Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

keuze toestel licht-donker contrast

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • keuze toestel licht-donker contrast

    Ik ben op zoek naar een toestel voor professioneel / privé gebruik.

    Voor het professionele gebruik wil ik foto's nemen van lichtmasten en lichtballonnen die we verhuren. Vorige week leverden wij bv de lichtmasten bij het veldrijden in Diegem. ( zie http://www.locquet.com) Ik zou in de toekomst sfeerfoto's willen maken bij dergelijke activiteiten.

    Hiervoor zoek ik dus een toestel dat in donkere omstandigheden een foto kan nemen waar een lichtmast of lichtballon goed op te onderscheiden is.

    Voor het privé gebruik wil ik foto's kunnen nemen indoor met minder lichtinval.
    Wat ik ook wil is de mogelijkheid om heel snel een foto te nemen van de kinderen.
    Met onze huidige compact duurt dit vaak te lang.

    Ik heb een latente interesse in fotografie maar enkel ervaring met compact toestellen.
    De interesse is er maar de tijd om een cursus te gaan volgen niet.

    Ik twijfel aan een instapmodel dslr of iets als de canon powershot g12.
    Geen specifieke voorkeur voor een bepaald merk DSLR.
    Wanneer ik een DSLR neem wil ik hier meteen mee aan de slag kunnen zonder steile leercurve. De mogelijkheden wil ik wel verder ontdekken op reis
    Budget: < 1000 €

    adviseren jullie hiervoor een compact of een dslr, welk instapmodel dslr raad je aan?

  • #2
    Re: keuze toestel licht-donker contrast

    Hallo,

    eerst en vooral: heel verstandig dat je 'n degelijk toestel wil kopen. Dat noem ik nu nog eens een goed voornemen voor het nieuwe jaar

    Maar ik vrees dat je je iets meer de vraag zal moeten gaan stellen welk lens/lenzen je zal moeten kopen, i.p.v. welke body. Er zit natuurlijk wel een beetje verschil op de body's, maar lenzen zijn toch de belangrijkste factor op dat vlak.
    Kwaliteitslenzen jagen de aankoopprijs natuurlijk direct de hoogte in, maar ik denk dat het beter is ietsje te besparen op de body, om dan meer budget over te houden voor 1 of meer degelijke lenzen.

    Als je dan toch spreekt over professioneel gebruik, is het dan niet verstandiger om het toestel op naam van uw bedrijf te kopen? Aftrekbare BTW, onkosten en dergelijke meer? Ook dat vergroot natuurlijk aanzienlijk uw budget...

    Wat die stijle leercurve betreft... Maak je geen illusies, die zal er sowieso zijn, tenzij je èèn van de uitzonderlijke natuurtalenten bent die direct goeie foto's maakt.

    Wat betreft de keuze tussen DSLR of "de betere compact", dan kan ik enkel aanraden een DSLR aan te schaffen. Je geeft zelf aan dat de interesse er wel is en zo. Dus ik vrees dat je na niet afzienbare tijd toch spijt zal krijgen g`ۏn DSLR te hebben gekocht. Wat jou dan alsnog een pak meer zal kosten als je uiteindelijk wil overschakelen.

    De keuze van het merk is denk ik vrij persoonlijk. Er zijn 2 heel grote spelers op de markt, zijnde Canon en Nikon. Veel Nikonmensen zweren bij Nikon, en veel Canonmensen zweren bij Canon. Er zijn er ook die een overstap maken na een aantal jaren (in beide richtingen).
    Ik denk dat ze qua kwaliteit echt wel aan elkaar gewaagd zijn en dat de prijsverschillen voor vergelijkbaar materiaal niet zo ver uiteen liggen.

    Misschien is het geen slecht idee om eens te gaan grasduinen in de categorieën Fotojournalistiek & Evenementen en Sport en daar eens te kijken naar de foto's die het diichtst benaderen wat jij wil gaan doen, en daar kijken welk materiaal er gebruikt wordt (1 foto zegt meer als 1000 woorden, hé )

    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: keuze toestel licht-donker contrast

      Houd in ieder geval ook rekening met de aanschaf van een statief. Ik vermoed toch dat die lichtmasten (in volle actie) fotograferen onder avondfotografie valt. Lees de 'regels' van Black B@ndit inzake avond- en nachtfotografie.

