Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

    Ik was gisteren portretten aan het maken met witte achtergronden. Nu. Had ik begrepen dat onderwerp en lichbron zo ver mogelijk van de achtergrond halen kan resulteren in een foto met een mooie donkere tot bijna zwarte achtergrond.

    Moet ik om dat effect zo sterk mogelijk te maken:

    Mijn flitskracht verhogen zodat ik met een kieinere lensopening nog minder verstrooid licht en omgevingslicht opvang?

    Mijn flitskracht verlagen om minder licht te doen verstrooien?

    Mijn model nog dichter bij de lichtbron zetten zodat het effect van het verminderen van de lichtintensiteit met afstand, waardoor dus het verschil in licht op het onderwerp en omgeving groter wordt?

    Nog iets anders doen?

    Ik heb geen zwarte achtergrond en vind het ook mooier als er op een witte achtergrond gradaties tussen nagenoeg geen en heel zwak licht valt.
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

    Deze vraag had je zelf gemakkelijk kunnen oplossen.
    Zet uw flitsbron op de achtergrond op max en maak een foto; zet uw lichtbron op min en maak een foto....in dit digitaal tijdperk ziet ge dadelijk het resultaat op je camerascherm

    Comment


    • #3
      Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

      Ik heb maar 1 lichtbron dus het licht op de achtergrond komt van het licht op het model.

      Om een donkere achtergrond te maken zou ik er nu ook geen licht op zetten als ik het zou hebben..

      Ik heb gisteren de eerste twee opgesomde mogelijkheden getest, zonder duidlelijke verschil. De laatste kon ik niet testen omdat de ruimte niet groot genoeg was.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

        Wordt je achtergrond door het omgevingslicht verlicht of door de flitser?

        Als het omgevingslicht is:
        1. zorgen dat dit omgevingslicht weg is (gordijn dicht, lamp uit bv.)
        2. Sluitertijd korter zodat omgevinglicht geminimaliseerd wordt
        3. Indien dit niet helpt je diafragma dicht. Dit heeft tot gevolg dat je je flits krachtiger moet zetten om je onderwerp nog goed verlicht te krijgen.

        Als het flitslicht is dat je achtergrond verlicht:
        1. Iets tussen de lichtbron en achtergrond zetten zodat er geen licht op de achtergrond valt.
        2. je onderwerp en flitser verder weg zetten van de achtergrond.
        3. je onderwerp eventueel dichter bij de lichtbron zetten.
        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

        Comment


        • #5
          Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

          Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht
          Wordt je achtergrond door het omgevingslicht verlicht of door de flitser?

          Als het omgevingslicht is:
          1. zorgen dat dit omgevingslicht weg is (gordijn dicht, lamp uit bv.)
          2. Sluitertijd korter zodat omgevinglicht geminimaliseerd wordt
          3. Indien dit niet helpt je diafragma dicht. Dit heeft tot gevolg dat je je flits krachtiger moet zetten om je onderwerp nog goed verlicht te krijgen.

          Als het flitslicht is dat je achtergrond verlicht:
          1. Iets tussen de lichtbron en achtergrond zetten zodat er geen licht op de achtergrond valt.
          2. je onderwerp en flitser verder weg zetten van de achtergrond.
          3. je onderwerp eventueel dichter bij de lichtbron zetten.
          mag ik daaruit afleiden dat als het flitslicht is dat via muren en plafonds in de ruimte verstrooid geraak dat dan het verkleinen van diafragma en verhogen van de flitskracht elkaar opheffen?

          ik heb ook enkele een witte paraplu als light modifier. Ik heb de foto dan maar gemaakt met de flitser zonder meer. Ik ben nieuw in heel dit flitsergebeuren, maar kan me voorstellen dat er accesoires voor de flitser zijn die het licht meer richten, waardoor er minder verspreid geraakt. Waarschijnlijk zal dit dan ook sterkere schaduwen en harder contrast veroorzaken, waar ik bij goed gebruik helemaal niet tegen ben.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

            Het vallen van licht heeft niks met de flitskracht te maken. Op dubbele afstand heb je 1/4 vd lichtintensiteit.
            Als je de flitskracht verdubbelt gaat er ook dubbel zoveel op de achtergrond vallen. Maar je moet je diafragma ook een stop dichtdraaien. Dus op foto gaat zich dat opheffen.

