Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotoshoot.. hoe eraan beginnen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotoshoot.. hoe eraan beginnen?

    hallo,

    Ik ben nog beginnende hobby fotograaf en zou heel graag eens een shoot doen van mijn vriendin.
    Deze shoot zou ik bij haar thuis nemen in een atelier waar ze grasmaaiers, tractors en dergelijke herstellen.
    Mijn vraag is hoe ik precies moet beginnen om een shoot te doen?
    Ik heb wel geen belichting enzo. (wel is er veel licht in de atelier door daglicht en eventueel tl lampen.)
    In het magazijn zou ik ook een paar shoots doen, maar daar is er weer veel minder licht. (enkel tl lampen).
    Ik heb een canon eos 500D ter beschikking met een lens 18-135mm. Veel accessiores heb ik niet. (enkel een uv filter en zonnekap en dat is ook al )
    Op welke stand zou ik het beste werken om een shoot te nemen zonder belichting? Ik wil graag duidelijke en scherpe foto's. Later zou ik 1 van de foto"s laten vergroten.
    Alle tips zijn welkom! Zal ze zeker kunnen gebruiken!

    Gr Steffers.

  • #2
    Re: fotoshoot.. hoe eraan beginnen?

    Bepaal eerst eens de rol van je vriendin: monteur, klant oid.. Dan ga je hier de kleding en andere attributen bij zoeken en uitdenken welke poses en waar. Dan eens kijken wat je camera op die plaatsen presteert en eventueel dan verbeteren en dan aan je vriendin gaan vertellen wat je van haar wil.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: fotoshoot.. hoe eraan beginnen?

      vooral monteur..
      Is een shoot doenbaar zonder belichting (enkel interne flitser en daglicht?)
      en op welke stand zou ik het best schieten? portret, Manueel,...?

      Comment


      • #4
        Re: fotoshoot.. hoe eraan beginnen?

        Ik zou het je niet kunnen vertellen, maar jij kunt het meten of het met alleen omgevingslicht kan. Ik zou geen pop-up gflits gebruiken.

        Gewoon camera in A, dan kun je kiezen welke scherptediepte je wil en dan kijkwen hoe de sluitertijd uitvalt en eventueel de iso verhogen.

        Ga gewoon oefen op een grasmaaier, is die goed, zet dan je vriendin erbij.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: fotoshoot.. hoe eraan beginnen?

          zal ik proberen!
          bedankt voor de tips alvast!

          meer tips welkom!

          Comment


          • #6
            Re: fotoshoot.. hoe eraan beginnen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Steffers Bekijk bericht
            Ik heb wel geen belichting enzo. (wel is er veel licht in de atelier door daglicht en eventueel tl lampen.)
            als je daglicht en TL licht samen gebruikt, krijg je menglicht... een heel vies kleurtje...

            zet TL licht overal uit waar je werkt, en tracht met bestaand licht te werken. Eerst licht herkennen... Als je licht te kort komt, moet je het maken, ga dan eens in het strobist forum gaan kijken (sticky)
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: fotoshoot.. hoe eraan beginnen?

              TL is een groot probleem omdat die lampen onzichtbaar 100 keer per seconde aan en uit gaan. Van volle sterkte tot bijna halve kracht (nagloeien van fosfor).
              Straf van al is dat ALLE lampen in heel het atelier dat gelijktijdig doen als ze op 1 lichtkring staan.
              Voor de mens is dat geen probleem, wij zien dat niet, maar je camera zal dat echt niet leuk vinden.
              Je lichtmeting komt in problemen, en met snelle sluitertijd kan het zijn dat je net dan je sluiter open hebt als het licht meest zwak is.
              Je krijgt dus een heel onbetrouwbare situatie qua licht.
              Uitzondering zijn TL systemen met electronische ballast zoals spaarlampen bv.
              Tis niet zo dat het een ramp is hoor, maar als je een reeks fotos hebt zal je toch wisseling zien in lichtsterkte. Onbetrouwbaar dus.
              Daarom dat we allemaal flitsen gebruiken of difuus buitenlicht.
              De ingebouwde flits kan je gebruiken maar das dan weer nie zo eenvoudig om echt goei fotos te hebben. Beter is em helemaal niet te gebruiken.
              En zoals hier al gezegd: licht mengen = dikke problemen zoeken, hou het bij 1 soort lichtbron.

