Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

    Vorige week heb ik samen met collega fotograaf Bert Stephani een test-shooting gedaan met de PocketWizards die de TTL meting draadloos doorzenden.

    Het is een uniek systeem die voor zowel Nikon als Canon gebruikers eindelijk een oplossing kan bieden voor het beschikbare (soms beperkte) TTL pre-flash (Nikon) & infrarood (Canon) systeem van beide merken.

    Het "Pre-flash" en "IR" systeem zorgt voor problemen wanneer het "oog" van de remote flits niet in de "line-of-sight" ligt van de master. De TTL Pocketwizard voor Canon is al een tijdje op de markt, de Nikon versie is er onlangs gekomen.

    Wij hebben beide systemen getest met enkele simpele opstellingen, via onderstaande links kan je onze bevindingen lezen (Engels).

    Blog van CreateThatLight
    Blog van Bert Stephani

    (@mods of regeln**kers: dit is geen commerciële posting, ik wou gewoon de mede-strobisten een hands-on link geven.)
    Last edited by Fotofolio; 12 januari 2011, 06:55. Reden: Taalfautje ...
    www.fotofolio.be

  • #2
    Re: PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

    ziet er leuk uit! wat kosten die dingetjes?
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

      Thanks voor de review!

      Ik ben niet helemaal mee met de functie van de zone controller.

      d8 dat je op de PW een SU800 of SB kon zetten. Kan je die dan gebruiken als zone controller ipv die van PW?

      TTL zit er vaak naast met honden (hebben geen huidtoon hé) Manueel (en meten) is dus de boodschap. Kan je met deze PW's ook manueel je vermogen aanpassen?

      Grtz

      Kurt
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

      Comment


      • #4
        Re: PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        ziet er leuk uit! wat kosten die dingetjes?
        Het systeem is behoorlijk duur, je mag toch makkelijk rekenen op €230,00 voor de TT5 en €215,00 voor de TT1.

        Mensen die 100% manuele controle willen over hun speedlights kopen beter de goedkopere systemen.
        www.fotofolio.be

        Comment


        • #5
          Re: PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

          Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
          d8 dat je op de PW een SU800 of SB kon zetten. Kan je die dan gebruiken als zone controller ipv die van PW?
          Je kan inderdaad perfect via een SU800 of een andere Master flits ratio’s instellen. Maar hou er rekening mee dat je dan de TT1 + een extra flits/commander op je camera zitten hebt, de ZoneController is zeer klein en de prijs valt wel mee (€80).

          Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
          TTL zit er vaak naast met honden (hebben geen huidtoon hé) Manueel (en meten) is dus de boodschap. Kan je met deze PW's ook manueel je vermogen aanpassen?
          Je kan perfect van op afstand 3stops aanpassen indien je de zone controller gebruikt.
          www.fotofolio.be

          Comment


          • #6
            Re: PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

            Hey Tom & Bert,

            Thanks voor de leuke bijdrage.
            Ik had vorige week al gebeld om die pocketwizards aan te schaffen voor Nikon, want ik vind die CLS op zich wel goed werken, maar ik ben meer tijd kwijt met de hele tijd te zien dat het oog allemaal juist gericht staat en dan nog zijn er regelmatig misfires.

            Vandaar dat ik enthousiast was dat ze voor Nikon eindelijk uit zijn.
            Nu, het is wel een serieus investering, want voor m'n 4 SB-900's en de camera zou ik rond de 1100 euro kwijt zijn.

            De reden dat ik het nog niet gedaan heb is dat die zone controller nog niet beschikbaar is voor Nikon en dus moet ik nog altijd naar elke flits afzonderlijk stappen om in te stellen en dus verlies ik nog even veel tijd.

            Maar uit de reply's en uit je post kon ik afleiden dat het blijkbaar wel werkt met een SB-900 op die TT1 te zetten.
            Kan je dan echt vanop je camera de flitsen afzonderlijk aanpassen of uitschakelen ?

            Zo ja, dan heeft Pocketwizards straks een nieuwe klant bij.

            Comment


            • #7
              Re: PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

              Oorspronkelijk geplaatst door beatbrother Bekijk bericht
              Maar uit de reply's en uit je post kon ik afleiden dat het blijkbaar wel werkt met een SB-900 op die TT1 te zetten.
              Kan je dan echt vanop je camera de flitsen afzonderlijk aanpassen of uitschakelen ?
              Ja dat kan je, je kan de ratio's regelen via een Master op de camera --> zoals je met CLS doet.

