Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

d700 concert witbalans?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • d700 concert witbalans?

    welke witbalans instelling gebruiken of adviseren jullie voor het fotograferen van concerten?

    Ik heb de keuze uit:
    - auto
    - bewolkt
    - direct zonlicht
    - flitser
    - gloeilamplicht
    - handmatig?

    mijn gevoel zegt gloeilamplicht. Tijdens de vorige shoot ging het met auto WB op een gegeven moment geheel mis bij een vnl rood podium (realiseer me dat dat ook een zeer lastige kleur is...)


    Daarnaast benieuwd naar wat jullie vinden van het gebruik van AUTO ISO bij concert (op de D700 in het bijzonder)

  • #2
    Re: d700 concert witbalans?

    Mijn verstand zegt fotograferen in nef, dan maakt het niet uit...
    En Auto-Iso, waarom niet? Je kan altijd nog een bovengrens vastleggen.

    Comment


    • #3
      Re: d700 concert witbalans?

      een concert met bewegende lichten ? of statisch ? enkel wit licht of ....

      De kleurtemperatuur van de belichting is steeds anders => een vaste WB is moeilijk (vind ik persoonlijk)

      Gewoon in RAW shooten en AWB zou ik je aanraden als algemene stelling.
      Er zijn uitzonderingen maar dat zal je wel leren als je ze tegenkomt

      Rood is een van de rottigste kleuren (en zo van dat blacklight achtig /led blauw ook wel). Als je in raw schiet kan je dat rood meestal wel wegtrekken. Maar soms is dat rood ook net een leuk effect/sfeer
      www.nowforever.be We are your reflection from the past for the future

      Comment


      • #4
        Re: d700 concert witbalans?

        Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
        Mijn verstand zegt fotograferen in nef, dan maakt het niet uit...
        En Auto-Iso, waarom niet? Je kan altijd nog een bovengrens vastleggen.
        Inderdaad, in NEF kan je nog alle kanten uit.

        JPG opslag staat bij mij nooit aan.

        Comment


        • #5
          Re: d700 concert witbalans?

          De concert en theaterfoto's die ik maak met de D700 worden allemaal en altijd in NEF formaat gemaakt.
          Witbalans staat op automatisch. ISO waarde op automatisch met max. van 3200 ISO.
          Beelden omzetten en bewerken doe ik met het merkeigen Capture NX2
          Eric Van Aerschot BD0730BE

          Comment


          • #6
            Tegenwoordig moet je al niet meer in NEF fotograferen om de witbalans aan te passen ( blijft wel het beste ) maar in JPG gaat het tegenwoordig ook, met het programma van Arcsoft.... Darkroom genaamd is het een fluitje van een cent.
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: d700 concert witbalans?

              Vraag aan de zanger om uw grijskaart even vast te houden

              Comment


              • #8
                Re: d700 concert witbalans?

                Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                Tegenwoordig moet je al niet meer in NEF fotograferen om de witbalans aan te passen ( blijft wel het beste ) maar in JPG gaat het tegenwoordig ook, met het programma van Arcsoft.... Darkroom genaamd is het een fluitje van een cent.
                JPG bestand bewerken is gelijk aan verlies, en niet dezelfde manier van werken, een beetje als softwarematig polarisatie nabootsen, ook een vorm van behelpen.
                Last edited by Guest42; 9 januari 2011, 07:10.

                Comment


                • #9
                  Re: d700 concert witbalans?

                  op concerten/festivals schiet ik NEF + auto WB (en auto ISO)
                  maar zet je min snelheid op 1/100s (tenzij je VR hebt)
                  en basisISO op 800 of 1600 en max op 6400
                  stond in 2010 op RT op 1/60s zonder VR en teveel bewogen shots
                  in 2009 had ik wel VR-lens en was beter
                  Last edited by Dirtyharry71; 8 januari 2011, 17:10.
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: d700 concert witbalans?

                    Bij concertfotografie gebruik ik altijd de automatische witbalans.
                    Als je de sfeer wil behouden, dan moeten de kleuren er ook in blijven zitten. Is er alleen blauw of rood licht, dan mag dat van mij ook zo op de foto's staan.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: d700 concert witbalans?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                      op concerten/festivals schiet ik NEF + auto WB (en auto ISO)
                      maar zet je min snelheid op 1/100s (tenzij je VR hebt)
                      en basisISO op 800 of 1600 en max op 6400r
                      Waarom de basis op ISO 800-1600?

                      Als er genoeg licht is en je camera kan bij 1/100 en ISO 200 foto nemen, verplicht je de camera om een foto te nemen bij bijna 1/1000 en ISO 1600. Waarom kans op 100% ruisvrije foto's onmogelijk maken?

                      Ik gebruik ook vaak auto-iso en dan staat basis altijd op ISO 200, vind ik maar logisch.

                      OT: ik raad ook aan om RAW te fotograferen. Zelf gebruik ik Lightroom om achteraf de foto's aan te passen qua ruis, kleur en consistentie.

                      Comment

                      Working...
                      X