Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onvoldoende licht (sportfotografie).

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onvoldoende licht (sportfotografie).

    Beste,

    Voorgeschiedenis..

    Ik heb me een half jaar geleden een Canon EOS 450D aangeschaft zonder enige basiskennis. De reden was enkel om foto's in een zo hoog mogelijke kwaliteit te kunnen aanbieden aan de deelnemers van een mountainbike tocht. Nu kunnen ze ook aangekocht worden indien men dat wenst, zonder spiegelreflex was dit niet mogelijk omdat de kwaliteit te laag was. Ik neem dus foto's van deelnemers op mountainbike tochten als eigenaar van een mountainbike website. Deze worden dan achteraf online geplaatst en kunnen gratis gedownload worden.

    Nu

    Ik neem de foto's in de sportstand omdat een hoge sluitertijd vereist is. Mijn lens is nog altijd de basislens van 15-55 (hopelijk zeg ik dit allemaal juist want ik heb dus totaal geen verstand van de technische termen). Misschien is deze lens zelfs niet voldoende?.

    Ik koop geen zoomlens omdat ik vaak 's ochtends foto's neem en dan afhankelijk ben van mijn externe flitser. Met een zoomlens is dit volgens mij niet meer mogelijk omdat je dan bikers fotografeert die zich op een verdere afstand bevinden en het bereik van de flits geen invloed meer uitoefent.

    Probleem


    Het probleem is nu echter dat als ik naar andere foto's kijk van fotografen ik zie dat hun foto's veel helderder zijn. Ik ben vaak afhankelijk van mijn flitser, ook al is er eigenlijk voldoende licht (met andere woorden: met mijn compactcamera is het beeld veel lichter..). Vandaar dat ik toch de flitser gebruik (wat niet erg handig is + batterijen vreet). Vanaf een bepaald moment schakel ik de flits uit en werk ik zonder flits, maar dan moet ik altijd zorgen dat de bikers niet te snel voor de lens passeren want dan is mijn foto veel te wazig.

    Voorbeelden

    De fotoreeks van gisteren: http://www.mtb-you.be/mtb-fotos-toer...9u30-09u45.php

    Zo zou het moeten:
    Foto's van de Nederlandse fotograaf http://picasaweb.google.com/guyheesa...utte2011Deel1#



    Oplossing?


    Om een lang verhaal kort te maken: hoe krijg ik meer licht en meer heldere kleuren? Budget tot €500 (excl.).

    Ik hoop op voldoende respons!

    Mvg,
    Devlaminck Timothy

  • #2
    Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

    mijn eerste advies is om hem van die sport stand af te halen en in de manuele setting bezig te gaan.
    boven op die mooie draai schijf van u zit een optie AV hier mee opent u veel mogelijkheden binnen het snelle menu (druk op knop disp) hier zult u even van schrikken.

    u krijgt opties zoals
    1: F .... hier komt u door ...niks te doen binnen het menu. veranderen door dat wieltje boven op je camera te draaien.
    2: iso .... hier komt u door op de iso knop te drukken ( bevind zich ergens boven op u camera) te veranderen door gebruik wieltje of pijltjes.
    3: exposute compensetion hier komt u door het knopje AV in te duwen verandert u door het wieltje te draaien .

    Wat doet het

    wat doet 1 (f) het getal hier veranderen naar beneden betekent meer licht in de lens dus snellere sluitertijd. hoe hoger het getal hoe minder Diepte on scherpte (DOF google maar effe) en hoe langer de sluiter tijd
    wat doet 2 (iso) dit is de gevoeligheid van uw beeld sensor als u deze verhoogt zal de sluitertijd sneller worden maar als u hem hoog (boven 400 bij u toestel ) gaat instellen krijgt u ruis in de foto.
    wat doet 3 ( AV ) hier mee stelt u in hoe licht of donker u de foto wild hebben - is donkerder + is lichter (wat uw wild veranderen).