              The SB-900 flash’s local Manual mode cannot currently be triggered by a remote FlexTT5 – it must be in TTL mode (or Master mode when on-camera) to operate on ControlTL radios. Recommend work-around is to instead put the SB-900 into TTL mode, and control the flash’s power from the camera with a Master flash or SU-800 unit.
              www.fotofolio.be

              Comment


              • #8
                Re: PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

                Zoals ik al zei, duidelijke en mooie artikels beide.
                Het is super speelgoed, heb deze zelf ook al enige tijd in mijn bezit. (behalve de AC3, maar die komt nog)
                Andy Lemaire

                andylemaire.be

                Comment


                • #9
                  Re: PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

                  Hier kan je de uitleg vinden om CLS via PocketWizards toe te passen:
                  Advanced Wireless CLS / i-TTL: MiniTT1 FlexTT5Flash on Camera
                  1. Slide MiniTT1 Transmitter onto camera.
                  2. Slide Nikon SB-800 or SB-900 Speedlight onto MiniTT1 radio. Set Speedlight for
                  MASTER = ON. Enable remote groups/zones per flash instructions. Nikon SU-800
                  Wireless Speedlight Commander may also be used.
                  3. Set remote FlexTT5 radio to desired remote group/zone (A, B, C) using
                  FlexTT5 zone switch.
                  4. Slide Speedlight onto remote FlexTT5 Transceiver. Set Speedlight for standard i-TTL mode
                  (not REMOTE or MASTER). Repeat for each remote Speedlight. All remote i-TTL
                  Speedlights on the same group/zone will be treated as one zone of light.
                  5. Adjust flash output level compensation using MASTER Speedlight flash controls.
                  6. Make sure all your PocketWizard radios are on the same channel and take pictures normally.

                  IMPORTANT: Nikon Speedlights set to REMOTE = ON and connected to remote FlexTT5 radios will not function properly as remotes. You must be in normal i-TTL mode for remotes to operate properly. Turn off REMOTE or MASTER for your remote Speedlights. Set desired Nikon remote group/zone via remote FlexTT5 zone switch. PocketWizard channel is used instead of Nikon channel.
                  ISO, aperture, flash exposure compensation (FEC), and other settings will work with exposure normally via the PocketWizard ControlTL system.
                  Note: Changes made on camera will not display on back of remote flash’s LCD.
                  Bron: PocketWizard
                  www.fotofolio.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

                    Als je de sturing doet via een Master SB-900, dan mag je blijkbaar
                    de andere flitsen niet op remote zetten.
                    Om de ander flitsen te controleren kan je ze dan 'enkel' in i-TTL zetten ?

                    Nu deed ik via de CLS mijn main off-camera flash via TTL en bv. de andere
                    flitsen op M.
                    Is deze combinatie ook mogelijk dan als je werkt met die Master SB-900 op de camera ?

                    Sorry voor de mss lastige vragen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

                      Oorspronkelijk geplaatst door beatbrother Bekijk bericht
                      Is deze combinatie ook mogelijk dan als je werkt met die Master SB-900 op de camera ?
                      Ik vrees ervoor, je moet alle flitsen in i-TTL zetten om de ratio's te kunnen bepalen. Het kan zijn dat deze feature er met een firmware bijkomt natuurlijk.
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

                        heb onlangs ook deze set gekocht (voor canon mark III DS)maar bij het uittesten is het blijkbaar gebleken dat het onmogelijk is om belichtingscompensatie toe te passen op de flits. De compensatie staat op -3 maar de flits geeft elke keer volle kracht terwijl de flits wel reageert op het instellen van het diafragma. Heeft iemand ervaring ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

                          Oorspronkelijk geplaatst door groen Bekijk bericht
                          heb onlangs ook deze set gekocht (voor canon mark III DS)maar bij het uittesten is het blijkbaar gebleken dat het onmogelijk is om belichtingscompensatie toe te passen op de flits. De compensatie staat op -3 maar de flits geeft elke keer volle kracht terwijl de flits wel reageert op het instellen van het diafragma. Heeft iemand ervaring ?
                          Hoe staat je remote flits ingesteld?
                          www.fotofolio.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: PocketWizard MiniTT1 en FlexTT5 hands-on [Nikon & Canon]

                            wie zoekt die vindt, als ik 1 flits gebruik op de TT5 (zoals mijn eerste test) moet de compensatie gebeuren langs de camera en niet langs de flitscompensatie van de flits. Als ik een tweede flits op de TT1 zet kan de compensatie wel gebruikt worden door de flits -3 in te stellen. Maar goed het is dus simpel .;-) geen probleem meer als ik de compensatie toepas langs de cameraflitsmodus.
                            Probleem opgelost !

                            Comment

                            Working...
                            X