Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

    Beste vrienden, heb jullie hulp nodig met de volgende.

    binnen kort zal ik kleine trouw feestje fotograferen van een vriend van mij.
    het gaat om 3 shoots.

    1ste met de koppel en family voor de ja woord in stadhuis ( 10 mensen ong )
    2de als het weer mee valt - buiten in stad of in park met koppel foto's maken
    3de is in eettent ( 10-20 mensen ) normal/donker belicht ruimte.


    wat ik heb ..
    Canon 400 D 24-105 / 50 mm / 70-200 f4 USM en ik ga 2 canon 580EX bij halen

    advies : kan ik hiermee genoeg licht toveren ? ik kon softboxen mee nemen maar dan moet ik veel heen en weer optillen.. dus daarvan 2 losse 580EX

    en hebben jullie zelf ideeen hoe ik deze 2 flitsers zou kunnen zetten ?
    Thanxxx.

  • #2
    Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

    Oorspronkelijk geplaatst door leffashion Bekijk bericht
    advies : kan ik hiermee genoeg licht toveren ? ik kon softboxen mee nemen maar dan moet ik veel heen en weer optillen.. dus daarvan 2 losse 580EX
    advies: niet experimenteren... gewoon foto's nemen op de manier die je nu zelf al kan (ik las in je profiel dat je beroep fotograaf is? ) 't is immers zo voorbij, je hebt tijdens een huwelijk weinig of geen tijd om uit te proberen... je moet het al beheersen...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

      Ja zeg ... Jij bent fotograaf, en ik modder maar wat aan, ik dacht dat jij het wist ?
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

        haha jongens jongens niet plagen ik heb alleen maar binnen studio gewerkt dus dit ligt even iets anders...

        ik vroeg of jullie wat tips of advies hebben kan toch niet kwaad om te vragen of wel soms ?

        en dit is een FavoR..van de koppel

        Comment


        • #5
          Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

          Maar als je ervaring in de studio hebt weet je zelf toch ook wel hoe je die flitsen moet plaatsen?

          Je vraag is ook veel te algemeen om er echt iets mee te kunnen, dan nog is er de kwestie smaak/stijl...het weer van die dag, zon, bewolkt...de locatie...noem maar op.

          Ik vind trouwfeesten zo ongeveer het engste dat er is....het móet allemaal in één keer goed. Of het nu een favor is of betaald. Je schept een verwachting en daar zul je dan aan moeten voldoen...

          Anders zoek je eens wat trouwfoto's op die je zelf mooi vind...bestudeer hoe de belichting daar zit.

          PS...ik denk dat je materiaal niet "optimaal" is voor een trouw. Binnen zal ik het meeste met de 50mm proberen te werken...
          Mijn objectieven zijn all round...

          Comment


          • #6
            Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

            Persoonlijk zou ik gewoon je flits op je camera zetten en proberen te bouncen en je ervaring gebruiken die je al hebt.
            Maak niet de fout om met je softboxen te lopen zeulen als het 1 van je eerste keren is dat je een trouw doet. De tijd voor trial & error heb je niet.
            Bij een trouw moet alles snel gaan en dan kan je beter 10 ok fotos afleveren, dan alles op alles te zetten om voor die 1 wauw foto te gaan.
            En om af te sluiten in een rijmpje :
            Als die 1 wauw foto dan nog niet lukt ... then you're f*cked !

            Succes !

            Comment


            • #7
              Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

              hahaah helemaal waar helemaal waar

              ik ga zozo in de zaaltje testen binnen kort dus heb mogelijkheid om beetje te oefenen altijd handig. en maand daarna is de feest dus tijd zat.

              indd softboxen leek mij ook te veel gezeik.. goeie flits op camera en ik heb iemand die mee loopt dus kan snel die gene vertellen waar te moet staan met een losse flits + flits op mijn camera - komt zeker goed..

              ik heb ruim ideeen bekeken op internet en beste selectie uitgehaald en met koppel over gehad die vinden het helemaal top en zoals ik zei we gaan met gewone kleding maand van te voren al oefenen beetje hoe dat gaat..

              ik zeg dit.. ik heb nooit een favor of opdracht gevalt of naar de (*) gegooit.. ik doe altijd mijn best + meer.

