Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact voor in de broekzak

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact voor in de broekzak

    Ben op zoek naar een point and shoot zakformaat toestelletje. Voor het maken van snapshots als ik mijn DSLR niet bij me heb. Ook voor het maken van wat korte filmpjes. HD vind ik niet echt heel belangrijk.

    Had de sony DSC W350 (139,00) gekocht, maar was ontevreden over kwaliteit en dus geretourneerd. Belangrijkste reden: veel ruis, niet onder de indruk van 720p HD (niet HD is goed genoeg) en eigenlijk alleen een acceptabele foto bij daglicht buiten.

    Iemand een goed alternatief? Iemand die tevreden is over zijn compact?

    (ps. Snap dat ik niet zelfde kwaliteit als mijn DSLR mag verwachten)

  • #2
    Re: Compact voor in de broekzak

    Ik verwacht juist wel dezelfde kwaliteit. Ik heb geen zin om iedere keer spijt te hebben dat
    ik een foto genomen heb met een compact in plaats van een DSLR. Daarom zoek ik het ook
    bij een betere compact, die me onder normale omstandigheden een even zo fraai beeld op-
    levert als een DSLR.
    Daarvoor heb ik wel geen broekzak maar een jaszak, en het toestelletje dat ik daarvoor
    gebruik is de Lumix LX5. In RAW kunnen de foto's gerust de vergelijking met mijn 50D
    doorstaan. Bovendien capabel om mooie macro's mee te maken (ik doe dat zo weinig dat
    ik geen zin heb om er direct een dure lens voor aan te schaffen) en foto's in 16/9 formaat,
    zelfs 1/1, 4/3 of 3/4. Bovendien filmpjes van zeer aanvaardbare kwaliteit, en bijlange na
    niet zo opvallend als een DSLR bij straatfotografie.
    Alleen binnenshuis en als mijn kleinkinderen aan het ravotten zijn steekt mijn DSLR er nog
    met kop en schouders boven uit. Om de waarheid te zeggen: ik zou geen van beide nog
    kunnen missen. Maar zo hoort het ook, natuurlijk.

    Comment


    • #3
      Re: Compact voor in de broekzak

      Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
      Ben op zoek naar een point and shoot zakformaat toestelletje. Voor het maken van snapshots als ik mijn DSLR niet bij me heb. Ook voor het maken van wat korte filmpjes. HD vind ik niet echt heel belangrijk.

      Had de sony DSC W350 (139,00) gekocht, maar was ontevreden over kwaliteit en dus geretourneerd. Belangrijkste reden: veel ruis, niet onder de indruk van 720p HD (niet HD is goed genoeg) en eigenlijk alleen een acceptabele foto bij daglicht buiten.

      Iemand een goed alternatief? Iemand die tevreden is over zijn compact?

      (ps. Snap dat ik niet zelfde kwaliteit als mijn DSLR mag verwachten)

      De bovengenoemde LX3- LX5 zijn echt prima toestellen.
      Ik zelf heb de Canon S95 die van gelijkaardige kwaliteit is en nog eens supercompact ook. ( de Canon S90 is ook prima)

      De Canon heeft meer tele bereik, de Pana meer groothoek.
      De Pana is lichtsterker op Tele (70mm)
      De Canon is compacter en kan je gerust kwijt in je achterzak
      De Pana is heel solide afgewerkt
      De Pana heeft als voordeel een oversized sensor waardoor alle beeldformaten dezelfde diameter hebben (geen Crop zoals de S95)

      Dus hangt er vanaf wat je juist wenst.

      Beeldkwaliteit is heel goed voor zo'n compacte Camera's maar verwacht geen DSLR of MTF kwaliteit bij sterke uitvergrotingen.
      Last edited by Funcky; 9 januari 2011, 13:08.
      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Compact voor in de broekzak

        ... en eind deze maand verschijnt de Olympus XZ-1 en die zou misschien nog wel eens straffer uit de hoek kunnen komen dan de LX5 en S95, even de reviews afwachten.
        www.janvandenbulck.com

        Comment


        • #5
          Re: Compact voor in de broekzak

          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          De bovengenoemde LX3- LX5 zijn echt prima toestellen.
          Ik zelf heb de Canon S95 die van gelijkaardige kwaliteit is en nog eens supercompact ook. ( de Canon S90 is ook prima)

          De Canon heeft meer tele bereik, de Pana meer groothoek.
          De Pana is lichtsterker op Tele (70mm)
          De Canon is compacter en kan je gerust kwijt in je achterzak
          De Pana is heel solide afgewerkt
          De Pana heeft als voordeel een oversized sensor waardoor alle beeldformaten dezelfde diameter hebben (geen Crop zoals de S95)

          Dus hangt er vanaf wat je juist wenst.

          Beeldkwaliteit is heel goed voor zo'n compacte Camera's maar verwacht geen DSLR of MTF kwaliteit bij sterke uitvergrotingen.

          Op 1 of andere manier moet ik nog steeds wennen aan het feit dat Panasonic goede camera's maakt. Hoe komen zij aan deze kwaliteiten? Weet iemand dat?

