Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk spiegelreflex aanschaffen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk spiegelreflex aanschaffen?

    Ik ben een leek in het vak en zou graag wat informatie winnen via deze manier.
    Ik zou graag een spiegelreflexcamera aanschaffen maar weet niet goed welke.

    Ik ben wel van het standpunt dat ik liefst meteen een goed degelijk toestel koop.
    Zo kan ik later nieuwe lenzen enzo aanschaffen, maar de body moet al goed zijn.

    Mijn voorkeur gaat zelf naar Nikon en Canon, omdat dit ook de gekende merken zijn.
    Heb al op internet zitten rond neuzen, naar de winkels geweest, maar overal zeggen ze iets anders.

    Ik wil uit de losse hand kunnen fotograferen, dus optische beeldstabilisator ( maar als ik het goed heb zit dit in de lens en niet in de body)
    Er moet ook zeker een video opname opzitten met geluid.
    Een LCD scherm, niet te klein.

    Ik zou het vooral gebruiken als hobby. Zal een avondcursus fotografie starten.
    Wil foto's nemen op vakantie, feestjes, echt eigen gebruik.

    In de winkel hebben ze me wel al 2 keer de Nikon D90 aangeraden met een 18-105mm lens.

    Laat me gerust weten wat jullie ervan vinden!!

  • #2
    Re: Welk spiegelreflex aanschaffen?

    Ik citeer even mezelf uit een ander draadje:

    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
    ...
    1. d'er zijn hier een aantal draadjes met een soortgelijke vraag; neem 'ns een paar daar van door;
    2. daaruit zal blijken dat als je €800,- spendeert, je ongeveer dezelfde kwaliteit zal krijgen, ongeacht het merk. Sommige merken zijn goed in een welbepaalde feature, andere hebben dan weer wat anders;
    3. dus... hop naar een grote zaak als Fnac, MediaMarkt... om een aantal van die toestellen vast te nemen. Wat accordeert het beste met jouw kleine/middelgrote/grote handen;
    4. toch raden we je aan bij de speciaalzaak (lees: lokale fotoboer of grotere maar betrouwbare fotoketen) te kopen;
    5. het voordeel van de grote merken (Canikon) is dat zij alom tegenwoordig zijn. Betekent dat beter? Welnee. Betekent dat goedkoper? Welnee. Betekent dat je makkelijker gaat kunnen vinden wat je zoekt, ook op de tweedehandsemarkt? Jazeker.
    6. (dit is een persoonlijke suggestie: koop wat je vader, buur, schoonouders of beste vriend heeft/hebben. Vroeg of laat heb je problemen, en kun je daar onmiddellijk terecht).

    Voilà
    De D90 is een uitstekende keuze, al weet ik, als Canonian, niets af van z'n filmfunctie.
    Aan de Canon-kant schijnt de 550D uitstekend te zijn op dat gebied, of z'n grotere broer, het toestel dat ik zelf heb, de 7D, al gebruik ik mijn camera niet om te filmen.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Welk spiegelreflex aanschaffen?

      Sony is ook een gekend merk...

      Anyhow, lees eens rond op het forum. De laatste weken is deze vraag al enkele maal gepasseerd. Je moet voor jezelf uitmaken hoeveel je wilt uitgeven en wat je er mee wilt doen.

      Vakantie... kan landschap, architectuur, portretten, etc zijn; elk kan een aparte lens gebruiken.

      Feestjes; dan moet je lichtsterk voor je lenzen gaan, camera met goeie ISO waarden, misschien een flitser overwegen...

      etc etc etc

      Succes met je aankoop
      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
      500px

      Comment


      • #4
        Re: Welk spiegelreflex aanschaffen?

        De verschillen tussen de merken zijn niet groot meer.

        Een voordeel van Canon en Nikon is het groter aanbod van objectieven, gebruikt en nieuw.

        Je noemt de Nikon D90. Van belang is of jij vindt dat deze camera in jouw handen prettig ligt en of je het menu snel snapt.

        Er zijn mensen die het Canon menu handiger vinden. Anderen beweren het omgekeerde.

        Aan de hand van een foto zal je niet zien of die gemaakt is met een Canon XXD of een Nikon DXX. De keuze van het objectief is misschien belangrijker!
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Welk spiegelreflex aanschaffen?

