Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon powershot slikt batterijen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon powershot slikt batterijen

    Hallo iedereen
    Wij beschikken over een bescheiden Canon Powershoot A530.
    Toestel werkt met twee AA batterijen.
    Tot nu toe zjn we altijd tevreden geweest over het toestel, maar de laatste tijd verbruikt het batterijen dat het een lieve lust is. Zelfs bij het gebruik van dure Duracel batterijen kun je maar een tiental foto's maken en dan krijg je bericht "change batteries".
    Wat zou er aan de hand zijn? Toestel defect en is aankoop van een nieuw aanbevolen?
    Bedankt voor de tips
    Peperkoek

  • #2
    Re: Canon powershot slikt batterijen

    Versleten batterijen, slechte lader?
    Met alkalinebatterijen kan je minder foto's maken dan met een goed setje nikkel-metaalhydride accu's, omdat een nimh-accu een lage interne weerstand blijft behouden tot ze zo goed als leeg is. Een alkalinebatterij krijgt al snel een hogere interne weerstand, zeker bij een lagere temperatuur.
    Als het echt koud is, dan krijg je met nimh-accu's het ook vrij snel problemen. Als je de accu's terug opwarmt kan je weer een paar foto's maken.
    Lithium-ion accu's hebben daar wat minder last van, maar in een camera met twee AA accu's kan je geen lithium-ion accu steken (die heeft een maximale spanning van 4,2V net na het laden, en dan zal de camera niet lang heel blijven).

    Je zou eerst zeker moeten zijn van de accu's die je nu gebruikt, het is best mogelijk dat die nog maar een klein deel van hun capaciteit hebben. Ik heb ooit ook problemen gehad met accu's van een flitser. Ik dacht dat de flitser stuk was, maar het lag aan de accu's, waarvan er één van het setje nog minder dan 20% van de opgegeven capaciteit had (die GP-accu's waren ongeveer een jaar oud, maar de bijgeleverde lader stookte de accu's altijd heel heet tijdens het laden).
    Met een gewone lader kan je de werkelijke capaciteit nooit controleren, ik ben er pas achter gekomen toen ik een Maha MH-C9000 lader had gekocht...
    Als je nu een lader gebruikt die de accu's altijd heel warm stookt tijdens het laden, dan mag je er bijna zeker van zijn dat de accu's een verminderde capaciteit hebben.

    Het kan natuurlijk ook aan de camera zelf liggen dat de batterijen of accu's snel leeg zijn, maar meestal ligt de oorzaak toch bij versleten accu's.
    Last edited by Black B@ndit; 28 december 2010, 23:41.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon powershot slikt batterijen

      Ik gok op een combinatie van versleten accu's, al dan niet door slechte (snel)lader
      + de koude.
      Accu's opwarmen (binnenzak, ...) en nieuwe Nimh accu's gebruiken zal vast helpen.
      Duracell is zoals zwarte bandiet zegt geen goeie referentie om te besluiten dat er iets aan het toestel schort.
      Ik raad je Nimh accu's aan van het type 'recyko' of 'eneloop' of andere accu's van rond de 2000 a 2100mah die 'ready to use' zijn en amper een zelfontlading hebben.

      Comment


      • #4
        Re: Canon powershot slikt batterijen

        Gewoon maar eens een stel fatsoenlijke oplaadbare NiMH's + een fatsoenlijke lader kopen.

        Doet ie het daarmee niet dan kan er aan een andere camera gedacht worden,.....

        Comment

        Working...
        X