Fuji XPRO1

          Comment


          • #6
            Re: Het Pentax K-5 topic

            Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
            ik ben wel nieuwsgierig om eens volledige resolutie foto's te zien ipv al die geresizede opgescherpte beelden, kunnen jullie hiervan ook wat posten aub?
            Kijk eens in de door Jazzer gelinkte gesloten draad. Daar staan allicht wel enkele full size beelden gelinkt.

            Betreffende die onscherpe beelden. Ik heb persoonlijk nog geen noemenswaardige onscherpte opgemerkt. Daar waar je op de K-7 effectief soms wat minimale last kon hebben van onscherpte door de interactie tussen de beweging van de sluiter en de "los" opgehangen sensor, en dan nog enkel bij bepaalde sluitertijden, is daar bij de K-5 die ik in handen had niets van te merken. Ik kan het nu niet uitgebreid testen, want hij zit bij DB omwille van het sensorvlekje waarmee hij gesierd is...

            Eén ding moet je wel in 't achterhoofd houden. Mensen hebben nog steeds de neiging om beelden op 100% te bekijken om scherpte te beoordelen. Hoe hoger de resolutie van de sensor hoe minder zin dit eigenlijk heeft. Aan >16MP ga je zelden op een schermpresentatie of afdruk dezelfde details kunnen bespeuren als op dat 100% ingezoomde beeld, laat staan enige vermoedde onscherpte. Bovendien is de resolutie steeds meer van die aard dat sommige "goedkopere" objectieven beginnen door de mand te vallen. Vraag is of dat een probleem hoeft te zijn. Als je voordien tevreden was met het eindresultaat bij gebruik van een dergelijk objectief, gaat je dat nu ook zijn, tenzij je plots 2x groter gaat beginnen afdrukken of van iedere foto de helft gaat beginnen afknippen... Steeds vaker hoor je over allerlei camera's klagen over onscherpte zonder dat mensen dit in de juiste context plaatsen... Er is nog wat opvoedwerk te doen... Als je eindresultaat goed is (=bij velen zijn dat de geresizede opgescherpte beelden) dan moet je toch niet meer hebben?

            Maar geen zorgen maken over de K-5. Met goed glas levert hij net zoals andere camera's in z'n klasse alles wat je nodig hebt om een topresultaat af te leveren.

            Wim
            Last edited by ishpuini; 31 januari 2011, 09:00.
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Het Pentax K-5 topic

              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Maar geen zorgen maken over de K-5. Met goed glas levert hij net zoals andere camera's in z'n klasse alles wat je nodig hebt om een topresultaat af te leveren.
              is dat ook zo met de standard bijgeleverd kitlens?
              (is ook een kritiek bij de D7000 dat de kitlens de hogere resolutie niet zo goed aankan en betere glas (of goedkopere primes) bijna een must is)
              Fuji XPRO1

              Comment


              • #8
                Re: Het Pentax K-5 topic

                Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                is dat ook zo met de standard bijgeleverd kitlens?
                (is ook een kritiek bij de D7000 dat de kitlens de hogere resolutie niet zo goed aankan en betere glas (of goedkopere primes) bijna een must is)
                Pentax's kitlens, de DA18-55, wordt over 't algemeen bij de "betere" kits uit de klas gerekend, maar 't is en blijft natuurlijk een instapper. Aan 100% ga je natuurlijk een verschil zien, maar als je enkel afdrukjes 13x9cm of presentaties op je beeldscherm gaat doen, is dat een heel ander verhaal. Bij open diafragma zal je op 18mm allicht wel wat verdonkering in de hoeken hebben.
                Wat Pentax zeker onderscheidt van de andere merken is dat de DA18-55 ook in WR (weather resistant) versie in kit wordt geleverd. Dwz dat ze beter tegen de elementen bestand is, en de stof- en spatwaterdichtheid van een camera als de K-5 niet in het gedrang brengt. Want wat heb je aan een stofdichte camera als er langs de objectiefvatting nog allerlei binnen kan sluipen omdat het objectief niet voldoende afdicht?

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: Het Pentax K-5 topic

                  wat ik wel beetje jammer vind bij pentax zijn de objectieven

                  niet omtrent kwaliteit maar qua gebruik

                  is misschien wel persoonlijk, maar een 30-35mm prime op crop zou toch wel een must moeten zijn, bij die unlimited zag ik bv een 40mm, maar dat wordt ineens al 60mm wat voor veel toepassingen al veel te veel is (pancake dus ideaal voor op straat, maar helaas 60mm is toch wel beetje te veel)
                  Fuji XPRO1

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het Pentax K-5 topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                    is misschien wel persoonlijk, maar een 30-35mm prime op crop zou toch wel een must moeten zijn, bij die unlimited zag ik bv een 40mm, maar dat wordt ineens al 60mm wat voor veel toepassingen al veel te veel is (pancake dus ideaal voor op straat, maar helaas 60mm is toch wel beetje te veel)
                    Mss zou er een Pentax objectieven topic moeten zijn?

