Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zakgeld tieners

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zakgeld tieners

    Mijn kinderen (14 en 15 j.) krijgen 12,5 euro per maand waar ze mee mogen doen wat ze willen. Ze moeten enkel de smskes betalen die ze doen naar vrienden. (= via Telenet) Kleding moeten ze niet kopen en als ze eens weggaan (cinema, pretpark in de zomer, zakgeld op kamp...) krijgen ze dit betaald van ons.

    Nu was ons dochter weer aan't zagen dat dit te weinig was en dat ze meer wil. Ik heb nooit zakgeld gekregen en mijn man wel (maar te weinig, vond hij )

    Dus daarom wou ik eens rondhoren hoe jullie dat doen en of er tieners zijn die ook geen zakgeld krijgen.
    Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

  • #2
    Re: zakgeld tieners

    De dochters van mijn ex kregen op 15 jarige leeftijd 15€. Daar moesten ze ook zelf hun smsjes van betalen. Vooe cinema moesten ze sparen. Pretparken enzo werd door ons betaald. Op 17 jarige leeftijd kregen ze 20€.
    Canon EOS 90D EFS 18-135

    Comment


    • #3
      Re: zakgeld tieners

      Als sms, kleding, uitgaan,... door jullie betaald wordt, waarvoor heeft ze dan nog geld nodig?

      Ik ben overigens voorstander van een ander systeem: geef ze een paar honderd euro per maand, en laat ze alles zelf betalen: kleding, uitgaan, openbaar vervoer, foon, sms, makeup, ...

      Wedden dat ze na een maand of twee terug wil naar het oude systeem? Ik spreek hier overigens uit ervaring: ben zelf in haar plaats geweest vroeger

      Comment


      • #4
        Re: zakgeld tieners

        Leuk thema, ben benieuwd naar andere oplossingen.
        Bij ons is het volgende van toepassing met de bedoeling dat ze weten dat geld niet uit de lucht komt vallen:

        Dochter 14j -> 7 Euro/week vanaf 16j wordt dit 10 Euro/week
        Zoon 17j -> 10 Euro/week en hij doet vakantie werk.
        Vanaf 18j zien we wel.

        Weet ook dat ze voor dit zakgeld ook hun steentje moeten bijdragen met ons te helpen in het onderhoud van huis & tuin.

        1ste GSM & MP3 & Computer & Printer hebben wij betaald. Daarna moeten ze het zelf bekostigen. Ik kan u verzekeren dat ze er zorg voor dragen.
        GSM Pay&Go betalen ze zelf maar hebben heel veel "gratis" sms en dat laatste is veel belangrijker voor hen dan kunnen bellen.

        Soms betalen ze de cinema en andere zaken zelf soms wij dat is afhankelijk van hun schoolresultaten.

        Qua kleding betalen we we het zelf maar niet alles (vooral de dochter moeten we in toom houden). Merkenkledij doen ze niet omdat ze het verschil dan moeten bijpassen.

        En ja, tot nu toe(afkloppen), loopt dit prima.

        mvg
        Marc
        Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
        M.v.g. Marc

        Comment


        • #5
          Re: zakgeld tieners

          zelf kreeg ik op dien leeftijd (12jaar geleden) 200 frank per week. Gezien de prijsstijgingen sinds toen lijkt me dat niet overdreven hoog. Bij mijn 16 jaar werd dit verdubbeld naar 400 frank aangevuld met geld van weekendwerk.

          Kledij en andere noodzakelijkheden werden door de ouders bekostigd, weggaan en gsm was voor eigen rekening.
          http://www.mimoza.be/

          Comment


          • #6
            Re: zakgeld tieners

            nu reeds 8 jaar geleden waar ik over spreek:
            op mijn 18e kreeg ik 50 euro per maand. hiervan moest ik alles wat ik wou betalen.

            had ik iets nodig,dan legden mijn ouders wel de helft bij; maar enkel voor nuttige dingen: printerinkt, nieuw meubeltje voor op mijn kamer, scanner,...
            wou ik daarintegen een spel voor de pc, een kaart voor de gsm, benzine voor de brommer en uitgaan was dit weer uit eigen zak te betalen.
            hier moet je zelf wat zien wat je als nuttig en nutteloos ziet, als je dit systeem toepast.

