Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de eerste stap - aankoop materiaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • de eerste stap - aankoop materiaal

    Dag fotoliefhebbers,

    Geprikkeld door een fotoavond van een vriend, zou ik graag, als absolute leek, de eerste stap zetten in de fotografie.

    In de zomer zou ik graag een grote reis maken en het zou super zijn als ik tegen dan al iets zou kunnen met mn, nog aan te kopen, materiaal :-)
    Ik zou me niet toeleggen op macrofotografie.

    Mn budget heb ik gesteld op een 650 euro (body + lens) max !

    Gestuurd door DPReview.com kwam ik uit bij de CANON D550 body (= enigste gold award + betaalbaar)

    Nu heb ik ook begrepen dat een degelijke lens minstens even belangrijk is als een goeie body (= belangrijker ?)

    Mn vragen :

    - welke lens, met welke specs ?
    Canon eos D550 body komt bij fotokonijnenberg uit op +-600 euro, dus budget voor lens = kleine honderd euro.
    Het alternatief is een goedkoper toestel (D500, D1000) met duurdere lens...

    - in maart 2011 komt de Canon eos D600 uit. Is het de moeite hierop te blijven wachten ? (of valt hij in combo met een degelijke lens sowieso buiten budget ?)

    - of kan ik beter starten met een simpelere combinatie (bijvb canon powershot G9)

    alvast bedankt om me de eerste stappen te helpen zetten,
    mvg, Tom.

  • #2
    Re: de eerste stap - aankoop materiaal

    Oorspronkelijk geplaatst door Tom1978 Bekijk bericht
    Dag fotoliefhebbers,

    Geprikkeld door een fotoavond van een vriend, zou ik graag, als absolute leek, de eerste stap zetten in de fotografie.

    In de zomer zou ik graag een grote reis maken en het zou super zijn als ik tegen dan al iets zou kunnen met mn, nog aan te kopen, materiaal :-)
    Ik zou me niet toeleggen op macrofotografie.

    Mn budget heb ik gesteld op een 650 euro (body + lens) max !

    Gestuurd door DPReview.com kwam ik uit bij de CANON D550 body (= enigste gold award + betaalbaar)

    Nu heb ik ook begrepen dat een degelijke lens minstens even belangrijk is als een goeie body (= belangrijker ?)

    Mn vragen :

    - welke lens, met welke specs ?
    Canon eos D550 body komt bij fotokonijnenberg uit op +-600 euro, dus budget voor lens = kleine honderd euro.
    Het alternatief is een goedkoper toestel (D500, D1000) met duurdere lens...

    - in maart 2011 komt de Canon eos D600 uit. Is het de moeite hierop te blijven wachten ? (of valt hij in combo met een degelijke lens sowieso buiten budget ?)

    - of kan ik beter starten met een simpelere combinatie (bijvb canon powershot G9)

    alvast bedankt om me de eerste stappen te helpen zetten,
    mvg, Tom.
    Hallo Tom,

    De 550D van Canon(niet D550) is een zeer goede camera voor zowel de amateur als de al iets gevorderde fotograaf...ik zou daar de kitlenzen bijkopen 18-55IS+55-250IS en je bent al een heel eind vertrokken. De kitlenzen zijn echt wel goed.
    Waarom wachten op een 600D,die zal alleen maar meer kosten,en zo kun je altijd blijven wachten komt ieder jaar wel iets nieuw op de markt van elk merk.




    Kost een kleine 200 euro meer als je budget maar nog steeds beter dan een Body van de 550D en daar een mindere lens bij...gewoon een beetje verder sparen.

    Grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: de eerste stap - aankoop materiaal

      Ik zou de 550 kopen met litlenzen EF-S 18-55 IS en 55-250 IS. Indien je een betere lens wil koop dan de Tamron 17-50 f2.8 (330 euro).

