Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goed alternatief voor klassieke Reflex

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Goed alternatief voor klassieke Reflex

    Binnenkort de Panasonic GH2 op de markt met al de voordelen van de electronische zoeker en tal van manuele instellingen (directe knoppen). Dit lijkt mij een stap in de goede richting en ik ben heel benieuwd als dit toestel op de Belgische markt komt.
    Een heel pak lichter dan mijn 5D MKII en nog eens een stuk kleiner.
    Natuurlijk de 100-300 van Pana komt al snel in de buurt van b.v een Canon 70-300.
    Toch ben ik te vinden voor de voordelen van b.v de electronische zoeker, compactheid en het lagere gewicht van het geheel.
    Het lenzen gamma is voorlopig nog niet erg uitgebreid (zonder tussenringen voor andere merken) maar dat zal wel nog verbeteren in de toekomst denk ik.
    Voor mij mag dit soort camera's wel de klassieke reflexen vervangen al was het maar om de hele ouderwetse spiegel te vervangen dat dateerd uit vervlogen tijden.
    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

  • #2
    Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

    Wat zijn dan wel al die voordelen van zo'n elektronische zoeker tegenover een spiegel/prisma?

    Comment


    • #3
      Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

      Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
      Wat zijn dan wel al die voordelen van zo'n elektronische zoeker tegenover een spiegel/prisma?
      Mechanica is duur om te produceren en zwaarder. Electronica kan voor enkele centen geproduceerd worden en kan automatisch geassembleerd worden terwijl de mechanica met de hand moet ingebouwd worden. Kortom megawinsten voor de producenten en de consument krijgt een wegwerpprodukt in de hand gestopt. De merchandising zorgt er wel voor dat deze laatste het gevoel heeft iets superieurs in handen te hebben.
      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
      Flickr____No place to be

      Comment


      • #4
        Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

        Ik ben het eens met je op bepaalde punten. Zo'n camera heeft op bepaalde punten voordelen ten opzichte van een klassieke dslr. Een evf toont 100% van het uiteindelijke beeld in de viewfinder, iets dat maar weinig dslrs doen.

        Buiten dat zie ik weinig voordelen van zo'n evil camera tov een 5dmII. Het is idd een stuk lichter dan een 5dmII, wat ook normaal is. De 5DmII is weathersealed, is stevig opgebouwd uit een magnesiumalloy legering dat weegt allemaal.
        Als we gaan vergelijken met bvb de 550D is dat verschil al een heel stuk kleiner. Ik heb nog steeds de voorkeur voor een echte dslr, met optische viewfinder. Contrastautofocus van de evils is nog altijd een pak trager als dat van de klassieke dslrs, waardoor de evils minder bruikbaar zijn voor sport en bewegende beelden. Als je gewicht en grootte zo belangrijk vind, waarom zou je dan niet gewoon een xxxD kopen? Dan heb je betere AF, betere ruisprestaties door de grotere sensor en bovendien kan je je lenzen blijven gebruiken!
        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

        Comment


        • #5
          Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

          Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
          Voor mij mag dit soort camera's wel de klassieke reflexen vervangen al was het maar om de hele ouderwetse spiegel te vervangen dat dateerTuit vervlogen tijden.
          Er zijn zoveel dingen die dateren uit vervlogen tijden.
          Bijvoorbeeld dat auto's 4 wielen hebben, tijd om daar wat aan te doen!
          En het moet ook maar eens uit zijn met de gekkigheid om schoenen te dragen, weg met die ouderwetse flauwekul!

          Van een spiegel heb je geen last (jij tenminste niet) en wel voordelen.

          Het enige voordeel van zo'n Panasonic zie ik in de aanpasmogelijkheden voor oude en rare lenzen.
          Last edited by Keeskanon; 2 januari 2011, 18:05.

          Comment


          • #6
            Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

            Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
            Mechanica is duur om te produceren en zwaarder. .
            Wel eens een reflexspiegel vastgehad ? Weegt wel 3 gram.......

            Comment


            • #7
              Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

              Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
              Mechanica is duur om te produceren en zwaarder. Electronica kan voor enkele centen geproduceerd worden en kan automatisch geassembleerd worden terwijl de mechanica met de hand moet ingebouwd worden. Kortom megawinsten voor de producenten en de consument krijgt een wegwerpprodukt in de hand gestopt. De merchandising zorgt er wel voor dat deze laatste het gevoel heeft iets superieurs in handen te hebben.
              Voila! Ik zou het niet beter gezegd hebben

              Comment


              • #8
                Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

                Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                Wat zijn dan wel al die voordelen van zo'n elektronische zoeker tegenover een spiegel/prisma?
                EVF zie je direct het beeld dat je gaat registreren, met tal van informatie, uitvergroten terwijl je door de zoeker kijkt (bv handig bij macro), geen zwart beeld bij lange sluitertijden, beeld word niet verstoord door serieopnamen.. mogelijkheden onbeperkt.
                Voorlopig Reflexen nog met spiegels en pentaprisma maar gaat gegarandeerd weg.
                Zal in de toekomst overbodig zijn.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