          Nikon D90 is ongetwijfeld een goed toestel maar die is einde reeks geloof ik. Heeft ook 'maar' 12MP en de videofunctie is niet super. Canon heeft een 550D, 18MP maar de snelheid is niet zo hoog, 3.7fps . De sony A55 heeft 16MP, 6tot10fps, en een heel goede videofunctie wat je toch ook graag wil gebruiken zoals je aangeeft. Deze camera is wel een beetje anders omdat die een doorzichtige, niet opklappende spiegel heeft, wat een dslr normaal gezien heeft, hier zijn voor- en nadelen aan verbonden. Ook de viewfinder is elektronisch ipv de klassieke optische. Wil je een klassieke dlsr van Sony moet je de A580 eens bekijken, zelfde 16MP-sensor als de A55 maar de snelheid is lager met 5fps.
          Bedenk ook eens waar je die het meest voor gaat gebruiken en kijk eens naar het lenzenaanbod vd verschillende merken (prijs/kwaliteit) want de kans is groot dat je toch enkele lenzen zal bijkopen naast de standaard 18-55mm kitlens bijv.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Welk spiegelreflex aanschaffen?

            Ga je hogerop in het gamma dan vind ik een Nikon D7000 of een Canon 7D mooie toestellen die voldoende snelheid bieden voor actiefoto's.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Welk spiegelreflex aanschaffen?

              en als je na wilt denken over welk objectief je zou willen hebben,
              hier is een link die je kan helpen.

              Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Welk spiegelreflex aanschaffen?

                Alvast bedankt voor de info.

                Misschien bieden ze dan wel de Nikon D90 aan omdat hij einde reeks is...
                Had inderdaad ook al gezien dat hij "maar" 12.3 megapixels heeft.

                De één zegt dan dat de Nikon iets goedkoper is dan Canon.
                En vergelijken meestal Nikon D3100 met een Canon EOS 550D.
                Of een Nikon D90 met een Canon 60D.

                Wat het menu betreft ken ik geen van beiden. Wat is voordien had was een Canon cyber-shot, kan je niet echt vergelijken.
                Maar was welz eer tevreden over het toestel!

                Het is de bedoeling dat ik begin met één lens. En dan liefst een multifunctionele.
                Zowel kunnen inzoomen buiten als kunnen foto's nemen binnen.

                Zal nog eens wat reviews moeten lezen blijkbaar

                Comment


                • #9
                  Re: Welk spiegelreflex aanschaffen?

                  Het is verleidelijk om voor het hoogste aantal pixels te gaan.

                  Ik heb menig A3+ afdrukje gemaakt van een bestand afkomstig uit een camera met slechts 8 MP.

                  Hoe groot ga je (laten) afdrukken?
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk spiegelreflex aanschaffen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nouchka Bekijk bericht
                    ...
                    Zal nog eens wat reviews moeten lezen blijkbaar
                    En enkele "aangestipte" toestellen eens vastpakken.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk spiegelreflex aanschaffen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nouchka Bekijk bericht
                      ..........

                      Het is de bedoeling dat ik begin met één lens. En dan liefst een multifunctionele.
                      zou het omdraaien en eerder voor een goede (of meerdere )lenzen gaan dan je druk te maken over het merk of welke camera.
                      er zijn nl niet veel echte slechte camrera,s meer, maar wel slechte lenzen.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk spiegelreflex aanschaffen?

                        Eh, Canon + Cybershot ? Canon heeft wel een Powershotserie...

                        Bouk heeft gelijk: je bent beter af met een lens of twee (of drie) dan met die ene 'alleskunner'. Weet je hoe ik zo'n superzooms noem ? Jack of all trades, master of none.

                        Ze kunnen veel situaties aan qua zoombereik, maar blinken nergens in uit .
                        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                        Comment


                        • #13
                          Laat je inderdaad niet misleiden door het aantal pixels, ik werk met één van de toptoestellen van Nikon, de D3S en die heeft ook "maar" 12 milj pixels.
                          Prijs/kwaliteit doe je met de D90 een gouden zaak.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk spiegelreflex aanschaffen?

                            Veel pixels zijn inderdaad niet zaligmakend, maar gecombineerd met goed glas krijg je uit een D3X bijvoorbeeld véél meer detail (toegegeven, de D3X heeft ook wel erg mooi prijskaartje...de D3S is al niet min, maar de X is nog 'erger'...).

                            't Hangt af van je toepassingen, denk ik .
                            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk spiegelreflex aanschaffen?

                              Ik wil zeker niet groter dan A3 gaan afdrukken.
                              Dus dan zijn die pixels misschien minder belangrijk.

                              Ze hebben me in de winkel verteld dat de D90 een goede body is om later goeie lenzen op te plaatsen.
                              En dat het met een 550D iets moeilijker wordt, dat de body dit niet aankan om een "zware" lens op te plaatsen.
                              Dan investeer ik inderdaad liever in een goede lens en iets minder in de body.

                              Ze bieden nu wel een pakket aan Nikon D90 + AF-S DX VR 18-105 + originele Nikon tas voor 899€.
                              Goede koop??

                              Comment

                              Working...
                              X