Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

En dan nu... de aankoop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • En dan nu... de aankoop

    Hoi allemaal...

    ik ben in de laatste rechte lijn voor mijn aankoop en had toch nog enkele vragen...

    Aankooplijstje:


    1 x Canon EOS 5D Mark II
    1 x Canon BG-E6 Batterijgrip
    1 x Canon LP-E6 (Lenmar) (--> er zit als ik het goed heb al een batterij bij de 5DMK2 niet?)
    1 x Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM OF Canon EF 16-35mm f/2.8 L USM II (--> deze is voor partyfotografie / 2.8 is natuurlijk altijd beter maar is het 600€ verschil waard?)
    1 x Canon EF 300mm f/4.0 L IS USM + Canon Extender 1.4/2.0x IIIOF Canon EF 400mm f/5.6 L USM
    2 x Sandisk Extreme CompactFlash 16GB 60MB/s (ik schat met de 5D raw+jpeg 40MB/foto dus +-400 foto's/kaartje) (-->lijkt voldoende?)

    Ik zoek ook nog een "goedkopere" fisheye... gebruik zou slechts sporadisch zijn...

    Ik zoek ook nog een set om mijn flitser 580EX uit de hand te kunnen gebruiken (via een snoer/wireless?) , iemand die een link kan posten naar zo'n complete set op konijn of de juiste benaming? Voor 1 of andere reden kan ik die link flits-snoeren niet openen op konijn...

    + ik had graag een GOEDE statiefset gehad... met mijn vorige ben ik beetje in het zak gezet bij Konijn aangezien dat "sleur" amper mijn 400D + lens kon dragen (bol zakt altijd scheef...)


    TIPS & ADVIES is zeer welkom aangezien het toch over een aanzienlijk bedrag gaat!
    Iets vergeten? Zeker melden!
    Last edited by exeter; 3 januari 2011, 12:40.
    5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

  • #2
    Re: En dan nu... de aankoop

    Voor partyfotografie is die 2.8 zeker wel wenselijk denk ik. Maar aan de andere kant presteert de 5DII zeer goed op hoge iso's dus wellicht dat je met f/4 ook uit de voeten kan (scheelt toch mooi €600).
    D'r zit al een accu bij de 5DII in de doos ja. Die accu wordt dan dus je 2e.
    Die tele hangt af van wat je wilt fotograferen. De 400 f/5.6 presteert beter dan de 300 + converter (al weet ik het niet met de versie III) maar is dan weer wat minder flexibel. Aan de andere kant, voor wild heb ik de mijne altijd op z'n uiterste staan.. dus in hoeverre de flexibiliteit nou een drempel is..
    Zeg dat de gemiddelde rawfoto 25 a 30mb is. En de gemiddelde jpeg foto 15mb is (denk eigenlijk nog wel meer). Je doet aan partyfotografie dus je zit op hoge iso's, daar worden je bestanden alleen maar groter van. Dus zeg voor het gemak (je wilt namelijk jpeg + raw tegelijk schieten) 50mb per foto.
    16000:50=320 foto's.
    Kan je dus totaal 640 foto's nemen. Kan genoeg zijn.. je zou nog voor een 3e kaartje kunnen gaan. Of voor een imagetank oid kunnen kiezen.
    Wat vind je een goedkopere fisheye? ik heb de canon 15mm 2.8, die kwaliteit is echt fantastisch en is volgens mij ook goed te gebruiken voor partyfotografie, wellicht is deze wel boven je budget (€660). Dan zou je kunnen kijken naar een zenitar 16mm fisheye of een samyang (maar die is 8mm dus dan krijg je een "echte" fisheye).
    Met flitsaccesoires ben ik niet zo thuis dus daar ga ik niks over zeggen.
    Voor een statief:
    Kijk eens naar de velbon en gitzo statieven. De sterke maar lichte van carbon zijn erg stabiel. Daarbij bieden beide merken ook goede ballheads of gewone statiefkoppen. Gewoon even in de winkel uitproberen + advies daar vragen.
    Hoop dat het een beetje duidelijk is
    1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

    Comment


    • #3
      Re: En dan nu... de aankoop

      ... Aan de andere kant, voor wild heb ik de mijne altijd op z'n uiterste staan.. dus in hoeverre de flexibiliteit nou een drempel is..