          Comment


          • #6
            Re: Compact voor in de broekzak

            compact voor in de broekzak... de Canon S95 met supersnelle f/2 lens (waar de meeste andere compacts een veel minder performante lens hebben en dat zie je dan ook ) en een relatief grote sensor voor een compact (zelfde als de G12)!

            wie doet beter als compact?
            dslr4dummies

            Comment


            • #7
              Re: Compact voor in de broekzak

              Tegenwoordig heb je ook goede camera functies in GSM en Smartphones
              Dan heb je alles ineens bij !
              Echt niet om te lachen hoor ik heb een Samsung mobieltje dat best ook goede foto's maakt in HD nog wel en filmen ook.

              mvg
              Spogy
              Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

              Comment


              • #8
                Re: Compact voor in de broekzak

                punt is dat de camera's die hier worden geadviseerd (waarvoor dank) eigenlijk allemaal vanaf 300-400 euros liggen. En dit terwijl mijn budget max 150,-- is....

                Dit zeggende; wat zouden jullie doen? Dan maar niets? Of is er iets waar we toch tevreden mee zouden kunnen zijn voor dit bedrag?

                Comment


                • #9
                  Re: Compact voor in de broekzak

                  Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
                  Tegenwoordig heb je ook goede camera functies in GSM en Smartphones
                  Dan heb je alles ineens bij !
                  Echt niet om te lachen hoor ik heb een Samsung mobieltje dat best ook goede foto's maakt in HD nog wel en filmen ook.

                  mvg
                  Spogy
                  tja, daar zat ik ook nog aan te denken (zie vorig bericht van me mbt budget)...
                  Of zo'n bloggie van sony, of kodak HD filmding

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compact voor in de broekzak

                    Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
                    tja, daar zat ik ook nog aan te denken (zie vorig bericht van me mbt budget)...
                    Of zo'n bloggie van sony, of kodak HD filmding
                    Sorry hoor, maar zo'n GSM gaat je zeker geen voldoening geven
                    Als je iets beters wil dan je Sony dan zal je toch eerder iets moeten zoeken in de richting van De Pana LX , Canon S of Samsung EX
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Compact voor in de broekzak

                      Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
                      Op 1 of andere manier moet ik nog steeds wennen aan het feit dat Panasonic goede camera's maakt. Hoe komen zij aan deze kwaliteiten? Weet iemand dat?
                      Ze werken samen met Leica. Gebruiken Leica lensjes, ook al worden die dan gebouwd in
                      Japan. Verder hebben ze veel geld en daarmee kun je alles kopen, ook kwaliteit.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Compact voor in de broekzak

                        Oorspronkelijk geplaatst door dslr4dummies Bekijk bericht
                        compact voor in de broekzak... de Canon S95 met supersnelle f/2 lens (waar de meeste andere compacts een veel minder performante lens hebben en dat zie je dan ook ) en een relatief grote sensor voor een compact (zelfde als de G12)!

                        wie doet beter als compact?
                        De LX5. Ik heb ze samen een paar dagen mogen uitproberen. Ik vond de LX5 gewoon een
                        leuker toestel om foto's mee te trekken. Kwaliteit was vergelijkbaar, al vond ik de LX5
                        een tikkeltje beter als het licht het een beetje laat afweten. Maar de verschillen zijn veel
                        te minimaal om één als duidelijke winnaar uit te roepen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Compact voor in de broekzak

                          Ik heb hier eens een foto gepost genomen met een Samsung GSM van 129,00€ en iedereeen vond die nogthans heel goed als je wil post ik die nog eens.

                          Goedkoop is niet altijd slecht hoor maar het heeft beperkingen.

                          Mvg
                          Spogy
                          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Compact voor in de broekzak

                            Oorspronkelijk geplaatst door edwinus Bekijk bericht
                            punt is dat de camera's die hier worden geadviseerd (waarvoor dank) eigenlijk allemaal vanaf 300-400 euros liggen. En dit terwijl mijn budget max 150,-- is....

                            Dit zeggende; wat zouden jullie doen? Dan maar niets? Of is er iets waar we toch tevreden mee zouden kunnen zijn voor dit bedrag?
                            Als het goedkoper moet dan die high-end compacts, dan zou ik zeker voor een Sony-compactje gaan. Prijs-kwaliteit zeer goed en mooie kleuren.
                            www.janvandenbulck.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: Compact voor in de broekzak

                              Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
                              Ik heb hier eens een foto gepost genomen met een Samsung GSM van 129,00€ en iedereeen vond die nogthans heel goed als je wil post ik die nog eens.

                              Goedkoop is niet altijd slecht hoor maar het heeft beperkingen.
                              Er is hier op het forum iemand die regelmatig "kunstwerkjes" post die hij met zijn GSM
                              heeft genomen. Dat maakt zijn GSM nog altijd geen top-camera, maar het kan wel. Alles
                              kan. Dat laat hij zien. Maar voor huis- tuin en keukendingen en herinneringen is een leuke
                              compact toch wel aanbevolen.

                              Comment

                              Working...
                              X