Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onvoldoende licht (sportfotografie).

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onvoldoende licht (sportfotografie).

    Beste,

    Voorgeschiedenis..

    Ik heb me een half jaar geleden een Canon EOS 450D aangeschaft zonder enige basiskennis. De reden was enkel om foto's in een zo hoog mogelijke kwaliteit te kunnen aanbieden aan de deelnemers van een mountainbike tocht. Nu kunnen ze ook aangekocht worden indien men dat wenst, zonder spiegelreflex was dit niet mogelijk omdat de kwaliteit te laag was. Ik neem dus foto's van deelnemers op mountainbike tochten als eigenaar van een mountainbike website. Deze worden dan achteraf online geplaatst en kunnen gratis gedownload worden.

    Nu

    Ik neem de foto's in de sportstand omdat een hoge sluitertijd vereist is. Mijn lens is nog altijd de basislens van 15-55 (hopelijk zeg ik dit allemaal juist want ik heb dus totaal geen verstand van de technische termen). Misschien is deze lens zelfs niet voldoende?.

    Ik koop geen zoomlens omdat ik vaak 's ochtends foto's neem en dan afhankelijk ben van mijn externe flitser. Met een zoomlens is dit volgens mij niet meer mogelijk omdat je dan bikers fotografeert die zich op een verdere afstand bevinden en het bereik van de flits geen invloed meer uitoefent.

    Probleem


    Het probleem is nu echter dat als ik naar andere foto's kijk van fotografen ik zie dat hun foto's veel helderder zijn. Ik ben vaak afhankelijk van mijn flitser, ook al is er eigenlijk voldoende licht (met andere woorden: met mijn compactcamera is het beeld veel lichter..). Vandaar dat ik toch de flitser gebruik (wat niet erg handig is + batterijen vreet). Vanaf een bepaald moment schakel ik de flits uit en werk ik zonder flits, maar dan moet ik altijd zorgen dat de bikers niet te snel voor de lens passeren want dan is mijn foto veel te wazig.

    Voorbeelden