      De lens zal enkel en alleen dienen om wildlife etc. vast te leggen. De reden waarom ik een lichte voorkeur heb voor de 300mm is omdat deze F4.0 + IS heeft EN naar het schijnt goed werkt met de 1.4 extender. (300*1.4=420= meer bereik, 1.4 doet er 1 stop bij dacht ik dus zit deze ook op 5.6) --> klopt dit of ben ik aan het lullen?


      ...Kan je dus totaal 640 foto's nemen. Kan genoeg zijn.. je zou nog voor een 3e kaartje kunnen gaan. Of voor een imagetank oid kunnen kiezen.


      mijn vraag zit hem eigenlijk in de schrijfsnelheid... aangezien de 5D maar 3pics/sec neemt en ik geen 10 foto's achter mekaar neem dacht ik dat een gemiddelde schrijfsnelheid het kost-efficiënte was. meerprijs voor zo'n 90mb/s is echt wel genoeg, als het nodig is neem ik dit wel maar is het echt nodig?...

      Wat vind je een goedkopere fisheye? ik heb de canon 15mm 2.8, die kwaliteit is echt fantastisch en is volgens mij ook goed te gebruiken voor partyfotografie, wellicht is deze wel boven je budget (€660). Dan zou je kunnen kijken naar een zenitar 16mm fisheye of een samyang (maar die is 8mm dus dan krijg je een "echte" fisheye).
      Met flitsaccesoires ben ik niet zo thuis dus daar ga ik niks over zeggen.


      kan iemand mij eens een foto tonen van een EF 16-35 F2.8 L canon lens op 16mm (is dit ook al fisheye achtig of nog net niet anders kan je dit gewoon combineren niet?)
      UPDATE: zelf foto's gevonden, 16mm is niet echt fisheye te noemen... wil echt een 8mm ofzo MET AF!


      Voor een statief:
      Kijk eens naar de velbon en gitzo statieven. De sterke maar lichte van carbon zijn erg stabiel. Daarbij bieden beide merken ook goede ballheads of gewone statiefkoppen. Gewoon even in de winkel uitproberen + advies daar vragen.
      Hoop dat het een beetje duidelijk is


      is mss de beste oplossing, kan ik ter plekke stevigheid controleren...
      Last edited by exeter; 3 januari 2011, 15:25.
      5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

      Comment


      • #4
        Re: En dan nu... de aankoop

        Moet je absoluut al die dingen tegelijk in je kar laden ?

        Een tweede batterij ga je gezien de grote capaciteit bv niet snel nodig hebben, en dat neemt ook al een belangrijke reden weg voor die grip

        Voor wildlife wordt 400mm als minimum beschouwd op een crop, voor een FF zou ik me toch nog beter informeren

        Een statief wordt doorgaans pas gebruikt bij langere teles, wacht tot je zo'n lens hebt

        Veel plezier

        Comment


        • #5
          Re: En dan nu... de aankoop

          Da's een mooie investering die je gaat doen

          Ik zou zeker niet twijfelen en gelijk de grip erbij kopen, heb ik ook gedaan en de camera valt zo veel beter in mijn handen.

          Die tweede batterij laat die maar vallen, de originele batterij gaat lang mee, dus daar zou ik geen geld meer aan geven, trouwens op zo'n investering ga je toch niet enkele euro besparen door een kloon te gebruiken zeker

          Koop gerust de 17-40 f4, op de FF sensor van de 5dII heb je meer dan genoeg dof hiermee, ik zou de 16-35 niet nemen eerlijk gezegd ... zou trouwens zelfs de 24-70 2.8 of 24-105 IS durven aanraden (17mm is breed op FF hoor en 40mm is dan weer véél te kort meestal)

          Persoonlijk zou ik voor de 300mm met TC gaan (voor de IS), maar ik vrees dat je op de 5dII met 420mm zelfs te kort gaat hebben in wildlife, ik heb zelfs met mijn 100-400 te kort op mijn 5dII rond de track, gelukkig dat de 1dIV nog een 1.3 crop heeft anders moest ik al gelijk een 500mm kopen

          16Gb kaartjes zijn goed, die gebruik ik ook, een raw beeld zit rond de 20 à 25 mb, een jpg zit dan tussen de 4 en de 5 mb, dus je kan zeker genoeg beelden maken met twee kaartjes.

