Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's op babyborrel: tips

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's op babyborrel: tips

    Goede vrienden doen komend weekend hun babyborrel.

    Omdat ze mijn foto's wel leuk en goed vinden hebben ze gevraagd of ik me daar wat wil uitleven met het maken van foto's. (ipv. door "nonkel kodak" de foto's te laten nemen, enfin, ik ben dan "vriend kodak" )

    Ik zie dat helemaal zitten en vind het uiteraard erg leuk dat ze me vragen. Heb al wat ideeën voor leuke / originele foto's. Basisinstellingen (diafragma, sluitertijd, diafragma,....) zullen wel lukken.

    Maar ik wil ze natuurlijk zo goed mogelijke foto's afleveren (gratis).
    Iemand nog gouden tips?
    Last edited by nevermore; 4 januari 2011, 08:49.
    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

  • #2
    Re: Foto's op babyborrel: tips

    Gouden tips heb ik niet, die van mij zijn eerder van verroest metaal, maar kom, ik zal mijn best doen.
    Waarschijnlijk zal dit binnen te doen zijn, dus veel licht zal er niet voorhanden zijn. Dat zal dus waarschijnlijk flitsen worden. Vergeet het gezegde dat flitsen de sfeer verpest, dat wordt enkel gezegd door mensen die geen idee hebben hoe ze moeten flitsen.
    Flitsen heeft niet enkel het voordeel dat je meer licht voorhanden hebt, maar ook dat de witbalans van al je foto's min of meer hetzelfde is.
    Nu heb ik in je handtekenking gezien dat je geen losse flitser hebt; dus hier mijn eerste raad; koop een degelijke flits waarvan je de flitskop in alle richtingen kan draaien. Het gebruik van je ingebouwde flits dien je te vermijden aangezien die enkel recht naar voor kan flitsen, dit zorgt voor onnatuurlijke foto's en veel te harde schaduwen. Dat is misschien leuk in discotheek-foto's maar niet voor babyborrels.
    Flits nooit rechtstreeks, maar steeds naar het plafond (als dat wit is) dit zorgt voor zachte schaduwen en een meer uitgebalanceerde belichting van de scene. Aangezien lichtsterkte afneemt met het kwadraat van de afstand zal bij rechtstreeks flitsen de voorgrond fel overbelicht zijn en de achtergrond veel te donker, dit vermijd je door naar het plafond te flitsen.
    Zorg ook voor een gelijkmatige verdeling van aanwezig licht en flitslicht. Ik doe dit door het toestel in de M-stand te zetten met een tijd van bijvoorbeeld 1/30ste seconde en het flitslicht naar boven te sturen, en de flitseer stel ik dan in op ttl-belichting, eventueel met een correctie van -1 stop.
    Bij gebruik van een tragere belichtingstijd bereik je het leuke effect dat je een mooie balans krijgt tussen beweging (bewegende handen, rennende kinderen, ...) en statische onderwerpen.
    Het voordeel van flits is ook dat je op die manier dikwijls het flitslicht in de ogen ziet, dat geeft een mooi lichtpuntje dat prettig overkomt.
    Maar als het mogelijk is om zonder flits te werken, als er voldoende licht aanwezig is door grote ramen, kan je beter zonder flits werken. Maar pas dan wel bijzonder op voor valse schaduwen die je tijdens het feestje bijna niet opmerkt, maar die je foto behoorlijk kunnen verpesten.
    Maar vooral, als je dit nog niet gedaan hebt, oefen eerst thuis behoorlijk en zoek de voor jouw beste instellingen om een mooie verdeling van flitslicht en omgevingslicht te krijgen.
    Succes,
    Geert

    Comment


    • #3
      Re: Foto's op babyborrel: tips

      Flitsen is iets wat ik nog niet deftig onder de knie heb. Maar kan wel een goede flitser lenen van m'n vader. Zal daar deze week al eens mee oefenen!
      Bedankt voor de (roestige) tip!
      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

      Comment


      • #4
        Re: Foto's op babyborrel: tips

        fotograferen in Raw !

        mengeling van buitenlicht, flitslicht en TL-licht (of spots) doet de witbalans van je camera soms wat missen, onontbeerlijk om het dan achteraf te kunnen juist zetten.
        Ik zou ook flitsen, behalve met de 50mm, daar kan je mss proberen mee stiekem portretjes te maken. diafragma helemaal open, iso omhoog tot je een aanvaardbare sluitersnelheid hebt.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's op babyborrel: tips

          Probeer ook op de instelling "het tweede gordijn " dan heb je nog meer variatie in Uw opnamen.
          Zo objectief als mijn objectieven.....
          bd 616 be MVG Jan

          Comment


          • #6
            Re: Foto's op babyborrel: tips

            Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.