            Met een doorflitsparaplu heb zowat het minst controle over waar je licht valt.
            Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

            Comment


            • #7
              Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

              Oorspronkelijk geplaatst door paly Bekijk bericht

              Met een doorflitsparaplu heb zowat het minst controle over waar je licht valt.
              ik heb die er dan ook af gelaten. Welk accesoire zou daarvoor dan aangewezen zijn? Ik wou een hard contrastrijk portret maken.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                ik heb die er dan ook af gelaten. Welk accesoire zou daarvoor dan aangewezen zijn? Ik wou een hard contrastrijk portret maken.
                een bounce paraplu, een softbox, een snoot, een beautydish, allemaal hebben ze een betere controle van het licht... Maar je kan ook schermen rond je paraplu zetten...

                belangrijk hier is het effect van de omgekeerde kwadraatswet... zach arias (inverse square law) heeft dat goed geillustreerd op z'n website staan...
                Zoals Paly al zei, bij verdubbeling van de afstand wordt je licht 4 maal minder... Maar kijk maar eens wat dit doet met je Fstops... als je het licht dichtbij je model zet!!
                speel hier voor met de ISO en diafragma. Je sluitertijd doet er niet veel toe, vermits er geen of bijna geen omgevingslicht is(tenmiste... dat neem ik aan)... zet die op 1/125
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  een bounce paraplu, een softbox, een snoot, een beautydish, allemaal hebben ze een betere controle van het licht... Maar je kan ook schermen rond je paraplu zetten...

                  belangrijk hier is het effect van de omgekeerde kwadraatswet... zach arias (inverse square law) heeft dat goed geillustreerd op z'n website staan...
                  Zoals Paly al zei, bij verdubbeling van de afstand wordt je licht 4 maal minder... Maar kijk maar eens wat dit doet met je Fstops... als je het licht dichtbij je model zet!!
                  speel hier voor met de ISO en diafragma. Je sluitertijd doet er niet veel toe, vermits er geen of bijna geen omgevingslicht is(tenmiste... dat neem ik aan)... zet die op 1/125
                  Die wet van dat omgekeerd kwadraat is nu net het probleem, ik heb niet meer afstand, dus ik ga mijn licht beter moeten bundelen. Toen ik die doorschietparaplu kocht had ik er geen idee van dat er een verschil wat met reflecterende . Die doet zijn werk wel heel goed als ik heel de omgeving wel mee verlicht in beeld wil.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

                    mss is dit ook iets van hulpzaam!

                    klikkie

                    heb je geen stuk zwarte stof dat je via wasspelden op je plu kan zetten??
                    gelijk foto hieronder!
                    doe dit op de kant naar de achtergrond en zal ook al licht tegenhouden!

                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Die wet van dat omgekeerd kwadraat is nu net het probleem, ik heb niet meer afstand, dus ik ga mijn licht beter moeten bundelen. Toen ik die doorschietparaplu kocht had ik er geen idee van dat er een verschil wat met reflecterende . Die doet zijn werk wel heel goed als ik heel de omgeving wel mee verlicht in beeld wil.
                      kijk eens hier, we raden steeds aan om een 2-in-1 parplu te kopen, dan heb je beiden...

                      hoeveel plaats heb je?

                      als je je licht op 50 cm van het gezicht van het model zet (en met een shootthrough kan je dat), je regelt je lichtsterkte dat je daar een F16 hebt... dan zal je achtergrond best wel donker worden! dan heb nog een F2 op 4 meter... da's best veel donkerder...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        kijk eens hier, we raden steeds aan om een 2-in-1 parplu te kopen, dan heb je beiden...
                        het is op basis van die draad dat ik mij met extern flitsen ben gaan bezig houden. Ik had geen idee van de relatieve betaalbaarheid van die dingen.