      En voor binnen zijn een lichtsterke lens en eventueel een externe flits soms wel nodig voor haarscherpe foto's.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: keuze toestel licht-donker contrast

        Oorspronkelijk geplaatst door vinux Bekijk bericht

        Wanneer ik een DSLR neem wil ik hier meteen mee aan de slag kunnen zonder steile leercurve. De mogelijkheden wil ik wel verder ontdekken op reis
        Budget: < 1000 €

        adviseren jullie hiervoor een compact of een dslr, welk instapmodel dslr raad je aan?
        Eeen DSRL natuurlijk, maar een leercurve is echt onvermijdelijk, wat is het probleem daarmee?
        Direct aan de slag kan altijd...je hebt alleen meer missers .

        Comment


        • #5
          Re: keuze toestel licht-donker contrast

          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
          Hallo,
          Maar ik vrees dat je je iets meer de vraag zal moeten gaan stellen welk lens/lenzen je zal moeten kopen, i.p.v. welke body. Er zit natuurlijk wel een beetje verschil op de body's, maar lenzen zijn toch de belangrijkste factor op dat vlak.
          Kwaliteitslenzen jagen de aankoopprijs natuurlijk direct de hoogte in, maar ik denk dat het beter is ietsje te besparen op de body, om dan meer budget over te houden voor 1 of meer degelijke lenzen.
          Ik overweeg volgende kits:
          Canon Eos 1000D + 18-55mm IS + 55-250mm IS
          of
          Nikon D3100 + 18-55mm VR + 55-200mm VR

          Zijn er lenzen die beter geschikt zijn voor hetgeen ik beschreef?


          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht


          Misschien is het geen slecht idee om eens te gaan grasduinen in de categorieën Fotojournalistiek & Evenementen en Sport en daar eens te kijken naar de foto's die het diichtst benaderen wat jij wil gaan doen, en daar kijken welk materiaal er gebruikt wordt (1 foto zegt meer als 1000 woorden, hé )

          mvg,
          Bart
          ik vind niet meteen foto's die coveren wat ik wil gaan maken. Al de sportfoto's zijn close ups van de sporter waar ik meer een overzicht foto wil maken waar ook mijn materiaal mee opstaat.
          bedankt voor de reactie.

          Ik ga wel eens in een shop binnenspringen waar ik wat toestellen kan vastnemen...
          Waar kan dat in regio Waregem, Deinze, Gent, Kortrijk?
          Ik vond al art & craft in Gent maar passeer daar niet zoveel, zijn er winkels in deze regio waar jullie goede ervaring mee hebben?

          Comment


          • #6
            Re: keuze toestel licht-donker contrast

            Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
            Eeen DSRL natuurlijk, maar een leercurve is echt onvermijdelijk, wat is het probleem daarmee?
            Direct aan de slag kan altijd...je hebt alleen meer missers .
            Ik wil graag experimenteren maar geen toestel waar ik niks mee kan zonder eerst uren te moeten studeren...

            Comment


            • #7
              Re: keuze toestel licht-donker contrast

              Je sprak ook over een canon G12.
              Zeer goed toestel vind ik voor zijn doel.
              Maar ik wou het over de leercurve hebben.
              Tussen een SLR en de G12 zal er niet veel verschil zijn omdat de G12 qua instellingen zeer dicht aanloopt bij een SLR.
              Voor jou toepassing zou ik eerder gaan voor een Canon Eos 550D + EF-S 18-55 IS + 55-250 IS Kit a rato 950 euro btw inc.
              Reden is de beter iso prestaties van de 550D die je echt nodig zal hebben savonds.

              Daar moet nog een statief bij +- 200 euro toch voor een goed vast statief (geen plastieke bucht).

              Maar als extra zou ik ook een lichtsterke lens 50mm F1,8 (90 euro +-) aanraden of indien je iets beter wil de 50mm F1,4 (350 euro +-)
              Die laatste lenzen zijn handig om in donker situaties uit de hand te werken en ook je scherptediepte klein te houden waardoor de achtergrond wazig zal worden wat commercieel voor jou mooier fotos zal maken denk ik.