              50 mm zeker goeie lens ga ik testen en 24-105 zal ik ook testen.
              ik heb programma al in mijn handen dus weet wanneer wat gebeurd en waar en communciatie is erg belangrijk en dat is goed geregeld.

              het komt goed dus.. thanx voor the Tips en als ik toestemming heb om fotos te laten zien.. uitraad krijgen jullie het te zien

              Comment


              • #8
                Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

                Oorspronkelijk geplaatst door leffashion Bekijk bericht
                hahaah helemaal waar helemaal waar

                ik ga zozo in de zaaltje testen binnen kort dus heb mogelijkheid om beetje te oefenen altijd handig. en maand daarna is de feest dus tijd zat.

                indd softboxen leek mij ook te veel gezeik.. goeie flits op camera en ik heb iemand die mee loopt dus kan snel die gene vertellen waar te moet staan met een losse flits + flits op mijn camera - komt zeker goed..

                ik heb ruim ideeen bekeken op internet en beste selectie uitgehaald en met koppel over gehad die vinden het helemaal top en zoals ik zei we gaan met gewone kleding maand van te voren al oefenen beetje hoe dat gaat..

                ik zeg dit.. ik heb nooit een favor of opdracht gevalt of naar de (*) gegooit.. ik doe altijd mijn best + meer.

                50 mm zeker goeie lens ga ik testen en 24-105 zal ik ook testen.
                ik heb programma al in mijn handen dus weet wanneer wat gebeurd en waar en communciatie is erg belangrijk en dat is goed geregeld.

                het komt goed dus.. thanx voor the Tips en als ik toestemming heb om fotos te laten zien.. uitraad krijgen jullie het te zien
                De beste manier als je graag off-camera licht hebt op zulke gelegenheden is een VAL in te zetten (Voice Activated Lightstand -> assistent)
                Je moet soms heel snel van plaats veranderen en dat lukt je absoluut niet met softboxen of flitsers op statieven.

                Ik denk dat je meest gebruikte lens wel de 24-105 gaat zijn.

                50 mm is leuk voor foto's met weinig DOF maar vergeet niet dat je hier met een koppel zit (die graag alle twee scherp op de foto staan)
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

                  Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                  De beste manier als je graag off-camera licht hebt op zulke gelegenheden is een VAL in te zetten (Voice Activated Lightstand -> assistent)
                  Je moet soms heel snel van plaats veranderen en dat lukt je absoluut niet met softboxen of flitsers op statieven.

                  Ik denk dat je meest gebruikte lens wel de 24-105 gaat zijn.

                  50 mm is leuk voor foto's met weinig DOF maar vergeet niet dat je hier met een koppel zit (die graag alle twee scherp op de foto staan)
                  hmm VAL is goeie idee indd en 24-105 is mijn favorite lens, nee klopt met softboxen gaat zeker niet lukken, heb gisteren avond laat zitten testen pfff veel werk.

                  volgende week heb ik mijn 2x 580EX's dus kan ik testen ..

                  Thanx for the Tips.

                  Comment


                  • #10
                    Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

                    Oorspronkelijk geplaatst door leffashion Bekijk bericht
                    hmm VAL is goeie idee indd en 24-105 is mijn favorite lens, nee klopt met softboxen gaat zeker niet lukken, heb gisteren avond laat zitten testen pfff veel werk.

                    volgende week heb ik mijn 2x 580EX's dus kan ik testen ..

                    Thanx for the Tips.
                    Heb ook al een paar trouws gedaan en ik heb gewoon mijn D90 met 17-50mm2.8fTamnron erop en een 50mm1.8f voor de getuigen en trouwer zelf die de boeken moesten tekenen plus flits sb600 gebruikt voor in het gemeentehuis, en buiten heb ik een D90body mogen lenen van een vriend en daar mijn 70-300VR op gezet...ik had super mooie foto's mijn vriend die trouwde was tevreden...gewoon op letten dat je kunt bounchen met je flits de rest is qua belichting in te stellen naargelang de omgeving...je hebt ook meestal geen tijd voor met twee flitsen te werken en de moment zelf moet het goed zijn een tweede kans krijg je niet....

                    Ik ben samen met mijn bevriend koppel enkele keren gaan oeffenen in een zaal vergelijkbaar met het gemeentehuis en daarna wist ik welke instellingen perfect waren voor de moment zelf...bespaart je heel wat stress...zorg er ook altijd voor dat je u iso terug goed zet als je van binnen naar buiten komt...bv binnen iso op 800 en dan vergeten en buiten ook foto's aan het nemen met iso 800 gebeurt meer dan je denkt dus check veelvuldig je iso stand...voor de rest speel met het koppel en met de mensen rondom trek niet zomaar groepsfoto's van mensen die staan babbelen dan heb je meestal ruggen enz...aangezien je groep wat kleiner is bij u zul je ook meer kunnen inspelen op de mensen....ik moest dan nog rekening houden met een 10tal mensen die met een compact in het gemeentehuis ook foto's aan het trekken waren zodat die meestal in de weg lopen....

                    Succes..

                    Grtz

                    Templar
                    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                    Comment


                    • #11
                      Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

                      Je hebt een 580 EX, zet die in de eerste stand omhoog en trek het witte kaartje uit, dan de camera in manueel zetten en de flits lichtjes laten invullen.

