Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Alpha 450 <--> Canon/Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony Alpha 450 <--> Canon/Nikon

    Hey iedereen,

    allereest nog een late "beste wensen voor iedereen"

    Vervolgens zou ik graag jullie mening eens vragen.
    Ik ben al een tijdje aan het rondzien op forum's en verschillende camera's aan het vergelijken.

    Ik ben een paar maanden geleden begonnen met een kleine stap in de grote wereld van de fotografie, en heb mijn eerste spiegelreflex camera aangeschaft namelijk een Sony Alpha 450.

    Hier zat de standaard kit lens bij (18-55mm) en kort daarna heb ik een lens van Sony bijgekocht (75-300mm). Ik wil al een tijdje mijn verzameling beginnen uitbreiden maar het viel me op dat er vooral voor Canon en Nikon aanbiedingen zijn hier op het forum.

    Ik zou ergens graag overstappen op één van deze merken.
    Ik heb al eens rond gekeken en heb men oog laten vallen op een EOS 55D en een Nikon D90.

    Om het lange verhaal af te ronden ...

    Bij fotokonijnenberg kan ik de EOS 550D met 2 lensen bijkopen voor een maatschappelijke prijs eveneens het zelfde met de Nikon.

    Maar geen van beide heeft een ingebouwde beeldstabilisator, en dit heeft de Alpha 450 wel. Ik trek vooral foto's uit de hand en maak zelden of nooit gebruik van een statief. Ik gebruik mijn camera vooral voor natuur en sport fotografie.

    Zou het voor mij aan te raden zijn om over te stappen naar de Canon 550D / Nikon D90, of zit hier niet veel verschil op met de Sony Alpha 450 ?
    Als het verschil niet te groot is lijkt het me een onnodige kost om een nieuw toestel aan te schaffen en dan koop ik nieuwe lenzen voor mijn Sony.


    Iemand advies ?
    Sony behouden of toch de overstap maken naar een Canon of Nikon ?


    Alvast bedankt !
    Canon 1D Mark III - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 24-70mm f/2.8 L USM - EF 50mm f/1.8 II - wat filters.

  • #2
    Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

    Als ik mij niet vergis zit de IS bij canon/ nikon in de lenzen
    Jos
    Site

    Comment


    • #3
      Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

      Klopt, tenminste als het om 'IS' (image stabilization - Canon) of 'VR' (vibration reduction) objectieven gaat. (Third parties als Sigma e.d. gebruiken nog andere afkortingen).
      En over de discussie 'stabilizatie in de lens' vs 'stabilizatie in het toestel' zijn al heel wat woorden geschreven.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

        ik heb enkele maanden geleden de overstap gemaakt van Sony A450 naar Nikon D90.

        ik heb weinig verstand van fotografie maar ik zag zelf wel duidelijke verschillen tussen beide toestellen (hoewel t ook aan de objectieven kan liggen Sony was de 18-55 kit lens de meest gebruikte en op de D90 zit de 18-105)

        ik vind de D90 zijn geld meer dan waard, maar die ligt me dan ook beter in de hand.
        Als de Sony 450 me beter in de hand lag en de D90 niet zo een goeie aanbieding was dan was die gebleven.... (450 goed kunnen verkopen met enkele lensjes erbij en daarmee de D90 bekostigd dus t was een nul-operatie bij mij)
        Nikon D7200 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 35mm f1.8 - Sigma 17-70 f2.8-f4 - Nikkor 70-210 - 2x Nikon SB700

        Comment


        • #5
          Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door Sonicje Bekijk bericht
          Ik ben een paar maanden geleden begonnen met een kleine stap in de grote wereld van de fotografie, en heb mijn eerste spiegelreflex camera aangeschaft namelijk een Sony Alpha 450.

          Hier zat de standaard kit lens bij (18-55mm) en kort daarna heb ik een lens van Sony bijgekocht (75-300mm). Ik wil al een tijdje mijn verzameling beginnen uitbreiden maar het viel me op dat er vooral voor Canon en Nikon aanbiedingen zijn hier op het forum.

          ...

          Zou het voor mij aan te raden zijn om over te stappen naar de Canon 550D / Nikon D90, of zit hier niet veel verschil op met de Sony Alpha 450 ?
          Als het verschil niet te groot is lijkt het me een onnodige kost om een nieuw toestel aan te schaffen en dan koop ik nieuwe lenzen voor mijn Sony.
          Het verschil met 550d zal miniem zijn denk ik. Op sommige punten iets beter, op andere iets minder. Met een D90 zal er iets meer verschil zijn, maar het beste kan je de vergelijking zelf eens maken, in de praktijk...

          Tweedehandslenzen voor Sony :
          Ik heb zelf vooral tweedehandslenzen en de voorbije 5 jaar al tientallen verschillende lenzen gekocht, een aantal gehouden, een ander deel weer verkocht/vervangen...
          Slechts drie van mijn huidige lenzen zijn nieuw gekocht. Ook de FF is tweedehands. Binnen de twee maand vind ik gemiddeld genomen steeds wat ik zoek.