                  Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                  Wel eens een reflexspiegel vastgehad ? Weegt wel 3 gram.......
                  Uhu, en die spiegel werkt zeker zonder prisma ? en natuurlijk is er ook geen mechanica om die spiegel van tussen de lens te klappen
                  α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                  Flickr____No place to be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    EVF zie je direct het beeld dat je gaat registreren, met tal van informatie, uitvergroten terwijl je door de zoeker kijkt (bv handig bij macro), geen zwart beeld bij lange sluitertijden, beeld word niet verstoord door serieopnamen.. mogelijkheden onbeperkt.
                    Voorlopig Reflexen nog met spiegels en pentaprisma maar gaat gegarandeerd weg.
                    Zal in de toekomst overbodig zijn.
                    Dat zal allemaal wel, maar ik heb toch nog altijd liever het real-live beeld.
                    De resolutie daarvan is hoger
                    Als ze ooit bvb. een 20Megapixel beeldschermpje in die zoeker steken, dan zal ik het overwegen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

                      Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      EVF zie je direct het beeld dat je gaat registreren, met tal van informatie, uitvergroten terwijl je door de zoeker kijkt (bv handig bij macro), geen zwart beeld bij lange sluitertijden, beeld word niet verstoord door serieopnamen.. mogelijkheden onbeperkt.
                      Voorlopig Reflexen nog met spiegels en pentaprisma maar gaat gegarandeerd weg.
                      Zal in de toekomst overbodig zijn.
                      Moet je eens kijken naar dit :

                      Sony A900 intelligente preview
                      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                      Flickr____No place to be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

                        Vergeet ook niet dat je bij die Panasonic met een onbeschermde sensor zit, tijdens het verwisselen van lens is een ongelukje snel gebeurd en ook stof kan makkelijker zijn weg vinden... Ik ben voorstander van de klassieke reflex, MET het kleine spiegeltje..

                        Edit: vergeet ook niet dat de duurzaamheid van goede mechanica hoger is dan die van elektronische onderdelen
                        Last edited by SimonW; 2 januari 2011, 19:14. Reden: Toevoeging
                        Canon EOS 500D, glas & licht

                        Comment


                        • #13
                          Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

                          Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
                          Moet je eens kijken naar dit :

                          Sony A900 intelligente preview
                          Ok. het kan al, dat wist ik ook.
                          Maar wie in godsnaam, houdt zich bvb. s' avonds op zijn hotelkamer bezig, met op dat kleine schermpje te zitten foefelen om zijn foto's van een daguitstap te optimaliseren, terwijl dat even goed terug thuis op een groot scherm kan?
                          Ik doe liever 's avonds nog een terrasje hoor

                          Comment


                          • #14
                            Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

                            Ha maar dit is geen optimalisatie; maar alleen om aan te tonen dat al die electronische snufjes ook in een klassieke dslr kunnen. Wat je in het filmpje ziet is hoe een foto er zou kunnen uitzien vooraleer je hem definitief getrokken hebt. Je trekt dus eerst een preview en nadien kan je dit resultaat op het scherm aanpassen. bvb diafragma, sluitersnelheid, belichtingscompensatie enz. Je ziet dus hoe je foto verandert naarmate je instellingen wijzigd. Nadien trek je de foto's dus met de veranderingen die je op je schermpje hebt gedaan.
                            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                            Flickr____No place to be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Goed alternatief voor klassieke Reflex

                              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                              Dat zal allemaal wel, maar ik heb toch nog altijd liever het real-live beeld.
                              De resolutie daarvan is hoger
                              Als ze ooit bvb. een 20Megapixel beeldschermpje in die zoeker steken, dan zal ik het overwegen.
                              Indien je geen beeldpixels ziet op je EVF is dat geen enkel nadeel tegenover je optische zoeker. De resolutie is dan niet minder of niet meer en je enige resolutiebeperking is je eigen oog. Met je EVF kan je inzoomen op het bepaald gedeelte dat in focus moet zijn wat handig is bij manueel focussen zoals bij macro of bij objectieven waar manueel focussen handig is bij grotere diafragma's (bv 85mm 1.2).
                              Optische zoekers zijn te beperkt voor manueel te focussen (zelfs met speciale matglazen) en je ziet nooit het echte beeld dat je met je camera ingesteld hebt en dan denk ik aan de eerste plaats aan over of onder belichting, witbalans enz... allemaal dingen die je direct door je EVF ziet.
                              Mag er zeker van zijn dat OVF gaat vervangen worden in de nabije toekomst.
                              Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                              Comment

                              Working...
                              X