Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dringend hulp gevraagd!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dringend hulp gevraagd!

    zaterdag geeft een vriendin van me een groot verjaardagsfeest en ze heeft me gevraagd om de “fotograaf” uit te hangen. Ik vond het de perfecte gelegenheid om m'n camerabehendigheid te verbeteren. helaas ben ik nog maar een groentje in het vak. Soms heb ik niet het gevoel volledige controle te hebben over m’n toestel. Daarmee vroeg ik me af of iemand zo vriendelijk zou willen zijn om me wat op weg te helpen, dat zou fantastisch zijn, dan kan ik haar tenminste een waardig aantal foto’s schenken en zelf ook volkomen genieten van het maken ervan!
    misschien eerst wat praktische informatie; ik ben de trotse bezitster van de canon eos500d, 18-55mm en 55-250mm
    dit alles vindt plaats in een zaal, ik weet eigenlijk niet echt wat te verachten qua belichting en hoe ik mijn camera het beste instel naargelang de situatie... dus alle tips zijn welkom!
    alvast hartelijk dank!!

  • #2
    Re: dringend hulp gevraagd!

    Heeft u een opzetflitser ? dus niet de pup-up flitser van uw toestel, gebruik deze dan zeker.
    Kijk of het plafond niet te hoog is en richt deze in 45° of 60° naar dat plafond(deze moet dan wel wit zijn).
    In zalen is er natuurlijk kunstlicht, let op uw witbalans, stel deze ter plaatse eerst juist in door enkele testopnames.
    eigenlijk heb je voor binnen een snelle lens nodig , dus met een groot diafragma, ik vermoed dat u deze niet heeft, stel dan de camera op sluitertijd-prioriteit en stel deze op 1/60 , zo voorkomt u alvast dat niet alle foto's bewogen zijn.
    Stel de ISO op automatisch maar zet een maximum op 800 of 1000
    Gebruik je toch de pup-up flits , verzacht het licht dan door een stukje papier er voor te houden, het klinkt belachelijk maar test dit maar eens, de foto's zien er al stukken beter uit.
    En laad alle batterijen goed op.
    Veel succes en geen stress.

    Comment


    • #3
      Re: dringend hulp gevraagd!

      Die trick met papiertje is idd handig als je geen opzetflits hebt.
      Ik zou em wel met een stukje tape vastkleven op je toestel en wel zo dat het papiertje NIET tegen de flits hangt. Laat je papiertje liever wat bol staan.
      Zo word em nog veel zachter.

      Best voordien ook al vragen om veel licht te voorzien. In de privesfeer kom je al een heel eind met 2 uplighters.

      Blijf altijd minstens 1 meter van personen weg, je zal problemen met perspectief zo zeker niet hebben. Niemand staat graag met een dikke kop of dikke poten op een foto en als je te dicht komt ga je dat effect zeker hebben.

      Als je weet hoe je fotos moet verwerken van RAW naar JPG, schiet dan ZEKER in RAW, zal je veel fouten in witballans eenvoudig helpen oplossen bij de nabewerking.
      Het maakt dan ook niet echt veel meer uit op wat je witballans in gesteld staat op je toestel.
      Indien je in JPG schiet, stel dan zeker je witballans goed in op je toestel !!

      Doordat je flits niet zo krachtig is, hou de afstand tussen minstens 1,5 meter en 4 meter at max tov personen.

      Als je "groepsfotos" moet nemen van 2 of meer personen en je wil flitsen, zorg dan dat ze +- op 1 lijn staan (anders zal je overbelichting krijgen op mensen die te dicht staan. aka doodflitsen)

      Om de mensen niet teveel te storen en de sfeer van het feestje te houden is het eerder aan jou om een goede plaats te zoeken. Probeer poseren te vermijden muv formele zaken als die al zullen voorvallen.

      Have fun

      Comment


      • #4
        Re: dringend hulp gevraagd!

        Om het een beetje naar behoren te vervullen is een externe flitser onmisbaar, liefst een krachtig exemplaar dus 580 EX, dan kan je zonder meer bouncen recht naar boven en hou je het witte kaartje uitgetrokken voor levendige oogjes te krijgen.

        Camera op manueel snelheid met je 18 55 1/60 ste
        Diafragma op 4,5 of 5,6
        ISO op 400
        Flits 580 EX op ETTL

        Als je dat kan bekomen is er geen probleem om correct belicht beelden te krijgen, ik zou dan nog wel in RAW werken, dat is iets wat je trouwens altijd mag doen.
        En bij gebruik van de 580 zorgen voor een tweede set batterijen en een lader op het feest. Je moet rekenen dat je door het bouncen veel licht gebruikt en je na een 150 tot 170 foto' best nieuwe vers geladen batterijen in de flits stopt.

        De flits kan je ook wellicht ergens gaan huren, of misschien zelfs lenen bij een bevriende collega.

        Succes ...
        MVG, Jeff C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: dringend hulp gevraagd!

          Dank, voor de tips
          Heb het er al bij al goed vanaf gebracht, was best wel spannend allemaal ^^
          De jarige was uiteindelijk heel tevreden over het resultaat... Persoonlijk vind ik dat er nog veel werk aan is, maar hé oefening baart kunst!

          Comment

          Working...
          X