Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

    Ik heb twee keer een probleem gehad met mijn D200 en elke keer als de batterij bijna leeg was. Een keer vrij onschuldig, de spiegel klapte niet terug. Na een paar keer aan een uit zetten was dat opgelost. Woensdag was ik portretten aan het maken met een externe flitser, de pop up flash stuurde die aan, wat nogal wat energie kost, en toen de batterij bijna leeg was (maar de camera dat nog niet aangaf) ging de flitser kapot.

    Met mijn beperkte kennis van electronica lijkt het me logisch dat er zaken fout gaan als er niet genoeg spanning opgeladen kan worden in een flitser of voor die spiegel.

    Heeft iemand daar een uitleg voor?
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

    Dat van die spiegel heb ik vaker terug horen komen...onlangs nog een topic van de D50 over...heeft inderdaad met de batterijspanning te maken. Bij een D200 met originele batterij zal het natuurlijk ook niet vreemd zijn dat de batterij ook een keer "end of life" is.

    Van de flits...geen idee...zou misschien best kunnen...daar weten anderen vast meer van
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

      Een batterij die einde levensduur is, kan soms nogal kuren vertonen. De batterij-indicatie is dan ook niet altijd juist meer. In het menu setup kan je de toestand (levensduur) van de batterij oproepen. Wat zegt dit?
      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

      Comment


      • #4
        Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

        Normaal zou een flitser niet defect mogen raken door een te lage spanning.
        Met een te lage spanning duurt het wel langer om de flitser te laden, en als de spanning echt te laag wordt, dan zal de flitser gewoon niet meer werken.
        Maar dat die daardoor defect raakt, dat lijk mij erg onwaarschijnlijk.

        Dat de spiegel niet terugkomt als de spanning te laag is, dat kan wel. Bij de meeste camera's veert die niet gewoon terug, maar moet die "bekrachtigd" worden voor die terug kan klappen. Er is dus spanning (stroom) nodig om die open te zetten, maar ook om die weer te sluiten.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

          Dat je camera geen zin meer heeft in werken en abnormaal begint te doen bij een wornout batterij is normaal.

          Flits die kappot gaat van onderspanning lijkt me onwaarschijnlijk toch hoor.
          Toch nie van een grootmerk.
          Bij echte lowcost kan goedkope/slechte design wel tot die problemen leiden maar bij nikon zie ik da nie gebeuren.

          Waarom denk je dat de flits kappot is trouwens?
          Is het een ingebouwde of opzetflits?
          Heb je een ander batterij in reserve voor je body?

          Comment


          • #6
            Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

            Echt typisch bij Nikon, bij slechte of ontladen batterijen komt de spiegel niet terug, dat is reeds zo van bij de analoge F4.

            Ben je zeker dat de flits kapot is, mischien ook op te lossen met een andere batterij, een flits vraagt immers kortstondig nogal wat stroom.

            Comment


            • #7
              Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

              Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
              Flits die kappot gaat van onderspanning lijkt me onwaarschijnlijk toch hoor.
              En toch is het niet onmogelijk. Wanneer de spanning laag is omwille van een defecte batterij, zal de elektronica die de flits aanstuurt meer stroom vragen om toch het benodigde vermogen te kunnen leveren. En dat kan wel eens fataal zijn voor elektronica die niet voldoende beveiligd is tegen dit fenomeen.
              De kans dat de flitsbuis zelf sneuvelt als gevolg van een te lage spanning, is idd zeer klein.
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #8
                Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

                Hoelang gaat zo een Nikon batterij gemiddeld mee? Heb zelf een D40.
                Nikon

                Comment


                • #9
                  Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                  De kans dat de flitsbuis zelf sneuvelt als gevolg van een te lage spanning, is idd zeer klein.
                  wel dat is het nu net, ik had verwacht daarin iets gebroken of verkleurd te zien, maar dat is niet zo. Er was wel een vieze knal (nu ja, de buren kwamen niet buiten staan kijken) waardoor ik direct door had dat het mispatat was.

