Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherptediepte

    Hallo
    Ik heb gisteren heel wat gelezen over hyperfocale afstand en de scherptediepte voor en achter het scherpstelpunt. Dit is allemaal te berekenen met formules maar ik ga in juni naar de MotoGP in Assen kijken. Maar hoe kan ik dan weten vanaf welke en tot welke afstand ik scherpte in mijn foto heb. Hier thuis kan ik dat berekenen als ik bv op 240mm met f 7.1 en mijn onderwerp (de moto) rijdt op zo'n 15m voorbij, zal hij scherp zijn vanaf 14.5m tot 15.5 m. Maar ik kan moeilijk mijn rekenmachine meenemen in de tribune om dat te berekenen?
    Bestaat er iets waardoor je weet hoe je je diafragma en lensbereik moet instellen om de goede scherptediepte te krijgen? Of is dit gewoon uitproberen ter plaatse?

    Alvast bedankt

    Tom
    Last edited by Tom M; 2 januari 2011, 12:33.
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

  • #2
    Re: Scherptediepte

    Bij mijn weten bestaat er zo niets.
    Wat je kan helpen:
    - de wetenschap dat je diafragma volledig open staat op maximale waarde als je niets doet, dus wat je door je zoeker ziet is wat je (qua scherpte) krijgt bij de maximale opening van je diafragma bij dat ingesteld zoombereik
    - (indien je toestel dit heeft): een scherptediepte-controle. Dit is een knop die je kan indrukken en waardoor je diafragma sluit tot de ingestelde waarde. Dan zie je door je zoeker ineens wat er scherp is en wat niet bij het ingestelde diafragma / bereik van je lens.
    - een tabel afprinten met enkele waarden en die meenemen. Zoals je zelf schrijft moet je toch beginnen met een "schatting" van de afstand tot je onderwerp, dus helemaal exact moet je het niet zitten berekenen hé

    Comment


    • #3
      Re: Scherptediepte

      Bedant voor de ractie. Ik heb inderdaad het knopje scherptedieptecontrole op mijn camera, maar als ik daarop duw, wordt het beeld in mij zoeker gewoon met een grijze waas 'overtrokken'. Ook mijn onderwerp krijgt die waas mee. Ofwel doe ik daar iets verkeerd?

      Tom
      Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
      Mijn Website

      Comment


      • #4
        Re: Scherptediepte

        Verschillende antwoorden:

        -Je kan het tabelletje afdrukken
        -Je kan voor allerlei mobile devices een app downloaden en on site gebruiken
        -Ik heb indertijd met de hier bekende Erik Mansvelders een gratis app geschreven voor windows mobile, te downloaden op zijn site
        enz...

        Dpaul
        DPaul - A.FIAP
        D810, nikkors and other stuff

        Comment


        • #5
          Re: Scherptediepte

          Hoi,
          Die grijze waas die je beschrijft is er niet :-)
          Wat er gebeurt is dat , door het verder sluiten van het diafragma, er minder licht binnenkomt (de opening is kleiner hé), dus je zoeker wordt gewoon donkerder. Dat effect wordt sterker naarmate je het diafragma verder dichtschroeft (probeer maar eens op f22 bijvoorbeeld).
          Maar da's gewoon een neveneffect. Waar je écht moet op letten is het scherpteverloop in beeld. Probeer eerst eens met f11 bijvoorbeeld. Dan zou je toch al wat verschil in scherpteverloop moeten zien met vol open diafragma. Natuurlijk speelt ook de afstand tot je onderwerp een rol alsook de brandpuntsafstand.

          Comment


          • #6
            Re: Scherptediepte

            Wederom bedankt voor de antwoorden. Moet je eerst scherpstellen (of zelfs de ontspanknop half inhouden) voordat je die scherptediepteknop gebruikt?
            Dadelijk eens proberen. Ik dacht wel dat die waas zoiets was, maar ik heb niet echt op het scherpteverloop gelet omdat die 'waas' het eerste was wat in het oog sprong

            Bedankt voor de uitleg

            Tom
            Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
            Mijn Website