          Als je de volgende sites regelmatig bekijkt, dan vind je normaal gezien echt alles dat je nodig zou kunnen hebben :
          Dyxum is a website devoted to Alpha system (Minolta / Sony a-mount and e-mount cameras) with lens and camera database and active forum community

          De grootste advertentiesite van Nederland. Nieuwe en tweedehands goederen en diensten, koopt en verkoopt u op Marktplaats.nl.

          Rockads Marketing Hub will begin serving this domain soon.



          Ik heb onlangs zelfs een vrijwel nieuwe CZ24/2 tweedehands gevonden .

          Wat zoek je op dit moment ?
          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

          Comment


          • #6
            Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

            Aan iedereen bedankt voor de reacties !

            @ k-2
            Ik ga denk ik voor een D90 zien.
            Maar dit kan nog wel even duren, eerst op het gemak eens rustig rondzien en zien wat mogelijk is.
            Canon 1D Mark III - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 24-70mm f/2.8 L USM - EF 50mm f/1.8 II - wat filters.

            Comment


            • #7
              Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

              Overstappen omdat er hier op het forum meer Canon/Nikon 2de handslenzen te koop zijn vind ik eerlijk gezegd wel een domme reden

              Ik werk nu een anderhalfjaar met Sony en ben er zéér tevreden van. Overstappen zou ik nooit doen. Zoals K-2 al zegt (en hij is toch wat een kenner op dat vlak), van Sony vind je ook heel, zeker als je Minolta meetelt.

              Zelf heb ik geen 2de hands objectieven - al ga ik wel eens op zoek gaan naar een 50mm - maar je neemt toch foto's met je camera?? Je gaat toch niet hele dagen op zoek naar objectieven?
              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
              500px

              Comment


              • #8
                Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

                D90 is een uitstekende keuze! maar zoals eerder gezegd, de filmkwaliteiten zijn wel minder dan bij bvb de 550D of de D3100

                van sony heb ik ook tweedehands materiaal gehad...
                maar het aanbod is minder, maar goed zoeken helpt wel natuurlijk, heb zo een tijdje die 16-85 Zeiss gehad, maar doorverkocht aan de buurvrouw...


                @nick:
                je kan het ook zo bekijken, als je een merk koopt waar er veel van is (meer dan als van Sony), dan ben je het wss ook sneller weer kwijt als je het ooit zoekt te verkopen....
                Nikon D7200 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 35mm f1.8 - Sigma 17-70 f2.8-f4 - Nikkor 70-210 - 2x Nikon SB700

                Comment


                • #9
                  Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

                  De D90 is een topper bij Nikon vind ik.
                  Wil je zelfde bedieningsgemak dan moet je bij Canon de duurdere 60D gaan kopen.
                  Maar de 60D heeft dan ook nog wel paar ander pluspunten.
                  De 550D van Canon is best ook wel zeer goed hoor maar wel meer "afgekalfd" qua bediening vind ik. Is meer gericht op de massamarkt zeg maar.
                  De D90 is meer gericht op wie meer wil, soort semi-pro zeg maar.

                  Het aanbod van opties voor zowel Canon en Nikon is fenominaal, zowel nieuw als tweede hands. Voor Sony vind je bijna niets en je moet duurder gaan betalen.

                  Een klein stom iets is bv een flits kopen.
                  Bij Nikon en Canon heb je zoveel keuze dat je met moeite zal kunnen kiezen.
                  Bij Sony moet je al een speciaal aangepast type hebben want standaard flitsen passen er niet op omdat Sony weer eens tegendraad moet doen.
                  Sony is niet alleen op zichzelf al duurder maar door de beperkte markt van opties zijn ook die opties duurder.

                  Of kijk eens naar de prijs van lenzen bv WOW.

                  Das de enige reden dat Canon en Nikon zo populair zijn in die DSLR-markt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

                    Nogmaals bedankt voor de bijgekomen reacties

                    @nick
                    ik ben ook zeer tevreden van Sony en akkoord, je neemt foto's met je camera.
                    Maar voor elke situatie bestaat er wel een lens, en omdat ik nog wat zoekende ben naar wat ik precies wil in de fotografie is het vaak gemakkelijk om met een merk te starten waarbij je snel lenzen tweedehands kan vinden en ook snel terug verkopen als het type fotografie me echt niet ligt. Een body is 1 ding, maar ik hecht toch ook enorm veel belang aan de lens zelf.

                    @Tiësto(m)
                    Filmen ben ik zeker niet van plan met mijn DSLR, dus dat zit ook al goed

                    @xafke
                    bedankt voor het dieper ingaan op de D90, bij de kleine twijfelpuntjes die ik nog had, zijn bij deze compleet weggewerkt !