      Ik kocht 5 maanden terug een EOS 500D met kitlens EF-S 18-55 IS want mijn budget was toen ook 650 euro. Na welgeteld 3 maanden wou ik een betere lens en kocht ik de Tamron. Gevolg is dat ik 2 lenzen betaald heb. Beter 200 euro meer geven van bij het begin als achteraf een betere lens kopen en de 100 euro van de kitlens weggooien.
      Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

      Comment


      • #4
        Re: de eerste stap - aankoop materiaal

        Voor uw budget is er maar 1 lens 50mm f1.8 goede lens. Maar vrees toch dat uw budget veel te klein is om een toestel te kopen waar je tevreden gaat van zijn.
        Met dat budget denk ik dat je beter naar een niet reflex toestel kijkt.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

        Comment


        • #5
          Re: de eerste stap - aankoop materiaal

          Wat is dat nou weer voor onzin, mensen gaan zitten ontmoedigen.
          Een 550D +18-55IS is een prima startspulletje, waar heel goede foto's mee gemaakt kunnen worden na een aanloopperiode van ervaring opdoen.
          Later een telelensje erbij als de contanten het toelaten en gaan met die banaan.

          Comment


          • #6
            Ik heb voor een nieuwe 50mm f/1.8 exact 135 € betaald. 2de hands zal je die al hebben voor ongeveer de helft.
            En voor mijn 2de hands EOS 1D Mark II heb ik 550€ betaald.
            Dus dat valt binnen het budget van 650€.
            En laat je niet afschrikken door die "maar 8,2 megapixels", want daar maak je echt wel mooie afdrukken van op A3 formaat.
            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

            Comment


            • #7
              Re: de eerste stap - aankoop materiaal

              Wat ik hoor en lees over de 550D is vooral positief, samen met een 50mm 1.8 lijkt mij de beste keus. Al is de kitlens blijkbaar prijs/kwaliteit een goede keus.

              Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS €621.-
              Canon EOS 550D +Canon EF 50mm f/1.8 II € 677.-

              Dan nog een geheugenkaartje, tas misschien
              Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

              Comment


              • #8
                Re: de eerste stap - aankoop materiaal

                Gents, alvast superbedankt voor alle informatie !

                Van de "body" features kan ik nog "oordelen" wat ik "nodig" heb, en wat niet.

                Waar ik nog minder verstand van heb, zijn de lenzen, is me een beetje chinees welke lens voor wat dienen.
                Lijkt me het beste om eens te proberen, met bevriende fotograaf, welke lenzen geschikt zijn voor mijn gebruik.

                Ik ben momenteel wel van mening dat het verstandig is om niet te investeren in een "beperkt" toestel als de canon powershot.

                Ook is het volgens mij een goeie zet om wat meer te investeren in een goeie lens en eventueel een "vorig" model.

                Tom

                Comment


                • #9
                  Re: de eerste stap - aankoop materiaal

                  Alhoewel het in de lijn van de tweejaarlijkse vernieuwing ligd voor die xxxD reeks denk ik dat ze voorlopig niet veel kunnen vernieuwen aan de 550D.
                  Mss wat knutselen aan de video.
                  Sensor is al die van de 60D en 7D met hoge pixelcount.

                  Ik denk dat canon eerder nu zal werken aan haar topsegment met de 1Ds en de 5D.
                  Mss duwen ze een "lowcost" fullframe er nog tussen. Zou ik wel logisch vinden want er is markt voor.
                  De 1000D gaan ze ook wel wat optrekken denk ik.

                  Naargja, is toch allemaal speculeren heh, zeker weet je het niet, en je moet dan toch nog een paar maanden afwachten tot het nieuw model zijn kinderziektes wat kwijt is ook.
                  De 550D is een toppertje. Dont worry.

                  Comment


                  • #10
                    Re: de eerste stap - aankoop materiaal

                    Gents,

                    volgende zaterdag wil ik de lens + body gaan halen.

                    Daarom nog een mening gevraagd.

                    Voor algemeen gebruik (= geen sport, gewoon landschappen, hier en daar een binnenfoto) ben ik geneigd volgende lens te nemen :
                    http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...6-is-bulk.html (waarbij ik voor de IS versie kies, lijkt me belangrijk)

                    Daarbij zou ik, met het overblijvende geld van de 650 euro, een bijbehorende body kopen :-)

                    Of zou ik een 3rd party lens nemen (= meer waar voor je geld ?)

                    mvg en bedankt voor de hulp, Tom

                    Comment


                    • #11
                      Re: de eerste stap - aankoop materiaal

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tom1978 Bekijk bericht
                      Gents,

                      volgende zaterdag wil ik de lens + body gaan halen.