            Comment


            • #7
              Re: Scherptediepte

              Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
              Hallo
              Ik heb gisteren heel wat gelezen over hyperfocale afstand en de scherptediepte voor en achter het scherpstelpunt. Dit is allemaal te berekenen met formules maar ik ga in juni naar de MotoGP in Assen kijken. Maar hoe kan ik dan weten vanaf welke en tot welke afstand ik scherpte in mijn foto heb. Hier thuis kan ik dat berekenen als ik bv op 240mm met f 7.1 en mijn onderwerp (de moto) rijdt op zo'n 15m voorbij, zal hij scherp zijn vanaf 14.5m tot 15.5 m. Maar ik kan moeilijk mijn rekenmachine meenemen in de tribune om dat te berekenen?
              Bestaat er iets waardoor je weet hoe je je diafragma en lensbereik moet instellen om de goede scherptediepte te krijgen? Of is dit gewoon uitproberen ter plaatse?

              Alvast bedankt

              Tom
              Ik weet niet of je deze al kent, maar hier kun je door wat gegevens in te geven je DOF uitrekenen.

              Maar het belangrijkste is toch wel de ervaring, het kennen van je lenzen...

              Ik ben nog niemand tegengekomen die zijn DOF gaat uitrekenen vooralleer hij gaat fotograferen op een paar landschapsfotografen na.

              En met de afstanden waarop je gaat zitten bij de race zul je van dit verschijnsel gene last hebben, of je zou op extreem korte afstand moeten mogen komen....Maar dan moet je gaan uitzoomen waardoor de DOF weer groter wordt etc...

              Normaal knijp je de lens zowiezo al een beetje dicht om de beste scherpte te verkrijgen en door dit te doen heb je al een grotere DOF...vb 300mm op f6.4 op +-20 meter geeft je een DOF van +-1 meter.

              Als je in de pit mag komen en close-ups of details gaat vastleggen werk je met kortere lenzen die een veel grotere DOF hebben dan de tele's...vb 24mm op f5.6 op 3 meter afstand geeft je een DOF van +-4.5 meter

              Niks van aantrekken en veel foto's maken, ....hier leer je het meeste mee.
              Groetjes
              ----JO

              Comment


              • #8
                Re: Scherptediepte

                Bedankt Jo!
                Die site kende ik inderdaad al, maar zoals ik al zei: die ga ik niet bij me hebben in Assen in de tribune. Maar zoals je zegt, gewoon proberen zal de boodschap zijn. En waarschijnlijk zal ik zeker niet dicht in de buurt van de moto's kunnen komen. Maar ik neem mijn kitlens (18-55) ook gewoon mee, je weet maar nooit he
                Ik ga eerst eens een paar keer naar Zolder gaan zodra ik mijn 70-300 lens heb om hem uit te proberen.

                Nogmaals bedankt

                Tom
                Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                Mijn Website

                Comment


                • #9
                  Re: Scherptediepte

                  Het practische nut van DOF berekeningen is, voor niet statische fotografie (studio), zo goed als nihil. Tegen de tijd dat je opgehouden hebt met je DOF berekeningen te klooien is de "fotografische situatie" die je wil vastleggen al veranderd of voorbij ... en dan kan je opnieuw beginnen etc etc ..
                  JMHO

                  Comment


                  • #10
                    Re: Scherptediepte

                    Inderdaad. Maar zoals eerder gezegd als ik op zulke afstanden en op 250mm brandpunt fotografeer, heb ik 1m speling. Daarbinnen zou ik het onderwerp toch scherp moeten hebben denk ik.

                    Tom
                    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                    Mijn Website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Scherptediepte

                      Ik denk dat je thuis gemakkelijk kunt berekenen of uitproberen welke scherptediepte je kunt verwachten bij welke lens. Op circuit zou ik dan proberen om bij f 11 of 16 te blijven, en dan scherpstellen op een bepaald punt (een paal of bord of zoiets) en afdrukken op het moment dat de piloot daar is. Dat zal ook wel oefening vragen natuurlijk. Maar ik denk dat je op die manier meest kans op succes hebt. En met f 11-16 zou je dan toch moeten voldoende marge hebben. Ook misschien vooraf enkele proefopnamen maken om de sd te kontrolleren. Succes ermee.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Scherptediepte

                        Bedankt! Maar je zou dus geen pannig foto's maken? Ik ga wel, als ik mijn 70-300 lens eindelijk heb, eens naar een circuit om daar als een uit te proberen. Niet dat ik in Assen nog alles ga moeten proberen. Dan is de dag misschien om eer dat ik het kan

                        Tom
                        Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                        Mijn Website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Scherptediepte

                          Op de tribunes van het circuit in Assen zit je toch al snel 30-40 m ( onder op de tribune) of nog verder ( boven op de tribune) vanaf de baan. Bij dergelijke afstanden heb je toch al wat meer scherptediepte denk ik.

