Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bridge camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bridge camera

    In de goeie oude tijd (van de filmrolletjes) altijd een spiegel reflex camera (praktica) gehad: werkelijk een prachtig toestel.
    De afgelopen jaren dan altijd een gewoon pocketcamera gekocht, maar ik ben dat kotsbeu.

    Nu zie ik het ook niet zitten om direct +- 400 euro neer te tellen voor een digitale reflexcamera waar je enkel de body voor hebt.
    Dus dacht ik eerder aan een bridge camera? Goede toestellen?

    Zelf had ik deze naar voren geschoven:
    - Fuji finepix S2800HD
    - Pentax optio X90
    - Kodak easyshare Z981
    - Olympus SP-800
    - Sony DSC-HX1

    Max 250-270 euro.
    Mijn voorkeur gaat uit naar de Sony: goede ervaringen mee en staat in promotie op pixmania (van 500 naar 270).
    Qua megapixels niet je-dat (9.1), maar dit mag je eigenlijk niet als referentie nemen. Krijgt ook behoorlijke reviews en lijkt best wel een leuk toestel.

    Nu heb ik hier en daar ook al gelezen dat zo'n bridge camera eigenlijk niet veel meer te bieden heeft dan zo'n ordinaire pocketcamera, maar dit lijkt me eerder wat overdreven?
    Bij een bridge camera zijn de mogelijkheden toch veel groter?
    De lenzen die gebruikt worden hebben een groter/breder bereik en geven betere kwaliteit. Of vergis ik me compleet in dat laatste?

    Ook de shutterlag ligt toch een pak lager dan bij de doorsnee compact...
    Dat je niet de kwaliteit moet verwachten van een reflex camera: dat weet het kleinste kind. Maar kwalitatief toch een stuk boven de pocket-camera?

    En last but not least: Ik heb hier nog mijn oude reflex camera liggen met alle lenzen.
    (1 gewone, 1 breedhoek, 1 telelens en 1tje die op de telelens komt voor extra zoom: chinon & pentax):
    Wat opzoekwerk leert me bij dat praktica dezelfde fitting gebruikte als de hedendaagse camera's, en dat deze lenzen eigenlijk nog perfect kunnen gebruikt worden. Ook dit lijkt me nogal straf?

    Zo, een hele boterham, onder het motto better safe than sorry...
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Bridge camera

    zijn goede Bridge camera.s maar:
    als oud slr (Praktica) gebruiker, ga je er denk ik toch spijt van krijgen, zeker als je de smaak van het fotograferen weer te pakken krijgt.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Bridge camera

      Tja, sinds ik jaren terug een digitale camera gekocht heb is de interesse in fotografie op een laag pitje blijven hangen. Vroeger amuseerde ik me rot met die slr, vandaag de dag fotografeer je erop los zonder enige affectie.

      Met die bridge zou dat toch terug een stukje plezanter moeten worden.
      Nog iemand met concrete aanbevelingen?

      alvast bedankt!

      Comment


      • #4
        Ik volg Bouk (nogal vaak de laatste tijd).
        En ik snap jou. De zin zal heel wwarschijnlijk terug keren. En ik vrees er eigenlijk ook wel voor dat het je dan binnen de kortste keren zal spijten dat je tòch geen DSLR hebt gekocht...
        Ik heb een Fuji FinePix s7000 gehad destijds, en ik was er behoorlijk tevreden over. Ook onder mindere lichtomstandigheden. Maar hoe het met de huidige toestellen zit zou ik niet weten...
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #5
          Re: Bridge camera

          Zou je niet beter af zijn met een Micro Four-Thirds camera ?
          Nadeel is dat je iets duurder zal uitkomen om te starten, maar voordeel dat je veel meer mogelijkheden hebt, de lenzen kan meenemen naar een toekomstige body-upgrade en dus op termijn ook goedkoper.
          Last edited by PatrickW; 11 januari 2011, 11:06.
          Canon 7D + Canon G11

          Comment


          • #6
            Re: Bridge camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
            .........
            Ik heb een Fuji FinePix s7000 gehad destijds.
            die heb ik nog.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Dat was destijds toch een vrij goed toestel? Het was trouwens mijn eerste digitaaltje
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #8
                Re: Bridge camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                Dat was destijds toch een vrij goed toestel? Het was trouwens mijn eerste digitaaltje
                werkt ook hier nog prima.
                sorry KdK, maar de emoties namen weer even de overhand.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Bridge camera

                  Een Micro Four-Thirds camera, ben je dan niet beter af met een slr?
                  Qua kostprijs liggen die erg dicht in de buurt.

                  Moest ik zeker weten dat mijn oude lenzen nog passen zou ik misschien overwegen om dan ook voor een slr te gaan. Hoewel ik het momenteel nog steeds een hele smak geld vind. Toch al snel het dubbele van een bridge.

                  In mei vertrek ik op reis, het doel van de camera is dan ook gewoon om mooie en kwalitatieve foto's over te houden met een camera die overal makkelijk mee te nemen is en niet in de weg zit. Met toch een kleine mogelijkheid om er wat mee te spelen.

                  Daarom leek die Bridge me een leuk alternatief, en gaat mijn voorkeur eigenlijk nog steeds hiernaar uit. Tenzij jullie het me echt afraden.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bridge camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    werkt ook hier nog prima.
                    sorry KdK, maar de emoties namen weer even de overhand.
                    grt,bouk.


                    Blame de passie

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bridge camera

                      Een goede bridge kost ook 400 euro en meer, waarom niet gaan voor een tweedehandse digitale reflex, ik heb de voorbij dagen hier al schoon spullen zien passeren voor een erg leuke prijs.

                      MVG, Jeff C.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bridge camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                        Een goede bridge kost ook 400 euro en meer, waarom niet gaan voor een tweedehandse digitale reflex, ik heb de voorbij dagen hier al schoon spullen zien passeren voor een erg leuke prijs.

                        MVG, Jeff C.

                        Diegene die ik in gedachten had (zie eerste post), draaien allemaal om en bij de 200-250 euro: perfect binnen het budget. Zeker die Sony HX-1 komt van 450 en kost nu nog 270 in promo. Vandaar mijn vraag wat jullie hierbij zouden doen.

                        Nuja, ik zal inderdaad eens kijken voor een 2e hands ook.

                        Comment


                        • #13
                          Inderdaad, Digipics. 2de hands is een hele leuke optie om degelijk materiaal te kopen tegen een degelijke (lees lage) prijs.
                          Zowel mijn body als lens zijn 2de hands. En ik ben er tevreden over (als de body en lens tevreden zijn over mijn kunnen is iets anders natuurlijk )
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bridge camera

                            Vanavond op het gemak wat info verzamelen over 2e hands en een beslissing nemen. Maar moest ik kiezen voor de bridge, welke raden jullie me dan concreet aan?

                            Alvast bedankt voor de snelle antwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bridge camera

                              Ik heb de HX1 en zeer tevreden over. Als je je mailadres pm't zal ik je wat foto's doormailen.
                              Life is a rollercoaster!http://www.wimschaerlaecken.be

                              Comment

                              Working...
                              X