Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Soort vlekjes...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Soort vlekjes...

    Ik zie heel kleine, bleke vlekjes (lijkt op een druppeltje wat je op een spiegel legt, mooi rond en een beetje bol). Op sommige foto's zijn ze zichtbaar, maar niet op allemaal. Ik denk dat dat afhangt van de zoomafstand en/of de diafragma opening.
    Ik heb de lens afgenomen en door de zoeker gekeken, en dan zijn ze ook zichtbaar.
    Waar kan het aan liggen? En hoeveel zou het kosten om dit te laten oplossen (reinigen of vervangen van een onderdeel)?

    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

  • #2
    Re: Soort vlekjes...

    Je ziet ze zonder lens op de camera door je zoeker en ze komen ook op je foto?
    Lijkt me eigenlijk onbestaanbaar.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Wel, dat dacht ik ook. Door de zoeker is het de spiegel of het matglas, op de foto door de lens of de sensor. Of ben ik nu zo verkeerd??
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #4
        Re: Soort vlekjes...

        misschien stofjes op je sensor ?
        2 body's en wat lenzen ..

        older and wiser ... my arse

        Comment


        • #5
          Kan zijn, maar die zou ik toch niet door m'n zoeker kunnen zien?
          Oh, weet iemand een GOED en BETROUWBAAR adres om mijn body binnen te brengen voor onderhoud? Gewoon 's schoonmaken waar nodig en eventueel vervangen van matglas/spiegel/sensor (mocht dat nodig zijn).
          Ik heb een EOS 1D Mark II body, en ben van Dentergem (regio Deinze, Tielt, Waregem).
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Soort vlekjes...

            Maak eerst eens een foto op f/8 en f/22 tegen een egale achtergrond om te zien wat er op de sensor zit...
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Ok. Op verschillende zoomafstanden (24, 50, 70)?
              Ik doe dat morgen en post deze hier. Of de link naar het originel formaat. Of is dit hier niet toegelaten?
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #8
                Re: Soort vlekjes...

                Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                Ok. Op verschillende zoomafstanden (24, 50, 70)?
                Ik doe dat morgen en post deze hier. Of de link naar het originel formaat. Of is dit hier niet toegelaten?
                Posten op 900x900 maximaal, achter link mag alles.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Soort vlekjes...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                  Kan zijn, maar die zou ik toch niet door m'n zoeker kunnen zien?
                  Zoals jij het beschrijft is er geen eenvoudige logische verklaring mogelijk :
                  1- lens kan niet omdat de vlekjes zonder lens zichtbaar blijven
                  2- spiegel kan niet omdat de vlekjes dan niet op de foto zouden staan
                  3- matglas (en prisma) zoals 2 hiervoor
                  4- sensor evenmin omdat de vlekjes dan niet zichtbaar zouden zijn door de zoeker.

                  Een verklaring zou kunnen zijn dat zowel op de sensor als op het matglas vlekjes van ongeveer dezelfde grootte en vorm op overeenstemmende plaatsen staan.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Soort vlekjes...

                    TS geeft niet aan dat de vlekjes altijd op dezelfde plek te zien zijn, zowel op de foto als door de zoeker gekeken wanneer er geen objectief is bevestigd.
                    Het gaat er dan steeds meer op lijken dat de camera van binnen overal smerig is (zowel vuil op sensor en op spiegel/matglas) en eens een flinke totale schoonmaakbeurt nodig heeft...
                    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Soort vlekjes...

                      Dit zijn de links naar de foto's op f8 en f22

                      f8:



                      f22:
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment


                      • #12
                        Re: Soort vlekjes...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                        Dit zijn typische verontreinigingen op de sensor...hoe kleiner het diafragma, hoe duidelijker de spots te zien zijn.
                        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Soort vlekjes...

                          En nu de onvermijdelijke vraag... HOE KRIJG IK DIE WEG??
                          Ik weet echt niet of ik het zelf durf proberen schoon te maken...
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #14
                            Re: Soort vlekjes...

                            Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                            Dat zegt niet alles, blijkbaar heb je op iets scherpgesteld waar ook die vlekjes kunnen op zijn, maak eens een foto van een heldere achtergrond bv. een lichtbak of de hemel en dat op f22 en niet scherpgesteld.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Soort vlekjes...

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Dat zegt niet alles, blijkbaar heb je op iets scherpgesteld waar ook die vlekjes kunnen op zijn, maak eens een foto van een heldere achtergrond bv. een lichtbak of de hemel en dat op f22 en niet scherpgesteld.
                              Geloof me, dat is NIET zo, want dan had ik die vlekjes niet gehad gisteren toen ik foto's gemaakt had in 't bos.
                              Je mag dus helemaal zeker zijn dat de vlekjes die je ziet, ook daadwerkelijk van het toestel komen en NIET van het onderwerp. Zò slim was ik eigenlijk ook nog wel
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                              Comment

                              Working...
                              X