              Dan moet je er nog mee leren werken natuurlijk ook
              Lees de handleiding op zijn minst 5 keer goed door en je komt al een heel eind ver.
              Ondertussen oefen je wat in de handleiding staat.
              Kom eens naar een treffen van de leden hier en je zal veeeeeeeeel leren van de anderen ook.(der zitten veel babbelaars tussen hier )

              Plaats een paar van je fotos hier op het forum en we gaan je wel verder helpen ook om nog beter fotos te maken.
              Wil je het direct allemaal kennen, dan is het volgen van een cursus ook een goede start.
              Maar het zal vooral op veel oefenen aankomen om professioneel oogende productfotos te maken en beetje geduld ook want een goede productfoto is eigenlijk een scene dat je naar je hand moet zetten toch e (in jou geval toch)

              Comment


              • #8
                Re: keuze toestel licht-donker contrast

                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Je sprak ook over een canon G12.
                Voor jou toepassing zou ik eerder gaan voor een Canon Eos 550D + EF-S 18-55 IS + 55-250 IS Kit a rato 950 euro btw inc.
                Reden is de beter iso prestaties van de 550D die je echt nodig zal hebben savonds.
                Daar moet nog een statief bij +- 200 euro toch voor een goed vast statief (geen plastieke bucht).
                Deze had ik ook al overwogen maar als ik daar nog eens alle media, extra batterij, draagtas, statief ga gaan bijrekenen kom ik toch wel al aan stuk boven mijn (psychologisch) budget. Je argument van de iso prestaties is wel te overwegen natuurlijk, ik ga eens kijken waar ik uitkom.


                Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
                Maar als extra zou ik ook een lichtsterke lens 50mm F1,8 (90 euro +-) aanraden of indien je iets beter wil de 50mm F1,4 (350 euro +-)
                Die laatste lenzen zijn handig om in donker situaties uit de hand te werken en ook je scherptediepte klein te houden waardoor de achtergrond wazig zal worden wat commercieel voor jou mooier fotos zal maken denk ik.
                Dan moet je er nog mee leren werken natuurlijk ook
                Lees de handleiding op zijn minst 5 keer goed door en je komt al een heel eind ver.
                )
                Ik ga eerst eens starten met de kitlenzen denk ik en daarmee leren werken.
                Als ik dan begin te merken dat ik de skills heb om extra materiaal aan te schaffen zie ik dan wel weer wat ik zou kunnen gebruiken...
                Bedankt voor de adviezen

                Comment


                • #9
                  Re: keuze toestel licht-donker contrast

                  Oorspronkelijk geplaatst door vinux Bekijk bericht
                  Ik wil graag experimenteren maar geen toestel waar ik niks mee kan zonder eerst uren te moeten studeren...
                  De meeste camera's hebben een mode voor point & shoot, maar dat pakt toch vaak niet uit zoals je wil.
                  Volautomatisch altijd een goeie foto? Kan met een kompakkie voor 80% maar met een rfelex maar 40%, je zit dan vast aan de scene modes.

                  Comment


                  • #10
                    Re: keuze toestel licht-donker contrast

                    Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                    De meeste camera's hebben een mode voor point & shoot, maar dat pakt toch vaak niet uit zoals je wil.
                    Volautomatisch altijd een goeie foto? Kan met een kompakkie voor 80% maar met een rfelex maar 40%, je zit dan vast aan de scene modes.
                    Waarom zou de kans op een goede foto kleiner zijn bij een reflex dan bij een compact? Ik ben van mening dat een dslr altijd minstens even goede foto's neemt als een compact en betere als je er iets van kent.
                    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: keuze toestel licht-donker contrast

                      Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
                      Waarom zou de kans op een goede foto kleiner zijn bij een reflex dan bij een compact? Ik ben van mening dat een dslr altijd minstens even goede foto's neemt als een compact en betere als je er iets van kent.
                      meer kans op focusfouten...of nee, meer kans dat de focusfouten opvallen door de grotere sensor.
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment

                      Working...
                      X