Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 100 clicks limiet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 100 clicks limiet

    Hey iedereen,

    Zoals een aantal onder jullie waarschijnlijk al gemerkt hebben kan je bij Nikon prosumer-camera's het maximale aantal foto's instellen op continustand. De limiet van die instelling is echter 100 foto's. Die beperking wil ik weg!

    Als ik mijn camera met draadontspanner continu foto's laat maken van bijvoorbeeld sterren voor startrails stopt mijn toestel netjes na 100 beelden.

    Er is een omweg om de limiet te omzeilen: de knop eventjes te lossen tijdens de opname en hem terug vast te zetten. Hiervoor moeten we dus tellen wanneer we bijna aan nummer 100 zijn en is het in de buurt zijn noodzakelijk.

    Een andere manier is via intervalopname's te werken, maar dat is ook geen wondermiddel. Er moet steeds minimum 1 seconde tussen de opnames (reeksen van 9 foto's zijn wel mogelijk) zitten en blijft het in de praktijk ook niet tot het ingestelde aantal doorgaan.


    Nu is mijn vraag wel duidelijk denk ik: Weet iemand een manier om de 100-foto-limiet kwijt te geraken op nikon camera's? De camera's die ik bedoel zijn de D300 en D700, maar andere modellen zullen waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben.

    Google bracht me enkel de 2 oplossingen op die ik net gaf.

    gr,
    Ben
    Camera: Nikon D300 - Nikon D700
    Lenzen: Nikkor 80-200 f2.8 | Nikkor 50 f2 MF | Nikkor 50mm f1.4 | Nikkor 35mm | Samyang 14mm f2.8 MF

  • #2
    Re: Nikon 100 clicks limiet

    Draadontspanner MC-36 gebruiken KLIK

    Daar kan je zoveel intervals maken als je zelf wil, je kan er ook de tussentijd enz. zelf instellen, maar ik weet niet wat de kortste tussentijd hier is, werkt op alle toestellen met 10 pins aansluiting.

    Enige beperking is dan nog je geheugenkaart, snelheid van schrijven bij korte tussentijden en natuurlijk het volume.

    Ik heb zopas nog eens gekeken, en bij mijn mijn D3s kan ik tot 9 maal 999 opnames instellen onder intervalopname, reden om een D3s aan te schaffen.

    Sorry, bij de D3s kan je blijkbaar ook maar om de één seconde een opname maken, is eigenlijk logisch hé, anders loopt je buffer vol en kan je geheugenkaart niet meer volgen, dat zal met de D300/700 net hetzelfde zijn, beperkende factor is de buffer.
    Last edited by Guest42; 29 december 2010, 08:20.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 100 clicks limiet

      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Draadontspanner MC-36 gebruiken KLIK

      Daar kan je zoveel intervals maken als je zelf wil, je kan er ook de tussentijd enz. zelf instellen, maar ik weet niet wat de kortste tussentijd hier is, werkt op alle toestellen met 10 pins aansluiting.

      Deze draadontspanner gebruikt eveneens een korte tussentijd van minimaal 1s.
      Het probleem van barben ben ik ook al tegengekomen (D700) maar heb het nooit opgelost gekregen. Zelf gebruik ik voor sterrensporen meestal een breedhoek waardoor deze 1s interval niet zichtbaar wordt in het eindbeeld. Ofwel laat ik de camera ongeveer 20 minuten klikken en los dan snel eventjes de knop, maar deze methode gebruik ik liever niet.
      :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 100 clicks limiet

        Oorspronkelijk geplaatst door machi Bekijk bericht
        Deze draadontspanner gebruikt eveneens een korte tussentijd van minimaal 1s.
        Het probleem van barben ben ik ook al tegengekomen (D700) maar heb het nooit opgelost gekregen. Zelf gebruik ik voor sterrensporen meestal een breedhoek waardoor deze 1s interval niet zichtbaar wordt in het eindbeeld. Ofwel laat ik de camera ongeveer 20 minuten klikken en los dan snel eventjes de knop, maar deze methode gebruik ik liever niet.
        Inderdaad, maar zoals ik hierboven zeg, zal de beperkende factor dan je buffer en afhankelijk van je geheugenkaart, je wegschrijfsnelheid worden.

        Maar ik bedenk net nog iets, als je dat 10 pins kabeltje MC22 KLIK koopt, daar hangen drie banaanstekkers aan, dan kan je gemakkelijk zelf een timer maken of laten maken, die je dan zou kunnen instellen naar eigen wil bv. om de 0,4 sec een foto maken, alleen is de beperking hier terug je buffer en geheugenkaartje, maar daar kan je nog iets aan doen, door bv. je toestel op een iets lagere kwaliteit in te stellen.
        Last edited by Guest42; 29 december 2010, 08:41.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 100 clicks limiet

          ben je voor sterrrensporen niet beter om lange opnames te maken...?
          meer dan 100 opnames stacken zal echt wel al veel zijn hoor....

          deepsky fotografie heb je er wel meer nodig maar dan ben je beter met een goedkope webcam als de phillips SP970
          www.aeri-photography.be

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 100 clicks limiet

            Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
            .........

            deepsky fotografie heb je er wel meer nodig maar dan ben je beter met een goedkope webcam als de phillips SP970
            en mee eens.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 100 clicks limiet

              Op de D3 is er in het opname menu de optie "intervalopnamen"
              Dan kan je tot 9 opnamen per seconde (natuurlijk afhankelijk van alle beperkingen zoals sluitertijd, kaartje, buffer ed.) instellen tot 999 beelden.
              Ik denk dat die instellingen ook in de D700 zitten. En dan heb je geen draadontspanner of dergelijke nodig. Alles instellen en 1 x op de knop drukken. AF op manueel natuurlijk.

              Marchek

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 100 clicks limiet

                De kabels die demeyereg zijn misschien wel een goede oplossing, maar vrij prijzig. Voor 62 / 154 euro neem ik de limiet van de camera er wel bij...

                De intervalopnames heb ik al uitgeprobeerd, 9x999 foto's haalt de camera in praktijk ook niet... Bij mij stopten de opnames na een variërend aantal foto's... Het lag niet aan de geheugenkaart of batterij. Ik zal nog wat testen om uit te zoeken waar de fout is.

                Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
                ben je voor sterrrensporen niet beter om lange opnames te maken...?
                meer dan 100 opnames stacken zal echt wel al veel zijn hoor....
                100 foto's is meestal wel genoeg, maar nu en dan wil ik wel meer. Het stacken is geen probleem, mijn computer kan het aan.
                Camera: Nikon D300 - Nikon D700
                Lenzen: Nikkor 80-200 f2.8 | Nikkor 50 f2 MF | Nikkor 50mm f1.4 | Nikkor 35mm | Samyang 14mm f2.8 MF

                Comment

                Working...
                X