          Een fisheye is een lens die maar een zeer beperkt gebruik kent, ik heb er geen en ben dit ook niet van plan aan te schaffen, dus daar kan ik je niet mee helpen.

          Dit heb je nodig voor je flits : Canon OC-E3 Off Camera Shoe Cord ... probleem is dat deze maar 60cm lang is, wat soms een beetje kort is, daarom heb ik een set Elinchrom SkyPorts gekocht, werken perfect, maar je bent wel de TTL kwijt dus moet je manueel werken.

          Een statief : koop een degelijk carbon pootje met een geared head, kost wat, maar staat als een huis en is licht genoeg dat je hem ook meeneemt .

          Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: En dan nu... de aankoop

            Mocht je toch voor een tweede batterij gaan (ik heb ook een tweede bij mijn 7D, hoewel eentje erg lang meegaat en ik geen grip meer gebruik), houd er rekening mee dat dit type van toestel (5DMkII en de 7D) herkent of het een merkeigen batterij is of een third-party. Ik vraag me dus af of een third-party batterij sowieso zal werken. Dit moet bevestigd worden door een 5DMkII bezitter (liefst ene met meer dan één batterij! )
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: En dan nu... de aankoop

              ik neem sowieso een extra batterij van CANON zelf... hoe die lenmar daar is op gesukkeld weet ik niet maar ik heb ctr C gedaan dus wsl effe foutje

              ps. ik draag heel goed zorg voor mijn gerief... heb ik filters nodig voor mijn materiaal te beschermen? Ik gebruik ze niet graag en in sommige gevallen verpesten ze de foto...
              Last edited by exeter; 4 januari 2011, 16:13.
              5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

              Comment


              • #8
                Re: En dan nu... de aankoop

                Oorspronkelijk geplaatst door exeter Bekijk bericht
                ik neem sowieso een extra batterij van CANON zelf... hoe die lenmar daar is op gesukkeld weet ik niet maar ik heb ctr C gedaan dus wsl effe foutje

                ps. ik draag heel goed zorg voor mijn gerief... heb ik filters nodig voor mijn materiaal te beschermen? Ik gebruik ze niet graag en in sommige gevallen verpesten ze de foto...
                OK. De discussie over al dan niet filters zou ik hier willen vermijden, gezien er draadjes genoeg zijn over het thema. Ik gebruik ze zelf wel, maar durf er serieus wat op verwedden dat bepaalde personen van mijn lijstje onmiddellijk hier komen beweren waarom filters onzin zijn.

                Dus laten we dat vermijden, ja?
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: En dan nu... de aankoop

                  De lens zal enkel en alleen dienen om wildlife etc. vast te leggen. De reden waarom ik een lichte voorkeur heb voor de 300mm is omdat deze F4.0 + IS heeft EN naar het schijnt goed werkt met de 1.4 extender. (300*1.4=420= meer bereik, 1.4 doet er 1 stop bij dacht ik dus zit deze ook op 5.6) --> klopt dit of ben ik aan het lullen?

                  nee, klopt maar 400mm op crop is inderdaad wel het minimum. Dus nog ff doorsparen lijkt me


                  mijn vraag zit hem eigenlijk in de schrijfsnelheid... aangezien de 5D maar 3pics/sec neemt en ik geen 10 foto's achter mekaar neem dacht ik dat een gemiddelde schrijfsnelheid het kost-efficiënte was. meerprijs voor zo'n 90mb/s is echt wel genoeg, als het nodig is neem ik dit wel maar is het echt nodig?...

                  die 60mb/s is genoeg voor je 5DII


                  kan iemand mij eens een foto tonen van een EF 16-35 F2.8 L canon lens op 16mm (is dit ook al fisheye achtig of nog net niet anders kan je dit gewoon combineren niet?)
                  UPDATE: zelf foto's gevonden, 16mm is niet echt fisheye te noemen... wil echt een 8mm ofzo MET AF!

