Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camerakeuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Camerakeuze

    Gezien het niveau van dit forum, is dit een echte noobvraag. Mijn excuses daarvoor.

    Ik heb vanaf nu tijd en ruimte om me toe te leggen op digitale fotografie. Ik sta echter nog op het nulpunt. Ik Naast een goede cursus, is de aanschaf van een toestel natuurlijk prioriteit. Ik wil hier niet zomaar licht overgaan. Maar door alle informatie die te vinden is op het internet zie ik door het bos de bomen niet meer

    Ik wil een degelijk basistoestel. Een spiegelreflexcamera zoals dat blijkbaar zo mooi genoemd wordt. Aangezien ik nog niet weet welke soort foto's (macro, sport, mensen, ...) me het meest gaan liggen, dienen de functies best zo breed mogelijk te zijn me dunkt? Ook denk ik dat het belangrijk is dat mijn body binnen een jaar niet 'verouderd' is. Ik weet niet hoe snel dat gaat in de fotografiewereld. Bij een gsm ben je soms na een jaar al toe aan een nieuw toestel. Dus ondanks dat ik een beginneling ben, wil ik geen tijdelijk toestel.

    De merken die ik vooral zie terugkomen zijn Canon en Nikon. Ik vermoed dat dat ieder zijn eigen voorkeur is? Of zijn er toch verschillen in de verschillende merken?

    Aan het hoofdstuk lenzen (wat niet de juiste benaming is, vrees ik) durf ik nog niet eens beginnen. Ik denk dat als start een degelijke standaardlens voldoende is. Maar wat is standaard?

    Ik hoop dat, ondanks het beginnelinggehalte van mijn post, er toch reacties volgen. Ooit is iedereen immers vanaf nul moeten beginnen hé

    Grtz,
    Mizza.

  • #2
    Re: Camerakeuze

    Beste, ik begrijp heel goed je reactie een aantal maanden terug heb ik juist hetzelfde meegemaakt als jij nu meemaakt.
    Het hangt ook allemaal een beetje af hoeveel geld je hieraan wilt uitgeven. Standaard dingen die je best aanschaft zijn :
    *Body
    *Objectieven ( ik heb gekozen voor een zoomobjectief van 28mm - 105mm VR omdat ik ook nog niet wist wat ik juist wou gaan fotograferen)
    Je kan uiteraard ook kiezen voor 2 objectieven vb 18-55, 55-200
    *uv-filter voor op elk objectief die je aanschaft ( meestal wordt deze gebruikt ter bescherming van je glas)
    * tweede battery is zeer handig
    * Een goede tas waar je alles kan in opbergen.

    De meeste gebruikers zijn idd Canon en Nikon, er zijn voorstanders van beide merken maar echt verschillen in kwaliteit zijn er niet. Hier is op de tweedehandsmarkt wel het meeste aanbod van.
    Ga eens naar een goede foto zaak en neem verschillende merken vast, je zal snel merken dat de een beter in de hand ligt dan een ander.

    De body's die men tegenwoordig maakt zijn allemaal goed. eens je uitbent in wat je wilt fotograferen kan je investeren in betere objectieven.

    Ik ben tewerk gegaan zoals mij hier ook aangeraden werd om naar een fotozaak te gaan en verschillende body's in de hand te houden, Bij mij is het een Nikon geworden.
    Heb 2dehands een goede Nikon D80 op de kop getikt met een objectief die ik ook wou.

    Je moet je verschillende dingen afvragen wat je wilt op je DSLR, wil je liveview, wil je er ook mee kunnen filmen e.d

    De meeste nieuwe body's kunnen dit allemaal, als je gaat voor een tweedehands body, moet je hier wel op letten.

    Hopelijk ben je iets wijzer geworden en zie je al enkele bomen terug in het bos staan

    Mvg John
    http://www.flickr.com/photos/johncoopmans/

    Comment


    • #3
      Re: Camerakeuze

      Ga naar de bibliotheek / boekhandel

      Haal
      • Kookboeken (Piet H)
      • Portretten (Van Fleteren)
      • Landschappen (Michael Kenna)
      • Figuurstudies (bv. Richard Avedon )
      • Reportage (James nachwey)
      • Meesterfotografen (Imogen Cunningham)
      • Avant garde (Araki)


      Na dat : stel de vraag opnieuw.


