Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

TV kijken op een tablet voor een slechtziende.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • TV kijken op een tablet voor een slechtziende.

    Serieuze vraag:

    Mijn moeder lijdt aan neovasculaire maculaire degeneratie en haar zicht is zéér slecht.
    TV-kijken wordt ook al moeilijk.
    Nu heb ik eens getest op een laptop, met een ondertitelde film, en als ze zo dicht bij zit + de ontertitels contrasteren goed, kan ze die nog lezen.

    Thuis hebben ze gewone kabel-TV, dus nog géén digtale toestanden.
    Wél hebben ze een internet-aansluiting en staat er een wireless router.

    Ik heb al met het idee gespeeld om haar een Ipad te kopen, maar... ik vraag me af of het mogelijk is via het internet, TV-on-demand te krijgen ? ( Kopen natuurlijk)

    Want ze kan wel het nieuws zien, maar stel dat ze eens een speelfilm wil zien, of es een keer "De Kampioenen" ? Kan dit dan, zonder al die digtale toestanden van Belgacom en Telenet ? Dus gewoon via het internet ?

    Kan dit misschien met iwatch ? Maar dan is dat wellicht alleen voor VTM

    Enfin, als er iemand wat raad of info kan geven, zou je mij heel gelukkig maken
    Last edited by Alfa Centauri; 9 januari 2011, 22:11.
    ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
    Si non, on devient bonbon
    Et les gens nous mangent !"

  • #2
    Re: TV kijken op een tablet voor een slechtziende.

    DVB-T zou kunnen gaan > kleine investering slechts > enkel Belgisch zenders.
    Binnenkort begint Telenet met Yelo voor computers.
    Is het scherm van iPAD niet wat aan de kleine kant?
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: TV kijken op een tablet voor een slechtziende.

      Koop haar dan eerder een deftige LED-tv!
      Dat licht is niet te straf en de scherpte is uitstekend ... die moet ze dan ook niet constand vast houden of zo. Begint alles nof wat slechter te gaan, dan zijn daar tenminste de letters nog wat groter op dan op een iPad of dergelijke.
      Ik hoop voor haar dat de degeneratie niet te snel vordert want zoiets is echt rampzalig voor de mensen!
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: TV kijken op een tablet voor een slechtziende.

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Koop haar dan eerder een deftige LED-tv!
        Dat licht is niet te straf en de scherpte is uitstekend ... die moet ze dan ook niet constand vast houden of zo. Begint alles nof wat slechter te gaan, dan zijn daar tenminste de letters nog wat groter op dan op een iPad of dergelijke.
        Ik hoop voor haar dat de degeneratie niet te snel vordert want zoiets is echt rampzalig voor de mensen!
        Ja, zeker.
        En beter.
        Voor de prijs van een iPAD kan je al een ferme tv aanschaffen.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

        Comment


        • #5
          Re: TV kijken op een tablet voor een slechtziende.

          Het ligt allemaal niet zo simpel.
          Ze hebben een zeer grote CRT-TV van een uitstekende kwaliteit ( Nokia, ze maken nu geen TV's meer, maar dat was echt topkwaliteit )

          De TV staat in een groot wandmeubel, niet zo een gewoon TV-kastje, maar een echte wand.
          Een grotere LED TV past daar gewoon niet in. Anders had mijn vader dat al lang gekocht.

          En alles buiten jassen en een heel nieuw meubilair kopen dat doen ze niet meer op hun leeftijd.

          Heel lang TV kijken kan ze trouwens niet, dat is te vermoeiend. Dus ik denk dat zo'n tablet echt niet slecht zou zijn. Het is niet overdreven zwaar en ze zit er ook zeer dicht bij.
          ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
          Si non, on devient bonbon
          Et les gens nous mangent !"

          Comment


          • #6
            Re: TV kijken op een tablet voor een slechtziende.

            Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Heel lang TV kijken kan ze trouwens niet, dat is te vermoeiend. Dus ik denk dat zo'n tablet echt niet slecht zou zijn. Het is niet overdreven zwaar en ze zit er ook zeer dicht bij.
            Ik spreek uit ervaring met mijn moeder, die heeft ook slecht zicht en het resultaat is hetzelfde als bij jullie.
            Als ze naar een klein scherm kijkt van kortbij moet ze het al na heel korte tijd opgeven (enkele minuten), op een groot tv-scherm kan ze echter toch nog iets volgen.
            OK dat ze een tablet kortbij kan houden maar beeld en tekst blijft nog steeds zeer klein!
            Een TV is inderdaad goedkoper, groter en veel duidelijker in zo'n geval.
            Dat je heel het meubilair niet wil veranderen is verstaanbaar maar daar ben je ook niet toe verplicht! Je kan evengoed een tv plaatsen naast die kast ... kwestie van een beetje te organiseren.
            Trouwens als ze zo slecht zien, dan hebben ze het ook veel moeilijker om zoiets zelfstandig aan de praat te krijgen of te bedienen ... laat staan gewoon de voedingskabel aan te sluiten.
            Nu ja, ieder zijn ding hé en ge doet wat je moet doen maar persoonlijk vind ik het niet de beste oplossing.
            Alvorens je iets koopt, laat het haar vooral eerst maar eens deftig testen!
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: TV kijken op een tablet voor een slechtziende.

              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Serieuze vraag:

              Mijn moeder lijdt aan neovasculaire maculaire degeneratie en haar zicht is zéér slecht.
              TV-kijken wordt ook al moeilijk.
              Nu heb ik eens getest op een laptop, met een ondertitelde film, en als ze zo dicht bij zit + de ontertitels contrasteren goed, kan ze die nog lezen.

              Thuis hebben ze gewone kabel-TV, dus nog géén digtale toestanden.
              Wél hebben ze een internet-aansluiting en staat er een wireless router.

              Ik heb al met het idee gespeeld om haar een Ipad te kopen, maar... ik vraag me af of het mogelijk is via het internet, TV-on-demand te krijgen ? ( Kopen natuurlijk)

              Want ze kan wel het nieuws zien, maar stel dat ze eens een speelfilm wil zien, of es een keer "De Kampioenen" ? Kan dit dan, zonder al die digtale toestanden van Belgacom en Telenet ? Dus gewoon via het internet ?

              Kan dit misschien met iwatch ? Maar dan is dat wellicht alleen voor VTM

              Enfin, als er iemand wat raad of info kan geven, zou je mij heel gelukkig maken

              Ik weet dat je momenteel de nieuwe Telenet app kunt gebruiken, en daar zitten toch ook leuke films in, zal wel een paar euro gaan kosten op termijn, maar werkt wel eenvoudig, en op zich kan je daar gerust een hele film op kijken. Je hoeft de ipad geen uren vast te houden, er bestaan tientallen steuntjes.
              Wat me opvalt, is in ieder geval hoe snel de "leek" ermee om kan gaan, ipad is zowiezo poepsimpel, je kan zelfs de desktop met maar enkele icoontjes bezetten, al de rest weg, zodat de kans op fouten miniem is.
              Shortcuts naar internetpagina's (ik denk dan aan internet tv) kan ook, maar vereisen dikwijls wel links of rechts een extra knopje drukken, ik kan me voorstellen dat dat moeilijker gaat.
              En wat doe je met de taal (van de film) ? Itunes kan je ook films huren, maar dat is dan op een US account, vrij eenvoudig, maar zonder ondertitels.

              Comment


              • #8
                Re: TV kijken op een tablet voor een slechtziende.

                Freddy & Rudy, bedankt voor jullie reacties.
                Hier een kleine schets van de kast: een mooi WANDmeubel en perfect in de tijd van de CRT-TV, maar helemaal niet aangepast aan de huidige formaten.