                  Maar je hebt verschillende 16mm's he! normale: zoals bij canon 16-35, en fisheye varianten zoals: tokina 10-17 (voor crop), zenitar 16mm, da's zeg maar hetzelfde effect als een canon 15mm f/2.8 FE. Als er Fisheye achter staat betekent dat hij al een heel stuk breder is.. zo is de 15 van canon breder dan de 12-24 sigma (op dezelfde body).
                  Met een 8mm krijg je een rond beeld in je foto (bij je huidige 5D cam), zoals hier:



                  met een 15 of 16mm krijg je dit:



                  't is net wat je mooi vind, ik heb zelf liever beeldvullend, maar da's persoonlijk he :P

                  is mss de beste oplossing, kan ik ter plekke stevigheid controleren...[/QUOTE]

                  inderdaad
                  1DII | 5D | 15 FE | 17-40 | 100 2.8 | 70-200 | 120-300 | 055XDB | NDG 4,8 | ND1000.

                  Comment


                  • #10
                    Re: En dan nu... de aankoop

                    Oorspronkelijk geplaatst door exeter Bekijk bericht
                    ik neem sowieso een extra batterij van CANON zelf... hoe die lenmar daar is op gesukkeld weet ik niet maar ik heb ctr C gedaan dus wsl effe foutje

                    ps. ik draag heel goed zorg voor mijn gerief... heb ik filters nodig voor mijn materiaal te beschermen? Ik gebruik ze niet graag en in sommige gevallen verpesten ze de foto...
                    Mag ik eens vragen hoeveel ervaring je hebt met fotografie, en je vorig materiaal?

                    Comment


                    • #11
                      Re: En dan nu... de aankoop

                      Ik kan de 16mm f2.8 fisheye van Zenitar aanraden op de 5DII Kost zo'n 150 Euro en Doet zijn werk heel goed

                      Comment


                      • #12
                        Re: En dan nu... de aankoop

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sand0r Bekijk bericht
                        Mag ik eens vragen hoeveel ervaring je hebt met fotografie, en je vorig materiaal?

                        1) waarom vraag je dit? klink nogal grof die vraag...
                        2) als je het echt moet weten...
                        heb lang geleden (5j) met een D300 van nikon een poosje mogen rondtrekken, sinds 3jaar ook een 400D en wat Lglas... een kleine 5 jaar ben ik dus bezig met fotografie, nu wil ik er mij meer op gaan toespitsen en wat nieuw materiaal kopen...
                        5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: En dan nu... de aankoop

                          pfff... nu twijfel ik of ik toch niet die grotere tele achterwege moet laten en het voorlopig maar hou bij een EF 70-200mm F/2.8 L IS USM II.
                          Is duurder maar die zou wel aansluiten bij die 27-70...

                          Ik weet het echt niet meer :P
                          5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: En dan nu... de aankoop

                            "standaard-kit" als hij in budget past zou voor mij zijn :
                            5D2
                            canon 24-70 2.8
                            canon 70-200 2.8
                            580EX

                            Daar kom je al een heel eind mee en je hebt topmateriaal in je tas.
                            Voor wildlife zal je dan wel moeten doorsparen...
                            With Canon, I can (or at least try)
                            Photastic.be ~ Passion for the picture
                            Nieuwe site

                            Comment


                            • #15
                              Re: En dan nu... de aankoop

                              580EX heb ik nog heb al mijn gear verkocht voor upgrade... zal wsl die kit worden + nog wat toebehoren
                              5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

                              Comment

                              Working...
                              X