      Nerdi 2011
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Camerakeuze

        Oorspronkelijk geplaatst door Mizza Bekijk bericht
        ......... Ik weet niet hoe snel dat gaat in de fotografiewereld. Bij een gsm ben je soms na een jaar al toe aan een nieuw toestel. Dus ondanks dat ik een beginneling ben, wil ik geen tijdelijk toestel.
        denk dat we u dan niet kunnen helpen.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Camerakeuze

          Alle toestellen zijn op de dag van vandaag tijdelijk. Maar als je je daar niet al te veel van
          aantrekt en het gewoon gebruikt waarvoor het bedoelt is, foto's trekken, kun je er best
          een aantal jaren mee doen.
          Dat is ook zo voor een GSM, denk ik.
          Het is niet omdat er om de haverklap iets nieuws verschijnt, dat je daar als de kippen bij
          moet zijn. Laat dat wegwerpen gewoon aan de anderen over en geniet van wat je hebt of
          eventueel wenst te kopen.

          Comment


          • #6
            Re: Camerakeuze

            Het is slechts na een paar maand/ jaar fotograferen dat je zult ondervinden naar waar je voorkeur gaat.

            Mijn advies: koop een -goed maar niet te duur- middenklasse tweedehandstoestel (canon450d/40d/50d, Nikon D90, D5000, Pentax....) en een degelijk objectief. Ga naar de fotografielessen en leer daar de mogelijkheden zien. Kijk naar het materiaal van je medeleerlingen, neem eens een camera van die gasten vast. vraag raad aan je lesgever, aan 'de besten van de klas'. Kijk eens naar het materiaal van de tweedejaars e.d.
            Laat je niet opjagen voor de aankoop van een nieuw toestel: ze worden toch vroeg of laat 'verouderd'.
            Leer eerst werken met dat eerste toestel, leer al zijn mogelijkheden en tekorten en zie dan wat je in de toekomst wil kopen. Anders koop je een -duur- toestel en kijk je onmiddellijk met spijt naar een ander omdat je dat niet gekozen hebt.

            Let wel: eens je gaat voor een merk ben je er na een tijdje aan gebonden: degelijke objectieven zijn niet goedkoop en dus ga je niet vlug veranderen.
            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

            Comment


            • #7
              Re: Camerakeuze

              Heel belangrijk, wat is je budget ?
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Camerakeuze

                Gisteren dacht ik: voor een body en objectief zou ik tussen de 400 en 1000 euro willen uitgeven. Ik zat toen te denken in de richting van een Canon 550D of Nikon D90.

                Maar het lezen van de reacties zette me aan het denken. Ik weet inderdaad nog niet waar mijn voorkeur naar uit zal gaan (aangezien ik me eerst nog algemeen moet scholen). Het zou dan jammer zijn om veel geld uit te geven als ik na een jaar denk: verdorie, voor wat ik wil fotograferen is mijn toestel niet geschikt. De tips van de tweedehandsmarkt staat me aan. Vooral ook wanneer ik lees dat ook toestellen snel verouderen. Dus zou ik mijn budget ook wat naar beneden halen en eventueel onder de 600 euro te blijven. Liefst misschien rond de 500 euro.

                Wat ik wel belangrijk vindt, is dat het toestel ook bij mindere lichtomstandigheden goede kwaliteitfoto's biedt (bijv. feestjes binnenshuis, foto's wanneer de avond valt, ...).

                Comment


                • #9
                  Re: Camerakeuze

                  Het budget is idd heel erg belangrijk.
                  Ik zou ofwel een Canon xxxD kopen (450D-500D-550D) eventueel tweedehands bij een beperkt budget samen met de 18-55 IS kitlens. Dan kun je rustig uitdokteren waar je nu precies naartoe wilt en wat voor foto's je het meeste neemt.
                  Als het budget wat hoger mag, kijk dan eens naar de 60D, die biedt een aantal belangrijke voordelen tegenover de xxxD serie, is beter bestand tegen de weersomstandigheden, houdt een stuk aangenamer vast, kan meer foto's per seconde nemen, etc.
                  Er zijn uiteraard ook alternatieven van andere merken zoals Nikon, Sony, Pentax... maar daar weet ik minder over.
                  Alle huidige spiegelreflexcamera's bieden veel waar voor hun geld en zijn capabel om mooie foto's te nemen. Ik zou eens naar een winkel gaan en de toestellen eens vasthouden, de ergonomie is erg belangrijk (een aspect dat dikwijls onderschat wordt als je begint).
                  70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Camerakeuze

                    Een goede vraag, maar inderdaad nog met duidelijk niet echt goed een idee bij wat je wil of nodig gaat hebben.