                Kast is ook niet aanpasbaar ( is geen IKEA-brol of zo ...) - ze zijn perfect tevreden met het huidige TV aanbod en met de kwaliteit. Alleen is het wél zo dat de distributie TV1 op het uiteinde van het spectrum heeft gezet, dus die zender heeft de minste kwaliteit

                Ik denk dat ik toch eens met zo'n tablet zal proberen, wellicht dan maar een iPad, maar ik zou dan wél effe op mijn tanden bijten en wachten tot de iPad2.

                Het is niet zozeer de bedoeling om echt "films" te gaan bekijken, maar doodgewone dingen zoals "Thuis", "De kampioenen", ... dus simpele dingen die oudere mensen al eens graag volgen/bekijken....

                Dus ik zoek eigenlijk een dienst zoals "uitzending" gemist voor op internet.

                Allez, hier is de kast !

                ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                Si non, on devient bonbon
                Et les gens nous mangent !"

                Comment


                • #9
                  Re: TV kijken op een tablet voor een slechtziende.

                  TV plaatsen naast de kast gaat dus niet.
                  De grote 3-zit zetel staat haaks op de wandkast.
                  Recht over de 3-zit is een open haard.
                  Recht over de TV staan twee 1-zit zetels.

                  Ergens anders in de woonkamer is er ook geen plaats.
                  Dus een redelijk groot tablet is imho nog zo geen slechte optie.
                  ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                  Si non, on devient bonbon
                  Et les gens nous mangent !"

                  Comment


                  • #10
                    Re: TV kijken op een tablet voor een slechtziende.

                    Trek met uw moeder een naar de Fnac of Mediamarkt en laat haar eens kijken naar zo'n tablet om te zien of ze er iets kan van maken.

                    Als ze een statisch beeld al niet (goed) kan zien, dan zal bewegend beeld ook niet echt lukken.
                    Bij maculadegeneratie mindert uw centraal zicht vaak het eerst ... dus ben je eigenlijk beter af met een groot scherm.
                    Maar nogmaals, ga het eerst eens proberen alvorens er geld aan te geven!
                    Situatie is voor iedereen anders en buiten wat tips geven moet ieder voor zich wat uitmaken wat best is.
                    Ik hoop dat je voor haar een oplossing kan vinden want plezant is het voor haar zeker niet, zeer moeilijk zelfs!
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: TV kijken op een tablet voor een slechtziende.

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Trek met uw moeder een naar de Fnac of Mediamarkt en laat haar eens kijken naar zo'n tablet om te zien of ze er iets kan van maken.

                      Als ze een statisch beeld al niet (goed) kan zien, dan zal bewegend beeld ook niet echt lukken.
                      Bij maculadegeneratie mindert uw centraal zicht vaak het eerst ... dus ben je eigenlijk beter af met een groot scherm.
                      Maar nogmaals, ga het eerst eens proberen alvorens er geld aan te geven!
                      Situatie is voor iedereen anders en buiten wat tips geven moet ieder voor zich wat uitmaken wat best is.
                      Ik hoop dat je voor haar een oplossing kan vinden want plezant is het voor haar zeker niet, zeer moeilijk zelfs!
                      Video of film afspelen op een tablet is niet bijzonder....en dat weet hij reeds
                      Na een klein halfuur kijken krijg je pijn aan jouw ogen...
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #12
                        Re: TV kijken op een tablet voor een slechtziende.

                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Trek met uw moeder een naar de Fnac of Mediamarkt en laat haar eens kijken naar zo'n tablet om te zien of ze er iets kan van maken.
                        Oei, dan zal het eerder trekken-en-sleuren zijn
                        Ze is ook slecht te been, en als ze een uurtje naar de winkel gaat (gewoon boodschappen doen ), is ze al compleet uitgeteld.

                        Enfin, ik zal alles nog eens bekijken/voorstellen.

                        Alvast heel erg bedankt om mee te denken.
                        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
                        Si non, on devient bonbon
                        Et les gens nous mangent !"

                        Comment

                        Working...
                        X