            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Foto's op babyborrel: tips

              - ik maak sinds een jaar al m'n foto's in RAW (enfin, bijna alle foto's) en bewerk ze in Lightroom , maar toch bedankt voor de tip!

              - was van plan met m'n 50mm wat portret (snapshot gewijs) en details vast te leggen (cadeau's, spelende kindjes, ....) zonder flits uiteraard.

              - ook wat foto's met de Sigma op breedhoek met een sluitersnelheid van een 1/30 - 1/50s om wat "leven" of beweging in m'n foto's te krijgen

              - en foto's vanop hoge of lage standpunten
              Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

              Comment


              • #8
                Re: Foto's op babyborrel: tips

                Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                - ik maak sinds een jaar al m'n foto's in RAW (enfin, bijna alle foto's) en bewerk ze in Lightroom , maar toch bedankt voor de tip!

                - was van plan met m'n 50mm wat portret (snapshot gewijs) en details vast te leggen (cadeau's, spelende kindjes, ....) zonder flits uiteraard.

                - ook wat foto's met de Sigma op breedhoek met een sluitersnelheid van een 1/30 - 1/50s om wat "leven" of beweging in m'n foto's te krijgen

                - en foto's vanop hoge of lage standpunten
                Nog een tip, als je de 50mm gebruikt...de iso moet dan ook wel wat naar omhoog hoor.
                Op een 400D zal het maximum aanvaardbare zijn rond 800 kwa ruis.

                Maar je kan ook een paar leuke maken in zwart-wit, heel artistiek .

                Heel veel hangt af het aanwezige licht, maar een invulflits is zeker een must.

                Succes !!!!!!
                CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's op babyborrel: tips

                  Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                  - ik maak sinds een jaar al m'n foto's in RAW (enfin, bijna alle foto's) en bewerk ze in Lightroom , maar toch bedankt voor de tip!

                  - was van plan met m'n 50mm wat portret (snapshot gewijs) en details vast te leggen (cadeau's, spelende kindjes, ....) zonder flits uiteraard.

                  - ook wat foto's met de Sigma op breedhoek met een sluitersnelheid van een 1/30 - 1/50s om wat "leven" of beweging in m'n foto's te krijgen

                  - en foto's vanop hoge of lage standpunten
                  Neem enkele overzichtsfoto's zoals je zelf zegt, maar bedenk dat foto's van groepen mensen op zo een samenkomst in veel gevallen ondankbaar zijn, er staat er altijd wel eentje met zijn rug naar de camera of elders te kijken, dus ondankbare fotografie.

                  Een goede raad voor het soort fotografie zoals babyborrel, receptie enz. ga met de mensen praten, zodat ze weten waar je mee bezig bent, en maak geen foto's van te grote groepen mensen, tracht er de koppels uit te halen, en maak hier foto's met een redelijk groot diafragma zodat je ze wat gaat afzonderen van de achterstaande mensen, je zal zien, er zullen nabestellingen volgen.
                  Indien die mensen veel werk hebben gestoken in versiering enz. vergeet dan ook deze niet vast te leggen, liefst vooraf als er nog niemand is.
                  En vooral vergeet het kindje niet, dat moet je ten allen tijde in het oog houden, foto's met de meter en de peter en afhankelijk van hoe de familie in elkaar zit, natuurlijk nog met anderen. daar kunnen ze er natuurlijk niet genoeg van krijgen.
                  Veel succes.

                  Technisch heb je hier reeds veel goede raad gekregen, en zou ik ook opteren voor een lichtsterk objectief en inderdaad een goede flits waarmee je kan bounchen.