                        Het is een totaal nieuwe kijk op fotografie voor mij om zelf te gaan bepalen hoe, hoe sterk en waar het licht moet vallen. En licht is nog altijd een redelijk essentieel gegeven in fotografie.

                        Ik zal mijn lief (naaimachine-enthousiastelinge) eens vragen of ze geen elegante oplossing voor mijn doorschietparaplu'tje kan fixen.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

                          Je kan ook eenvouding schermen en reflectiepanelen maken met wat peipschuim platen.
                          Trebs heeft dit ooit eens in een topic gezet; http://forum.belgiumdigital.com/f20/...rs-142085.html

                          En filmar heeft er eens foto'tjes van online geplaatst.

                          http://filmar.ftkm.be/thumbnails.php?album=20

                          Deze plaats je dan met de zwarte zijde tussen je flits en de achtergrond (zodat enkel het licht richting model kan maar niet verder naar de achtergrond.

                          1. Zet je model zo ver mogelijk van je achtegrond (als het kan een meter of 4 minimum)
                          2. zet je licht zo kort mogelijk bij je model (minder dan een meter, net buiten je beeld).
                          3. scherm je lichtbron af met een scherm tussen licht en achtergrond.

                          Een donker achtergrond is makkelijker zwart te krijgen dan een lichtere (minder stops verschil nodig).
                          bij een witte ga je 4 tot 5 stops verschil moeten hebben tussen onderwerp en achtergrond.
                          Last edited by zunoel; 12 januari 2011, 15:50.
                          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                          Comment


                          • #14
                            Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

                            voila das ook een simpele (maar effeciënte) oplossing, een paneel ertussen.
                            nikon stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: achtergrond verdonkeren: flitskracht omhoog of omlaag.

                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              Ik was gisteren portretten aan het maken met witte achtergronden. Nu. Had ik begrepen dat onderwerp en lichbron zo ver mogelijk van de achtergrond halen kan resulteren in een foto met een mooie donkere tot bijna zwarte achtergrond.
                              ... knip ...
                              Ik heb geen zwarte achtergrond en vind het ook mooier als er op een witte achtergrond gradaties tussen nagenoeg geen en heel zwak licht valt.
                              1. met één flits ga je het jezelf moeilijk/onmogelijk maken om te bereiken wat je wil. De verlichting van de achtergrond kan je wel in beperkte mate controleren, maar aansturen is wat anders.

                              2. Met een grijze achtergrond en een tweede flits ga je in dit geval meer bereiken.
                              Een beetje licht op de achtergrond en je krijgt naar wens een (witte) hotspot en een mooie gradatie. Wil je hem zwart? Dat kan ook, mits voldoende afstand tussen model en achtergrond.
                              Wanneer je echter een grijze achtergrond wit wil uitflitsen in een kleine studio, dan loop je wel meer kans op overschijning omdat je krachtiger moet gaan flitsen, gooi die witte rol dus nog niet weg.

                              Bijkomend voordeel is dat je van een grijze achtergrond ook een groene, rode, paarse, blauwe, whatever... kan maken wanneer je een kleurenfilter voor de flitskop zet! Afhankelijk van de sterkte van je achtergrondflits, krijg je minder of meer gesatureerde kleuren met éénzelfde filter.

                              Lees er dit eens op na:
                              This mini guide shows you how to use four studio flash heads to light beauty portraits with colour. All the pictures use the Lovegrove Studio Collection gels.

                              De voorbeelden met kleur vind je hier:
                              This collection of portraits, shows in numerical order, each of the Lovegrove Studio Collection gels with various light densities.


                              De rest van zijn blog is trouwens ook interessant!

                              G

                              btw: ik geen ook workshops in studio
                              Last edited by geertvandenbroeck; 19 januari 2011, 10:51.
                              fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                              Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                              Comment

                              Working...
                              X