Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oost-Europa?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oost-Europa?

    Hallo iedereen!

    Ik ben op zoek naar een goedkope locatie, niet te ver weg. Daar ik nog student ben wil ik:

    - goedkoop reizen
    - geen klassieke stranddingen als spanje, portugal
    - niet enkel cultuur, stadjes vol oude kerken zeggen me weinig, ik ben WEL op zoek naar misschien eerder grote steden (of daar dichtbij), waar veel te zien én doen is.

    ik zoek dus een leuke plaats waar heel wat te beleven valt, waar het weer mee zit, het erg goedkoop leven is. Zou dit ergens tussen juli en midden september willen doen. (Welke periode is aan te raden?) Uiteraard neem ik mijn camera mee: d90 met wel wat zware lenzen 17-50 2.8 & 80-200 2.8 & sb600.

    Vervoerswijze: vliegtuig is wat duur, en je ziet niet veel "on the road".
    Dacht daarom aan de trein: een interrailpas, waarmee je in heel europa een maand vrij kan rondreizen (700 eur ong.) Logisch is dan wel dat we er een klein roadtripje van maken Er zijn ook "country passes" te kopen maar daar kan je slechts een week mee rondgaan in één land, lijkt me dus onnodig. Misschien suggesties voor andere goedkope vervoerswijzen?

    Heeft iemand een suggestie voor een leuke locatie, of locaties? Mogen er meerdere zijn, ik dacht daarom aan oost-europa (tegen balkan, ik hoop dan meer kans op goed weer?), mss zwarte zee, a la roumenië, bulgarije, oekraïne.

    Extra: heeft iem. van jullie ervaring met couchsurfing? (letterlijk op iemand van een ander land op de zetel gaan slapen. is dit te doen met een (klein) kapitaal aan fotogerief?
    (ik ga wss met nog 1-4 anderen)

    mvg!
    Ik maak foto's

  • #2
    Re: Oost-Europa?

    Ik ga ook het liefst voor de goedkoopste manier
    Eurolines biedt heel voordelige tarieven, ze hebben een travel pass voor 30 dagen, supergoedkoop. Je moet het maar eens opzoeken op hun site. Je moet dan uiteraard wel graag me de bus rijden. Maar het heeft ook zijn charmes!
    Als je met 4 bent kan je 4persoonskamers boeken in jeugdherbergen, in het hoogseizoen gaat dat wel wat meer kosten dan anders. Heb zelf nog geen ervaring met couchsurfen, maar heb vrienden die dat geregeld doen. Het is veel uitzoeken, zeker als je een langere periode gaat. De tent meenemen is ook altijd een oplossing. In de zomermaanden, heerlijk en al die vrijheid.
    https://www.tinicleemputfotografie.com/

    Comment


    • #3
      Re: Oost-Europa?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
      Ik ga ook het liefst voor de goedkoopste manier
      Eurolines biedt heel voordelige tarieven, ze hebben een travel pass voor 30 dagen, supergoedkoop. Je moet het maar eens opzoeken op hun site. Je moet dan uiteraard wel graag me de bus rijden. Maar het heeft ook zijn charmes!
      Als je met 4 bent kan je 4persoonskamers boeken in jeugdherbergen, in het hoogseizoen gaat dat wel wat meer kosten dan anders. Heb zelf nog geen ervaring met couchsurfen, maar heb vrienden die dat geregeld doen. Het is veel uitzoeken, zeker als je een langere periode gaat. De tent meenemen is ook altijd een oplossing. In de zomermaanden, heerlijk en al die vrijheid.
      heb die eurolines eens gecheckt, lijkt me idd super! Is het normaal dat een reis naar krakow (polen) 29 euro kost, praag 11 euro, en kroatië plots 120?
      Ik maak foto's

      Comment


      • #4
        Re: Oost-Europa?

