Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zonsverduistering op 04/01/2011

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • zonsverduistering op 04/01/2011

    Heeft iemand tips of een link naar een site die goede uitleg verstrekt?

    Ikzelf had gedacht om voor de eerste keer interval te gebruiken op mijn D200, dan loop ik geen risico op oogbeschadiging, zelfs met een opkomende zon. Eerst rustig scherpstellen en dan alles op automaat laten draaien...

    Probleem zou dan mijn belichting zijn: op A met f8 zal bij het opkomen van de zon mijn sluitertijd waarschijnlijk te lang zijn, daarna verkorten naar aanvaardbare niveaus om weer langer te worden naarmate de zon meer verduistert (denk ik).
    Weet iemand hoe je dit kan oplossen?
    Luc Crul
    http://www.flickr.com/photos/luccrul/
    Nikon D7000

  • #2
    Re: zonsverduistering op 04/01/2011

    Misschien wordt je in dit topic iets wijzer: zonsverduistering-04-01-2011
    Vriendelijke groet,

    Jos

    Comment


    • #3
      Re: zonsverduistering op 04/01/2011

      Oorspronkelijk geplaatst door luccrul Bekijk bericht
      Heeft iemand tips ?
      camera thuis laten of eventueel foto's maken van de toeschouwers en gewoon van de zonsverduistering genieten!! dit is een uniek gevoel. Laat anderen maar foto's maken, voor je het weet is het gepasseerd en heb je heel de tijd met je camera bezig geweest... Been there...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: zonsverduistering op 04/01/2011

        ik heb die volledige zonsverduistering gezien in het noorden van Frankrijk; in '99 geloof ik, zonder fototoestel bij me. En 't was echt de moeite waard, zelfs met enkele uren file op de terugweg.
        Ik zou nu ook willen genieten, met 1 toestel op statief en interval zo afgesteld dat om de paar minuten een foto genomen wordt, met bracketing heb ik reeds uitgepluisd en met mijn oude D70 bij de hand om los te fotograferen.
        Eigenlijk hoop ik op een beetje ochtendmist, kwestie van direct in de opkomende zon te durven fotograferen.
        Luc Crul
        http://www.flickr.com/photos/luccrul/
        Nikon D7000

        Comment


        • #5
          Re: zonsverduistering op 04/01/2011

          Oorspronkelijk geplaatst door luccrul Bekijk bericht
          ik heb die volledige zonsverduistering gezien in het noorden van Frankrijk; in '99 geloof ik, zonder fototoestel bij me. En 't was echt de moeite waard, zelfs met enkele uren file op de terugweg.
          Ik zou nu ook willen genieten, met 1 toestel op statief en interval zo afgesteld dat om de paar minuten een foto genomen wordt, met bracketing heb ik reeds uitgepluisd en met mijn oude D70 bij de hand om los te fotograferen.
          Eigenlijk hoop ik op een beetje ochtendmist, kwestie van direct in de opkomende zon te durven fotograferen.
          Jamaar, de zon beweegt hoor. (al is het de aarde die ronddraaid). Als je je toestel op een statief monteert dan is de zon na een paar minuten (mischien seconden naargelang het aantal mm) uit het beeld verdwenen. Of je moet een statief met volgmotor hebben zoals sommige telescopen.
          Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

          Comment


          • #6
            Re: zonsverduistering op 04/01/2011

            Niet te vergeten dat het bijhoorlijk warm kan worden binnenin je fototoestel als je het constant op de zon gericht houdt.

            Comment


            • #7
              Re: zonsverduistering op 04/01/2011

              iemand enig idee waar er van die zonnebrilletjes te koop zijn.
              Al doende leert men...

              Flickr

              Comment


              • #8
                Re: zonsverduistering op 04/01/2011

                Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                iemand enig idee waar er van die zonnebrilletjes te koop zijn.
                hier bijvoorbeeld...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: zonsverduistering op 04/01/2011

                  Oorspronkelijk geplaatst door Erven Bekijk bericht
                  Jamaar, de zon beweegt hoor. (al is het de aarde die ronddraaid). Als je je toestel op een statief monteert dan is de zon na een paar minuten (mischien seconden naargelang het aantal mm) uit het beeld verdwenen. Of je moet een statief met volgmotor hebben zoals sommige telescopen.
                  onze aarde draait gelukkig nog steeds rond de zon. Ik heb even gerekend: 360° op 24 uur, maakt dat de zon per uur 15° doorkruist. 18 mm op DX heeft een beeldhoek van 76°, 50 mm heeft ongeveer 40° beeldhoek op DX, dus je kunt de zon wel een tijdje volgen hoop ik.
                  Luc Crul
                  http://www.flickr.com/photos/luccrul/
                  Nikon D7000

                  Comment


                  • #10
                    Re: zonsverduistering op 04/01/2011

                    De zon gaat niet alleen van oost naar west maar stijgt/daalt ook t.o.v. de horizon en dit laatste is sterk seizoensafhankelijk. Je moet niet alleen horizontaal voldoende graden voorzien, ook verticaal
                    Als ik het goed geïnterpreteerd heb zou de gehele gebeurtenis van zonsopgang tot het einde van de eclips moeten passen binnen ~11.5° x 24°. Op FF is een 50mm lens 27° x 40° en een 105mm objectief is 13° x 19°.
                    :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

                    Comment


                    • #11
                      Re: zonsverduistering op 04/01/2011

                      Oorspronkelijk geplaatst door machi Bekijk bericht
                      De zon gaat niet alleen van oost naar west maar stijgt/daalt ook t.o.v. de horizon en dit laatste is sterk seizoensafhankelijk. Je moet niet alleen horizontaal voldoende graden voorzien, ook verticaal
                      Als ik het goed geïnterpreteerd heb zou de gehele gebeurtenis van zonsopgang tot het einde van de eclips moeten passen binnen ~11.5° x 24°. Op FF is een 50mm lens 27° x 40° en een 105mm objectief is 13° x 19°.
                      Bedankt voor de tip, ik had de stijging van de zon eerlijk gezegd een beetje vergeten!
                      Morgenochtend zal ik het volgende proberen: 18-70 mm zo rond 35 mm handmatig scherpstellen op de horizon, met de opkomende zon links in beeld, dan interval instellen op 7 opnames elke 3 minuten, met lens op f 4,5 en toestel op A, 7 opnames = bracketing met een halve stop tussen elke opname. Batterij is opgeladen, reserve batterij idem dito, nu nog hopen dat de zon van de partij is en er een paar goede beelden tussen zitten.
                      Anders is het een leuke denkoefening geweest!
                      In elk geval bedankt voor de reacties en tips.
                      Luc Crul
                      http://www.flickr.com/photos/luccrul/
                      Nikon D7000

                      Comment

                      Working...
                      X