            kleding en schoolgrief kreeg ik, maar geen merken, want dan moest ik het verschil bijleggen.

            kwam ik niet toe met het geld: pech, maar ik kon er ook nog iets bij verdienen met wat klusjes in en rond het huis. zoals de auto van vader wassen
            (en niet voor de vaste klusjes die ik zowieso al moest doen: helpen met de afwas en wekelijks het salon stofzuigen.)

            vanaf mijn 16e heb ik een vakantiejob gedaan, en dan moest ik van het verdiende geld 250euro afgeven. met de rest van het geld deed ik dan wat ik wou.
            450d met glas van 10 tot 250mm en een flits

            Comment


            • #7
              Ik kreeg 30 jaar geleden 200 Bef per week en moest kledij niet zelf betalen en eten of drank ook niet tenzij ik met vrienden op stap was.
              Drank op school en uitstappen werd apart betaald door ouders en dus niet met zakgeld.
              Extra kon ik hebben door wat te werken in verlof of we.
              Maar alles kost nu een veelvoud van vroeger en het is bijna onmogelijk om met dat bedrag nog iets te doen.
              Kinderen willen met de hoop mee kunnen (binnen aanvaardbare) en anders doen ze stommiteiten om het te hebben.
              Te veel geven is niet goed maar te weinig sluit uw kinderen van te veel uit en dat is in het nadeel van veel.
              Koppel het aan goede resultaten op school zodat ze er iets voor moeten doen.
              Met 15€ per maand bijvoorbeeld doet ge gewoon niets, ik hoop dan ook voor je dochter dat ge u vergist hebt en per week bedoelde i.p.v. per maand.
              Ik weet dat er veel zullen reageren dat het overdreven is maar als je niets of weinig wil geven is dat uw punt en volgens uw budget. Ieder zijn standpunt maar persoonlijk zou ik mijn kind iets meer geven, liever dan dat het begint tegen te wringen of te stelen om mee te kunnen met de hoop.
              Last edited by VerSeg; 3 januari 2011, 01:46.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: zakgeld tieners

                nou, ik zit zelf in dat complex
                ben 16, krijg 10 euro zakgeld per maand en dan heb ik nog werk (140 eur per maand)

                dit geld mag ik beide gewoon houden. beltegoed gaat van men rekening, uitgaan doe ik niet veel, geld betalen men ouders, bios niet, en camera betaal ik dus zelf

                verder is het gewoon een kwestie van goed sparen rijbewijs krijg ik eerste 2 lessen betaald, verder zelf, dus nu al sparen
                portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
                Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: zakgeld tieners

                  post verwijderd
                  Last edited by tommmm; 10 januari 2011, 19:17.

                  Comment


                  • #10
                    Re: zakgeld tieners

                    Mijn dochters (14 en 17) krijgen geen zakgeld. Maar wij betalen bijna alles.
                    Ze hebben allebij een laptop, alle kledij, alles voor hun kamer.
                    GSM abbo door ons, het toestel zelf doen we 50/50 omdat ze te snel een nieuw willen.
                    Wij betalen ook cinema, en geven 10 euro mee als ze uitgaan.
                    Nu in de vakantie gaan ze graag met vriendinnen shoppen, dan krijgen ze 5/10 euro mee om iets te eten of te drinken. Als ze kledij kopen die nuttig en nodig was betalen we dat terug.

                    Ze hebben hun eigen rekening en kaart en sparen toch aardig wat geld door verjaardagen, kerst/nieuw, communie/vormsel/lentefeest. Ze zitten allebij rond de 1000 euro op hun rekening. En ze bepalen zelf wat ze ermee doen. Dingen die ze daarmee zelf gekocht hebben zijn onderandere een iPOD Touch, visbak, extra kledij, cadeautje voor pa en ma of vrienden.

