Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

    Ik heb momenteel een gewone digitaal toestel (Panasonic DMC-TZ3) maar de mogelijkheden beginnen met wat te beperkt te worden, en ik zou dus graag een 2de toestel aankopen, veelzijdiger en kwalitatiever, zonder dat ik de ambitie heb een echte expert te worden.

    Belangrijk zijn:
    - eenvoud in gebruik (dus niet te veel ingewikkelde instellingen voor mij )
    - goeie prestaties bij lage iso waarden
    - video opname in HD (formaat ACHD want mijn tv speelt geen mov formaat af)
    - goede macro opnames

    In eerste instantie dacht ik aan de Sony Nex-5 of de Canon SX30 IS (maar video is enkel mov denk ik) of de Panasonic FZ38 (lijkt me groot) of de Olympus SP800UZ of de Nikon Coolpix P7000... Veel te veel keuze

    Alle advies is dus welkom!

  • #2
    Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudolf1977 Bekijk bericht
    Ik heb momenteel een gewone digitaal toestel (Panasonic DMC-TZ3) maar de mogelijkheden beginnen met wat te beperkt te worden, en ik zou dus graag een 2de toestel aankopen, veelzijdiger en kwalitatiever, zonder dat ik de ambitie heb een echte expert te worden.

    Belangrijk zijn:
    - eenvoud in gebruik (dus niet te veel ingewikkelde instellingen voor mij )
    - goeie prestaties bij lage iso waarden
    - video opname in HD (formaat ACHD want mijn tv speelt geen mov formaat af)
    - goede macro opnames

    In eerste instantie dacht ik aan de Sony Nex-5 of de Canon SX30 IS (maar video is enkel mov denk ik) of de Panasonic FZ38 (lijkt me groot) of de Olympus SP800UZ of de Nikon Coolpix P7000... Veel te veel keuze

    Alle advies is dus welkom!
    Canon G11 en G12
    Canon powershot s95
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

      sony NEX3 en NEX5 zijn totaal andere toestellen dan de gewone compacts, lenzen zijn verwisselbaar en ze gebruiken veel grotere sensor, sensor welke je ook terugvindt in DSLR's.
      De NEXen zijn te vergelijken met de samsung NX10-NX11 en de panasonic en olympus micro 4/3 cameras (MFT) Dit zijn allen vrij compacte toestellen maar met DSLR beeldkwaliteit.

      Voor zover ik weet ondersteunen enkel sony en panasonic camera's het AVCHD formaat. Video kwaliteit NEX is verbluffend in AVCHD mode.

      Comment


      • #4
        Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        sony NEX3 en NEX5 zijn totaal andere toestellen dan de gewone compacts, lenzen zijn verwisselbaar en ze gebruiken veel grotere sensor, sensor welke je ook terugvindt in DSLR's.
        De NEXen zijn te vergelijken met de samsung NX10-NX11 en de panasonic en olympus micro 4/3 cameras (MFT) Dit zijn allen vrij compacte toestellen maar met DSLR beeldkwaliteit.

        Voor zover ik weet ondersteunen enkel sony en panasonic camera's het AVCHD formaat. Video kwaliteit NEX is verbluffend in AVCHD mode.
        Is de fotokwaliteit van Sony Nex-5 dan een stuk beter dan die van bvb de Canon SX30? En hoe zit het met macro foto's met de Sony Nex-5? Is de minimale scherpstelstand niet relatief groot in vergelijking met de alternatieven?

        Comment


        • #5
          Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudolf1977 Bekijk bericht
          Is de fotokwaliteit van Sony Nex-5 dan een stuk beter dan die van bvb de Canon SX30? En hoe zit het met macro foto's met de Sony Nex-5? Is de minimale scherpstelstand niet relatief groot in vergelijking met de alternatieven?
          kwaliteit, zeker op hoge ISO is niet vergelijkbaar.
          zoals ik reeds geschreven heb zijn de nex3 en 5 toestellen met verwisselbare objectieven,
          voor macro gebruik je dan best ook een macro lens. De bijgeleverde standaard lens heeft geen echte macro functie alhowel het mogelijk is met aangepaste voorzetlensjes.

          Je kunt ook via aangepaste adapter eender welke lens van sony, nikon, canon of welk merk dan ook op dit toestel gebruiken. De NEX heeft een zeer goed manual focus systeem, wat heel nuttig is voor macro.

          Met compact zit alles wel vervat in een vast objectief maar kwaliteit bij macro zal ongeveer gelijk zijn bij gebruik van voorzetlenzen.



          standaardlens nex heeft 49mm als doormeter

          Comment


          • #6
            Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

            Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            kwaliteit, zeker op hoge ISO is niet vergelijkbaar.
            zoals ik reeds geschreven heb zijn de nex3 en 5 toestellen met verwisselbare objectieven,
            voor macro gebruik je dan best ook een macro lens. De bijgeleverde standaard lens heeft geen echte macro functie alhowel het mogelijk is met aangepaste voorzetlensjes.

            Je kunt ook via aangepaste adapter eender welke lens van sony, nikon, canon of welk merk dan ook op dit toestel gebruiken. De NEX heeft een zeer goed manual focus systeem, wat heel nuttig is voor macro.