                      Daarom nog een mening gevraagd.

                      Voor algemeen gebruik (= geen sport, gewoon landschappen, hier en daar een binnenfoto) ben ik geneigd volgende lens te nemen :
                      http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...6-is-bulk.html (waarbij ik voor de IS versie kies, lijkt me belangrijk)

                      Daarbij zou ik, met het overblijvende geld van de 650 euro, een bijbehorende body kopen :-)

                      Of zou ik een 3rd party lens nemen (= meer waar voor je geld ?)

                      mvg en bedankt voor de hulp, Tom

                      Waarom de lens appart kopen van de body, dat komt zowiezo duurder uit !
                      Hieronder de set met de lens en body en dat ligt binnen uw budget



                      En als je nog een klein beetje verder spaart heb je alles in eens, zie deze link :




                      grts
                      Sieg
                      Last edited by Sieg; 9 januari 2011, 15:23.
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: de eerste stap - aankoop materiaal

                        Bedankt voor je tip Sieg ;-)

                        Ik ben gewoon de mening aan het vragen of de specs van deze lens (die langer zou moeten meegaan dan de body ?) voldoende zijn voor mijn eisen.

                        Daarna kan ik daaraan een body koppelen (een betere lens koppelen met een 1000D gaat bijvb ook).

                        Of redeneer ik verkeerd ?

                        Tom

                        Comment


                        • #13
                          Re: de eerste stap - aankoop materiaal

                          Als "complete leek", zoals je zelf in je openingspost gezet hebt, zou ik me niet te veel aantrekken van de duurdere lenzen, toch niet met dat budget voor body en lens.

                          De meeste personen hier zullen gewillig toegeven dat ze bijna allemaal zijn gestart met de kitlenzen.
                          Het zal een tijdje duren vooraleer je echt tegen de limieten van dit toestel en/of kitlens zal lopen als complete beginner in de slr fotografie, wees daar maar gerust van.

                          Het enige wat je naderhand nog zou kunnen/willen bijkopen is een tele(zoom) lens (55-250 of 75-300 bvb) en ooit nog een appart lichtsterk lensje (50 f1,4 bvb)

                          Tegenwoordig is het een hype om met grote zware lenzen en pro toestellen rond te lopen als beginner, ook als je de basisbegrippen van fotografie nog niet onder de knie hebt is dit onnodige gelduitgave.
                          Het bewijs -> het net staat vol met 2de hands materiaal wegens "stopzetting hobby" of "lens is te zwaar voor mij" ........
                          Is natuurlijk mijn persoonlijke mening die ik hier schrijf, ieder heeft z'n gedacht daarover

                          Wat het merk betreft, ook weeral een persoonlijke keuze, probeer bij je merk van body te blijven wat betreft de lenzen.

                          Voordeel, als er ooit iets scheelt met de body kan men niet de schuld schuiven op het ander merk lens.
                          Tevens houden merkeigen lenzen beter hun waarde bij naderhands eventuele verkoop.

                          Nadeel, iets duurder... maar volgens mij z'n meerwaarde waard.

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: de eerste stap - aankoop materiaal

                            Als je gaat voor een 1000D met 18-55Is lens en je bent niet van plan nadien te investeren in een andere lens dan blijf ik erbij dat je beter een compact of hybride toestel koopt en dat je daar meer plezier gaat van hebben. Een reflex toestel heeft ook een leercurve je moet daar tijd insteken om daar goede foto's uit te halen. Als je dat niet doet en je toestel enkel in de auto stand gaat gebruiken is dat ook weer een reden om naar een hybride te gaan ipv een reflex.
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                            http://www.stevevandegaer.be

                            Comment


                            • #15
                              Ik denk dat een goed boek over fotografie ook nog een zeer positieve invloed gaat hebben op je resultaten.

                              Comment

                              Working...
                              X