    als u de camera deze informatie hebt geeft zal hij de correcte sluitertijd bedenken (1/300+ lijkt me voldoende voor wat u wild doen) en gebruiken ( kunt u zien rechts onder in de zoeker na scherpstellen ) als u niet blij bent met wat u ziet zult u veranderingen moeten maken in de punten hier boven aangegeven.

    ps: ook moet u nu zelf aan gaan geven waar u wild dat de camera focust dit bereikt u door op disp te drukken en dan op het zoem in knopje te drukken

    Het is even spelen en prutsen maar u zult er aan moeten wennen in u geval zou dit niet meteen gaan proberen bij het volgende fiets festijn omdat u er aan moet wennen
    Meer opties betekent ook dat het ergens fout kan gaan namelijk
    Dit is wat u moet weten heeeeeeeeeeeeel kort uitgelegd ik adviseer u om de handleiding van u toestel er eens bij te pakken.

    mvg robin (ja ben een dislect)
    Eos 1000D+ canon 18-55mm + canon 55-250mm+ 400mm F/5,6 L USM prime !

    Comment


    • #3
      Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

      Sorry ik kan op mijn iphone geen tekst meer aan passen dus een 2e reactie dan maar.
      Als dit allen te veel is , een foto bewerkings programa doet ook wonderen
      Eos 1000D+ canon 18-55mm + canon 55-250mm+ 400mm F/5,6 L USM prime !

      Comment


      • #4
        Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

        In de sport-stand zal een 450D standaard op iso 400 werken.
        Het probleem is dat iso 400 niet altijd voldoende is, zeker bij weinig licht en in combinatie met een niet-lichtsterke lens.

        Wat je kan proberen is in de AV-stand te werken met het diafragma zo ver mogelijk open. De iso pas je dan zelf aan tot de sluitertijd kort genoeg wordt. Op die manier kan je zelfs tot iso 1600 werken, maar dan krijg je wel meer ruis in de foto's.

        Op de cyclocross werk ik ook altijd in de AV-stand. De enige cross die ik fotografeer is die hier in Sint-Jozef Rijkevorsel, begin december, en dan is er altijd weinig licht, zeker als het slecht weer is zoals eind vorig jaar.

        Maar ik gebruik ook een lichtsterkere lens (70-200 f2,8 L IS II), meestal niet met het diafragma helemaal open, want dan is er niet voldoende scherptediepte.
        Met een telelens is het ook veel gemakkelijker om scherp te stellen, hoe groter de afstand, hoe gemakkelijker de AF van de camera kan blijven volgen (Servo-AF gebruiken).
        Met een heel lange tele krijg je wel meer kans op bewegingsonscherpte (door beweging van de camera, het wordt dan moeilijker om de boel stil te houden).
        Over het algemeen is een 70-200 de meest ideale lens voor dit soort actiefoto's. De goedkoopste versie is de Canon 70-200 f4 L zonder beeldstabilisatie. Meestal is f4 nog wel voldoende lichtsterk, op voorwaarde dat je de iso voldoende hoog zet.
        Met een f2,8 lens wordt het moeilijk om correct te focussen als je het diafragma volledig open zet. Als je dan wel correct focust, dan komt het onderwerp over het algemeen wel beter los van de achtergrond, de achtergrond wordt dan heel onscherp.


        Het wordt allemaal wel gemakkelijker als je de basisbegrippen van fotografie kent (iso, diafragma, sluitertijd, scherptediepte...). Op die manier kan je zelf bepalen wat de camera moet doen, dan ben je niet afhankelijk van die voorgeprogrammeerde standen (sport, portret, landschap...), en kan je meer uit je camera halen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

          Mss zou een Lichtsterke 85mm F1,8 prime lens mooi passen in zijn budget. (350 euro)

          Voor die toepassing moet dat goed lukken, en je kan er nog portrets mee maken ook.
          Nadeel is dat je niet kan zoomen met die lens.
          Dus je moet wat meer gaan rondlopen om je inkadering mooi te krijgen maar dat valt best mee hoor.
          Vergeleken met je basis lens dat je nu hebt zal je stukken vooruit komen.