                  Erge van al was dat ik net een nieuwe batterij had gekocht en van plan was na die zelfportretjes mijn grip er terug op te zetten met beide batterijen erin. Misschien was er dan helemaal niets mis gegaan.

                  Met mijn camera naar A&C geweest, daar vonden ze het ook maar niets om een D200 nog te gaan repareren dus draadloze flash trigger gekocht.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    dat is reeds zo van bij de analoge F4.
                    Meen je dat ?! Da's wel straf!
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • #11
                      Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Er was wel een vieze knal (nu ja, de buren kwamen niet buiten staan kijken) waardoor ik direct door had dat het mispatat was.
                      Dat wijst duidelijk in de richting van een gesneuvelde condensator, na de flitsbuis het belangrijkste onderdeel van een flitser. Vervanging is in principe mogelijk, maar ja, is dit de kost nog waard?
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

                      Comment


                      • #12
                        Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

                        Kortsluiting in de flitscondensator, daardoor loopt de stroomsterkte in de accu op tot die door de interne beveiliging wordt uitgeschakeld. Als het goed is dan zit er in een lithium-ion accu een beveiliging tegen te hoge en te lage spanning, en tegen kortsluiting.
                        De accu mag dus nooit een te hoge spanning krijgen tijdens het laden, de spanning mag niet te ver zakken tijdens het ontladen, en de stroomsterkte mag niet te hoog oplopen.
                        Dat zijn dus drie punten waarop een lithium-ion accu beveiligd moet zijn.

                        Bij de meeste accu's schakelt de beveiliging wel automatisch terug in zodra het gevaar geweken is.

                        Iemand van onze fotoclub was een paar jaar geleden zijn flitser aan het gebruiken, en hij merkte dat de accu's bijna leeg waren. Ik heb dan een setje AA-accu's uitgeleend waardoor hij weer verder kon werken. Maar aan paar minuten later gaf die flitser (Canon 430 EX II) een flinke knal, en toen we even later de accu's er weer uit haalden waren die verschrikkelijk heet (je kon die echt niet vast blijven houden, daarvoor waren ze veel te warm).
                        Het is dus mogelijk dat de accu van je camera heel snel leeg raakt door een defecte flitser, daar is waarschijnlijk het probleem begonnen.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

                          Oorspronkelijk geplaatst door olcha Bekijk bericht
                          Hoelang gaat zo een Nikon batterij gemiddeld mee? Heb zelf een D40.
                          Dat hangt er van af hoe je ze behandelt.
                          Een lithium-ion accu kan er niet tegen dat je ze elke keer ver ontlaadt, dan is het aantal laadbeurten erder beperkt. Als je ze elke keer bijlaadt, dan gaat ze langer mee dan dat je ze meer dan 60% ontlaadt. Het is dus beter om elke keer opnieuw met een vers geladen accu te beginnen. Wacht niet tot de camera aangeeft dat de accu leeg is, als de camera uit valt omdat de accuspanning te laag is, dan zit je eigenlijk al over de limiet als je wil dat de accu zo lang mogelijk bruikbaar blijft.

                          Bij een lithium-ion accu is de temperatuur ook belangrijk, als de accu te warm wordt, dan gaat ze minder lang mee (nooit in de auto laten liggen in de zomer). Normaal zou ze zo'n 5-6 jaar moeten meegaan als je wat geluk hebt, maar als je ze verkeerd behandelt dan kan ze net zo goed na 2 jaar al defect raken.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

                            Bedankt voor de info!
                            Direct opladen...
                            Nikon

                            Comment


                            • #15
                              Re: miserie bij batterij bijna leeg, of is mijn camera einde verhaal

                              Oorspronkelijk geplaatst door olcha Bekijk bericht
                              Bedankt voor de info!
                              Direct opladen...
                              met lithiumcellen is t sowieso t beste om die zo snel mogelijk te herlanden. Heel dat 'geheugen van de batterij-gedoe' is uit de Ni-Cd tijd.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X