                    De oudste gaat nu zaterdags werken omdat ze graag meer kledij wilt kunnen kopen.
                    Tot sluitertijd, Dirk

                    Comment


                    • #11
                      Re: zakgeld tieners

                      Ik kreeg van mijn 14 tot mijn 18(10jaar geleden):

                      thuis: 10euro/week
                      grootmoeder: 15euro/week

                      Kreeg voor de rest thuis alles wat ik nodig had, dus was ruimschoots voldoende.

                      Kreeg elke maand een jerrycan(10L) benzine voor de brommer om naar school te gaan.
                      Als ik ni toekwam moest ik zelf kopen

                      Extra's zoals spelletjes, cd's, ... ook zelf kopen/sparen

                      Was niet echt een uitgaanstype, dus kwam wel toe.

                      Kan me wel voorstellen dat wanneer je vrij/zat uitgaat dat je met 25euro ni ver geraakt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: zakgeld tieners

                        nooit zakgeld gehad, ging met mijn 15 al naar zee en verdiende zo mij eigen poen.
                        voor mijn 15 de had ik geen zakgeld nodig, zou niet weten waarvoor?
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: zakgeld tieners

                          Ik denk dat de meest gezonde mix ligt bij een situatie waarbij je het 'echte' leven simuleert.
                          Basisbehoeften betaal je als ouder (totdat ze op kot gaan of die leeftijd hebben) voor luxe en uitgaan geef je een bedrag waar ze naargelang hun leeftijd mee kunnen leren keuzes maken aan wat het besteed wordt.
                          Teveel geven geeft de illusie dat alles te makkelijk is in het leven, te weinig ga je hen dingen afnemen waar jij dan misschien voor jezelf luxe artikelen mee koopt.
                          Extraatjes zoals een bepaalde activiteit met de jeugdbeweging of het school pas je als ouder bij.

                          Beste manier om het correcte bedrag te bepalen: beeld je even een week in van je kind en denk na waar hij of zij geld moet uitgeven. Geef iets meer want met dat beetje extra moeten ze leren sparen.
                          Volgens mij moet een kind tot zijn middelbaar enkel maar sparen, erna zelfs ook totdat ze zelfstandig worden en vaker alleen op stap zijn.
                          Eenmaal ze student zijn wordt het alleen maar erger. Tenzij mamie en papie rijk zijn en ze alles krijgen, bah.


                          Voor mijn 10e kreeg ik €2.5 (100frank) en erna 5euro per week tot mijn 14e, dat spaarde ik tot ik dan eens een nieuwe Lego of marklintrein kon kopen, samen met het geld van nieuwjaar en verjaardagen.
                          Last edited by Jer0en; 3 januari 2011, 10:14.

                          Comment


                          • #14
                            Re: zakgeld tieners

                            Ik vind het heel interessant wat ik al gelezen heb. Momenteel gaan mijn kinderen nog niet uit dus daar geven ze geen geld aan uit.

                            Ik vind het alvast een goed gedacht om een uitgaveplan van hun te vragen. Ik heb de indruk dat ze vooral hun zakgeld hamsteren, de zoon koopt er wel snoepgoed mee. En als ze opslag krijgen ook bepalen wat wij dan niet meer betalen, vb cinema.

                            Ben toch blij om te lezen dat ik niet de enigste was die geen zakgeld kreeg. Vanaf mijn 16de deed ik wel vakantiewerk in de GB en dat geld mocht ik helemaal houden.
                            @ Dennis_l: ik vind dat wel erg dat je een deeltje daarvan moest afstaan, dat zou ik aan mijn kinderen nooit vragen. Ze zullen later al genoeg aan de staat moeten afgeven.

                            @ tommmm: al de regeltjes lezen,hé. Cinema en uitstapjes ed worden door ons betaald. Vandaag nog aan de zoon €10 meegeven om naar de cinema te gaan en €50 aan de dochter om soldekens te doen met haar vriendin.
                            Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

                            Comment


                            • #15
                              Re: zakgeld tieners

                              Oorspronkelijk geplaatst door Happy Genes Bekijk bericht
                              En als ze opslag krijgen ook bepalen wat wij dan niet meer betalen, vb cinema.
                              Klinkt als de belastingen ... langs de ene kant geven en aan de andere kant dubbel afpakken.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X