              Opnames maken zonder flits kan ook maar het zal je model echt geen goed doen.
              Vooral de oogkassen en de hals krijg je dan bijna niet goed belicht en gaan donker en grauw zijn. Precies of je ze een pak slaag gegeven hebt

              Zie je een flits aankopen niet direct zitten, werk met een krachtige halogeenlamp (1000watt) zo van die lampen da ze op bouwwerven hebben bv.
              Zet die gewoon een dikke meter +- rechts naast jou en richt lichtjes van uit de hoogte op je model.
              Bekijk goed haar gelaat, je zal nu een donkerder deel zien aan de andere kant.
              Om dat probleem op te lossen gebruik je een wit vlak (bv isomoplaat) om het licht van de lamp te reflecteren op het gezicht van je model aan de donkere kant.
              De isomoplaat zet je dan net buiten beeld naast je model of je laat iemand anders de plaat vasthouden.
              Let ook vooral hoe de schaduw er uit ziet onder en naast de neus.
              Beetje met de richting en plaats van lamp schoffelen en zien wat effect dat maakt op je model.

              Voor je lens zou ik zeker nooit onder de 50mm +- zoom instelling gaan.
              Dus werken in het bereik 50 tot 135 in jou geval (reden is vervorming en perspectief)

              Vergeet ook niet je witballans in te stellen

              Zet je toestel op A mode en kies een waarde rond de F4 tot F11 maximaal.
              Hoe hoger het F getal hoe trager je sluitertijd (dus meer kans op bewogen foto)
              Maar hoe hoger de F, hoe meer diepte je in de foto zal krijgen.
              Tis dus een beetje de ballans dat je moet maken welke waarde je best zal vinden.

              En dan vooral veeeeeeeel veeeeeeel proberen en goed evalueren.
              Zo van... ik heb nu die F waarde, wat bereik ik ermee.

              Zitten je sluitertijden te laag, dan heb je 2 opties:
              - meer lampen / feller lamp.
              - lamp dichter bij je model zetten.

              Met halolampen zal je ook een redelijk contrastrijk licht hebben wat niet zo gesmaakt wordt.
              Weer 2 opties:
              - licht difuus maken door op bv een halve meter van de lamp een vel wit papier op te hangen (tafelpapier bv) Knip dit wel mooi rond of in een vierkant want je zal dat zien in de ogen als "catch lights".
              - bouncen tegen een groot wit vlak (bv witte muur)
              Je richt de lamp dus op de muur en je model kijkt naar de reflectie in de muur.

              Tzijn allemaal foefelconstructies maar het kost niets en je kan er met wat oefening toch redelijke fotos mee maken.

              Veel beter is natuurlijk een studioflits met een paraplu op of een softbox.
              Je hebt dan veel meer controle over het licht en de kracht van het licht is veeeeeele malen groter dan je 1000watt lamp.

              Voor je model neem je best kledij die eerder eenvoudig is, ik bedoel hiermee niet te veel tierlantijntjes of bedrukte t-shirts of zo. Fele kleuren zijn geen probleem. Wel kleuren laten aansluiten of contrasteren bij haar haar / huid en oogkleur.

              En zorg dat haar haar op zijn minst gekamd is en de kledij stof/pluche-vrij.

              Ook een poederdoos is een MUST HAVE!!! (foundation dus)
              Breng die zachtjes aan op het gelaat en neus om blinkende reflecties tegen te gaan.
              Vooral de neus is hier de boosdoener waar je moet op letten.

              Er zijn nog veel tricks met oogschaduw, lipstift, rouge etc om het allemaal nog beter te maken maar ik denk dat je dat deel beter aan je vriendin zelf overlaat

              Pfff, ik zit ier al bijna aan een heel cursus LOL.
              Vooral veel veel oefenen en proberen dus.

              Comment


              • #8
                Re: fotoshoot.. hoe eraan beginnen?

                Je kan ook flitsers gaan huren hé, en eerst wat ervaring opdoen of een workshop volgen lijkt me ook geen slecht idee. Den atelier zou ik niet gebruiken, als je dan toch een shoot wil doen van je vriendin, dan lijkt een normale buitenshoot met wat inflitsen het meest haalbare.

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: fotoshoot.. hoe eraan beginnen?

                  xafke bedankt voor je hele curusus
                  met dit kan ik al weer wat verder!

                  Gr

                  Comment


                  • #10
                    Re: fotoshoot.. hoe eraan beginnen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    Je kan ook flitsers gaan huren hé, en eerst wat ervaring opdoen of een workshop volgen lijkt me ook geen slecht idee. Den atelier zou ik niet gebruiken, als je dan toch een shoot wil doen van je vriendin, dan lijkt een normale buitenshoot met wat inflitsen het meest haalbare.

                    MVG, Jeff C.
                    Ik volg hierin.
                    Xafke doet je hier een hele goeie dienst met een resem aan tips... maar eerlijk... ik denk dat zoals "Digipics" zegt dat je misschien eerst beter oefent in minder moeilijke omstandigheden, want ik vrees als je je direkt in dat avontuur zal storten, je ergens teleurgesteld kan zijn. Soit, je kan er ook veel van leren... maar je vriendin zal er wel wat van verwachten...
                    www.brunodyserinck.be
                    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

                    Comment

                    Working...
                    X