Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulpmiddeltje gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulpmiddeltje gevraagd

    Hey,

    allereerst aan iedereen een flitsend 2011 toegewenst!!!

    Ik ben een beginnend, beginnend, beginneling wat betreft fotografie.
    Aan termen als diafragma , sluitertijd en iso krijg ik al barstende hoofdpijn van en hoemeer ik daar mee speel des te slechter worden mijn foto's.

    Ik ben de trotse bezitter van een Nikon Coolpix P100.

    Nu is men vraag of er niet een paar gouden regels zijn waar je je aan moet houden.
    Zoals knopen in een zakdoek.

    Ik dacht aan iets zoals dit : http://www.dofmaster.com/custom.html

    Maar dan voor je instellingen zoals diafragma sluitertijd en iso.
    Ok ik weet dat dit waarschijnlijk een onmogelijke vraag is daar de situatie, belichting en locatie steeds verschillend zal zijn. Maar er moet toch ergens iets zijn, welk als geheugensteuntje moet kunnen dienen om snel te kunnen raadplegen om je toestel correct te kunnen instellen. Zonder te technisch te zijn.
    Misschien dat ik hierdoor de logica van al die zaken zal leren te begrijpen want nu hoor ik het letterlijk en figuurlijk donderen in Keulen hoor.

    Echt , wat mooie foto's zouden moeten geweest zijn , (momentopnames) zijn totaal mislukt door de verkeerde instellingen.
    Ja , ik weet wat vele misschien nu al zouden denken of zeggen, zet dan je toestel in Auto stand. Maar dat wil ik juist niet , ik wil echt al die technische dingen onder de knie krijgen maar , ik krijg het maar ni in mijn koppie

    Wie helpt me ?

    Alvast bedankt voor de reacties

  • #2
    Re: Hulpmiddeltje gevraagd

    Comment


    • #3
      Re: Hulpmiddeltje gevraagd

      Hey Lut,

      Alvast bedankt voor je snelle reactie.... maar die site doet het bij mij niet , hij loopt steeds vast .

      maar toch bedankt

      Comment


      • #4
        Re: Hulpmiddeltje gevraagd

        vreemd, hier werkt dat prima!

        Comment


        • #5
          Re: Hulpmiddeltje gevraagd

          Het verschil tussen auto en manueel is dikwijls heel klein. Bij manueel meet ge ook het licht en stel je dan opening en snelheid in, wat op auto automatisch gebeurd. Het verschil zit er in als je het beeld kunt beoordelen, wat moet scherp zijn (opening) of niet bewogen (snelheid), hier grijpt ge dan zelf in. Bij voldoende licht zullen deze twee bijna altijd aan de normen voldoen. Dan hebt ge nog DOF (opening), maar hier zal ook persoonlijke voorkuur gelden, alles scherp of niet en waarom.

          Albert
          Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

          Comment


          • #6
            Re: Hulpmiddeltje gevraagd

            wow, wat een reacties op zo'n korte tijd zeg!

            Maar ik denk dat men vraag niet duidelijk genoeg is.
            Hetgeen ik tracht te vinden is iets zoals volgt:

            Binnenopnamen : zet diafragma op ... zet iso op ... zet sluitertijd op.....
            buitenopname dag : enzov
            Concert : enzov
            vuurwerk : enzo
            en ga zo maar verder

            en ook :

            Let op dit en dat bij elks van de onderwerpen (compositie gewijs)

            allez , een hulpmiddeltje zoals een grijskaart , of zoals ik al aangaf die dof
            iets waar ik snel even men oog op kan werpen , toestel instellen en klikken maar.

            Dan kan ik van daaruit beginne te experimenteren. want nu experimenteer ik maar leer ik niks

            Comment


            • #7
              Re: Hulpmiddeltje gevraagd


              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Hulpmiddeltje gevraagd

                Oorspronkelijk geplaatst door johan marcelo Bekijk bericht
                Hey,

                .........
                Ik ben een beginnend, beginnend, beginneling wat betreft fotografie.
                Aan termen als diafragma , sluitertijd en iso krijg ik al barstende hoofdpijn van en hoemeer ik daar mee speel des te slechter worden mijn foto's......


                Alvast bedankt voor de reacties
                Ik fotografeer al van 1978 en de dag van vandaag leer ik nog altijd bij.

                Als je niet weet hoe het diafragma--sluitertijd en iso zich onderling verhouden kom je met ermee te spelen niet tot een gewild resultaat. Als je al eens een goed resultaat behaald zul je niet weten hoe dit tot stand is gekomen.

                Om verdere frustraties te vermijden zou ik me eerst verdiepen in deze drie gegevens.

                Je weet al dat een foto rond deze drie termen wordt opgebouwd. Probeer dit nog wat beter te begrijpen/snappen en je zal al veel beter foto's maken.

                De link die je geeft.....daar krijg ik zelfs koppijn van. Veel te omslachtig om te gebruiken.

                Als je toch met DOF wil experimenteren zijn deze tabellen beter af te lezen.