                          Tijdens de Superbike races vorig jaar zat ik op de tribune net voor de GT bocht.
                          Ik had toen (bij zonnig weer) Iso 800 ingesteld.
                          De meeste foto's heb ik gemaakt bij f 9 tot f 11, een sluitertijd van 1/1000 . Logisch dat AF was ingeschakeld.

                          Waar je vooral rekening mee moet houden is het hekwerk tussen tribune en de baan !! Vooral als je onder op de tribune zit. Dat hekwerk wil nog wel eens in beeld komen
                          Je hebt ( tegen die tijd) een 70-300 mm lens, kun je beter wat hoger op de tribune gaan, daarvoor moet je wel erg vroeg aanwezig zijn. OF tegen het hekwerk gaan staan, heb je daar geen hinder meer van.

                          Ivm dat hekwerk probeerde ik af te drukken tussen 2 palen in.( lukte niet altijd)
                          Zodra de rijders de bocht om kwamen drukte ik de ontspanknop half in en bewoog de camera mee met de rijder(s).
                          Wanneer de rijder(s) op het vooraf gekozen punt waren/was drukte ik af.
                          Bij een sluitertijd van 1/1000 staat alles er scherp op.
                          Een andere mogelijkheid is om met bv 1/125 af te drukken. Als je goed meebeweegt met de motor staat die er scherp op en is de achtergrond wazig.

                          Je zegt dat je naar Zolder wil gaan zodra je de de 70-300 mm lens hebt. Een goede plaats om wat dingen uit te proberen.
                          Succes daarmee.

                          Frans
                          Nikon D5000 + Nikor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G ED VR II

                          Comment


                          • #14
                            Re: Scherptediepte

                            Ik zit in de tribune bij de GT bocht. Dus in die hoge tribune in de S-bocht. Daar zijn, dacht ik, geen hekken en daar rijden ze "niet zo snel" dus wou ik daar mijn foto's proberen te maken. Ik zit op rij 4, dus das ook nog goed vooraan ook. Vorig jaar zat ik op het recht stuk, net na de finish, daar had je altijd hekken voor je. Toen had ik ook nog maar mijn compactje, dus veel foto's heb ik niet. Jaar ervoor zat ik op stekkenwal, dat wel wel goed, daar vierde Rossi toen zijn 100ste overwinning. Stilstand Rossi kunnen fotograferen gebeurt niet veel, ik had dus toen geluk Ook ben ik 's morgens rond 8u daar, dus kan ik in de trainingen al oefenen.
                            Ik heb ondertussen mijn 70-300 lens in bezit sinds enkele dagen. Nu alleen nog eens een dag uitzoeken om naar Zolder te gaan. Al zullen die auto's niet de snelheid van de motoren halen, maar zal toch wel een goede oefening zijn.

                            Kan je me eens een paar voorbeelden van je foot's laten zien? Stuur maar mail of PM.

                            Bedankt voor de ractie!

                            Tom
                            Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                            Mijn Website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Scherptediepte

                              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                              Het practische nut van DOF berekeningen is, voor niet statische fotografie (studio), zo goed als nihil.
                              JMHO
                              in dit geval lijkt me dat toch iets groter dan nihil. TS zit op een vast plaats, als hij een beetje een deftige lens heeft kan hij de afstand tussen hem en de bocht aflezen op de bovenkant van zijn lens na focussen. Dat kan gerust gebeuren op een moment waarop er niks gebeurt. Eventjes op het tabelletje piepen en TS kan de rest van de wedstrijd foto's maken waarvan hij heel zeker is van zijn scherptediepte.

                              Als je contstant van brandpunt en positie verandert wordt het wel direct een pak moeilijker.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X