                    In elk geval zijn er momenteel 3 (!!) opties voor een vast brandpunt tss 30 en 35mm bij Pentax.
                    - FA31/1.8 limited: pareltje, maar voor kleinbeeld gemaakt dus niet optimale zonnekap. Ook ietwat groot en bovendien geen Quick Shift Focus.
                    - DA35/2.8 macro limited: ook een hele mooie, bovendien een macro. Dit maakt deze een erg mooi close focus objectief. Voor echte 1:1 macro is de werkafstand voor mijn gevoel te kort. Jammer dat hij "maar" f/2.8 is, maar dat mag met de hoge ISO capaciteiten van de huidige generatie camera's geen bezwaar zijn voor low light. Voor korte scherptediepte kan je met deze extra dichtbij, dat compenseert ook een beetje.
                    - DA35/2.4: een lichtgewicht standaard vast brandpunt voor beginners. Pas sinds enkele maanden op de markt. Ideaal voor fotografiestudenten met beperkt budget.

                    Ik heb de eerste () en gebruikte de tweede enkele keren. Ik had ooit ook de FA35/2 waarover ik redelijk tevreden was (maar de FA31/1.8 is een paar stappen beter). Van die FA35/2 vermoed ik dat hij als basis voor het ontwerp van de nieuwe DA35/2.4 diende. Moest ik nog geen standaard hebben, zou ik nu waarschijnlijk voor de DA35/2.8 macro gaan.

                    In elk geval zijn ze alle drie van een dergelijke omvang dat ze erg makkelijk op de K-5 in de hand liggen. De compacte body van de K-5 is erg geschikt voor objectieven van dit formaat, meer dan voor grotere zooms. Naar mijn mening heb je voor dat grotere geweld de batterijgrip nodig voor betere balans. Maar voor kleine vaste brandpunten heb je bij de K-5 de perfecte dimensies.

                    Wim
                    Last edited by ishpuini; 13 januari 2011, 15:59.
                    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het Pentax K-5 topic

                      bijna geen enkel minpunt te vinden, maar de levensduur vd batterij in vergelijking met mijn k20d is "pover" nuja binnenkort heb ik toch batterygrip met 2de battery maar ik heb de indruk dat de levensduur van 1 opgeladen battery bij mij met meer dan de helft vermindert is tov de k20d.

                      owja en het laden duurt ook immens veel langer
                      Gear: Pentax K20D / 2x Pentax AF360FGZ with Lumiquest Ultrabounce / Pentax DA* 16-50mm f2.8 / Pentax DA* 50-135mm F2.8 / Pentax DA 10-17mm F 3.5-4.5 ED Fisheye / Pentax 50mm F2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het Pentax K-5 topic

                        Nu eens een eerlijk vraagje, je noemt daar bijvoorbeeld een 35/2.4 - waarom heeft Pentax eigenlijk die 'andere' diafragma's bij sommige lenzen, zoals f/2.4 ? Zijn dat halve of vierdes van een stop ofzo ? En zo ja, waarom doet Pentax het wel en andere merken het niet ? Ik weet dat Pentax iets apart is (hou ik wel van ) en ben er nieuwsgierig naar .

                        P.S.: die weather sealing op lenzen en bodies bij Pentax, daar ben ik oprecht jaloers van, als Sonygebruiker .
                        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het Pentax K-5 topic

                          Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                          Nu eens een eerlijk vraagje, je noemt daar bijvoorbeeld een 35/2.4 - waarom heeft Pentax eigenlijk die 'andere' diafragma's bij sommige lenzen, zoals f/2.4 ? Zijn dat halve of vierdes van een stop ofzo ? En zo ja, waarom doet Pentax het wel en andere merken het niet ?
                          Objectieven van andere fabrikanten hebben evengoed een grootste diafragmaopening die afwijkt van de bekende reeks diafragmagetallen 1.4, 2.0, 2.8, 4.0, 5.6 ... zoals bv. een 50/1.7 of een 28-80/3.5-5.6.
                          Dat is gewoonlijk de opening waarop vignetting en andere lensfouten nog acceptabel zijn.
                          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het Pentax K-5 topic

                            Nu je 't zegt...ik heb dat precies nog al eens gevraagd - oeps, compleet vergeten .

                            Merci .
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het Pentax K-5 topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                              - DA35/2.8 macro limited: ook een hele mooie, bovendien een macro. Dit maakt deze een erg mooi close focus objectief. Voor echte 1:1 macro is de werkafstand voor mijn gevoel te kort.
                              naar deze had ik inderdaad ook even gekeken, maar als ik mij niet vergis is deze macro 1:1 en dat betekent toch een andere verhouding dan een gewone 35mm of heb ik het mis (geen ervaring met macro lenzen)
                              Fuji XPRO1

                              Comment

                              Working...
                              X