                Vul de millimeters van je lenzen in en print de tabellen uit door met je rechtermuis te klikken op de tabel en voor print te kiezen.
                Groetjes
                ----JO

                Comment


                • #9
                  Re: Hulpmiddeltje gevraagd

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  hey Bouk,

                  inderdaad een goede uitleg , maar niet het gevraagde
                  Tegen dat ik effectief wa foto's ga nemen , ben ik da al allemaal vergeten.
                  De vraag is of er zoiets bestaat als dat voorbeeldje van die Dof.
                  Iets wat ik steeds bijheb en even men oog kan laten opvallen om men geheugen op te frissen.

                  Waarschijnlijk ligt het aan mij en ben ik te dom

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulpmiddeltje gevraagd

                    Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                    Ik fotografeer al van 1978 en de dag van vandaag leer ik nog altijd bij.

                    Als je niet weet hoe het diafragma--sluitertijd en iso zich onderling verhouden kom je met ermee te spelen niet tot een gewild resultaat. Als je al eens een goed resultaat behaald zul je niet weten hoe dit tot stand is gekomen.
                    Hey ,

                    alvast bedankt voor je reactie.

                    Zo te merken sla je echt de spijker op de kop waar het probleem zich schuilt , daarom dacht ik van zo'n geheugensteuntje om me , wanneer ik geen tijd heb om te experimenteren, men camera in de juiste instellingen kan plaatsen om toch een ietwat goed resultaat te boeken.

                    Hoeveel websites en boeken ik nog lees , ik geraak er niet wijs uit en als ik dat dan wel doe, ben ik het weer vergeten tegen dat ik effectief foto's ga trekken.

                    groetjes

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulpmiddeltje gevraagd

                      Ik zou zeggen, probeer het aanwezig licht te begrijpen in lensopening,dus minder licht een grotere opening en laat de iso staan op 1oo of 2oo en de sluitertijd op een 60 ste en oefen op statische onderwerpen.En leer dan als je opening van de lens te weing is de snelheid te verlagen,of als er teveel licht is de snelheid te verhogen.of de lensopening te knijpen (een hoger getal).En zie later wat je kan doen met je Iso,flits enz, we hebben allemaal moeten leren gaan voor je kan rennen, MVG guido
                      https://ggpics.be/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulpmiddeltje gevraagd

                        Oorspronkelijk geplaatst door johan marcelo Bekijk bericht
                        ...............

                        Nu is men vraag of er niet een paar gouden regels zijn waar je je aan moet houden.
                        Zoals knopen in een zakdoek.


                        Echt , wat mooie foto's zouden moeten geweest zijn , (momentopnames) zijn totaal mislukt door de verkeerde instellingen.


                        Wie helpt me ?

                        Alvast bedankt voor de reacties
                        je zou eerst wat op auto kunnen schieten in verschillende omstandigheden en dan kijken wat de exif is.
                        dat goed onthouden en gebruiken als uitgangspunt als je hem van auto afhaalt.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulpmiddeltje gevraagd

                          misschien helpt dit je wat verder als je het uitprint.
                          Denk toch dat het belangrijk is om de drie basis-instellingen te snappen.
                          In onderstaande link heb ik een post met een a4'tje tekst. Print dat uit en houd het erbij, je zal het al snel beter snappen. Als je dit door krijgt, wordt het steeds 'eenvoudiger' om de juiste instellingen te selecteren.

                          Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.
                          WillemClassensDesign: Mijn website
                          Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                          Flitsers:HVL-F42AM;

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulpmiddeltje gevraagd

                            Hey, de site die lut je gegeven heeft is echt een hele goeie om te beginnen vond ikzelf, verstond ook met moeite die driehoeksverhouding .Mss moet je eens zelf proberen om verschillende onderwerpen binnen als buiten bij je thuis fotograferen en es verschillende dingen uitproberen dan weet je toch alvast wat er gebeurd en welke invloed ze hebben op je foto's en die mss onthouden heb je toch een kleine basis . Ben zelf ook nog maar beginnend maar tis toch ook iets dat ik zelf gedaan heb. Al doende leert men ook trekt het soms op niks je leert eruit en zoekt wat je hebt misdaan.

                            PS site werkt ook nog altijd bij mij zen

                            grts
                            http://www.flickr.com/photos/86823466@N02/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulpmiddeltje gevraagd

                              Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
                              misschien helpt dit je wat verder als je het uitprint.
                              Denk toch dat het belangrijk is om de drie basis-instellingen te snappen.
                              In onderstaande link heb ik een post met een a4'tje tekst. Print dat uit en houd het erbij, je zal het al snel beter snappen. Als je dit door krijgt, wordt het steeds 'eenvoudiger' om de juiste instellingen te selecteren.

                              http://forum.belgiumdigital.com/f20/...ml#post2802811

                              yes Willem, dankzij jou ben ben ik terecht gekomen op iets wat me al aardig op weg zou helpen. Het is wel niet datgene wat jij bedoelt maar via die discussie ben ik wel op het volgende gekomen, wat meer aansluit op wat ik bedoel, enkel had ik het iets meer uitgewerkt gezien.

                              voor diegene die het nog ni weten wat ik bedoel zie hier de link http://smashinghub.com/best-photogra...ife-easier.htm

                              en dan meer bepaald de ' Photography Cheat sheet'.

                              Misschien komen we nu waar ik zijn wil.

                              Comment

                              Working...
                              X