          Toch zou ik zoals hier al gezegd ook aanraden om eens wat dieper te gaan kijken naar de technische kant van fotografie zodat je meer controle krijgt over het gebeuren.
          Zooooooo heel moeilijk is het echt niet hoor. Is net zoals leren fietsen, eens je het kan speel je er mee. Dan is het vooral een kwestie van goed glas (lenzen) en veel oefenen om het beste uit je toestel te halen.

          Comment


          • #6
            Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

            als je toch een flits gebruikt, kan je je sluitertijd veel langer maken, en daardoor wordt de omgeving beter belicht... de sporter wordt toch door het flitslicht bevroren...

            anderzijds is een 50mm 1.4 of 1.8 lens of een 85mm 1.8 lens wel wat jij nu nodig zou hebben... dan wordt ook de achtergrond mooier (blur). en dan moet je niet flitsen...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              als je toch een flits gebruikt, kan je je sluitertijd veel langer maken, en daardoor wordt de omgeving beter belicht... de sporter wordt toch door het flitslicht bevroren...
              Hopelijk is dan op 1/200 bij Canon de omgeving niet overbelicht, of de sporter toch bewogen wegens omgevingslicht. Dan kan je het f getal verhogen, maar dan gaat het omgevingslicht weer weg. Overdag een snel bewegende sporter flitsen + BG in beeld is een hele klus vermoed ik.
              Een fietser is geen stilstaand model. 's nachts is iets anders natuurlijk.

              Dpaul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                Oorspronkelijk geplaatst door robinski Bekijk bericht
                mijn eerste advies is om hem van die sport stand af te halen en in de manuele setting bezig te gaan.
                boven op die mooie draai schijf van u zit een optie AV hier mee opent u veel mogelijkheden binnen het snelle menu (druk op knop disp) hier zult u even van schrikken.

                u krijgt opties zoals
                1: F .... hier komt u door ...niks te doen binnen het menu. veranderen door dat wieltje boven op je camera te draaien.
                2: iso .... hier komt u door op de iso knop te drukken ( bevind zich ergens boven op u camera) te veranderen door gebruik wieltje of pijltjes.
                3: exposute compensetion hier komt u door het knopje AV in te duwen verandert u door het wieltje te draaien .

                Wat doet het

                wat doet 1 (f) het getal hier veranderen naar beneden betekent meer licht in de lens dus snellere sluitertijd. hoe hoger het getal hoe minder Diepte on scherpte (DOF google maar effe) en hoe langer de sluiter tijd
                wat doet 2 (iso) dit is de gevoeligheid van uw beeld sensor als u deze verhoogt zal de sluitertijd sneller worden maar als u hem hoog (boven 400 bij u toestel ) gaat instellen krijgt u ruis in de foto.
                wat doet 3 ( AV ) hier mee stelt u in hoe licht of donker u de foto wild hebben - is donkerder + is lichter (wat uw wild veranderen).

                als u de camera deze informatie hebt geeft zal hij de correcte sluitertijd bedenken (1/300+ lijkt me voldoende voor wat u wild doen) en gebruiken ( kunt u zien rechts onder in de zoeker na scherpstellen ) als u niet blij bent met wat u ziet zult u veranderingen moeten maken in de punten hier boven aangegeven.

                ps: ook moet u nu zelf aan gaan geven waar u wild dat de camera focust dit bereikt u door op disp te drukken en dan op het zoem in knopje te drukken

                Het is even spelen en prutsen maar u zult er aan moeten wennen in u geval zou dit niet meteen gaan proberen bij het volgende fiets festijn omdat u er aan moet wennen
                Meer opties betekent ook dat het ergens fout kan gaan namelijk
                Dit is wat u moet weten heeeeeeeeeeeeel kort uitgelegd ik adviseer u om de handleiding van u toestel er eens bij te pakken.

                mvg robin (ja ben een dislect)
                Robin,

                Bedankt voor je uitgebreide uitleg, hier ben ik zeker wat mee! Ik zal het morgen even uittesten op voorbijrijdende auto's en laat zeker wat weten.