                      Loop echt niet rond met softboxen en heel die handel, heb je geen tijd voor tijdens een trouw

                      De 24-105 op je body zetten en iso op 800 binnen, buiten 100 of 200 afhankelijk van het weer, binnen kan je zonder probs 1/25e of minder gebruiken, de flits bevriest een beetje beweging wel.
                      Ik gebruik altijd deze combinatie : 5dII met 24-105 en 1dIV met 70-200 2.8, beide met een 580EXII met battery pack ... hou vooral rekening met batterijen voor de flits ... die gaan er bijzonder vlot door op zo'n dag, daarom heb ik battery packs (CP-E4) gekocht, en dan moet je zelfs nog minstens één set extra (8 AA per pack) in reserve hebben ... en neem toch maar die batterij lader mee, je weet nooit.

                      Ik heb ook al veel plezier gehad aan een OC-E3, dat is een spiraal kabel waarmee je de flits een eindje van de camera weg kan brengen en toch nog e-ttl II houden, werkt prima voor effect-foto's, maar als je dit nog nooit gedaan hebt zou ik er niet op die dag mee gaan experimenteren.

                      Persoonlijk ga ik meer voor de reportage sfeer, dus ik ga niet aan groepen vragen om te poseren, hier en daar een rug kan geen kwaad hoor, dan heb je tenminste spontane foto's, net wat de meeste koppels graag hebben ... en regelmatig merkt één van de gasten je op en dan gaan ze spontaan poseren

                      Lopen er nog gasten rond met een compact of zelfs een dslr ... gewoon voor gaan staan, klinkt misschien onbeleefd en je zal gegarandeerd opmerkingen krijgen van die gasten ... maar jij bent gevraagd om foto's te nemen, als je een uniek shot mist omdat er net iemand een snapshot aan het nemen is krijg jij de bittere boon achteraf, vergeet dat niet ... jij bent aan het werk hé, dus dan moet jij de beste foto's nemen en absoluut geen rekening houden met de gasten of vrienden die hier en daar een snapshot nemen.

                      een héél belangrijke tip : begin NOOIT aan een huwelijksreportage met één body, zorg altijd voor twee cameras ... murphy loert rond elke hoek mee hoor, je weet maar nooit.

                      Mark
                      Last edited by LamboCars; 15 januari 2011, 16:53.
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

                        Ook al een paar maal mee gemaakt,tot duwen toe met een of andere volslanke tante en ik kan je verzekeren dat valt niet mee,ook de sfeer moet wel ontspannen blijven ,en je concentratie niet verliezen want je hebt maar een moment om goed werk te maken ,want het blijft reportage voor een groot deel ,succes
                        Zo objectief als mijn objectieven.....
                        bd 616 be MVG Jan

                        Comment


                        • #13
                          Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

                          Eén gouden raad, werk zoals je gewend bent te werken en ga niet experimenteren.
                          Je kan dat eventueel eens doen op relaxte momenten of tijdens een fotoshoot met het koppel als er tijd is.
                          Op het gemeentehuis moet je bijna routinematig werken. Die ceremonie gaat soms zo snel, ik heb al meegemaakt dat het koppel na 15 min al terug buiten stond. Je moet dan als fotograaf zien dat je alle momenten, de belangrijkste gasten en sfeer op de foto hebt in die tijd, dat is altijd hard werken.
                          Vriendelijke groeten,Raf

                          www.rafvandenbogaert.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

                            he lambocars, dat noem ik nu eens een duidelijk advies

                            Comment


                            • #15
                              Re: help met trouw-foto's maken ( buiten en binnen )

                              Ik heb binnenkort ook mijn eerste trouw. Officieel natuurlijk. Ik ben vandaag naar de kerk gegaan waar de mensen trouwen. Eerst op voorhand met de pastoor getelefoneert wanneer er nog een trouw was dit jaar. Geen meer voor de trouwdata van het koppel
                              Vandaag was er een doopmis en ben op goed geluk naar daar gegaan. Eventjes in een lege kerk geprobeert. Wanneer de mensen aankwamen zagen ze mij met de camera en vroegen ze of ik foto's wilde nemen. Dit heb ik gratis gedaan alhoewel ik een handelsregister heb. Maar mijn gedachte was zo: oefenen met licht en de mensen tevreden stellen. Ondertussen hebben ze ook mijn naamkaartje en reclame gemaakt.
                              Wat ik wil zeggen: op voorhand gaan oefenen in de kerk is geen overbodige luxe. Contacteer de juiste mensen; pastoor, de mensen die eigenaar zijn van de lokatie, enz.. Zo geraak je binnen waar je anders niet moogt. Daarna ben ik naar Alden Biesen gereden voor de trouwlokatie vast te leggen en de stand van de zon bekeken. Vanuit elke hoek een foto gemaakt om zo de mooiste standpunten te observeren. een week voor de trouwdata ga ik met het koppel zelf nog naar de plaats voor een testshoot.
                              Veel werk hé
                              Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

                              Comment

                              Working...
                              X