                    Een spiegelreflex kan (zal) inderdaad een goede keuze zijn. Dit zijn niet "per definitie" de beste camera's, maar momenteel wel de meest gebruikte...je hebt tegenwoordig echter ook systeemcamera's, zoals de Sony NEX, Olympus PEN en de Samsung variant...deze hebben geen spiegel meer, waardoor lichter...maar nog steeds goede camera's...Sony heeft naast de NEX ook nog modellen die wel een spiegel hebben...maar niet meer "reflex" zijn...de spiegel is min of meer "doorzichtig" waardoor de spiegel niet hoeft op te klappen tussen de beelden door...kan ook een goede optie zijn.


                    Uiteindelijk. Wat je nodig hebt, een camera welke je manueel kan instellen, dat wil zeggen...:

                    P (Programma), S (Sluitertijd voorkeuze) A (Diafragma voorkeuze), M (Manueel)...de P.A.S.M. dus.

                    Daarnaast; ISO, over- onderbelichting (in P.A.S.).

                    Deze instelmogelijkheden vind je op betere compact camera's tot de beste DSLR's...meestal (maar niet altijd) kun je naarmate de professionaliteit van het toestel toeneemt, steeds meer op het toestel zelf instellen...en steeds minder in het menu.

                    Je kan op een degelijke SLR natuurlijk veel meer instellen, maar bovenstaande is het belangrijkst om "te kunnen spelen met licht".

                    Nu is daar al de eerste keuze, wil je een SLR, systeemcamera of een compact/bridge?

                    De compact/bridge hebben als voordeel de aanschafprijs, gewicht/formaat en niet van objectieven te hoeven wisselen.

                    De Systeemcamera heeft als voordeel dat hij klein is, maar je kan er wel verschillende objectieven opzetten voor verschillende doeleinden...wel een sensor op DSLR grootte, wat een voordeel op kán leveren t.o.v. de compactjes.

                    Of ga je voor een DSLR...(ik reken de Sony's zonder de klappende spiegels dan ook even mee...) Bij een DSLR móet je van objectieven wisselen...helemaal als je nog zoekende bent naar "je ding". Het voordeel is dat je hier makkelijker alle kanten mee op kan, maar dit in meerdere mate wel afhankelijk van welke objectieven je wil aanschaffen...in mindere mate ook nog van de camera die er achter hangt.

                    Zonder te weten wat je wil is een DSLR kopen die meteen aan alles voldoet bijna niet mogelijk...je komt ten eerste op serieuze budgetten...en hebt, wellicht, niet eens wat je zoekt....stel...je koop een D3x...lekker veel MP, Fullframe, supercamera...maar zaalsporten blijkt helemaal jouw ding te zijn...had je toch beter een D3S gehad met zijn betere ISO prestaties en hogere burstrate.

                    Canon <-> Nikon...lood om oud ijzer zolang je niet weet wat je nu precies wilt...daarnaast hebben ook Pentax, Sony en Olympus prima toestellen. Het enige echte voordeel dat je met Canon en Nikon "kan" hebben...is een doorgroei naar pro toestellen als de 1D en D3 serie...welke de andere merken (nog) niet aanbieden. Een groter aanbod van objectieven, met name op de tweedehands markt...maar ook in algemene, merkeigen, bruikbaarheid.

                    Overigens..budget is ook erg belangrijk.

                    Persoonlijk...zou ik, ben Nikon gebruiker, voor een Nikon D90 gaan, welke momenteel gunstig geprijsd is. Dit is een zeer degelijk toestel aan de bovenkant van de markt bij consumer toestellen...dit in combinatie met een 18-105 VR en een 70-300 VRII. Je hebt dan een bereik van 18-300 mm in degelijke kwaliteit op een goed en bruikbaar toestel. Eens je daarmee uitgespeeld bent ben je wel weer even verder. Qua budget hebben we het dan over ongeveer duizend euro...inclusief tasje en kaartjes (UV-filter zou ik mijn geld niet aan spenderen...)

                    Bij Canon weet ik er minder van, maar daar kunnen anderen vast prima advies in geven

                    PS....de correcte benaming is inderdaad "objectief". Welke bestaat uit meerdere lenzen (lensgroepen). Echter...de term lens wordt zoveel gebruikt dat deze vaak geaccepteerd en begrepen wordt door de lezer.
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Camerakeuze

                      Ik sluit me aan bij de vorige reakties, behalve dat ik toch geen 18-55-kitlens zou kopen. De kwaliteit van deze lenzen is meestal niet fameus, en voor een kleine meerprijs koop je beter een lens tot -85 of -105mm. Deze lenzen zijn degelijker (bouw, beeldkwaliteit) en ga je veel langer mee tevreden zijn dan van een gewone 18-55 kitlens.
                      Nikon Df

                      Comment


                      • #12
                        Re: Camerakeuze

                        Oorspronkelijk geplaatst door Mizza Bekijk bericht
                        Gisteren dacht ik: voor een body en objectief zou ik tussen de 400 en 1000 euro willen uitgeven. Ik zat toen te denken in de richting van een Canon 550D of Nikon D90.