        Couchsurfing is heel interessant als je low budget wil reizen, maar je moet er wel rekening mee houden dat het meer is dan een hotelkamer waar je binnen en buiten loopt. Het is echt de bedoeling dat je tijd spendeert met je gastheer/gastvrouw. Wat dan natuurlijk wel weer interessant is om eens een deel van het land te zien die andere toeristen misschien niet zien.

        Roemenië is een heel tof land, je hebt er de grote stad (Boekarest), stranden aan de zwarte zee en de bergen in Transsylvanië.
        Oekraïne ben ik nog niet geweest maar dat schijnt ook de moeite te zijn.
        Bulgarije is al heel wat toeristischer maar ook nog aan de goedkope kant.
        Let wel dat het in de zomer in die landen ferm warm kan worden.

        De west balkan is ook wel de moeite, Bosnië-Hercegovina en Montenegro zijn met Croatië te vergelijken, alleen iets minder toeristisch en dus goedkoper.
        Albanië is mijn all-time favoriet in de Balkan. Er is niet zo veel te doen maar het is een prachtig land met een volk dat graag een feestje bouwt.
        http://www.nicolasdecorte.be

        Comment


        • #5
          Re: Oost-Europa?

          Couchsurfing is inderdaad niet gewoon een hotelkamer. Ik heb het al verschillende keren gedaan, maar dan telkens alleen of met twee. Als je met een groep van 3-5 gaat gaan, dan is dit niet zo een goede optie denk ik. Persoonlijk zou ik niet meer dan twee mensen ontvangen (uitzonderlijk misschien 3), maar 5 is echt wel teveel. Dan zou je al twee verschillende hosts moeten vinden om de ganse groep te herbergen en praktisch lijkt me dat nogal moeilijk; vaak veranderde ik mijn plannen afhankelijk van de host. Wat het fotomateriaal betreft zou ik me geen zorgen maken. Bovendien, als je je hele reis al couchsurfend wil doen, zal je geregeld internet moeten kunnen checken.

          Met de Balkan heb ik niet zoveel ervaring, buiten Slovenië (als dat al Balkan is) en Roemenië. Als je naar de zee wilt gaan in Roemenië, sla het over en ga naar Bulgarije (is daar veel goedkoper). Wat me wel opviel daar, is dat het concept van jeugdherbergen nog niet zo wijdverspreid is tov Polen/Tsjechië. Toen we in Slovenië in een hostel sliepen, was er iemand bv. op zoek naar een hostel in Sarajevo... bleek dat er daar geen was. Maar als je creatief bent, vind je vast wel slaapplaats.

          Het weer in Oost-Europa is over het algemeen redelijk goed tijdens de zomer, veel beter dan hier in ieder geval. Alhoewel dat er de laatste jaren ook wel intense regenperiodes kunnen zijn. Twee jaar geleden was dat het geval in juni in Polen/Tsjechië en vorig jaar in Roemenië tijdens juli. Het weer is een beetje van de slag de laatste jaren.

          Tenslotte; het vervoer. Ben je zeker dat die country pass maar voor een week is? Een paar jaar terug heb ik rondgetrokken in Polen, en toen was dat nog een pas die een maand geldig was, maar voor slechts tien ritten (zoals een go-pass dus). Ben even bij de nmbs gaan kijken... Nu zie ik wat je bedoelt. Als er staat dat je 8 dagen kunt reizen met de pass, betekent dit dat je kan treinen gedurende een dag, voor acht dagen. Je hoeft dus niet elke dag te reizen! Maar ja, voor de Balkan is een one-country pass niet ideaal; kleine landjes

          Maar je zegt dat een interrail pass voor Europa 700 euro kost. Wel, dan stel ik voor - alhoewel ik zelf niet goed kan geloven dat ik het zeg - dat je gewoon een auto probeert te pakken te krijgen of gewoon huurt. Ik weet niet hoe lang je wil gaan - een maand -, maar voor 3 x 700 euro kan je wel een auto huren voor een maand. Dit geeft je enorm veel vrijheid en je zal dingen kunnen zien die je met de trein moet missen. Met de trein ben je hoofdzakelijk beperkt tot de steden.

          Comment

          Working...
          X