                T.

                Comment


                • #9
                  Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                  Oorspronkelijk geplaatst door robinski Bekijk bericht
                  Sorry ik kan op mijn iphone geen tekst meer aan passen dus een 2e reactie dan maar.
                  Als dit allen te veel is , een foto bewerkings programa doet ook wonderen
                  Probleem is dat ik gemiddeld 1000 foto's per tocht heb dus fotobewerking zie ik niet meteen zitten

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                    In de sport-stand zal een 450D standaard op iso 400 werken.
                    Het probleem is dat iso 400 niet altijd voldoende is, zeker bij weinig licht en in combinatie met een niet-lichtsterke lens.

                    Wat je kan proberen is in de AV-stand te werken met het diafragma zo ver mogelijk open. De iso pas je dan zelf aan tot de sluitertijd kort genoeg wordt. Op die manier kan je zelfs tot iso 1600 werken, maar dan krijg je wel meer ruis in de foto's.

                    Op de cyclocross werk ik ook altijd in de AV-stand. De enige cross die ik fotografeer is die hier in Sint-Jozef Rijkevorsel, begin december, en dan is er altijd weinig licht, zeker als het slecht weer is zoals eind vorig jaar.

                    Maar ik gebruik ook een lichtsterkere lens (70-200 f2,8 L IS II), meestal niet met het diafragma helemaal open, want dan is er niet voldoende scherptediepte.
                    Met een telelens is het ook veel gemakkelijker om scherp te stellen, hoe groter de afstand, hoe gemakkelijker de AF van de camera kan blijven volgen (Servo-AF gebruiken).
                    Met een heel lange tele krijg je wel meer kans op bewegingsonscherpte (door beweging van de camera, het wordt dan moeilijker om de boel stil te houden).
                    Over het algemeen is een 70-200 de meest ideale lens voor dit soort actiefoto's. De goedkoopste versie is de Canon 70-200 f4 L zonder beeldstabilisatie. Meestal is f4 nog wel voldoende lichtsterk, op voorwaarde dat je de iso voldoende hoog zet.
                    Met een f2,8 lens wordt het moeilijk om correct te focussen als je het diafragma volledig open zet. Als je dan wel correct focust, dan komt het onderwerp over het algemeen wel beter los van de achtergrond, de achtergrond wordt dan heel onscherp.


                    Het wordt allemaal wel gemakkelijker als je de basisbegrippen van fotografie kent (iso, diafragma, sluitertijd, scherptediepte...). Op die manier kan je zelf bepalen wat de camera moet doen, dan ben je niet afhankelijk van die voorgeprogrammeerde standen (sport, portret, landschap...), en kan je meer uit je camera halen.
                    Beste,

                    Bedankt voor de reactie. Als goeie leerling heb ik enkele termen opgezocht waardoor alles nu al duidelijker is. De AV ga ik sowieso morgen eens proberen. Die lichtsterkere lenzen wil ik nog achterwege laten en pas inschakelen als de AV me niet ligt. Als ik het goed begrijp kan ik met die Canon 70-200 f4 L meer zoomen en krijg ik meer licht?

                    T.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                      Mss zou een Lichtsterke 85mm F1,8 prime lens mooi passen in zijn budget. (350 euro)

                      Voor die toepassing moet dat goed lukken, en je kan er nog portrets mee maken ook.
                      Nadeel is dat je niet kan zoomen met die lens.
                      Dus je moet wat meer gaan rondlopen om je inkadering mooi te krijgen maar dat valt best mee hoor.
                      Vergeleken met je basis lens dat je nu hebt zal je stukken vooruit komen.