                        Maar het lezen van de reacties zette me aan het denken. Ik weet inderdaad nog niet waar mijn voorkeur naar uit zal gaan (aangezien ik me eerst nog algemeen moet scholen). Het zou dan jammer zijn om veel geld uit te geven als ik na een jaar denk: verdorie, voor wat ik wil fotograferen is mijn toestel niet geschikt. De tips van de tweedehandsmarkt staat me aan. Vooral ook wanneer ik lees dat ook toestellen snel verouderen. Dus zou ik mijn budget ook wat naar beneden halen en eventueel onder de 600 euro te blijven. Liefst misschien rond de 500 euro.

                        Wat ik wel belangrijk vindt, is dat het toestel ook bij mindere lichtomstandigheden goede kwaliteitfoto's biedt (bijv. feestjes binnenshuis, foto's wanneer de avond valt, ...).
                        Nieuw of tweedehands...ik zal dat budget toch meer richting de duizend euro's houden....camera's kunnen inderdaad wel of niet goed presteren in mindere lichtomstandigheden...maar objectieven zijn hier nóg belangrijker. Als aanvulling zou je hiervoor een 50mm f1.8 kunnen aanschaffen. Deze objectieven kosten bij zowel Nikon als Canon rond de 100 euro nieuw. (Bij Nikon heb je dan wel minimaal een D90 nodig om scherp te kunnen stellen met je AF)

                        En camera's die écht goed presteren in mindere lichtomstandigheden...die kosten een veelvoud van je budget voor enkel de body. Élke fotograaf (vooral niet Nikon gebruikers ) wil namelijk wel een camera die (nog) beter presteert in mindere lichtomstandigheden.

                        Hier hebben ze dan ook een flits voor uitgevonden...
                        Mijn objectieven zijn all round...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Camerakeuze

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                          Élke fotograaf (vooral niet Nikon gebruikers ) wil namelijk wel een camera die (nog) beter presteert in mindere lichtomstandigheden.
                          Oftewel: Nikongebruikers zijn het meest tevreden?
                          Nou hoor ik ook graag wat van de concurrentie

                          Comment


                          • #14
                            Re: Camerakeuze

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Ga naar de bibliotheek / boekhandel

                            Haal
                            • Kookboeken (Piet H)
                            • Portretten (Van Fleteren)
                            • Landschappen (Michael Kenna)
                            • Figuurstudies (bv. Richard Avedon )
                            • Reportage (James nachwey)
                            • Meesterfotografen (Imogen Cunningham)
                            • Avant garde (Araki)


                            Na dat : stel de vraag opnieuw.


                            Nerdi 2011
                            Ik volg hier wel in.

                            De keuze voor je body is misschien wel veel sneller gemaakt dan de keuze van een objectief. Het objectief dat je verkiest/nodig hebt hangt nauw samen met je voorkeur voor een bepaalde tak in de fotografie. Een echt goede kwalitatief all-round objectief bestaat niet echt; tenzij je gaat inboeten aan kwaliteit. Dus afhankelijk van de richting waarin je wil uitgaan, ga je ook uitkijken naar een bepaald objectief.
                            Het van start gaan met een zgn "kitlens" (meestal 18-55mm) is een goed uitgangspunt. Vrij goedkoop en daar kun je toch al behoorlijk mee weg.

                            De keuze voor een body is éénvoudiger: je hebt drie categorieën: de instappers, de semi-pro's en de pro's. Het grote verschil tussen de verschillende categorieën is de grootte van de sensor (full-frame <-> crop).
                            De beste raad voor die keuze is reeds gegeven: ga naar een fotozaak en test een paar body's uit die het best in je hand liggen en die beantwoorden aan je budget.
                            www.brunodyserinck.be
                            https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                            Comment


                            • #15
                              Re: Camerakeuze

                              Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
                              Ik sluit me aan bij de vorige reakties, behalve dat ik toch geen 18-55-kitlens zou kopen. De kwaliteit van deze lenzen is meestal niet fameus, en voor een kleine meerprijs koop je beter een lens tot -85 of -105mm. Deze lenzen zijn degelijker (bouw, beeldkwaliteit) en ga je veel langer mee tevreden zijn dan van een gewone 18-55 kitlens.
                              Ik zie dat toch niet zo.
                              Die dingen kosten 200€ meer , zijn optisch zeker niet beter/lichtsterker, hooguit iets meer bereik, maar dat wordt erg overschat.

                              Comment

                              Working...
                              X