                    Ik ga nu eens goed rondzoeken naar prijzen en vervolgens mijn Sony te koop aanbieden.
                    Ik zou graag overstappen naar de Nikon zonder al te veel te hoeven bij betalen. Dus alles op zijn tijd


                    Nogmaals enorm bedankt voor de snelle en goede reacties op dit forum !
                    Canon 1D Mark III - EF 70-200mm f/2.8 L USM - EF 24-70mm f/2.8 L USM - EF 50mm f/1.8 II - wat filters.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tiësto(m) Bekijk bericht
                      @nick:
                      je kan het ook zo bekijken, als je een merk koopt waar er veel van is (meer dan als van Sony), dan ben je het wss ook sneller weer kwijt als je het ooit zoekt te verkopen....
                      Ik heb mijn kitlenzen in een goeie week verkocht, zelfs voor een hogere prijs die ik eigenlijk mocht hebben

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sonicje Bekijk bericht
                      Nogmaals bedankt voor de bijgekomen reacties

                      @nick
                      ik ben ook zeer tevreden van Sony en akkoord, je neemt foto's met je camera.
                      Maar voor elke situatie bestaat er wel een lens, en omdat ik nog wat zoekende ben naar wat ik precies wil in de fotografie is het vaak gemakkelijk om met een merk te starten waarbij je snel lenzen tweedehands kan vinden en ook snel terug verkopen als het type fotografie me echt niet ligt. Een body is 1 ding, maar ik hecht toch ook enorm veel belang aan de lens zelf.
                      Ik hoop dat je dan snel en goeie lenzen vind Ik heb zelf 3 lenzen, alle 3 nieuw aangekocht en ik ben zeker, mocht ik ze willen verkopen dat ze snel weg zullen zijn
                      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                      500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

                        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        Voor Sony vind je bijna niets en je moet duurder gaan betalen.
                        Onzin.
                        Als je even zoekt, vind je alles.
                        Of je meer betaalt, hangt vooral af van hoe goed je rond kijkt en of je even geduld hebt of niet. Hoe sneller je iets wil, hoe meer je betaalt, en dat is bij elk merk zo.

                        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        Een klein stom iets is bv een flits kopen.
                        Bij Nikon en Canon heb je zoveel keuze dat je met moeite zal kunnen kiezen.
                        Bij Sony moet je al een speciaal aangepast type hebben want standaard flitsen passen er niet op omdat Sony weer eens tegendraad moet doen.
                        Onzin.
                        Sony doet niet tegendraads.
                        Sony heeft enkel KonicaMinolta overgenomen, en daarmee ook hun flitsschoen.

                        Volgende merkeigen flitsers zijn gemakkelijk te vinden, en daarnaast past ook Sigma en Metz bv.
                        Minolta 2500D
                        Minolta 3600D
                        Minolta 5600D
                        Sony F20
                        Sony F36
                        Sony F42
                        Sony F56
                        Sony F58

                        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        Of kijk eens naar de prijs van lenzen bv WOW.
                        Onzin, zeker als je met lensprijzen van Nikon vergelijkt, en vooral ook als je er rekening mee houdt dat het merendeel van de optische ontwerpen die je bij Sony kan vinden de allerrecentste zijn, wat je niet bij elk merk kan zeggen.

                        Als je wil zal ik nog wel eens de vergelijking posten, zoals ik een paar keer eerder al deed...

                        Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                        Das de enige reden dat Canon en Nikon zo populair zijn in die DSLR-markt.
                        Onzin.

                        De enige redenen zijn (1) dat Canon en Nikon traditional hun marketing veel beter aangepakt hebben dan dat Minolta dat deed in de jaren 70-80-90, (2) dat Minolta zijn professionele klanten niet voldoende naar waarde geschat heeft en als zodanig service verleend, en (3) dat Canon en Nikon begin 2000 ook veel sneller grote bedragen geïnvesteerd hebben in dslr-ontwikkeling en de KM7D en 5D dus te laat in het spel kwamen .
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

                          Waarmee ik TS absoluut niet wil zeggen bij Sony te blijven .

                          Een D90 is een prima toestel, zelfde generatie als mijn a700 en daarvan ben ik ook nog steeds bijzonder tevreden.
                          Het is dus in elk geval een stap omhoog tov een a450 en je zal er dus sowieso plezier aan beleven denk ik.
                          Last edited by K-2; 10 januari 2011, 10:42.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Waarmee ik TS absoluut niet wil zeggen bij Sony te blijven .

                            Een D90 is een prima toestel, zelfde generatie als mijn a700 en daarvan ben ik ook nog steeds bijzonder tevreden.
                            Het is dus in elk geval een stap omhoog tov een a450 en je zal er dus sowieso plezier aan beleven denk ik.
                            Ben ik helemaal mee akkoord...

                            Wat niet wil zeggen dat je met de D90 daarom per sé betere foto's zult trekken

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony Alpha 450 &lt;--&gt; Canon/Nikon

                              ik heb mn hele Sony pakketje redelijk duur verkocht al zeg ik t zelf. De opleg naar de D90 was voor mij bijna onbestaande... K was ook redelijk snel van mn Sony af.

                              T aanbod aan Nikon en Canon stuff is op bvb Marktplaats.nl wel veel groter dan Sony spul, dat kan niemand ontkennen....
                              Nikon D7200 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 35mm f1.8 - Sigma 17-70 f2.8-f4 - Nikkor 70-210 - 2x Nikon SB700

                              Comment

                              Working...
                              X