                  Foto's van lage standpunten vind ik niet mooi deze tijd van het jaar.
                  Last edited by Guest42; 5 januari 2011, 07:56.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's op babyborrel: tips

                    Zéér waardevolle tips, demeyereg! Bedankt.

                    Je hebt wel gelijk over die overzichtsfoto's, heb een jaar geleden zo iets op een fuif foto's gemaakt en de overzichtsfoto's hebben, zoals je beschrijft, dat grote nadeel van heel wat ruggen ipv. frontale foto's.
                    Ga ik rekening mee houden!

                    Dat gaan spreken met de mensen is altijd een moeilijke. Kan van mezelf gerust zeggen dat ik wel sociaal ben maar me zo plots mengen in een groepje in gesprek blijft moeilijk. Misschien een ideale kans om me daar eens wat in te oefenen.

                    Die lage standpunten zou ik vooral doen om het zicht zoals de kindjes dit zien vast te leggen. Met dan ook een kindje ergens vooraan op de foto, al is het maar in een hoekje.

                    Technisch zal het wel lukken, die bagage heb ik al mee. Mijn vraag kwam er vooral naar het creatieve toe, en daar heb je me al een groot stuk mee op weg geholpen!
                    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's op babyborrel: tips

                      Ik heb de Canon Speedlite 580EX nu in bruikleen, zijn daar bepaalde instelling die ik best kies voor dit werk? (eerste keer met een externe flitser...)
                      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's op babyborrel: tips

                        Ik dacht aan (in grote lijnen) 2 verschillende instellingen:

                        - flitser sowieso op -1 EV (instellen op de flits of op m'n camera???)

                        - camera op M-stand
                        - sluitertijd 1/125s
                        - iso 800 (flits niet te hard laten werken)
                        - spelen met het diafragma (is f8.0 haalbaar in de meeste binnensituaties ?)
                        -> dit voor de meer gewone foto's. Gewoon bezoek vastleggen met de Sigma.

                        - camera op M-stand
                        - sluitertijd 1/30s
                        - iso 400
                        - flitsen op 2de gordijn! (weer instellen op camera of flits???)
                        - diafragma f4.0
                        -> dit voor de creatievere foto's, eveneens met de Sigma.

                        Wat denken jullie hiervan?

                        En hoe ver zal ik ongeveer met die flitser van m'n onderwerpen kunnen blijven?
                        Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's op babyborrel: tips

                          Waarom twee verschillende instellingen? en waarom 1/125? je staat niet in de studio :P Je zal dan vrij sfeerloze plaatjes hebben. Tweede gordijn lijkt me hier ook vrij nutteloos...


                          Camera op M...sluitertijden van 1/20 - 1/60 afhankelijk van onderwerp en gewenst omgevingslicht, ISO zo hoog als je acceptabel gaan kan, diafragma naar gelang gewenste scherptediepte, per foto steeds beoordelen of de flits harder of zachter moet (wel TTL), omdat hij dichtbij zachter zal moeten als wanneer het onderwerp verder staat...naar mate je meer met je flits werkt zal je meer uit je hoofd weten wanneer hij harder of zachter moet.
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's op babyborrel: tips

                            2e gordijn vind ik ook bijna altijd nutteloos, ik wil mijn bevriezing op de moment dat ik klik, niet net voordat de sluiter weer sluit. Ik heb een goeie timing maar niet zooo goed.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's op babyborrel: tips

                              Iso 800 is voor een 400D te hoog. Zelf zet ik het op feestfoto's niet hoger dan 200. Beter je diafragma wat meer open zetten.
                              Flitsen op 1/125 geeft veel te statische foto's.
                              Waarom tweede gordijn? (instellen op flits)
                              flitser hoeft niet sowieso op -1 (instellen op flits), kan ook perfect zonder correctie (wel nooit rechtstreeks flitsen).

                              Maar waarom test je dat alles niet eerst uit met verschillende instellingen? Dan zie je toch direct wat de verschillende instellingen opleveren en wat u het meest bekoort?

                              Groeten,
                              Geert

                              Comment

                              Working...
                              X