                      Toch zou ik zoals hier al gezegd ook aanraden om eens wat dieper te gaan kijken naar de technische kant van fotografie zodat je meer controle krijgt over het gebeuren.
                      Zooooooo heel moeilijk is het echt niet hoor. Is net zoals leren fietsen, eens je het kan speel je er mee. Dan is het vooral een kwestie van goed glas (lenzen) en veel oefenen om het beste uit je toestel te halen.
                      Beste,

                      Bedankt voor je bericht. Denk dat dat zoomen een groot nadeel is omdat sommige bikers 10m op voorhand poseren voor de camera en sommige 2m voor m'n neus..
                      Misschien ook maar eens uitkijken voor een cursus fotografie als ik het goed begrijp? Zonder te googelen even deze vraag stellen: bestaat er een cursus (niet online) voor sportfotografie?

                      T.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        als je toch een flits gebruikt, kan je je sluitertijd veel langer maken, en daardoor wordt de omgeving beter belicht... de sporter wordt toch door het flitslicht bevroren...

                        anderzijds is een 50mm 1.4 of 1.8 lens of een 85mm 1.8 lens wel wat jij nu nodig zou hebben... dan wordt ook de achtergrond mooier (blur). en dan moet je niet flitsen...
                        Beste,

                        Bedankt voor je reactie. Wat ik me nu afvraag is waarom ik dan met die 50mm 1.4 wel een 'lichtere' foto krijg dan het nu het geval is? Sla me niet dood als dit een vreemde vraag is

                        T.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                          Oorspronkelijk geplaatst door timothyd Bekijk bericht
                          Beste,

                          Bedankt voor je reactie. Wat ik me nu afvraag is waarom ik dan met die 50mm 1.4 wel een 'lichtere' foto krijg dan het nu het geval is? Sla me niet dood als dit een vreemde vraag is

                          T.
                          *slaat de TS dood *

                          omdat een f1.4 lens meer licht binnen kan laten in verhouding tot een 2.8 lens... da's 2 stops meer...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                            Oorspronkelijk geplaatst door timothyd Bekijk bericht
                            Beste,

                            Bedankt voor de reactie. Als goeie leerling heb ik enkele termen opgezocht waardoor alles nu al duidelijker is. De AV ga ik sowieso morgen eens proberen. Die lichtsterkere lenzen wil ik nog achterwege laten en pas inschakelen als de AV me niet ligt. Als ik het goed begrijp kan ik met die Canon 70-200 f4 L meer zoomen en krijg ik meer licht?

                            T.
                            Met die 70-200 op f4 komt er dubbel zoveel licht binnen als met de kitlens op de langste brandpuntsafstand. Die lens behoudt ook dezelfde maximale diafragma-opening over het hele zoombereik.

                            Die kitlens heeft op 55mm een maximale diafragma-opening van f5,6 , de 70-200 f4 kan je op f4 gebruiken, dat is één stop verschil. Daardoor halveert de sluitertijd.
                            Of dat voldoende is, dat hangt af van de omstandigheden. Als er echt te weinig licht is, dan zal je nog lichtsterkere lenzen moeten gebruiken. Het probleem is dan vooral de minimale scherptediepte bij die grote diafragma-openingen. Het wordt dan heel moeilijk om nog juist scherp te stellen.
                            Verwacht dus geen mirakels, maar als de omstandigheden moeilijker worden kan een lichsterkere lens wel het verschil maken tussen een mislukte en een gelukte foto.
                            Met grotere diafragma-openingen werken is niet altijd even gemakkelijk, zeker niet als je perfect op het juiste punt wil scherpstellen bij actiefotografie. Bij stilstaande onderwerpen is dat meestal geen probleem.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onvoldoende licht (sportfotografie).

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              *slaat de TS dood *

                              omdat een f1.4 lens meer licht binnen kan laten in verhouding tot een 2.8 lens... da's 2 stops meer...
                              Aha we zijn er! Dus de lens die ik nu heb laat gewoon te weinig licht binnen waardoor de foto's donkerder zijn. Met die andere lenzen (wat is de naam er eigenlijk van?) komt er meer licht binnen.

                              De lichtinval kan ik nu wijzigen via die AV modus en dan AV, F,.. wijzigen?

                              T.

                              Comment

                              Working...
                              X