            Met compact zit alles wel vervat in een vast objectief maar kwaliteit bij macro zal ongeveer gelijk zijn bij gebruik van voorzetlenzen.



            standaardlens nex heeft 49mm als doormeter
            Het probleem vind ik dan wel een beetje de kostprijs. De 750 euro voor een Sony nex-5 met twee lenzen heb ik er wel voor over, maar als ik dan nog eens een speciale macro lens moet kopen, wordt het me wel een beetje te duur. De sony nex-5 vind ik op zich wel een leuk toestel, maar voor die prijs wil ik ook deftige macro foto's kunnen trekken en dat is dan blijkbaar niet mogelijk.
            Ik vraag me ook af hoe het kwaliteitsverschil zich dan uit tussen "gewone" foto's en een echte compact camera?

            Comment


            • #7
              Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudolf1977 Bekijk bericht
              Het probleem vind ik dan wel een beetje de kostprijs. De 750 euro voor een Sony nex-5 met twee lenzen heb ik er wel voor over, maar als ik dan nog eens een speciale macro lens moet kopen, wordt het me wel een beetje te duur. De sony nex-5 vind ik op zich wel een leuk toestel, maar voor die prijs wil ik ook deftige macro foto's kunnen trekken en dat is dan blijkbaar niet mogelijk.
              Ik vraag me ook af hoe het kwaliteitsverschil zich dan uit tussen "gewone" foto's en een echte compact camera?
              kijk als je echt macro opnames wil maken doe je dit niet met een compact denk ik, maar wel met een macro objectief. Daar zijn ook van die zoom objectieven met zogenaamde macro functie maar dat stelt meestal niet veel voor, en ik denk dat dit ook het geval is met compacts

              hier staan voorbeelden genomen met een 50€ voorzetlens, weet niet of dit de kwaliteit is die je verlangt http://www.flickr.com/search/?ss=2&w...chromat&m=text

              wat gewone opnames betreft is het kwaliteitsverschil tussen compact en NEX toch niet te onderschatten, maar alles hangt van je eisen af.
              met bvb een Canon SX30 ga je toch al ruis zien op 400 ISO te vergelijken met een 1200ISO setting bij de NEX.

              Comment


              • #8
                Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

                Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                kijk als je echt macro opnames wil maken doe je dit niet met een compact denk ik, maar wel met een macro objectief. Daar zijn ook van die zoom objectieven met zogenaamde macro functie maar dat stelt meestal niet veel voor, en ik denk dat dit ook het geval is met compacts

                hier staan voorbeelden genomen met een 50€ voorzetlens, weet niet of dit de kwaliteit is die je verlangt http://www.flickr.com/search/?ss=2&w...chromat&m=text

                wat gewone opnames betreft is het kwaliteitsverschil tussen compact en NEX toch niet te onderschatten, maar alles hangt van je eisen af.
                met bvb een Canon SX30 ga je toch al ruis zien op 400 ISO te vergelijken met een 1200ISO setting bij de NEX.
                en dankzij deze tip ga ik mij nu waarschijnlijk ook zo een macro voorzetlens aanschaffen voor m'n Nex-5! bedankt hiervoor!

                Is het verschil met deze voorzetlens de moeite? Met m'n standaard 55mm lens lukt het ook al redelijk om macro opnames te maken.

                Comment


                • #9
                  Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

                  als je zoiets wil maken helpt zo een voorzetlens wel


                  of zoiets


                  weet niet met welk toestel of objectief deze opnames gemaakt zijn, maar het is alleszins met behulp van een voorzetlens gemaakt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

                    Ik denk dat het een Sony Nex-5 zal worden. Ik zou gaan voor de kit met de pancake lens en de 18-55 mm zoomlens.
                    Zijn er nog zaken die ik er best bijkoop? Extra accu? Statief?
                    Alvast bedankt voor de tips.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

                      Ik zou de pancake lens laten voor wat ze is...die is namelijk niet zo denderend. Een extra batterij koop je er inderdaad best bij, want dat (prachtige) scherm slurpt nogal van de batterij. Als je kijkt op de site van Sony, bij de NEX-5, onder de tab 'accessoires', staat er welk type je precies moet moet hebben .

                      Veel plezier ermee!
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

                        In plaats van de pancake zou ik er een a-adapter en goeie a-prime bij nemen, bv. een 35/1.8 .
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

                          Of, als je lenzen wil die 'assorti' zijn (), dan wacht je nog even, want dit jaar komen er 4 E-mount lenzen uit...namelijk een Carl Zeiss prime (een breedhoek), een telezoom(pje ?), een macrolens (ik gok op 50mm f/2.8 ofzo) en een portretlens (pakweg 50mm f/2 of f/1.8).

                          Dat gezegd zijnde, de 35mm f/1.8 is inderdaad een erg goede lens . Alleen de AF zal wat minder zijn.
                          Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudolf1977 Bekijk bericht
                            Ik denk dat het een Sony Nex-5 zal worden. Ik zou gaan voor de kit met de pancake lens en de 18-55 mm zoomlens.
                            Zijn er nog zaken die ik er best bijkoop? Extra accu? Statief?
                            Alvast bedankt voor de tips.
                            Ik heb deze onlangs ook aangekocht, je gaat het u niet beklagen, super toestel!

                            Je kan er best direct een goeie draagtas bijkopen zodat je je 2e lens en toestel altijd veilig kan opbergen. Een extra accu is ook een must!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony Nex-5 / Canon SX30 / Panasonic FZ38

                              Klopt, ik heb daar een Lowepro Nova 140 AW voor . Ik heb 'm zo ingedeeld dat mijn lens bijna tot aan de bodem komt. In het andere 'vakje' steek ik de flash (die ik nooit gebruik) en de microfoon die ik ervoor heb . In het voorste compartiment kan een batterij en nog wat dingetjes, en in de flap kan je 2 geheugenkaartje kwijt en pakweg een filter ofzo .
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                              Comment

                              Working...
                              X